A. Algemene doelstelling
Op dit artikel worden de IenW-brede programma-uitgaven verantwoord.
B. Budgettaire gevolgen
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 209.091 | 49.541 | 41.543 | 38.400 | 38.166 | 42.592 | 46.436 |
Uitgaven | 161.676 | 93.329 | 50.988 | 47.695 | 47.311 | 47.240 | 46.585 |
1 Algemeen departement | 62.094 | 62.540 | 50.988 | 47.695 | 47.311 | 47.240 | 46.585 |
Opdrachten | 35.009 | 47.843 | 38.289 | 34.868 | 34.467 | 34.425 | 33.797 |
van A naar Beter | 1.440 | 2.358 | 1.903 | 1.913 | 1.913 | 1.913 | 1.913 |
Ext. juridische adv. | 1.365 | 1.925 | 1.731 | 1.799 | 1.827 | 1.822 | 1.743 |
Onderzoeken PBL | 5.920 | 6.627 | 2.811 | 2.741 | 2.741 | 2.741 | 2.401 |
Onderzoeken ANVS | 2.667 | 5.175 | 3.839 | 3.880 | 3.888 | 3.884 | 3.836 |
DCC | 7.702 | 8.527 | 8.570 | 8.834 | 8.549 | 8.645 | 8.588 |
Regeringsvliegtuig | 13.775 | 18.558 | 13.973 | 9.766 | 9.586 | 9.586 | 9.586 |
Overige Opdrachten | 2.140 | 4.673 | 5.462 | 5.935 | 5.963 | 5.834 | 5.730 |
Subsidies | 250 | 0 | 377 | 377 | 377 | 377 | 502 |
Bijdragen aan agentschappen | 26.835 | 14.697 | 12.322 | 12.450 | 12.467 | 12.438 | 12.286 |
Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.874 | 3.223 | 3.174 | 3.204 | 3.203 | 3.207 | 3.174 |
Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI | 2.673 | 2.436 | 227 | 229 | 229 | 229 | 227 |
Waarvan bijdrage aan agentschap ILT | 13.404 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dienstverlening RIVM | 7.884 | 9.038 | 8.921 | 9.017 | 9.035 | 9.002 | 8.885 |
3 Covid19 Testen reizen | 99.582 | 30.789 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten COVID-19 | 99.491 | 30.789 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 6.231 | 2.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 |
C. Toelichting op de financiële instrumenten
1 Algemeen departement
Opdrachten
Van A naar Beter
Het betreft de uitgaven voor beleidscommunicatie voor de grote publiekscampagne van A naar Beter.
Externe juridische advisering
Om de kosten voor het inhuren van juridische expertise, voornamelijk voor het inschakelen van de Landsadvocaat, (en andere advocaten) beheersbaar te houden, worden opdrachten hiertoe centraal gegeven door de Bestuurskern. Dit om de kwaliteit te bewaken en tevens wordt hiermee voorkomen dat er meerdere malen vanuit verschillende diensten dezelfde vragen worden uitgezet.
Onderzoeken PBL
Dit betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals de aanschaf van databestanden, onderhoud en ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL, zie de website van het PBL (www.pbl.nl).
Onderzoeken ANVS
Het betreft uitgaven voor opdrachten aan (inter)nationale technische supportorganisaties inzake technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming alsmede beveiliging en waarborging (safeguards). Daarnaast worden ook de uitgaven die verband houden met samenwerking tussen ANVS en internationale organisaties (zoals bijvoorbeeld HERCA, OECD/NEA en IAEA) inzake voornoemde terreinen op dit artikel verantwoord.
Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC)
DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. De uitgaven betreffen o.a. de financiering van assets en programma’s, het jaarlijkse IenW opleidings-, trainings- en oefeningsprogramma, kosten van het aansluiten van nationale kennisinstituten op het crisis expert team milieu en drinkwater (CET-md) en het 24/7 beschikbaar houden van de daarvoor noodzakelijke kennis en kunde. Tevens is het DCC is verantwoordelijk voor de inrichting, werking en kwaliteit van het CET-md en systeemverantwoordelijk voor de Milieu-ongevallendienst (MOD) van het RIVM en het beheer en onderhoud van meetapparatuur. en het beschikbaar maken bij het RIVM van expertise op het gebied van monstername, metingen en analyses, verspreidingsberekeningen en toxicologie.
Regeringsvliegtuig
Dit betreft de uitgaven van IenW voor het onderhoud en exploitatie van het regeringsvliegtuig.
Overig opdrachten
Dit betreft uitgaven voor communicatie, voor opdrachten op het gebied van strategisch advies en voor analyses van mobiliteit en mobiliteitsbeleid door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) die doorwerken in de beleidsafwegingen. Soms worden deelonderzoeken uitbesteed, omdat expertise op een bepaald deelonderwerp niet in huis is.
Subsidies
Deze uitgaven hangen samen met subsidies die IenW verstrekt, met name aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek voor het programma SURF (Smart Urban Regions in the Future), Urban Futures en het programma Duurzame Logistiek.
Bijdragen aan agentschappen
KNMI
Dit betreft de bijdrage aan het KNMI voor afname van meteorologische producten en diensten relevant voor de uitvoering van diverse taken door RWS waaronder gladheidbestrijding en afname van maatwerk dienstverlening door ANVS.
RWS
Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet in het kader van beleidsondersteuning en advies en de capaciteitsinzet van het DCC.
ILT
De Agentschapstatus van de ILT is per 1-1-2022 opgeheven. De bijdrage aan ILT die was bestemd voor de kosten van vergunningverlening die niet geheel gedekt worden door de inkomsten die de ILT verkrijgt vanuit de tariefheffing worden verantwoord op artikel 24.
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
Het RIVM is de vaste partner van de ANVS voor een aantal taken op het terrein van stralingsbescherming. Dit zijn taken als het beheer van de ongeval-organisatie, het in stand houden van het Radionucliden laboratorium alsmede het beheer van het Nationaal Meetnet Radioactiviteit en de stralingsmeetwagens. De bijdrage aan het RIVM hangt hiermee samen.