Het bevorderen van de Nederlandse en internationale veiligheid en stabiliteit door doelgerichte bilaterale en multilaterale samenwerking en het bevorderen van democratische transitie in prioritaire gebieden, vooral in de ring rond Europa. Veiligheid is geen vanzelfsprekendheid. De internationale omgeving verandert snel en ingrijpend. Wat er in de wereld om ons heen gebeurt, heeft direct gevolgen voor onze eigen veiligheid en voor onze welvaart. Veel van de grensoverschrijdende dreigingen waaraan Nederland bloot staat, zijn van een dusdanige omvang en complexiteit dat een geïntegreerde aanpak en samenwerking in internationaal verband geboden is. Voorbeelden zijn de proliferatie van massavernietigingswapens, terrorisme en gewelddadig extremisme, ongewenste buitenlandse inmenging door statelijke actoren, grensoverschrijdende criminaliteit en cyberdreigingen.
De basis voor de inzet van het kabinet op internationaal veiligheidsbeleid ligt besloten in de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS) die in het voorjaar van 2018 aan de Tweede en Eerste Kamer is aangeboden. De GBVS aanpak beschrijft drie pijlers: onveiligheid voorkomen waar mogelijk, verdedigen tegen urgente dreigingen waar noodzakelijk en het versterken van ons veiligheidsfundament. Om de daarbij benoemde 13 doelen te behalen is de samenhangende inzet nodig van defensie, diplomatie, economie, ontwikkelingssamenwerking, politie, inlichtingendiensten, en justitie. Dit onderwerp strekt zich dus uit naar andere begrotingen, zoals Defensie, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken en Koninkrijks relaties en Economische Zaken en Klimaat. Onze veiligheidsbelangen vergen een wereldwijde inzet voor de veiligheid van Nederlanders, Nederland en het Koninkrijk.
De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor:
Stimuleren Bevorderen en bewaken van de coherentie en consistentie van de Nederlandse inzet in bilateraal en multilateraal verband gericht op grotere veiligheid en duurzame stabiliteit, onder andere door:
– Nederlandse bijdragen in het kader van de EU, de VN, de NAVO en de OVSE.
– Deelname aan ad hoc coalities zoals het Non-Proliferation and Disarmament Initiative (NPDI) en de Friends of the CTBT (Alomvattend Kernstopverdrag).
– Een vooraanstaande rol spelen op het gebied van de versterking van het internationaalrechtelijk en normatief kader betreffende cyberspace, door middel van activiteiten gericht op zowel capaciteitsopbouw als op internationale consultatie.
– De Nederlandse actieve rol binnen het Global Counter Terrorist Forum en de Global Coalition to Counter/Defeat ISIS.
– Preventie aan de bron, door in risicolanden samenwerking te zoeken om de dreiging van radicalisering, gewelddadig extremisme en terrorisme te verminderen.
– Grote inzet op fysieke veiligheid van burgers via het Nederlandse humanitair ontmijnen en clustermunitie programma.
– De veiligheidsbehoeftes van de bevolking centraal te stellen onder andere door conflictpreventie-benadering (Early Warning & Early Action), en het benadrukken van accountability en good governance via Security Sector Reform (SSR) programma’s.
– Deelname aan crisisbeheersingsoperaties in multilateraal verband en inzet voor verbetering van de effectiviteit van deze operaties.
Regisseren
– Artikel 100-procedures ter voorbereiding van besluitvorming betreffende wereldwijde inzet van de krijgsmacht in crisisbeheersingsoperaties conform het Toetsingskader 2014, in nauwe afstemming met de Minister van Defensie, de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de Minister van Justitie en Veiligheid.
– De toepassing van terrorismesancties/Sanctieregeling 2007 als onderdeel van het sanctiebeleid, uitgevoerd in overeenstemming met de ministers van Financiën en Justitie en Veiligheid.
– In het kader van een zorgvuldig en transparant wapenexportbeleid draagt de Minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijkheid voor de buitenlandpolitieke toetsing van Nederlandse vergunningaanvragen voor wapenexporten. De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is eindverantwoordelijk voor het afgeven van de wapenexportvergunningen.
Financieren
– Bijdragen aan goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid, waaronder aan de NAVO.
– Bijdragen ter bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit, waaronder aan het International Centre for Counter-Terrorism, het Global Counter Terrorism Forum en de Regionale Veiligheidscoördinatoren binnen het BZ postennet.
– Bijdragen ter bevordering van ontwapening en wapenbeheersing en bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens, waaronder aan het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) en de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW).
– Bijdragen ter bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband vanuit het Budget Internationale Veiligheid, in samenspraak met de Minister van Defensie, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister voor BHOS, waaronder bijdragen aan crisisbeheersingsoperaties van de VN, de EU, de NAVO en de OVSE en flankerende activiteiten gefinancierd uit het Stabiliteitsfonds.
– Bijdragen ter bevordering van transitie in prioritaire gebieden, met name in de ring rond Europa via het in 2016 ingestelde Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP). Het NFRP bestaat uit het programma voor Maatschappelijke Transformatie (MATRA), gericht op (Zuid)Oost-Europa, en het Shiraka-programma, gericht op de Arabische regio. Ook vanuit het Stabiliteitsfonds worden programma’s in een aantal landen in deze regio’s gefinancierd.
– Bijdragen aan conflictpreventie via uitvoering Early Warning & Early Action beleid, mede gefinancierd vanuit het Stabiliteitsfonds.
– Bijdragen aan normstelling en internationaal recht, bevordering van mensenrechten en capaciteitsopbouw in cyberspace.
– Bijdrage aan de fysieke veiligheid van mensen via meerjarig humanitair ontmijnen en clustermunitieprogramma.
– Bijdragen aan Security Sector Reform (SSR) programma’s ter bevordering van effectiviteit, legitimiteit, oversight en accountability van veiligheidsactoren vanuit het Stabiliteitsfonds.
– Bijdragen aan (NGO/Arms Trade Treaty (ATT)) programma’s, die regulering en transparantie van de internationale wapenhandel bevorderen.
Oorlog in Oekraïne De Russische oorlog in Oekraïne raakt direct aan de veiligheidsbelangen van Nederland en Europa. Ten laste van de BZ-begroting komen de bijdragen aan het NAVO Ukraine Comprehensive Assistance Package Trust Fund (UCAPTF) van EUR 25 miljoen en de bijdrage aan OVSE Support Programme for Ukraine (EUR 1 miljoen). In de in 2022 in het leven geroepen Nationale Veiligheidsraad (NVR) spraken bewindspersonen over de grootste en meest eminente dreigingen waarmee Nederland zich geconfronteerd ziet, waaronder de oorlog in Oekraïne.
Ondanks beperkingen vanwege COVID-19 is het merendeel van de onderdelen van beide programma’s van het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP) volgens planning uitgevoerd. Sommige programma’s onder Shiraka zijn niet doorgegaan in verband met COVID-19. De Russische invasie van Oekraïne heeft de NFRP-MATRA-programma’s in Oekraïne beïnvloed, waardoor de programma’s zijn aangepast aan de nieuwe context. Extra geld voor MATRA in Oekraïne heeft projecten mogelijk gemaakt die desinformatie bestrijden, zich richten op ‘Mental Health and Psychosocial Support’ en op conflictresolutie. Uit de evaluatie van het Shiraka-programma (Shiraka Training Program (STP) en Government to Government (G2G)) is naar voren gekomen dat het programma bijdraagt aan de ontwikkeling van goed bestuur, het democratische proces en instituties, alsook de versteviging van bilaterale relaties en de diplomatieke inzet van Nederland in de doellanden. Tegelijkertijd is geconstateerd dat door de beperkte omvang van het programma de impact in de landen beperkt blijft. Daarnaast worden de mogelijkheden van het programma onderbenut. Met de posten wordt bezien waar het Shiraka programma meer kan worden ingezet.
In 2022 is uitvoering gegeven aan het Makandra-programma waarbij door middel van het leveren van technische assistentie de capaciteit van de Surinaamse overheid is versterkt, bijvoorbeeld op het vlak van financieel toezicht van de Centrale Bank van Suriname, hervorming van de publieke gezondheidszorg en vakmanschap trainingen voor de politie. Om het programma verder te verbreden en verdiepen is besloten het budget meerjarig op te hogen en het programma uit te breiden naar de sectoren water, klimaat en onderwijs.
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Vastgestelde begroting 2022 | Verschil 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 233 786 | 240 018 | 229 165 | 220 289 | 259 524 | 276 987 | ‒ 17 463 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 238 286 | 247 238 | 233 297 | 226 178 | 266 588 | 282 496 | ‒ 15 908 | |
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 12 038 | 12 767 | 16 458 | 13 504 | 15 688 | 14 085 | 1 603 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Atlantische Commissie | 500 | 475 | 555 | 563 | 576 | 595 | ‒ 19 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 1 150 | 1 176 | ||||||
Opdrachten | ||||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 0 | 110 | ||||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
NAVO | 7 628 | 7 512 | 8 031 | 8 714 | 10 102 | 8 350 | 1 752 | |
WEU | 609 | 612 | 653 | 651 | 750 | 590 | 160 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 851 | 697 | 5 620 | 2 136 | 2 333 | 2 200 | 133 | |
Veiligheidsfonds | 1 300 | 2 185 | 1 599 | 1 440 | 1 927 | 2 350 | ‒ 423 | |
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 17 150 | 13 209 | 15 430 | 12 135 | 16 876 | 15 170 | 1 706 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Anti-terrorisme instituut | 444 | 1 499 | 484 | 877 | 744 | 720 | 24 | |
Contra-terrorisme | 5 406 | 3 615 | 7 073 | 4 991 | 4 204 | 7 420 | ‒ 3 216 | |
Cyber security | 1 832 | 1 459 | 2 143 | 1 497 | 2 027 | 3 580 | ‒ 1 553 | |
Opdrachten | ||||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 231 | 498 | 1 803 | 1 018 | 1 695 | 1 250 | 445 | |
Contra-terrorisme | 1 080 | 0 | 519 | 73 | ||||
Cyber security | 440 | |||||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Contra-terrorisme | 7 068 | 3 799 | 2 872 | 2 650 | 5 023 | 880 | 4 143 | |
Cyber security | 1 089 | 1 899 | 536 | 1 029 | 3 183 | 1 320 | 1 863 | |
2.3 | Wapenbeheersing | 9 749 | 11 787 | 7 670 | 9 199 | 13 386 | 10 794 | 2 592 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 106 | 396 | 0 | 0 | ||||
Opdrachten | ||||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 389 | 0 | 389 | |||||
Conferentie New Tech 2022 | 3 725 | 0 | 3 725 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
IAEA | 6 551 | 6 508 | 6 220 | 6 281 | 6 549 | 7 317 | ‒ 768 | |
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1 392 | 3 318 | 1 450 | 1 334 | 1 219 | 1 557 | ‒ 338 | |
CTBTO | 1 700 | 1 565 | 0 | 1 584 | 1 504 | 1 920 | ‒ 416 | |
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 172 089 | 182 594 | 167 539 | 164 903 | 194 553 | 212 625 | ‒ 18 072 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 0 | |
Stabiliteitsfonds | 11 318 | 32 818 | 25 767 | 25 000 | 767 | |||
Training buitenlandse diplomaten | 2 500 | 2 250 | 2 500 | 1 400 | 1 943 | 2 500 | ‒ 557 | |
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 22 965 | 15 847 | ||||||
Regionale stabiliteit | 200 | 0 | ||||||
Opdrachten | ||||||||
Makandra | 585 | 434 | 1 698 | ‒ 1 264 | ||||
landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 2 839 | 2 620 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Makandra | 131 | 153 | 232 | ‒ 79 | ||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
OVSE | 5 376 | 5 436 | 5 607 | 5 466 | 7 218 | 6 000 | 1 218 | |
Stabiliteitsfonds | 67 737 | 51 815 | 80 805 | 56 650 | 24 155 | |||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 80 479 | 95 238 | 80 349 | 72 660 | 78 205 | 95 317 | ‒ 17 112 | |
Regionale stabiliteit | 5 093 | 1 936 | ||||||
landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 50 257 | 58 460 | ||||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Inzet hoog-risico posten | 25 200 | ‒ 25 200 | ||||||
landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 2 352 | 779 | ||||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 27 260 | 26 881 | 26 200 | 26 437 | 26 085 | 29 822 | ‒ 3 737 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 5 015 | 4 953 | 11 356 | 11 225 | 12 260 | 11 822 | 438 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 3 176 | 3 992 | 7 536 | 4 796 | 3 084 | 4 244 | ‒ 1 160 | |
Opdrachten | ||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 1 008 | 3 134 | 4 582 | 5 452 | ‒ 870 | |||
Bijdragen aan agentschappen | ||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 449 | 551 | 600 | ‒ 49 | ||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 11 471 | 10 739 | 6 300 | 6 833 | 5 608 | 7 704 | ‒ 2 096 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 7 598 | 7 197 | ||||||
Ontvangsten | 3 226 | 227 | 0 | 0 | 18 361 | 1 000 | 17 361 | |
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 212 | 227 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.40 | Restituties programma's | 3 014 | 0 | 0 | 0 | 18 361 | 1 000 | 17 361 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 2.4De realisatie voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband is lager dan begroot. Een deel hiervan is toegelicht in de eerste suppletoire begroting, en betreft een overheveling naar het Ministerie van Defensie voor de beveiliging van personeel van een aantal hoog-risico posten. Daarnaast viel de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties lager uit dan geraamd, zoals toegelicht in de tweede suppletoire begroting.
Artikelonderdeel 2.5De realisatie voor de bevordering van transitie in prioritaire gebieden is lager dan begroot. Dit is met name het gevolg van de onderuitputting op het budget van het Shiraka-programma. OntvangstenArtikelonderdeel 2.40De realisatie van de ontvangsten is hoger uitgevallen door twee restituties vanuit het NAVO Afghanistan National Army Trust Fund, dat is stopgezet.