25.1 Algemene doelstelling:
A. Gelijke rechten en kansen voor vrouwen en mannen
B. Gelijke behandeling en sociale acceptatie van homoseksuelen
Doelbereiking en maatschappelijke effecten
In de begroting 2011 zijn nog de doelstellingen van het emancipatiebeleid uit de voorgaande kabinetsperiode beschreven. Dit betrof de realisatie van maatregelen en activiteiten, gericht op het vergroten van de arbeidsparticipatie van vrouwen, meer vrouwen aan de top, het wegwerken van beloningsverschillen tussen vrouwen en mannen en het vergroten van de veiligheid voor en sociale acceptatie van de groep homoseksuelen, lesbische vrouwen, biseksuelen en transgenders (LHBT). De uitvoering van deze maatregelen is volgens planning verlopen. In het begrotingsjaar 2011 is voor de emancipatie van vrouwen en LHBT uitwerking gegeven aan het nieuwe regeerakkoord. Wederom is het doel het bevorderen van emancipatie.
De Hoofdlijnenbrief emancipatie 2011–2015 is in april 2011 verzonden aan de Tweede Kamer (Kamerstuk 27 017, nr 74) en bevat ten opzichte van het emancipatiebeleid van het vorige kabinet wijzigingen in doelstellingen en uitvoering. Over de realisatie van de voorgaande beleidsdoelstellingen kan voor 2011 beperkt verantwoord worden, omdat de inspanningen niet meer gericht zijn geweest op de realisatie van deze voorgaande doelstellingen en daar ook geen financiële middelen aan verbonden zijn geweest.
Externe factoren
Het behalen van de emancipatiedoelstelling hangt af van:
-
• Bestuurlijke inzet;
-
• Individuele en collectieve initiatieven;
-
• Maatschappelijk draagvlak;
-
• Economische conjunctuur.
Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
Indicator | Basiswaarde 2006 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sociale acceptatie van homoseksuelen | 85% | nvt | 91% | nvt | 93% |
Bron: SCP
Toelichting:
De prestatie-indicatoren
-
• Arbeidsparticipatie van vrouwen;
-
• Vrouwen in topposities (rijksoverheid);
-
• Ongelijke beloning van mannen en vrouwen (overheid);
-
• Economische zelfstandigheid vrouwen
uit de Begroting 2011 worden niet meer gebruikt bij de realisatie van het emancipatiebeleid. Gezien de gewijzigde koers van het beleid, worden deze prestatie-indicatoren niet meer gemonitord.
De prestatie-indicator «sociale acceptatie van homoseksuelen» uit de Begroting 2011 is in 2011 wel nog gemonitord. De sociale acceptatie van homoseksuelen is het aandeel van de bevolking dat neutraal tot heel positief staat tegenover homoseksualiteit.
Realisatie | Vastgestelde begroting, incl. stand ISB (+/–) dep. herindeling | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | ||
Verplichtingen | 12 868 | 15 433 | 11 229 | 18 347 | 18 597 | 14 064 | 4 533 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 14 232 | 11 993 | 13 990 | 16 729 | 16 075 | 18 420 | – 2 345 | |
Programma-uitgaven | 12 177 | 9 826 | 11 875 | 14 653 | 13 913 | 16 760 | – 2 847 | |
Emancipatie | ||||||||
Het verankeren van het emancipatieperspectief in het beleid van departementen | 1 499 | 1 096 | 0 | |||||
Het versterken van het emancipatieproces in de samenleving | 6 693 | 8 219 | 11 239 | 9 608 | 13 300 | – 3 692 | ||
Homo-emancipatie | ||||||||
Het verankeren van het emancipatieperspectief in het beleid van departementen | 187 | 462 | 0 | |||||
Het versterken van het emancipatieproces in de samenleving | 1 447 | 2 098 | 3 414 | 4 305 | 3 460 | 845 | ||
Uitvoeringsorganisatie DUO | 150 | 150 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 2 055 | 2 167 | 2 114 | 2 076 | 2 012 | 1 660 | 352 | |
Ontvangsten | 84 | 45 | 289 | 1 829 | 27 | 0 | 27 |
Toelichting:
Verplichtingen
De realisatie van de verplichtingen is € 4,5 miljoen hoger ten opzichte van de begroting 2011, terwijl de realisatie van de uitgaven € 2,4 miljoen lager is. Dit wordt veroorzaakt doordat in 2011 verplichtingen zijn aangegaan voor subsidies voor emancipatie die pas in de jaren 2012 t/m 2015 tot uitgaven leiden.
Uitgaven
De uitgaven van het Emancipatiebeleid zijn in 2011 € 2,4 miljoen lager dan de vastgestelde begroting.
-
• Op de operationele doelstelling «Vrouwenemancipatie» hebben overboekingen plaatsgevonden naar andere ministeries voor de beleidsterreinen waarop wordt samengewerkt. Een bedrag van € 1,9 miljoen is overgeboekt naar het gemeentefonds voor een bijdrage aan 4 grote steden en 18 gemeenten voor «Eigen Kracht». Tevens heeft een aantal technische verschuivingen plaatsgevonden.
-
• Op de operationele doelstelling «Homo-emancipatie» heeft een aantal overboekingen plaatsgevonden naar andere ministeries voor de beleidsterreinen waarop wordt samengewerkt. Een bedrag van € 0,5 miljoen is overgeboekt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de «Council of Europe». Tevens heeft een aantal technische verschuivingen plaatsgevonden.
Tevens heeft er een budgetverschuiving van € 2 miljoen plaatsgevonden van de operationele doelstelling «Vrouwenemancipatie» naar de operationele doelstelling «Homo-emancipatie», zodat het structurele budget van «Homo-emancipatie» nu € 5,5 miljoen is.
25.3 Operationele beleidsdoelstelling
25.3.1 Het ontwikkelen en verankeren van emancipatiebeleid op de departementen
Doelbereiking
Het onderkennen en rekening houden met verschillen tussen burgers, waaronder verschillen in sekse en seksuele geaardheid, leidt tot een verhoging van de kwaliteit en de effectiviteit van het beleid.
Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
Indicator | Basiswaarde 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal departementen dat concrete doelen en acties op het emancipatieterrein heeft geformuleerd. | 13 | 13 | – | Nvt | – |
Aantal departementen waarmee afspraken zijn gemaakt | 13 | 13 | – | Nvt | – |
Toelichting:
Alle dertien departementen zijn zelf verantwoordelijk voor het emancipatiebeleid op het eigen terrein en de verantwoording daarover.
In 2008 zijn er met alle departementen afspraken gemaakt over de door hen gewenste samenwerking. De dertien departementen hebben concrete doelen en acties op het emancipatieterrein geformuleerd en naar de Tweede kamer gestuurd. Daarmee zijn beide indicatoren gerealiseerd.
Er zijn voor de jaren daarna geen aanvullende streefwaarden meer benoemd.
25.3.2 Het stimuleren en ondersteunen van het emancipatieproces in de samenleving
Doelbereiking
De opzet en uitwerking van het emancipatiebeleid 2011–2015 is in 2011 gestart. De realisatie van de nieuwe emancipatiedoelstellingen is verdeeld in zes beleidsprogramma’s:
-
• Gelijke rechten homoseksuelen en transgenders;
-
• Veiligheid en weerbaarheid van homoseksuelen, transgenders en vrouwen;
-
• Sociale acceptatie van homoseksuelen en transgenders;
-
• Arbeidsparticipatie vrouwen en talent;
-
• Arbeidsparticipatie eigen kracht laagopgeleide vrouwen;
-
• Internationaal emancipatiebeleid.
Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
Indicator | Basiswaarde 2007 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal bestuurlijke afspraken met gemeenten over emancipatiebeleid | 0 | 32 | 51 | 25 | 51 |
Aantal gemeenten dat participeert in project 1001 Kracht | 6 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Aantal koplopers tijdenbeleid 7 tot 7 | 6 | 15 | 25 | 25 | 25 |
Bron: OCW administratie | |||||
Aantal gemeenten met homo-emancipatiebeleid | 42 (2006) | 123 | 135 | 50 | 135 |
Bron: Movisie |
Toelichting:
Het ministerie van OCW heeft er voor gekozen om bestuurlijke afspraken te maken met gemeenten, provincies en andere partijen. De in de tabel genoemde bestuurlijke afspraken hebben een looptijd gehad tot en met 2011. De onderstaande indicatoren hebben betrekking op de doelstellingen uit de periode 2008–2011.
Er zijn in 2011 geen nieuwe streefwaarden voor bestaande bestuurlijke afspraken meer bijgekomen. Dit hangt samen met de wijziging van het emancipatiebeleid naar de nieuwe beleidsdoelen, zoals genoemd onder de «doelbereiking» van deze operationele doelstelling.
Aantal bestuurlijke afspraken met gemeenten over emancipatiebeleid
Dit is het aantal unieke gemeenten, dat op één of meer van de emancipatieterreinen bestuurlijke afspraken met de minister heeft gemaakt.
Hiermee wordt in beeld gebracht hoeveel gemeenten meedoen aan de impuls die het kabinet wilde geven aan het emancipatiebeleid op lokaal niveau en of de kabinetsdoelstelling van bestuurlijke afspraken met minimaal 25 gemeenten gehaald werd.
De 51 overeenkomsten geven een goed beeld van de reikwijdte van de emancipatie-impuls op lokaal niveau.
Het streefcijfer van 25 afspraken met gemeenten in 2011 is daarmee ruimschoots gehaald.
Aantal gemeenten dat participeert in project Duizend en één Kracht
Aantal gemeenten dat een overeenkomst 1001 Kracht (over maatschappelijke participatie van vrouwen) met OCW heeft getekend. De maatregelen en acties van de gemeenten worden in de voorbereiding van de overeenkomst met OCW afgestemd. Als basis voor de afspraken wordt een door OCW ontwikkeld format met voorwaarden gebruikt. Het streefcijfer van 25 afspraken met gemeenten in 2011 is al in 2009 bereikt.
Aantal koplopers tijdenbeleid 7 tot 7
Dit is bedoeld om vast te stellen hoeveel gemeenten een actief beleid voeren gericht op flexibilisering van openings- en werktijden. Het beoogde doel was 25 koplopers in 2011 te bereiken. Dit is gerealiseerd.
Aantal gemeenten met homo-emancipatiebeleid
Aantal gemeenten dat een actief homo-emancipatiebeleid voert. Een actieve gemeente is een gemeente die op twee of meerdere terreinen aandacht besteedt aan homo-emancipatiebeleid. In 2011 zijn er 135 gemeenten met een actief homo-emancipatiebeleid. Dit overtreft ruimschoots het streefcijfer van 50 gemeenten in 2011.
Nieuwe bestuurlijke afspraken in 2011:
In 2011 zijn passend bij de uitwerking van het nieuwe emancipatiebeleid voor nieuwe beleidsdoelen opnieuw bestuurlijke afspraken gemaakt met gemeenten.
In totaal zijn er 41 bestuurlijke afspraken met gemeenten gemaakt over het lokale LHBT beleid en zijn er 21 bestuurlijke afspraken met gemeenten gemaakt over Eigen kracht van laagopgeleide vrouwen.
25.4 Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid
Onderzoek onderwerp | AD of OD | Start | Afgerond | Vindplaats | |
---|---|---|---|---|---|
Overig evaluatieonderzoek | Hoe veilig is de werkplek voor LHBT | 25.1 | 2010 | 2011 | |
Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland, internationale vergelijking | 25.1 | 2011 | 2011 | ||
Transseksuelen en werkloosheid | 25.1 | ||||
Niet-werkende laagopgeleide vrouwen | 25.1 | 2010 | 2011 | OCW | |
Communicatie niet werkende vrouwen | 25.1 | 2011 | 2011 | OCW | |
Streefcijfers vrouwen in de top (nulmeting) | 25.1 | 2011 | 2011 | OCW | |
Emancipatiebenchmark bedrijven | 25.1 | 2011 | 2011 | ||
Motivatie en communicatie laagopgeleide vrouwen | 25.1 | 2011 | 2011 | OCW | |
Gemeente homo-emancipatiemonitor | 25.1 | 2010 | 2011 | ||
Emancipatiemonitor 2010 | 25.1 | 2010 | 2011 |