Omschrijving van de samenhang in het beleid
In deze begroting is een onderscheid gemaakt tussen de Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer. Onder het artikel Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer vallen:
• Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR);
• Ruimte voor de Rivier;
• Maaswerken.
Het projectartikel is gerelateerd aan Beleidsartikel 35 Mainports en logistiek en aan artikel 31 Integraal Waterbeleid.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
16. Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 212 487 | 377 914 | 370 609 | 421 192 | 552 419 | 405 659 | 120 585 |
Uitgaven | 237 144 | 200 199 | 658 605 | 627 105 | 483 132 | 450 103 | 464 913 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam | 49 547 | 17 843 | 443 318 | 416 491 | 48 807 | 18 012 | 5 193 |
16.01.01 Planstudie PMR | |||||||
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 49 547 | 17 843 | 443 318 | 416 491 | 48 807 | 18 012 | 5 193 |
16.02 Ruimte voor de Rivier | 149 437 | 126 544 | 172 831 | 172 706 | 392 082 | 399 111 | 427 166 |
16.03 Maaswerken | 38 160 | 55 812 | 42 456 | 37 908 | 42 243 | 32 980 | 32 554 |
Van totale uitgaven: | |||||||
– Apparaatsuitgaven | 282 | 102 | 2 | 1 | 4 | 1 | 0 |
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 26 786 | 26 322 | 25 179 | 21 710 | 17 825 | 15 187 | 15 462 |
– Restant | 210 076 | 173 775 | 633 424 | 605 394 | 465 303 | 434 915 | 449 451 |
16.09 Ontvangsten | 330 | 5 207 | 20 186 | 20 000 | 23 000 | 20 000 | 17 289 |
Budgetflexibilteit
16.01 PMR | |||
---|---|---|---|
juridisch verplicht | 428 245 | complementair noodzakelijk | 3 990 |
bestuurlijk gebonden | 2 217 | beleidsmatig nog niet ingevuld | |
beleidsmatig verplicht | 8 866 | ||
16.02 Ruimte voor de rivier | |||
juridisch verplicht | 59 559 | complementair noodzakelijk | |
bestuurlijk gebonden | 93 157 | beleidsmatig nog niet ingevuld | |
beleidsmatig verplicht | |||
16.03 Maaswerken | |||
juridisch verplicht | 35 147 | complementair noodzakelijk | |
bestuurlijk gebonden | 2 243 | beleidsmatig nog niet ingevuld | |
beleidsmatig verplicht |
PMR
Het aan de Landaanwinning verbonden product Natuurcompensatie is juridisch verplicht op het budget voor planschade/nadeelcompensatie na, welke bestuurlijk gebonden is. Ook de bijdragen aan de Groene verbinding en de landaanwinning zijn juridisch verplicht. De kosten voor de Uitvoeringsorganisatie zijn complementair noodzakelijk.
Ruimte voor de rivier
Het totale programmabudget bedraagt € 2,3 miljard. Binnen het programma Ruimte voor de Rivier worden bestuurlijke verplichtingen gedurende het programma omgezet in juridische verplichtingen. Het uitgavenbudget 2011 is op 1 januari 2011 volledig juridisch verplicht. De juridische verplichting bestaat uit verplichtingen voor uitgaven met betrekking tot planstudies die naar aanleiding van goedgekeurde plannen van aanpak zijn verplicht aan de decentrale initiatiefnemers en Rijkswaterstaat, en uit verplichtingen voor uitgaven door decentrale realisatoren en Rijkswaterstaat met betrekking tot de realisatie van de maatregelen, als uitvloeisel van door de staatssecretaris en/of de minister genomen projectbeslissingen (SNIP3).
Maaswerken
Buiten het deel van de Maaswerken waarvoor juridische verplichtingen zijn aangegaan, zoals deelprojecten voor rivierverruiming en de kaden, zijn er bestuurlijke verplichtingen voor de uitwerkingsovereenkomsten met de regio en het consortium.
16.01 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Motivering
Het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) heeft een tweeledige doelstelling:
• het versterken van de positie van de mainport Rotterdam en
• het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving in Rijnmond.
In drie deelprojecten wordt deze dubbele doelstelling verwezenlijkt. Dat zijn «Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)» (uitgevoerd door de gemeente Rotterdam), «750 hectare natuur- en recreatiegebied» (uitgevoerd door de provincie Zuid-Holland) en «Landaanwinning» (uitgevoerd door Havenbedrijf Rotterdam NV (HbR)). In samenhang met de Landaanwinning dient voldoende natuurcompensatie te worden gerealiseerd.
VenW beschouwt PMR als een bijdrageproject, waarbij de verantwoordelijkheid en risico’s voor de uitvoering bij andere partijen zijn neergelegd. Uitzondering vormt de natuurcompensatie waarvan RWS is belast met de uitvoering. LNV en VROM zijn het aan te spreken vakdepartement voor respectievelijk de 750ha en het Bestaand Rotterdams Gebied (BRG). VenW is het vakdepartement voor de landaanwinning.
VenW is in het kader van de Procedureregeling Grote Projecten (Kamerstukken II, 2006–2007, 30 351, nr. 3) aangewezen als coördinerend projectministerie. Als zodanig is de minister van VenW verantwoordelijk voor de overall-projectbeheersing. De projectbeheersing is zodanig ingericht dat hij adequaat kan rapporteren over de processen die leiden tot de realisatie van de deelprojecten en sturing kan geven aan de uitvoering van het deelproject Natuurcompensatie dat rechtstreeks onder zijn verantwoordelijkheid valt.
Producten
In 2006 heeft het Parlement de herstelde planologische kernbeslissingPMR vastgesteld en ingestemd met het Bestuursakkoord (juni 2004) en de Uitwerkingsovereenkomsten van de afzonderlijke deelprojecten (september 2005). De PKB PMR (deel 4: de definitieve tekst na parlementaire instemming) is uitgebracht (Staatscourant nr. 247, 2006).
De deelprojecten landaanwinning, natuurcompensatie en BRG zijn in uitvoering. Voor het deelproject 750 ha lopen de bestemmingsplanprocedures.
De volgende producten worden onderscheiden:
• Landaanwinning: dit betreft de vaste bijdrage van de Rijksoverheid in de kosten van de aanleg van de buitencontour.
• BTW: dit betreft de niet-compensabele BTW over de buitencontour naar rato van de overheidsbijdrage en over de kosten van de Natuurcompensatie.
• Onvoorzien: deze post dient ter dekking van die projectposten, waarvoor bij de bepaling van het budget nog onvoldoende mogelijkheden waren om een 100%-raming op te stellen (bijvoorbeeld in het geval dat de ramingen nog niet voldoende hard kunnen worden gemaakt). Daarnaast kan een beroep worden gedaan op de post Onvoorzien, indien er sprake is van een volledig nieuwe situatie (zgn. Onvoorzien onvoorzien). De post onvoorzien heeft betrekking op alle risico’s waarvoor het Rijk verantwoordelijk is (met name natuurcompensatie).
• Aan- en ontsluitende infrastructuur: vanuit het project PMR is bij Miljoenennota 2010 het budget van € 345 mln. overgeheveld naar het project A15 Maasvlakte–Vaanplein (artikel 12 Hoofdwegennet).
• Uitvoeringsorganisatie: dit betreft de kosten die samenhangen met de coördinatie van het project en de projectbeheersing.
• 750 ha Natuur- en recreatiegebied: dit betreft de vaste bijdrage van het Rijk voor de omvorming van agrarisch gebied naar natuurgebied met recreatief medegebruik en tot openluchtrecreatiegebied met natuurwaarden. De deelbijdrage van VenW is in 2006 volledig betaald aan de Stichting Nationaal Groenfonds.
• Groene Verbinding: dit betreft de kosten voor een verbinding tussen Midden-IJsselmonde en het stedelijk gebied van Rotterdam-Zuid. Dit is een VenW-bijdrage.
• Bestaand Rotterdams Gebied: dit bevat een serie projecten om het bestaande havengebied beter te benutten en de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren. Dit budget is bij eerste Suppletore wet 2007 (Wet van 14 september 2007, Stb. 359) overgeboekt naar VROM als eerstverantwoordelijk departement.
• Natuurcompensatie: dit betreft de instelling van een Bodembeschermingsgebied, de aanleg van de Duincompensatie Delfland en het Monitorings- en Evaluatieprogramma. Voorts wordt uit dit budget de Stimuleringsregelingen recreatie & toerisme en visserij en de eventuele planschade/ nadeelcompensatie gefinancierd.
Meetbare gegevens Project Mainportontwikkeling Rotterdam
• 2009 Afronding procedures met betrekking tot landaanwinning en natuurcompensatie.
• 2010 Afronding bestemmingsplanprocedures 750 ha.
• 2011 Bestemmingsplannen 750 ha onherroepelijk.
• 2011 Uitvoering Duincompensatie Delfland gereed.
• 2011 Eerste terreinuitgifte Maasvlakte II.
• 2013 Landaanwinning eerste fase gereed; eerste overslag.
• 2021 Deelprojecten 750 ha natuur- en recreatieterrein en BRG afgerond.
• Voor 2040 Terreinen Tweede Maasvlakte volledig uitgegeven.
Projectoverzicht bij 16.01.02 PMR; realisatie
Totaal | Budget in € mln | Oplevering MIT/SNIP | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||||||||
Uitvoeringsorganisatie 1 | 24 | 25 | 15 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | pm | pm | ||
750 ha | 30 | 30 | 30 | 2021 | 2021 | |||||||
Groene verbinding | 31 | 31 | 15 | 8 | 8 | 2011 | 2011 | |||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 0 | 0 | 0 | 2021 | 2021 | |||||||
Landaanwinning | ||||||||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2 | 2 | 2 | 2007 | 2007 | |||||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie 2 | 112 | 109 | 61 | 7 | 10 | 0 | 5 | 6 | 5 | 18 | pm | pm |
Landaanwinning | 721 | 707 | 16 | 0 | 356 | 349 | 2013 | 2013 | ||||
BTW Buitencontour | 134 | 131 | 0 | 0 | 68 | 66 | 2013 | 2013 | ||||
Onvoorzien 3 | 111 | 109 | 0 | 0 | 42 | 11 | 58 | pm | pm | |||
Totaal categorie 0 | 1 165 | 139 | 18 | 443 | 416 | 49 | 18 | 5 | 76 | |||
Begroting (IF 16.01.02) | 18 | 443 | 416 | 49 | 18 | 5 |
Als gevolg van uitspraak Raad van State van 26 januari 2005 inzake de PKB+ heeft in 2005 en 2006 een hersteltraject gelopen. De kosten hiervan zijn opgenomen onder uitvoeringsorganisatie.
16.02 Ruimte voor de Rivier
Motivering
In 2005 heeft het kabinet deel 1 van de PKB Ruimte voor de Rivier vastgesteld en samen met de milieueffectrapportage ter inzage gelegd. Na de inspraakronde (deel 2) heeft het kabinet op 22 december 2005 in deel 3 een definitief standpunt ingenomen (PKB, Kamerstukken II, 2004–2006, 30 080, nrs. 1–6). In de zomer 2006 en december 2006 hebben de Tweede Kamer en Eerste Kamer de PKB unaniem aanvaard. De fase van planstudie is ingezet en beloopt tot uiterlijk 2010. In 2009 zijn de eerste projecten in uitvoering gegaan. Vooruitlopend daarop zijn de projecten Zuiderklip en Hondsbroekse Pleij reeds uitgevoerd.
Met de PKB (deel 4) wil het kabinet twee doelstellingen bereiken:
1. Het op het vereiste niveau brengen van de bescherming van het rivierengebied tegen overstromingen. Dit houdt in dat de veiligheid langs de Rijntakken en het benedenstroomse deel van de bedijkte Maas (vanaf Hedikhuizen) uiterlijk in 2015 in overeenstemming moet worden gebracht met de wettelijke vereiste norm.
2. Een bijdrage leveren aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied. Daarmee wordt het rivierengebied economisch, ecologisch en landschappelijk versterkt.
Producten
De PKB deel 4 bevat een besluit over het uiterlijk eind 2015 uit te voeren basispakket van 39 maatregelen én de plaats waar ze getroffen moeten worden. In de PKB wordt bovendien een doorkijk gegeven naar de lange termijnopgave voor waterveiligheid. Om flexibiliteit in te bouwen is gekozen voor een programmatische aanpak. Het programmabudget bedraagt € 2,3 miljard. Conform de Regeling Grote Projecten ontvangt de Tweede Kamer ieder half jaar een voortgangsrapportrage: vóór 1 april 2011 VGR17 en voor 1 oktober 2011 VGR18.
In 2011 wordt een projectbesluit verwacht voor:
• zomerbedverlaging Beneden-IJssel
• dijkverleggingen Cortenoever en Voorsterklei
• hoogwatergeul Veessen–Wapenveld
• uiterwaardvergraving Honswijkerwaarden, stuweiland Hagestein, Hagesteinse uiterwaard en Heerenwaard
• in de PKB opgenomen dijkversterkingen
De stand van zaken per 31 december 2011 is naar verwachting:
• voor 31 van de 39 maatregelen is projectbesluit genomen;
• 2 van de 39 maatregelen zijn geschrapt: voor het bereiken van de waterveiligheidsdoelstelling bleken ze niet nodig;
• voor 24 van de 39 maatregelen is de realisatie aanbesteed.
Ruimte voor de Rivier is onderdeel van het Deltaprogramma met behoud van eigen besturing, organisatie en financiering.
Ruimte voor de Rivier
Meetbare gegevens
Het vereiste veiligheidsniveau in het rivierengebied rond de Rijntakken moet uiterlijk in 2015 in overeenstemming zijn gebracht met een maatgevende afvoer van 16 000 m3/s bij Lobith.
Projectoverzicht bij 16.02 Ruimte voor de Rivier; realisatie
Totaal | Budget in € mln | Oplevering MIT/SNIP | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Uitvoeringskosten | 2 004 | 2 011 | 307 | 100 | 135 | 143 | 366 | 375 | 407 | 172 | 2015 | 2015 |
Planstudiekosten | 82 | 67 | 64 | 12 | 5 | 2011 | 2010 | |||||
Projectorganisatie en projectmanagement | 149 | 149 | 82 | 14 | 13 | 10 | 6 | 4 | 3 | 18 | 2015 | 2015 |
EU en projectgebonden ontvangsten | 100 | 97 | 3 | 20 | 20 | 20 | 20 | 17 | ||||
Totaal categorie 0 | 2 335 | 456 | 127 | 173 | 173 | 392 | 399 | 427 | 190 | |||
Begroting (IF 16.02) | 127 | 173 | 173 | 392 | 399 | 427 |
16.03 Maaswerken
Motivering
Op dit onderdeel worden de uitgaven van de Maaswerken verantwoord. Na de twee hoogwaters in de Rijn en de Maas, in december 1993 en januari 1995, is het Deltaplan Grote Rivieren tot stand gekomen. Voor de bestrijding van de wateroverlast langs de Maas is de Maaswerken opgestart met de twee projecten Zandmaas en Grensmaas. Belangrijkste doelstelling van de onderdelen Zandmaas en Grensmaas is het verbeteren van de bescherming van inwoners van Limburg en Noord-Brabant tegen hoog water van de Maas. Binnen de Maaswerken wordt uitvoering gegeven aan de Maasroute. De Maasroute draagt bij aan een verbeterde bevaarbaarheid tussen Ternaaien en het Maas–Waalkanaal.
Producten
Het project Zandmaas kent de volgende doelstellingen:
• Hoogwaterbescherming, op zodanige wijze dat de bevolking achter de kaden van de Zandmaas (die aangelegd zijn in het kader van het Deltaplan Grote Rivieren) een beschermingsniveau van 1:250 jaar in 2015 wordt geboden.
• Het in de periode tot 2015 realiseren van beperkte natuurontwikkeling in de Zandmaas.
Het project Grensmaas kent de volgende doelstellingen:
• Het door rivierverruiming verlagen van de hoogwaterstanden in de Maas met als maatstaf dat uiterlijk in 2017 de gebieden, die door de op basis van de Deltawet Grote Rivieren aangelegde kades zijn beschermd, een beschermingsniveau van 1:250 hebben.
• Het tot ontwikkeling brengen van tenminste 1000 ha natuur binnen het Grensmaasgebied in de periode tot 2018. Dit gekoppeld aan het ecologisch herstel van de rivier zoals vastgelegd in de intentieverklaring voor het Maasdal in Limburg van 26 november 1992.
• Het winnen van tenminste 35 mln. ton grind voor de nationale behoefte.
De uitvoering van de Maaswerken (de Zandmaas en de Grensmaas) loopt ook in 2011 door. Voor de Zandmaas (oplevering 2015) ligt de nadruk op de uitvoering van kadeversterkingen in stedelijk gebied (Roermond, Venlo, Gennep). In 2008 is daarnaast gestart met de realisatie van de hoogwatergeulen en verdiepingsmaatregelen. Dit loopt door in 2011. Voor de Grensmaas (oplevering 2017) ligt de nadruk op rivierkundige maatregelen. Conform de procedureregeling uitvoering grote projecten ontvangt de Tweede Kamer ieder jaar twee voortgangsrapportages.
Maaswerken is onderdeel van het Deltaprogramma met behoud van eigen besturing, organisatie en financiering.
Maaswerken
Meetbare gegevens
Indicator | Zandmaas | Grensmaas |
---|---|---|
Hoogwaterbeschermingsprogramma | 70% in 2008 / 100% in 2015 | 100% in 2017 |
Natuurontwikkeling | 556 ha (plus 60 ha compensatie) | ten minste 1 000 ha |
Delfstoffen | – | ten minste 35 mln. ton |
Bron: DGW.
Projectoverzicht bij 16.03 Maaswerken; realisatie
Totaal | Budget in € mln | Oplevering MIT/SNIP | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | later | huidig | vorig |
CATEGORIE 0 | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Zandmaas | 534 | 539 | 283 | 43 | 38 | 33 | 38 | 29 | 28 | 42 | 2017 | 2017 |
Grensmaas | 147 | 142 | 75 | 13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 39 | 2022 | 2022 |
Totaal categorie 0 | 681 | 358 | 56 | 42 | 37 | 42 | 33 | 32 | 81 | |||
Begroting (IF 16.03.01 en IF 16.03.02) | 56 | 42 | 37 | 42 | 33 | 32 |