Base description which applies to whole site

4.4 Artikel 34: Straffen en beschermen

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze zijn opgenomen in onderdeel C.8 (Departementale Verantwoordingsstaat). Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk (tabel Budgettaire gevolgen van beleid).

Voorkomen dat burgers (opnieuw) dader of slachtoffer worden van criminaliteit, volwassenen en kinderen beschermen die vanwege de kwetsbare positie waarin zij verkeren bedreigd of verleid worden door (herhaalde) criminaliteit of die bedreigd worden in hun ontwikkeling en bewerkstelligen dat met een straf genoegdoening wordt geboden aan het slachtoffer en aan de samenleving als geheel.

Het borgen van de veiligheid door de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, het bevorderen van het nemen van preventieve maatregelen door burgers en bedrijven, het versterken van de positie van slachtoffers, het beschermen van jeugdigen die in hun ontwikkeling worden bedreigd in de opvoed- en leefsituatie en het realiseren van een effectieve aanpak van jeugdcriminaliteit en geweld in huiselijke kring.

De Minister voor Rechtsbescherming heeft verantwoordelijkheden ten aanzien van preventie, tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties23 , slachtofferzorg en jeugdbescherming en jeugdsancties.

Met betrekking tot preventie:

  • draagt de Minister voor Rechtsbescherming stelselverantwoordelijkheid voor het kansspelbeleid, met als doel dat Nederlandse burgers op een veilige en verantwoorde manier kunnen deelnemen aan kansspelen;

  • stimuleert de Minister voor Rechtsbescherming preventie door het beschikbaar stellen van integriteitsinstrumenten.

Per 1 januari 2020 is de wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (USB) in werking getreden en is de Minister voor Rechtsbescherming verantwoordelijk voor tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties. Daarbij heeft de Minister voor Rechtsbescherming:

  • een uitvoerende rol bij de tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen door de DJI;

  • een regisserende rol bij de forensische zorg. Hij is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van de juiste, kwalitatief hoogwaardige zorg, waar nodig in combinatie met afdoende beveiliging;

  • een regisserende rol bij toezicht in strafrechtelijk kader, advisering aan het OM en de rechter over justitiabelen en taakstraffen. De uitvoering is opgedragen aan drie erkende reclasseringsorganisaties. De taken van de reclasseringsorganisaties dragen bij aan het terugdringen van recidive.

Met betrekking tot slachtofferbeleid draagt de Minister voor Rechtsbescherming beleidsverantwoordelijkheid voor de zorg – in brede zin – aan slachtoffers en nabestaanden die getroffen zijn door een strafbaar feit, en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het slachtofferbeleid. Ook heeft hij een financierende rol op het gebied van slachtofferzorg.

Ten aanzien van jeugdbescherming en -sancties24heeft de Minister voor Rechtsbescherming:

  • een regisserende rol en daarmee stelselverantwoordelijkheid voor jeugdbescherming en –reclassering. De uitvoering en financiering zijn per 1 januari 2015 gedecentraliseerd naar de gemeenten;

  • een uitvoerende rol bij de taken die belegd zijn bij de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) en de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) van DJI;

  • een regisserende rol ten aanzien van de aanpak van jeugdcriminaliteit, kindermishandeling en preventie. De Minister heeft een samenwerkingsrelatie met de gemeenten/steden, brancheorganisaties en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) betreffende de aanpak van jeugdcriminaliteit, kindermishandeling, zorg & veiligheid en High Impact Crimes (HIC). Sturing geschiedt door middel van regelgeving en kaderstelling;

  • verantwoordelijkheid voor het stelsel op het gebied van interlandelijke adoptie en heeft daarbinnen, als Centrale Autoriteit, tevens een uitvoerende rol.

Met onderstaande activiteiten is verder gewerkt aan het behalen van de algemene doelstellingen op de gebieden van preventie, tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, slachtofferzorg en jeugdbescherming en-sancties.

Voorkomen

Projecten voor preventie

Het programma ‘Preventie met Gezag’ is in het leven geroepen om te verhinderen dat kwetsbare jongeren verder afglijden in de criminaliteit. In 2023 is dit programma uitgebreid naar twaalf extra gemeenten, waarin wordt samengewerkt met justitiële en lokale partners om preventie, repressie een re-integratie mogelijk te kunnen maken. De Tweede Kamer is hier in 2023 meermaals over geïnformeerd.

Jeugdcriminaliteit

In 2023 waren de resultaten van het programma ‘Vrijheidsbeneming op maat’ als volgt:

  • Aangepaste landelijke plaatsingscriteria van de Kleinschalige Voorzieningen Justitiële Jeugd. Hiermee is meer maatwerk mogelijk bij plaatsing;

  • Volledige implementatie van de Laagbeveiligde Unit (LBU) in justitiële jeugdinrichting De Hunnerberg in Nijmegen. De LBU is bedoeld voor jongeren die in de laatste fase van hun jeugddetentie of PIJ-maatregel zitten, en meer eigen verantwoordelijkheid en minder beveiliging aan kunnen;

  • Start van implementatie van de ‘basisafdeling’ in justitiële jeugdinrichtingen. Daar verblijven jongeren totdat duidelijk is wat hun vervolgplek wordt.

Samen met ketenpartners herijkten we de normen voor doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen (af te ronden in 2024).

Genoegdoening

DJI

In het gevangeniswezen ontstond gedurende 2023 capaciteitsdruk. Samen met DJI en andere organisaties is gewerkt aan maatregelen om een capaciteitstekort zoveel mogelijk te voorkomen en de beschikbare capaciteit optimaal te benutten.

Beschermen

Forensische zorg

In 2023 is er conform de hoofdlijnen van de bestuurlijke agenda gefocust op doelmatigheid en doeltreffendheid van de forensische zorg, om te zorgen dat iedere patiënt op de juiste plek verblijft en om de kwaliteit te borgen. Samen met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zorgt JenV ervoor dat de politie, de GGZ en gemeenten intensiever samen werken zodat personen met verward gedrag passende zorg en ondersteuning krijgen en niet onnodig met politie en justitie in aanraking komen.

Slachtofferzorg

In 2023 is de ‘Meerjarenagenda Slachtofferbeleid 2022-2025’ uitgevoerd, waardoor beter uitvoering gegeven kon worden aan slachtofferrechten. Zo is het Centraal Justitieel Incassobureau gestart met het informeren van slachtoffers in de tenuitvoerlegging, zijn de knelpunten in de gegevensdeling tussen het OM en Slachtofferhulp Nederland weggehaald en is er een landelijke werkwijze ingevoerd welke moet voorkomen dat nabestaanden bij het overlijden van een dierbare door een misdrijf worden geconfronteerd met de schoonmaakkosten van de woning.

Jeugd

Het programma ‘Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming’ is in 2023 door middel van elf proeftuinen volledig op stoom gekomen. Uit de resultaten is gekomen dat een stelselwijziging nodig is voor het verbeteren en vereenvoudigen van de jeugdbeschermingsketen, waar in 2023 de voorbereidingen voor zijn gestart. Tevens is een onafhankelijke adviescommissie ingesteld voor het verbeteren en borgen van de rechtsbescherming van ouders en kinderen in het vernieuwde stelsel.

Samen met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en partners in het veld is een Hervormingsagenda Jeugd tot stand gebracht. Deze agenda loopt tot 2028 en richt zich op betere beschikbaarheid van jeugdhulp en grotere financiële duurzaamheid.

In 2023 is op basis van de Tijdelijke wet uitwisseling persoonsgegevens UHP KOT de koppeling afgerond van erkend gedupeerden met persoonsgegevens van kinderen waarvoor een verzoek tot uithuisplaatsing is gedaan. Aan de 1.878 ouders die hier uit zijn gekomen is een persoonlijke brief gestuurd met informatie over beschikbare ondersteuning. Dit heeft tot 223 extra aanmeldingen geleid bij het Ondersteuningsteam.

Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie 2019

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Vastgestelde Begroting 2023

Verschil

Art.nr.

Verplichtingen

2.916.406

2.811.367

3.530.972

3.653.603

3.991.249

3.722.453

268.796

         
 

Apparaatsuitgaven

188.072

199.439

195.211

217.419

233.210

211.132

22.078

34.1

Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

       
 

Personele uitgaven

148.748

157.866

152.818

169.780

179.619

167.801

11.818

 

waarvan eigen personeel

144.458

153.365

148.712

162.158

171.186

161.936

9.250

 

waarvan externe inhuur

3.191

3.757

3.408

6.739

7.419

4.486

2.933

 

waarvan overig personeel

1.099

744

698

883

1.014

1.379

‒ 365

 

Materiële uitgaven

39.324

41.573

42.393

47.639

53.591

43.331

10.260

 

waarvan ict

15.869

18.098

17.837

20.784

23.514

18.277

5.237

 

waarvan sso's

17.153

17.076

16.323

14.487

18.731

16.152

2.579

 

waarvan overig materieel

6.302

6.399

8.233

12.368

11.346

8.902

2.444

         
 

Programma-uitgaven

2.716.481

2.850.998

3.090.602

3.388.741

3.672.510

3.511.321

161.189

34.2

Preventieve maatregelen

       
 

Bijdrage aan Agentschappen

       
 

Dienst Justis

3.451

3.897

4.810

6.166

31.518

25.582

5.936

 

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

       
 

Integriteit en kansspelen

1.200

3.130

1.656

0

0

0

0

 

Bijdrage medeoverheden

       
 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

0

0

0

4.589

11.182

2.863

8.319

 

Overige Bijdrage medeoverheden

4.251

2.912

2.363

57

31

106

‒ 75

 

Subsidies

       
 

Integriteit en Kansspelen

949

918

690

0

0

0

0

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

0

0

937

4.445

3.997

4.352

‒ 355

 

Overige Subsidies

3.254

2.869

2.184

414

896

1.106

‒ 210

 

Opdrachten

       
 

Integriteit en kansspelen

322

340

299

0

0

0

0

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

0

0

203

672

893

24.632

‒ 23.739

 

Overige Opdrachten

1.949

1.476

979

469

280

2.302

‒ 2.022

         

34.3

Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

       
 

Bijdrage aan Agentschappen

       
 

DJI-gevangeniswezen

1.100.964

1.158.636

1.248.279

1.373.659

1.418.685

1.354.062

64.623

 

DJI-Forensische zorg

892.469

971.055

1.079.684

1.174.876

1.253.199

1.189.193

64.006

 

Centraal Justitieel Incasso Bureau

132.170

130.955

150.870

166.967

192.591

178.874

13.717

 

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

       
 

Reclassering Nederland

152.139

158.156

160.436

167.669

180.885

168.209

12.676

 

Leger des Heils

22.372

22.892

23.861

25.258

26.647

25.715

932

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

75.634

77.032

78.826

82.270

85.381

83.969

1.412

 

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

0

0

106

0

0

589

‒ 589

 

Bijdrage medeoverheden

       
 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

0

2.292

2.444

5.538

8.947

2.625

6.322

 

Overige Bijdrage medeoverheden

5.441

3.302

2.393

70

0

0

0

 

Subsidies

       
 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

3.967

4.129

4.088

0

0

0

0

 

Terugdringen recidive

0

268

507

0

0

0

0

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

0

1.319

2.036

8.329

7.601

7.483

118

 

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

0

1.726

1.684

1.976

2.140

1.776

364

 

Overige Subsidies

4.583

2.586

2.289

0

178

0

178

 

Opdrachten

       
 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

1.900

3.510

1.629

13.974

9.142

80.519

‒ 71.377

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

457

1.508

2.001

0

0

0

0

 

Terugdringen recidive

526

473

882

0

0

0

0

 

Overige Opdrachten

2.867

3.193

5.258

210

40

0

40

         

34.4

Slachtofferzorg

       
 

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

       
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

7.509

8.890

9.995

13.740

17.237

10.053

7.184

 

Slachtofferhulp Nederland

33.938

40.248

41.093

41.487

49.697

44.726

4.971

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Overige Bijdrage medeoverheden

1.241

0

225

11

0

0

0

 

Subsidies

       
 

Perspectief Herstelbemiddeling

1.651

1.692

1.744

0

197

1.604

‒ 1.407

 

Overige Subsidies

1.064

148

244

1.804

77

0

77

 

Opdrachten

       
 

Slachtofferzorg

4.138

1.618

1.490

455

115

13.521

‒ 13.406

 

Uitkeringen Schadefonds Geweldsmisdrijven

21.323

28.363

38.551

53.996

90.529

37.820

52.709

 

Voorschotregelingen Schadevergoedingsmaatregelen

1.904

436

264

247

390

2.093

‒ 1.703

         

34.5

Veiligheid jeugd

       
 

Bijdrage aan Agentschappen

       
 

DJI - jeugd

207.644

181.131

176.995

187.479

203.581

182.765

20.816

 

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

       
 

LBIO

1.775

3.066

3.381

2.929

4.619

5.387

‒ 768

 

Halt

12.303

12.644

12.897

10.820

12.694

12.940

‒ 246

 

Bijdrage aan medeoverheden

       
 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

0

0

0

126

2.662

1.322

1.340

 

Veiligheid sociaal domein

0

0

275

0

0

0

0

 

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

1.090

989

1.142

1.489

1.497

1.185

312

 

Overige Bijdrage medeoverheden

1.283

2.211

8.177

0

1.083

6.130

‒ 5.047

 

Subsidies

       
 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

2.185

1.393

1.619

27.185

39.999

12.499

27.500

 

Jeugdaangelegenheden

0

868

922

0

0

0

0

 

Veiligheid sociaal domein

0

0

405

0

0

0

0

 

Overige Subsidies

2.573

4.049

4.666

4.482

7.499

0

7.499

 

Opdrachten

       
 

Risicojeugd en jeugdgroepen

380

630

567

0

0

0

0

 

Projecten jeugd straf

21

19

43

0

0

0

0

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

2.207

2.165

2.802

3.112

3.783

4.123

‒ 340

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

0

269

569

1.771

2.613

21.196

‒ 18.583

 

Overige Opdrachten

1.387

1.595

1.142

0

5

0

5

         
 

Ontvangsten

97.351

105.896

101.062

105.133

226.328

132.987

93.341

Verplichtingen

Het verschil van € 269 mln. wordt voor een bedrag van € 183 mln. toegelicht bij de uitgaven. Het overige verschil van € 86 mln. bestaat met name uit hogere verplichtingen voor meerjarige bijdragen aan gemeenten in het kader van Preventie met Gezag op het subartikel aanpak criminaliteitsfenomenen en verplichtingen voortvloeiend uit de beschikking voor 2024 aan Reclassering Nederland en Slachtofferhulp Nederland. Ten aanzien van Forensische Zorg is het verplichtingenbudget bij een overboeking binnen de Rijksbegroting te veel verlaagd.

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) heeft de taak om kinderen te beschermen indien de ontwikkeling van het kind in gevaar komt. De Raad voor de Kinderbescherming heeft een taak op terrein van bescherming, gezag en omgang, straf en adoptie. De meerjarige productie van de Raad voor de Kinderbescherming is weergegeven in onderstaande tabel.

Tabel 21 Productiegegevens Raad voor de Kinderbescherming
 

Realisatie 2021

Raming 2021

Realisatie 2022

Raming 2022

Realisatie 2023

Raming 2023

Verschil

Coördinatie taakstraffen

4861

6321

5475

6125

6628

5229

‒ 1399

Strafonderzoek LIJ

5686

6376

5329

6378

5391

5882

491

Strafonderzoek + aanvulling

2657

3171

2697

3172

3167

2545

‒ 622

Actualisatie Straf

889

1219

543

1018

438

525

87

Onderzoeken schoolverzuim

1234

1861

1339

1777

1574

1394

‒ 180

Strafonderzoek GBM

38

58

30

56

18

28

10

Beschermingszaken

18654

18827

18070

17864

17983

17701

‒ 282

Adoptiegerelateerde zaken

1934

1856

1784

1895

1684

1749

65

Gezag en omgangszaken

4835

5733

4165

5171

4114

4243

129

Toetsende taak

3976

5797

3240

5875

2973

3901

928

Bron: Datawarehouse RvdK

De Raad voor de Kinderbescherming heeft circa € 22,1 mln. meer uitgegeven dan geraamd in de begroting, waarvan € 11,8 mln voor personele uitgaven en € 10, 3mln voor materiële uitgaven. De hogere uitgaven aan eigen personeel hebben verschillende oorzaken, zoals een hogere personeelsbezetting van € 9,5 mln ten gevolge van de aanpak van wachtlijsten en wachttijden binnen de Raad voor de Kinderbescherming, als ook vervanging voor langdurig zieken. Daarnaast was er sprake van bijstellingen in het kader van toekomstvaste IV.

34.2 Preventieve maatregelen

Dienst Justis

Met ingang van het begrotingsjaar 2023 is de systematiek van financieren gewijzigd. De uitvoeringskosten en de ontvangen leges van de producten van Justis worden niet langer verantwoord bij het agentschap, maar op het begrotingsartikel van de betreffende opdrachtgever. Voor de uitvoeringskosten ontvangt Justis een kostendekkende bijdrage van de opdrachtgever. Het verschil van € 5,9 mln. is het saldo van verschillende mutaties, waarvan de belangrijkste zijn een bijstelling i.v.m. een stijging van het aantal aanvragen VOG (€ 1,3 mln.) alsmede een correctieboeking met de andere opdrachtgever van Justis, te weten DGRR (€ 2,1 mln.). Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van de Dienst Justis.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Bijdragen agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

DJI levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen. Het Ministerie geeft een bijdrage voor:

  • Gevangeniswezen regulier;

  • Forensische Zorg.

Tabel 22 Productiegegevens DJI volwassenen
 

Realisatie

Raming

Productie 2023

Aantal

Dagprijs in €

Aantal

Dagprijs in €

Strafrechtelijke sanctiecapaciteit (direct inzetbaar)

9.597

387

10.582

339

FPC-capaciteit

1.614

753

1.732

666

Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage van ca. € 65 mln. bij het gevangeniswezen is het saldo van verschillende mutaties, waarvan de belangrijkste betrekking hebben op middelen ten behoeve van loon- en prijsbijstelling (ca. € 57,3 mln.) en intensivering op gebied van reïntegratie gedetineerden (€ 8,1 mln.). In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen verder toegelicht.

Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage van ca. € 64 mln. bij forensische zorg is eveneens het saldo van verschillende mutaties, waarvan de belangrijkste betrekking hebben op loon en prijsbijstelling (ca. € 76,8 mln.), capacitaire ontwikkelingen (PMJ, € -31,1 mln.), implementatie van het kwaliteitskader Forensische Zorg (€ 10 mln.), inzet op crisiscapaciteit Forensische zorg (€ 5 mln.) en een mutatie ten behoeve van tijdelijk loket patiëntgebonden coördinatiekosten (€ 2,4 mln.). In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen verder toegelicht.

Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

Het CJIB is het inning- en incassogezicht van de overheid en vervult een centrale rol bij de afhandeling van strafrechtelijke beslissingen. Daarnaast coördineert en informeert het CJIB binnen de executieketen. Hiermee levert het CJIB een belangrijke bijdrage aan het gezag van de overheid. In de agentschapsparagraaf van het CJIB is nadere informatie, zoals de productie­ gegevens, opgenomen.

De bijdrage aan CJIB is ten opzichte van de begroting bij suppletoire begrotingswetten verhoogd met € 13,7 mln. Dit betreft met name de verhoging vanwege loon- en prijsbijstelling (€ 9,9 mln.). Daarnaast verhogingen vanwege uitvoering wet S&B (€ 3,4 mln.) en diverse kleinere posten.

Bijdragen ZBO’s en RWT’s

Reclasseringsorganisaties

In Nederland zijn drie erkende reclasseringsorganisaties (3RO): Reclassering Nederland (RN), de Stichting Verslavingsreclassering GGZ (SVG) en het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering (LJ&R). De drie organisaties werken nauw met elkaar samen, zij het dat ze elk hun eigen aandachtsgebied hebben:

  • de Stichting Verslavingsreclassering GGZ richt zich vooral op cliënten met verslavingsproblematiek;

  • het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering heeft als doelgroep met name de dak- en thuisloze cliënten binnen de reclassering;

  • Reclassering Nederland kent geen specifieke doelgroep.

De drie erkende reclasseringsorganisaties kennen vier hoofdproducten: adviezen, toezichten, electronische monitoring en werkstraffen. Het Ministerie financiert de drie erkende reclasseringsorganisaties voor deze producten op basis van prijs maal hoeveelheid. De geraamde en gerealiseerde productie over 2023 is weergegeven in onderstaande tabel.

Tabel 23 Productiegegevens1 Reclasseringsorganisaties
 

Realisatie aantal

realisatie prijs (€)

Raming aantal

Raming prijs (€)

Adviezen

48.590

€ 1.254,66

48.740

€ 1.185,09

Toezichten*

5.875.645

€ 26,14

6.125.984

€ 24,69

Electronische monitoring*

269.330

€ 24,67

283.045

€ 23,30

Werkstraffen

27.440

€ 1.192,16

31.095

€ 1.125,76

Bron: IRIS-informatiesysteem van de 3RO, voorlopige cijfers d.d. januari 2024.

1

(*) Bij toezichten en electronische monitoring betreffen het aantallen dagen. In het nieuwe kostprijsmodel gelden voor toezichten en werkstraffen iets andere prijzen voor LJ&R en SVG dan voor RN; in de tabel zijn de kostprijzen voor RN weergegeven.

De meeruitgaven op de artikelen voor de 3RO ad € 15 mln. worden voornamelijk verklaard uit de loon- en prijsbijstelling, die voor 2023 hoger was dan eerdere jaren en de hogere prijs per eenheid product is het gevolg van de toegepaste compensatie voor de loonbijstelling.

Opdrachten

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

Onder dit artikel vallen opdrachten op het terrein van forensische zorg, intra- en extramurale sanctie uitvoering, verbetering van tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen en terugdringen van recidive. In zijn totaliteit waren de uitgaven op dit artikel € 71,4 mln. lager dan ten tijde van het opstellen van de begroting was geraamd. Dit had er vooral mee te maken dat de middelen voor het uitvoeren van de opdrachten uit het Coalitieakkoord aanvankelijk op dit artikel waren geboekt, maar in de loop van het jaar zijn toegekend aan de verschillende uitvoerende instanties. Zo is aan forensische zorg (voor zaken als verbetering van het kwaliteitskader, extra opvangcapaciteit en het programma ‘begrip op onbegrip’) circa € 30 mln. uitgegeven. Ook is circa € 11 mln. naar DJI gegaan voor onder meer re-integratie, nazorg en extra plekken op de terroristenafdeling. Voor de verdere implementatie van de wet Straffen en Beschermen is in 2023 circa € 8 mln. aan uitvoeringsorganisaties betaald. De opdrachten die vanuit dit artikel zijn betaald (per saldo € 9,1 mln.) betroffen zaken als onderzoeken en overige opdrachten op het terrein van intra- en extramurale sanctie uitvoering.

34.4 Slachtofferzorg

Bijdragen ZBO’s en RWT’s

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

De commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit het Ministerie voor de bureaukosten. De bijdrage is gedurende het jaar opgehoogd voor met name de uitvoering van de tijdelijke regeling voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg.

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

Slachtofferhulp Nederland biedt gratis juridische, praktische en emotionele ondersteuning aan slachtoffers, getuigen of nabestaanden na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit.

Opdrachten

Slachtofferzorg

Middelen van het opdrachtenartikel worden verstrekt aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden ten behoeve van slachtofferzorg. Het gaat hierbij om:

  • 1. praktische uitvoering slachtofferrechten,

  • 2. bescherming van slachtoffers,

  • 3. informeren van slachtoffers

  • 4. herstel door erkenning van leed.

Het budget van het artikel slachtofferzorg is door middel van overboekingen ingezet ten behoeve van het onderdeel verschijningsplicht verdachten van de Wet Uitbreiding Slachtofferrechten, het programma Informeren en Raadplegen Slachtoffers in de tenuitvoerleggingsfase en voor de uitvoering van de Regeling voor Slachtoffers van Geweld in de Jeugdzorg.

Tegemoetkomingen Schadefonds Geweldsmisdrijven

Onder deze post zijn de financiële uitkeringen verantwoord voor slachtoffers die een opzettelijk geweldsmisdrijf hebben meegemaakt en hierdoor ernstig psychisch of fysiek letsel hebben opgelopen, nabestaanden van slachtoffers van een geweldsmisdrijf of dood door schulddelict en naasten van slacht­offers die door een geweldsmisdrijf ernstige en blijvende lichamelijke of psychisch letsel hebben opgelopen en deze schade niet op andere wijze vergoed krijgen. Deze tegemoetkomingen zijn verstrekt via het Schadefonds Geweldsmisdrijven. Het verschil tussen begroting en realisatie bij de uitkeringen SGM wordt met name veroorzaakt door de uitvoering van de tijdelijke regeling voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg door het SGM. De uitkeringen die SGM heeft verstrekt op grond van die regeling waren bij ontwerpbegroting 2023 nog niet voorzien.

Voorschotregeling en schadevergoedingsmaatregel

Indien de rechter een schadevergoedingsmaatregel oplegt is de voorschot­regeling van toepassing op zowel misdrijven als overtredingen. De voorschotregeling houdt in dat als de dader binnen acht maanden na het onherroepelijk worden van een vonnis niet (volledig) aan zijn betalings­verplichting jegens het slachtoffer heeft voldaan, de Staat het resterende bedrag uitkeert aan het slachtoffer. Het voorschot is gemaximeerd tot € 5000,-- maar ongemaximeerd voor slachtoffers van een gewelds- of zedenmisdrijf. De Staat zet vervolgens de inning op de dader voort. Als blijkt dat de vordering op de dader oninbaar is, komt het restant voor rekening van JenV.

34.5 Veiligheid Jeugd

Bijdragen Agentschappen

DJI-Jeugd

DJI zorgt voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen die na een beslissing van een rechter zijn opgelegd. Voor jeugdigen vindt deze tenuitvoerlegging plaats in een justitiële jeugdinrichting (JJI).

Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage (€ 20,8 mln.) wordt voornamelijk verklaard door  loon- en prijsbijstelling (ca. € 10,2 mln.), een aanvullende bijdrage ten behoeve van een intensivering op het aantal groepsleiders (€ 3,0 mln.) en een terugontvangen bijdrage van het Ministerie van OCW (ca. € 8,1 mln.). Dit laatste in verband met de sluiting van aan justitiële inrichtingen verbonden scholen, als gevolg van de reductie van de direct inzetbare capaciteit. In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen verder toegelicht.

Tabel 24 Productiegegevens DJI jeugd
 

Realisatie

Raming

Productie 2023

Aantal

Dagprijs in €

Aantal

Dagprijs in €

Capaciteit justitiële jeugdinrichtingen (direct inzetbaar)

567

850

591

819

Bijdragen ZBO’s en RWT’s

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)

Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage verricht in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wettelijke taken op het gebied van onderhoudsbijdragen (inning kinder- en partneralimentatie en inning internationale alimentatie).

Tabel 25 Productiegegevens LBIO
 

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Aantallen producten

   

Alimentatie

23.211

23.004

21.931

Internationale alimentatie

3.910

4.000

3.954

Kosten per geïnde euro (€)

   

Alimentatie

0,09

0,11

0,11

Internationale alimentatie

0,19

0,20

0,21

Bron: concept jaarverslag LBIO (TRESA automatiseringssysteem van softwareleverancier SAP)

De productiegegevens van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage zijn volgend aan de instroom zoals die op het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage afkomt. Er is sprake van een licht dalende trend. Desondanks zijn de uitgaven van het LBIO hoger geweest dan oorsponkelijk begroot, dit komt met name door extra incidentele uitvoeringskosten voor de hersteloperatie van de toeslagenaffaire.

Bijdrage medeoverheden

Jeugdbescherming en jeugdsancties

Het verschil tussen begroting en realisatie wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven dan begroot voor Uithuisplaatsingen Kinderopvangtoeslag (UHP KOT).

BES Voogdijraad

De BES voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken (onderzoeks- en adviestaken en rekestrerende taken en coördinatie bij strafzaken) die zij uitvoert in Caribisch Nederland, namelijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Overige bijdragen medeoverheden

De onderuitputting houdt met name verband met het feit dat diverse bestedingen niet zijn verricht als bijdrage aan medeoverheden, maar als subsidie. Dit was met name het geval op het gebied van rechtsbescherming en UHP KOT.

Subsidies

Jeugdbescherming en jeugdsancties

De verschillen tussen begroting en realisatie op de onderdelen subsidies en opdrachten zijn ontstaan door een andere verdeling: minder uitgaven aan opdrachten, maar meer aan subsidies, zoals de verlenging van de subsidie aan het ondersteuningsteam UHP KOT. Daarnaast is er ook meer uitgegeven ten opzichte van de begroting, met name aanvullende subsidie voor de Gecertificeerde Instellingen (GI’s) ten behoeve van werkdrukverlaging en zij-instroom.

Overige subsidies

Hieronder is in 2024 voor € 7,5 mln. besteed, terwijl geen uitgaven waren begroot. De uitgaven waren grotendeels begroot op overige bijdragen medeoverheden. Dit houdt met name verband met subsidies op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling, rechtsbescherming en UHP KOT.

Opdrachten

Jeugdbescherming en jeugdsancties

De verschillen tussen begroting en realisatie op de onderdelen subsidies en opdrachten zijn ontstaan door een andere verdeling: minder uitgaven aan opdrachten, maar meer aan subsidies. Verder is er ook meer uitgegeven ten opzichte van de begroting, wat te maken heeft te maken met opdrachten op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling, programma Toekomstscenario, jeugdcriminaliteit en familierecht.

Ontvangsten

De belangrijkste structurele ontvangsten op dit artikel betreffen de ontvangen administratiekostenvergoedingen (voornamelijk op verkeersboetes). Met ingang van 2023 worden ook de ontvangen leges van de producten van de Dienst Justis op dit begrotingsartikel verantwoord. Dit zijn met name ontvangen leges n.a.v. aangevraagde en verstrekte Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG, ca. € 47 mln.).

Het verschil tussen de oorspronkelijke begroting en de realisatie van per saldo € 93,3 mln. is voornamelijk het gevolg van incidentele ontvangsten n.a.v. lagere vaststellingen van bijdragen over 2022 (€ 95,4 mln. van DJI en € 6,1 mln. van de 3 reclasseringsorganisaties), afdracht van het financieringsresultaat over 2022 (Dienst Justis € 6,4 mln.) en een lagere opbrengst aan administratiekosten CJIB (-€ 5,1 mln.), als gevolg van minder boetes dan geraamd.

23

De wettelijke grondslag wordt onder meer gegeven door het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering, de Penitentiaire beginselenwet, de Beginselenwet verpleging terbeschikkinggestelden, de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen en de Vreemdelingenwet.

24

De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden van de Minister voor Rechtsbescherming op het terrein van jeugdbescherming en jeugdsancties zijn de jeugdwet, artikel 77 Wetboek van Strafrecht en artikel 553 Wetboek van Strafvordering. De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden van de Minister voor Rechtsbescherming op het terrein van adoptie is opgenomen in de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie (Wobka).

Licence