Op dit artikel worden de producten op het gebied van rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, geïntegreerde contractvormen/PPS, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte.
De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de begroting Hoofdstuk XII en vinden hun oorsprong in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en de Nota Mobiliteit (NoMo) (Kamerstukken II 2004-2005, 29 644, nr. 6).
Het artikel Hoofdvaarwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens op de begroting Hoofdstuk XII.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 821.049 | 1.213.069 | 883.918 | 854.845 | 871.329 | 1.006.393 | 959.237 |
Uitgaven | 940.693 | 1.047.788 | 1.315.532 | 1.145.728 | 1.046.417 | 1.025.286 | 1.011.317 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 98% | ||||||
15.01 Verkeersmanagement | 8.830 | 11.010 | 10.501 | 9.993 | 9.332 | 9.129 | 8.976 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.830 | 11.010 | 10.501 | 9.993 | 9.332 | 9.129 | 8.976 |
15.02 Beheer onderhoud en vervanging | 353.574 | 409.792 | 380.629 | 342.691 | 363.130 | 394.368 | 400.723 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 313.815 | 356.314 | 283.760 | 242.768 | 139.935 | 115.409 | 80.789 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 309.713 | 335.809 | 279.633 | 238.641 | 135.808 | 112.812 | 74.980 |
15.02.04 Vervanging | 39.759 | 53.478 | 96.869 | 97.501 | 138.893 | 172.050 | 177.698 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
15.03 Aanleg | 195.446 | 214.655 | 296.156 | 331.684 | 249.356 | 207.832 | 197.106 |
15.03.01 Realisatieprogramma | 194.340 | 193.882 | 239.686 | 242.768 | 139.935 | 115.409 | 80.789 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 1.106 | 20.773 | 56.470 | 88.916 | 109.421 | 92.423 | 116.317 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 343 | 1.275 | 339 | 1.403 | 1.588 | 1.588 | 1.078 |
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 51.994 | 57.319 | 267.985 | 98.029 | 63.555 | 53.707 | 53.830 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 330.849 | 355.012 | 360.261 | 363.331 | 361.044 | 360.250 | 350.682 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 297.755 | 320.780 | 325.724 | 332.841 | 330.630 | 329.481 | 320.238 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 297.755 | 320.780 | 325.724 | 332.841 | 330.630 | 329.481 | 320.238 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 33.094 | 34.232 | 34.537 | 30.490 | 30.414 | 30.769 | 30.444 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 33.094 | 34.232 | 34.537 | 30.490 | 30.414 | 30.769 | 30.444 |
Ontvangsten | 130.509 | 141.359 | 90.877 | 23.860 | 2.404 | 9131 | 3.698 |
15.09 Ontvangsten | 130.509 | 141.359 | 90.877 | 23.860 | 2.404 | 9131 | 3.698 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, zijn de budgetten in 2021 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2021.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2034 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2034.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Hoofdvaarwegennet | Uitgaven | 1.047.788 | 1.315.532 | 1.145.728 | 1.046.417 | 1.025.286 | 1.011.317 | 1.006.141 | 862.264 |
15.01 | Verkeersmanagement | 11.010 | 10.501 | 9.993 | 9.332 | 9.129 | 8.976 | 8.976 | 8.976 | |
15.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 409.792 | 380.629 | 342.691 | 363.130 | 394.368 | 400.723 | 359.924 | 262.303 | |
15.03 | Aanleg | 214.655 | 296.156 | 331.684 | 249.356 | 207.832 | 197.106 | 265.761 | 219.487 | |
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 57.319 | 267.985 | 98.029 | 63.555 | 53.707 | 53.830 | 54.857 | 53.529 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 355.012 | 360.261 | 363.331 | 361.044 | 360.250 | 350.682 | 316.623 | 317.969 | |
15 | Hoofdvaarwegennet | Ontvangsten | 141.359 | 90.877 | 23.860 | 2.404 | 9.131 | 3.698 | 1.091 | 0 |
15.09 | Ontvangsten | 141.359 | 90.877 | 23.860 | 2.404 | 9.131 | 3.698 | 1.091 | 0 |
2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2020-2034 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Hoofdvaarwegennet | Uitgaven | 830.074 | 781.805 | 768.360 | 731.826 | 708.544 | 701.455 | 628.451 | 13.610.988 |
15.01 | Verkeersmanagement | 8.976 | 8.976 | 8.976 | 8.976 | 8.976 | 8.976 | 8.976 | 139.725 | |
15.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 257.716 | 243.005 | 254.326 | 216.219 | 237.973 | 229.702 | 229.702 | 4.582.203 | |
15.03 | Aanleg | 180.357 | 155.665 | 126.919 | 98.393 | 92.937 | 100.937 | 28.000 | 2.765.245 | |
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 62.323 | 53.455 | 57.435 | 87.534 | 47.954 | 41.136 | 41.069 | 1.093.717 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 320.702 | 320.704 | 320.704 | 320.704 | 320.704 | 320.704 | 320.704 | 5.030.098 | |
15 | Hoofdvaarwegennet | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 272.420 |
15.09 | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 272.420 |
15.01 Verkeersmanagement
Motivering
De activiteiten binnen verkeersmanagement worden uitgevoerd om een vlot, betrouwbaar en veilig scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren. Er zijn met RWS ten behoeve van het verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud prestatieafspraken gemaakt en er zijn indicatoren opgesteld om aan te sluiten op de beleidsdoelen.
Producten
Bij verkeersmanagement gaat het voornamelijk om de volgende activiteiten:
– Verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;
– Monitoring en informatieverstrekking;
– Vergunningverlening en handhaving;
– Crisisbeheersing en preventie.
In het goederenvervoer over water is een groei voorzien (NMCA goederenvervoer integraal 2017), die deels met verkeersmanagement wordt gefaciliteerd. Daarnaast dient de betrouwbaarheid en reistijd op orde te worden gebracht. Beleidsdoelstellingen op het gebied van verkeersmanagement zijn:
– Het zoveel mogelijk beperken van de gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen in de hoofdvaarwegen;
– Het afstemmen van de bediening van bruggen en sluizen op de vraag vanuit de markt.
Vanaf 2014 wordt in overleg met de sector gewerkt aan het zo goed mogelijk vormgeven van de bediening van sluizen en beweegbare bruggen. De Kamer is geïnformeerd over de wijze waarop RWS en haar collega vaarwegbeheerders dit vormgeven, via het stuk «vergezicht bediening sluizen en bruggen» (Kamerstukken II 2015-2016, 34 300 A, nr. 56). In 2019 is de Kamer geïnformeerd welke maatregelen Rijkswaterstaat samen met de sector heeft geselecteerd om de betrouwbaarheid van reistijden te verbeteren in het kader van Beter Bediend (Kamerstukken, 2018–2019, 31 409, nr. 219).
Met het toezicht op het water dat door RWS (onder andere samen met de Politie) wordt uitgevoerd, wordt beoogd de veiligheid voor de gebruikers te borgen. Dit toezicht heeft ook een preventieve werking. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Binnenvaartwet is meer nadruk komen te liggen op bestuursrechtelijke handhaving door IenW (in plaats van strafrechtelijke handhaving door de Politie). In geval van calamiteiten, zoals schade en verontreinigingen, wordt hierover bericht en adequaat opgetreden. Hiervoor is een calamiteitenorganisatie operationeel.
Areaalomschrijving | Eenheid | 2019 | 2020 | 2021 |
Begeleide vaarweg | km | 592 | 592 | 592 |
Bediende objecten | stuks | 242 | 244 | 244 |
Toelichting
Alleen de vaarwegen die vanuit vaste verkeersposten worden begeleid, zijn in het hierboven opgenomen areaal meegeteld. De vaarwegen in beheer bij RWS die met patrouillevaartuigen worden bestreken zijn derhalve niet meegerekend. Er zijn in 2021 voor deze indicatoren geen veranderingen voorzien.
De indicator passeertijden sluizen is opgenomen bij beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens in de begroting Hoofdstuk XII.
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Beheer en onderhoud wordt uitgevoerd om het hoofdvaarwegennet in een staat te houden die noodzakelijk is voor het faciliteren van vlot, betrouwbaar, veilig en duurzaam vervoer van goederen.
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijksvaarwegen omvat maatregelen aan bodems, oevers, kunstwerken zoals sluizen en bruggen, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement, zoals verkeerscentrales.
In bijlage 4 ‘Instandhouding’ van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vallen.
15.02.01 Beheer en Onderhoud
Een voorwaarde voor het optimaal gebruiken van het vaarwegennet is de bedrijfszekerheid van de infrastructuur van de vaarwegen.
De activiteiten zijn erop gericht, om de scheepvaart (beroeps- en recreatievaart) zo goed mogelijk te faciliteren. Het betreft maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven. Daarnaast betreft het maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren.
Om verkeersoverlast tot een minimum te beperken, worden zowel de werkzaamheden binnen beheer en onderhoud als werkzaamheden die voortkomen uit het aanlegprogramma goed afgestemd. Binnen beheer en onderhoud vallen zowel het preventief als het correctief onderhoud
Kustwacht
De Kustwacht Nederland is een organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De directeur Kustwacht maakt jaarlijks een Activiteitenplan en Begroting (APB) en legt dit voor aan de raad voor de kustwacht. De ministerraad stelt het APB vervolgens vast. De directeur Kustwacht beschikt over een informatiecentrum, schepen, surveillancevliegtuigen en helikopters.
De Minister van IenW is als coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor totstandkoming van geïntegreerd beleid voor de Noordzee en het Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht. De Minister van Defensie is beheerder van de Kustwacht. De overzichtsconstructie Kustwacht is als bijlage 3 'Overzichtsconstructie Kustwacht' aan deze begroting toegevoegd.
Overdracht Brokx-Nat
De nog over te dragen vaarwegen in het kader van Brokx-Nat zijn in beeld gebracht in een eindbalans, op basis waarvan de Tweede Kamer in 2002 is geïnformeerd (Kamerstukken II 2002–2003, 28 600 XII, nr. 17). Op dit artikel wordt o.a. de betaling aan provincies en gemeenten voor het onderhoud aan kanalen in Drenthe en wegen en paden Texel verantwoord.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor kunstwerken oevers, bodems en verkeersvoorzieningen. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde.
Figuur 8 Verdeling BenO-kosten (in percentages)
Eenheid | Omvang 2021 | Budget x € 1.000 2021 | |
---|---|---|---|
Vaarwegen | km | 7.071 | 283.760 |
Toelichting
Het totale areaal is een optelling hoofdtransportassen, hoofdvaarwegen en overige vaarwegen van in totaal afgerond 3.426 kilometer en van zeecorridors en zeetoegangsgeulen van in totaal afgerond 3.646 kilometer. Tezamen is dit afgerond 7.071 kilometer. Er worden in 2021 geen veranderingen voorzien.
Indicator | 2018 | 2019 | Streefwaarde 2020 | Streefwaarde 2021 |
---|---|---|---|---|
Geplande stremmingen (gehele areaal) | 0,8% | Niet beschikbaar | 0,8% | 0,8% |
Ongeplande stremmingen (gehele areaal) | 0,4% | Niet beschikbaar | 0,2% | 0,2% |
Toelichting
De geplande en ongeplande stremmingen geven een beeld van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de sluizen en bruggen op de vaarwegen. De percentages zijn berekend door de gestremde uren voor het maatgevend schip af te zetten tegen de totale bedientijd van deze objecten. De streefwaarden betreffen de afgesproken maximale waarden. Door uitgesteld onderhoud, ouderdom en intensiever gebruik neemt de kans op ongeplande uitval van objecten toe.
In 2019 zijn door de overgang naar een nieuw scheepvaartinformatiesysteem en onderzoek naar de datakwaliteit een aantal problemen geconstateerd omtrent aanlevering en kwaliteit van stremmingsgegevens. Hierdoor was het niet mogelijk om valide stremmingsgegevens over 2019 te rapporteren. In 2019 zijn de benodigde acties ingezet om de geconstateerde problemen op te lossen, waardoor de levering van stremmingsgegevens naar verwachting in 2020 wordt hersteld.
15.02.04 Vervanging
Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het Hoofdvaarwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de jaren ’60 van de vorige eeuw is de vervangingsopgave toegenomen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is. De projecten behorende bij deze opgave zijn opgenomen in het MIIRT overzicht. Het totaal van de opgave wordt in de instandhoudingsbijlage toegelicht.
Vervangingen en renovaties van kunstwerken worden ondergebracht binnen het programma Vervanging en Renovatie. De scope van het programma omvat alle kunstwerken waar zich binnen de duur van het programma een levensduurproblematiek voordoet met mogelijke ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het Hoofdvaarwegennet. De projecten in het programma Vervanging en Renovatie verlengen de levensduur van de kunstwerken, zodat de veiligheid en de beschikbaarheid van de bestaande infrastructuur in stand wordt gehouden.
15.03 Aanleg
Motivering
Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de aanleg- en planuitwerking activiteiten bij het hoofdvaarwegennet.
15.03.01 Realisatie
Producten
In 2021 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Openstelling | - Ligplaatsen Merwedes: de aanleg van 4 extra ligplaatsen in de bestaande vluchthaven bij Gorinchem |
Start realisatie | - Twentekanalen, verruiming (fase 2) |
- Wilhelminakanaal Sluis II | |
- Verwijderen baggerspecie Averijhaven (onderdeel Lichteren buitenhaven IJmuiden) |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
– Nieuwe Sluis Terneuzen: het projectbudget is verhoogd met € 32 miljoen en de openstelling is vertraagd naar 2023. De minister heeft in verband met de vervuilde onderlaag Schependijk het besluit genomen om de kosten tussen Nederland en Vlaanderen gelijk te verdelen. In 2020 is het eerste deel van de Nederlandse bijdrage (€ 20 miljoen) aan het projectbudget toegevoegd (Kamerstukken II, 35 300 A, nr. 57). Daarnaast zijn de ontvangsten van € 7 miljoen van derden toegevoegd aan het projectbudget. De overige € 5 miljoen is de toevoeging van de prijsbijstelling 2020. De vertraging is veroorzaakt door omstandigheden op de bouwplaats (zie ook kamerbrief Waalbrug Nijmegen en Nieuwe Sluis Terneuzen d.d. 20-07-2020).
– Het project Vaarweg Meppel- Ramspol (keersluis Zwartsluis) is afgerond met een positief saldo van € 5,8 miljoen. Deze meevaller wordt teruggeboekt naar de investeringsruimte Vaarwegen.
– De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van de prijsbijstelling 2020.
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Beter Benutten | 16 | 16 | 16 | 0 | ‒ | ‒ | ||||||
Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen | 101 | 101 | 98 | 2 | 1 | 2018 | 2018 | |||||
Walradarsystemen | 26 | 26 | 24 | 1 | 2 | divers | divers | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 13 | 13 | 10 | 3 | 2020 | 2020 | ||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 13 | 13 | 1 | 2 | 1 | 8 | 2 | 2022 | 2022 | |||
Capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes | 9 | 9 | 1 | 4 | 2 | 3 | 2021 | 2021 | ||||
Nieuwe Sluis Terneuzen | 987 | 955 | 361 | 193 | 168 | 148 | 42 | 38 | 37 | 2023 | 2022 | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 642 | 641 | 586 | 9 | 13 | 12 | 10 | 12 | 2023 | 2023 | ||
Wilhelminakanaal Tilburg | 99 | 99 | 95 | 1 | 1 | 1 | 2019 | 2019 | ||||
Wilhelminakanaal Sluis II | 5 | 5 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2023 | 2023 | ||||
Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en opwaardering tot Veghel | 431 | 431 | 424 | 6 | 2015 | 2015 | ||||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Toekomstvisie Waal | 134 | 133 | 33 | 8 | 30 | 26 | 26 | 12 | 2022 | 2024 | ||
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 59 | 65 | 59 | 1 | 2017 | 2017 | ||||||
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 172 | 169 | 10 | 6 | 61 | 81 | 14 | 2023 | 2023 | |||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
Vaarweg Lemmer - Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 284 | 284 | 280 | 4 | 2019 | 2019 | ||||||
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 39 | 39 | 37 | 2 | 2017 | 2017 | ||||||
Overige projecten | ||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 1 | 1 | ||||||||||
Afrondingen | 3 | ‒ 1 | 2 | |||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 3.034 | 3.000 | 2.036 | 226 | 282 | 284 | 94 | 62 | 38 | 12 | ||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerking | 6 | 4 | 1 | 6 | 12 | 4 | 0 | 0 | ||||
Programma Realisatie | 230 | 283 | 290 | 106 | 66 | 38 | 12 | |||||
Budget Realisatie (IF 15.03.01) | 194 | 240 | 243 | 140 | 115 | 81 | 12 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 36 | ‒ 43 | ‒ 47 | 34 | 49 | 43 | 0 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
– Bijdrage aan agentschap RWS: door de extrapolatie naar 2034 en prijsbijstelling over 2020 is de bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen met € 4 miljoen toegenomen;
– Reservering Life Cycle Costs (LCC): door de extrapolatie naar 2034 en prijsbijstelling over 2020 is de reservering voor LCC met € 26 miljoen toegenomen;
– Voor doelrealisatie programma Maasroute 2: nauw verbonden aan het MIRT-project Maasroute fase 2 (mijlpaal december 2023) worden een aantal maatregelen voor de veiligheid voorzien die niet in de huidige scope zitten. Hiervoor wordt € 75 miljoen gereserveerd.
– Voor de voortzetting van de Topsector Logistiek in 2021-2023 wordt € 29 miljoen gereserveerd;
– Nieuwe Sluis Terneuzen: De Minister heeft in verband met de vervuilde onderlaag Schependijk het besluit genomen de kosten tussen Nederland en Vlaanderen 50/50 te verdelen. In 2020 is het eerste deel van de Nederlandse bijdrage (€ 20 miljoen) overgeboekt naar het projectbudget op artikel 15.03.01;
– De reserveringen voor de Kustwacht worden overgeheveld van artikel 20.03 naar artikel 15.03.02. Er is € 108 miljoen voor Search and Rescue-helikopters (SAR) en € 43 miljoen voor Emergency Towing Vessels (ETV) gereserveerd;
– Wind op Zee scheepvaartveiligheid: EZK en IenW hebben een afspraak gemaakt over de dekking van de kosten die moeten worden gemaakt om de risico’s te mitigeren die optreden voor de scheepvaartveiligheid door de aanleg van de windmolenparken van de routekaart 2030 Wind op Zee. EZK heeft € 241 miljoen overgeboekt naar IenW voor de no-regret kosten voor de windenergiegebieden Borssele en Hollandse Kust voor de periode 2020 tot en met 2029. Hiervan heeft IenW € 18 miljoen overgeboekt naar Defensie voor de personele kosten samenhangend met de taakintensivering Kustwacht maatregelen scheepvaartveiligheid Wind op Zee voor de periode 2020 tot en met 2029. De overige middelen zijn gereserveerd op artikel 15.03.02 voor de implementatie van de maatregelen;
– Het project Sluiscomplex Kornwerderzand wordt nieuw opgenomen in onderstaande tabel. Voor dit project wordt € 95 miljoen gereserveerd op artikel 15.03.02. Hiervan is € 9 miljoen afkomstig van het project Vaarweg IJsselmeer-Meppel voor de verdieping van de vaargeul;
– Vaarweg Lemmer-Delfzijl, fase 2: de openstelling is vertraagd van 2023-2025 naar 2024-2028. In 2019 is de planvorming van alle projecten van de provincies overgegaan naar Rijkswaterstaat. Dit heeft ertoe geleid dat de planvorming van de Gerrit Krolbrug en Paddepoelsterbrug niet voldoet aan de MIRT-systematiek. Dit wordt nu aangepakt, met vertraging in de planning tot gevolg. Daarnaast is het project Gerrit Krolbrug teruggezet naar de MIRT-planuitwerking;
– Capaciteit Volkeraksluizen: In 2017 zijn quick-wins om de wachttijd te verminderen gerealiseerd. Sindsdien wordt tevens de ontwikkeling van de wachttijden gemonitord. Zodra de wachttijden gaan oplopen, kan er een extra scheepvaartkolk voor de beroepsvaart worden gebouwd. Vooralsnog zijn er geen indicaties dat dit nodig is, daarom wordt de planning met een jaar aangepast;
– Ligplaatsen IJssel: Door het wegvallen van de PAS-regeling is vertraging van de planning van het project opgetreden. De opstelling wordt verwacht in 2023-2024 in plaats van 2021-2022;
– De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstelling 2020.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling |
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ‒ 34 | ‒ 33 | nvt | nvt |
Projecten Nationaal | ||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 16 | 11 | nvt | nvt |
Reservering voor LCC | 276 | 250 | nvt | nvt |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 6 | 6 | 2025- 2027 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden en Energiehaven | 66 | 65 | nnb | nnb |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 27 | 27 | 2023 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 154 | 151 | 2025- 2027 | |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2016 | 2025- 2027 |
Projecten Oost-Nederland | ||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 37 | 36 | 2026- 2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 28 | 27 | 2019 | 2023- 2024 |
Projecten Noord-Nederland | ||||
Verbreding sluiscomplex Kornwerderzand | 951 | 2025- 2028 | ||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 105 | 103 | 2017 | 2024- 2028 |
Overige projecten en reserveringen | 956 | 786 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2; reservering verkenning bruggen (AP) | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
Kreekraksluizen | 2026- 2028 | |||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Verkenning IJssel fase 2 | 2028 | |||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
afrondingen | ‒ 1 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 1.741 | 1.439 | ||
Begroting (IF 15.03.02) | 1.741 | 1.439 |
Legenda:
– PB = Projectbesluit
– TB = Tracébesluit
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, financiering en onderhoud) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na oplevering van het project; tijdens de bouw dient de DBFM-Opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de private opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding), als sprake is van de uitbreiding van een bestaande sluis die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor de scheepvaart. Bij openstelling van de sluis wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-Opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze vaarwegdelen en/of objecten terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten gaan vallen onder het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 15.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging).
Producten
De projecten Sluis Limmel, 3e Kolk Beatrixsluis en sluis Eefde zijn opengesteld. Er is sprake van een volledige beschikbaarheidsvergoeding. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
Zeetoegang IJmond verkeert in de bouwfase en kent een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
– De afgelopen jaren was de werkelijke toegekende prijsbijstelling op de projecten 3e kolk Beatrixsluis, Capaciteitsuitbreiding Eefde en Keersluis Limmel lager dan waarmee met de budgettaire inpassing van de DBFM projecten rekening is gehouden. Hierdoor sloten de projectkosten tot einde looptijd niet meer volledig aan bij het beschikbare budget. Deze spanning is opgelost door een overboeking vanuit de Investeringsruimte Hoofdvaarwegennet. Concreet betekent dit een verhoging van het projectbudget van € 7,3 miljoen op het project 3e kolk Beatrixsluis, € 1,3 miljoen op Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde en € 1 miljoen op Keersluis Limmel en een verlaging van € 0,8 miljoen op Zeetoegang IJmond;
– De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van de prijsbijstelling 2020.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen | 436 | 422 | 64 | 23 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 273 | 2019 | 2019 | 2046 |
Zeetoegang IJmond | 1.039 | 1.021 | 95 | 19 | 241 | 75 | 39 | 31 | 31 | 509 | 2022 | 2022 | 2045 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 161 | 157 | 25 | 12 | 9 | 5 | 6 | 5 | 5 | 93 | 2020 | 2020 | 2047 |
Keersluis Limmel | 90 | 87 | 22 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 49 | 2018 | 2018 | 2048 |
Afrondingen | ‒ 1 | 1 | 1 | ‒ 1 | |||||||||
Totaal | 1.725 | 1.687 | 207 | 57 | 268 | 98 | 64 | 54 | 54 | 923 | |||
Begroting (IF 15.04) | 57 | 268 | 98 | 64 | 54 | 54 |
15.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdvaarwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan verkeersmanagement, beheer, onderhoud, vervanging, aanleg en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
Voor cybersecurity is er voor 2020 en 2021 een impulspakket vastgesteld. In totaal is er 33,6 miljoen aan capaciteit- en programma middelen toegekend voor cybersecurity en hiervan is 4,8 miljoen beschikbaar voor het hoofdvaarwegennetwerk. Hiervoor is een pakket aan maatregelen vastgesteld om de ARK-aanbevelingen versneld op te pakken, BWR-restmaatregelen uit te voeren en de cyberweerbaarheid te vergroten. Daarmee worden de prestaties op de netwerken die in beheer van RWS zijn preventief beschermd, aanvallen gedetecteerd en verholpen.
Rijksrederij
De Rijksbrede Civiele Rijksrederij is een organisatie die nautische diensten levert aan andere overheden zoals het Ministerie van EZK, Financiën (Douane), IenW en de Kustwacht. De Rijksrederij valt onder de verantwoordelijkheid van RWS. De kerntaken van de Rijksrederij zijn:
– Het ter beschikking stellen van vaartuigen voor een bepaalde tijdsduur (al dan niet met nautische bemanning) met een door de opdrachtgever gespecificeerd dienstverleningsniveau;
– Het leveren van kennisintensief advies aan overheidsinstellingen bij beheer, ontwerp en aanbesteding van vaartuigen;
– Het leveren van kennisintensief advies op het gebied van eisen aan bemanningen, veiligheidsmanagement en scheepsuitrustingen.
15.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijksvaarwegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 141.359 | 90.877 | 23.860 | 2.404 | 9.131 | 3.698 |
Ontvangsten Vaarwegen | 141.359 | 90.877 | 23.860 | 2.404 | 9.131 | 3.698 |