Omschrijving van de samenhang in het beleid
Maatregelen op het gebied van waterkwaliteit in het hoofdwatersysteem ten behoeve van de Europese Kaderrichtlijn Water worden verantwoord op artikelonderdeel 7.01.
Waterveiligheid en waterkwaliteit vragen specifiek aandacht in de Zuidwestelijke Delta en in delen van de grote wateren. Hierbij is mede aandacht voor ontwikkelingsmogelijkheden en veiligheid van de scheepvaart en voor natuurcompensatie, recreatie en het verbeteren van de habitat van flora en fauna (Natura 2000). Dit is verantwoord op artikel 7.02.
De Delta-aanpak Waterkwaliteit heeft met het Regeerakkoord 2017 een impuls gekregen. Een deel van de enveloppe Natuur en Waterkwaliteit, € 175 miljoen, is aan het Deltafonds toegevoegd (Kamerstukken 2017–2018, 27 625, nr. 422). Het kabinet zet hiervan € 75 miljoen in voor een doorlaatmiddel in de Brouwersdam om het water in de Grevelingen te kunnen verversen. Voor het Waddengebied investeert het kabinet € 16 miljoen in een kwelderproject Eems-Dollard, faciliteert het de beheerautoriteit Waddenzee en doet onderzoek vanuit de Gebiedsagenda Wadden. Ook wordt € 1 miljoen beschikbaar gesteld om samen met regionale partijen te onderzoeken wat de verschillende kansrijke maatregelen zijn voor verdere verbetering van de ecologische kwaliteit van het Markermeer en is € 3 miljoen nodig voor programmakosten om bovengenoemde onderdelen in uitvoering te brengen. Dit is toegevoegd aan artikel 7.02. Het kabinet zet daarnaast € 70 miljoen extra in voor bronmaatregelen en extra zuivering bij rioolwaterzuiveringsinstallaties. Tot slot is € 10 miljoen beschikbaar voor monitoring en onderzoek. Deze bedragen zijn toegevoegd aan artikel 7.03.
Het artikel investeren in waterkwaliteit is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Integraal Waterbeleid) op de Begroting Hoofdstuk XII.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 14.356 | 71.457 | 112.564 | 105.075 | 43.244 | 61.885 | 214.912 |
Uitgaven | 7.022 | 42.459 | 84.443 | 127.233 | 87.441 | 131.888 | 94.378 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||
7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 5.881 | 24.017 | 48.170 | 47.259 | 51.340 | 73.973 | 62.348 |
7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 284 | 5.000 | 5.324 | 29.889 | 26.111 | 48.465 | 22.930 |
7.02.01 Realisatieprogramma overige aanleg waterkwaliteit | 284 | 3.000 | 3.324 | 24.889 | 7.646 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 282 | 787 | 789 | 21.493 | 0 | 0 | 0 |
7.02.02 Planuitwerking overige aanleg waterkwaliteit | 0 | 2.000 | 2.000 | 5.000 | 18.465 | 48.465 | 22.930 |
– waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 857 | 13.442 | 30.949 | 50.085 | 9.990 | 9.450 | 9.100 |
Ontvangsten | 91 | 460 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.09 Ontvangsten investeren in waterkwaliteit | 91 | 460 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2019 voor de Kaderrichtlijn Water en de waterkwaliteitsprojecten als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2019.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten na de begrotingsperiode tot en met 2032 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op dit zelfde detailniveau tot en met 2032 toegelicht.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 Investeren in waterkwaliteit | uitgaven | 42.459 | 84.443 | 127.233 | 87.441 | 131.888 | 94.378 | 53.658 | 76.114 |
7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 24.017 | 48.170 | 47.259 | 51.340 | 73.973 | 62.348 | 52.658 | 74.114 | |
7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 5.000 | 5.324 | 29.889 | 26.111 | 48.465 | 22.930 | 0 | 0 | |
7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 280 | 13.442 | 30.949 | 50.085 | 9.990 | 9.450 | 9.100 | 1.000 | 2.000 |
7.09 Ontvangsten investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 460 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2018–2032 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 Investeren in waterkwaliteit | uitgaven | 75.129 | 74.720 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 847.463 |
7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 75.129 | 74.720 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 583.728 | |
7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 137.719 | |
7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 126.016 | |
7.09 Ontvangsten investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 460 |
7.01 Investeringen waterkwaliteit
Motivering
Het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, waardoor Nederland schoon (drink)water heeft.
Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water
Producten
Het Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water bestaat uit maatregelen in de rijkswateren die zijn geclusterd tot projecten. De projecten richten zich op het herstel van natuurlijkere overgangen tussen land en water, zoet en zout en van verbindingen, waaronder die tussen het hoofd- en regionaal watersysteem. Het betreft vooral aanlegprojecten om een meer natuurlijke inrichting van de watersystemen te bewerkstelligen. Dit moet bijdragen aan het bereiken van een goede ecologische en chemische toestand van de watersystemen, zoals de Kaderrichtlijn Water vraagt. Tevens draagt dit bij aan de doelen voor Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Mariene Strategie.
Meetbare gegevens
De uitvoering van het verbeterprogramma is in een drietal tranches verdeeld. De tranches zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan de planperiodes van de Kaderrichtlijn Water. De eerste tranche (vanaf 2009) bestond uit circa 250 maatregelen2. In de loop van 2017 zijn de laatste maatregelen opgeleverd. Eind 2017 is decharge verleend voor de eerste tranche. De tweede tranche is gestart in 2016. De tweede tranche bestaat op dit moment uit 12 projecten (circa 242 maatregelen). Eind 2021 wordt de tweede tranche afgerond. De verkenning voor de derde tranche (2021–2027) is in 2017 opgestart.
Over de uitvoering van alle maatregelen, ook die worden uitgevoerd door de waterschappen en andere partijen, gericht op de ecologische en chemische kwaliteit van de oppervlaktewateren in de stroomgebieden van de Rijn, Maas, Schelde, Eems en de uitvoering gericht op een goede chemische en kwantitatieve toestand van de grondwateren in de vier stroomgebieden wordt de Tweede Kamer jaarlijks geïnformeerd via De Staat van ons Water (laatste publicatie: Kamerstukken II, 2017–2018, 27 625, nr. 424). Omdat de Kaderrichtlijn Water werkt met planperiodes, is een volledige beschrijving van de toestand alleen om de 6 jaar mogelijk. Het Planbureau voor de Leefomgeving rapporteert jaarlijks op basis van de beschikbare gegevens over waterkwaliteit in het Compendium voor de Leefomgeving.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | later | huidig | vorig | |
Projecten waterkwaliteit | |||||||||||||
Projecten Nationaal | |||||||||||||
40 | 40 | 29 | 1 | 10 | |||||||||
590 | 576 | 17 | 24 | 47 | 47 | 42 | 74 | 62 | 276 | ||||
afrondingen | |||||||||||||
Programma Realisatie | 630 | 616 | 46 | 24 | 48 | 47 | 52 | 74 | 62 | 276 | |||
Budget (DF 7.01.01) | 46 | 24 | 48 | 47 | 52 | 74 | 62 | 276 |
7.02 Overige investeringen waterkwaliteit
Motivering
Naast het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW zijn hieronder de overige aanlegprojecten inzake waterkwaliteit opgenomen.
Realisatieprogramma
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | later | huidig | vorig | |
Waterkwaliteit | |||||||||||||
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 25 | 25 | 2 | 1 | 1 | 21 | |||||||
Grote wateren | 16 | 18 | 2 | 3 | 3 | 8 | 2021 | 1 | |||||
afrondingen | – 1 | 1 | |||||||||||
Programma Realisatie | 41 | 43 | 2 | 3 | 3 | 25 | 8 | 0 | 0 | 0 | |||
Budget (DF 7.02.01) | 2 | 3 | 3 | 25 | 8 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
-
1. Een bedrag van € 1,2 miljoen is overgeheveld naar artikel 05.01 voor de capaciteit van RWS en € 0,6 miljoen aan LNV voor een bijdrage ten behoeve van de programmatische aanpak ecologie kwaliteit Grote wateren.
Grote wateren
In 2017 is een verkenning uitgevoerd naar de opgaven voor natuur en waterkwaliteit in de grote wateren. De verkenning grote wateren laat zien dat er goede mogelijkheden zijn om de waterkwaliteit te verbeteren en de natuur te versterken, bijvoorbeeld door het terugbrengen van getij.
Op grond hiervan is de ambitie ontwikkeld om tot 2050 diverse maatregelen te treffen die gericht zijn op het voorkomen van achteruitgang van ecologische kwaliteit van de grote wateren, het bevorderen van een stabiel en samenhangend ecologisch netwerk en het creëren van ruimte voor ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Met de besteding van de enveloppe Natuur en Waterkwaliteit wordt een betekenisvolle stap gezet in de realisering van deze ambitie. Om deze ambitie verder te brengen wordt een programmatische aanpak gestart die nauw aansluit op lopende gebiedsprocessen, waarbij overheden, marktpartijen, natuurorganisaties en stakeholders worden uitgenodigd te komen met gezamenlijke voorstellen voor samenwerking, programmering en cofinanciering.
De komende jaren zullen IenW en LNV, in de vorm van de aanpak Grote Wateren, samen met de Gebiedsagenda’s voor de Grote Wateren, Rijkswaterstaat en de regio in kaart brengen welke maatregelen, waar en op welk moment, qua effectiviteit en qua (co-)financiering het best kunnen worden uitgevoerd. De aanpak Grote Wateren functioneert daarmee verbindend en structurerend.
Verkenningen- en Planuitwerkingsprogramma
Het verkenningen- en planuitwerkingsprogramma dient om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en om daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering.
Dit artikelonderdeel geeft inzicht in de stand van zaken van diverse projecten en programma’s op het gebied van zoetwatervoorziening die zich in de fasen van voorbereiding tot realisatie bevinden.
Budget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | vorig | PB of TB | Oplevering | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
99 | 2019 | 2023 | 1 | ||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 99 | ||||
Budget DF 7.02.02 | 99 |
PB is Projectbeslissing en TB is Trajectbesluit
Toelichting
-
1. Grevelingen: Dit project is gericht op het keren van de toenemende zuurstofloosheid in de Grevelingen. Voor realisatie van het ontwikkelperspectief voor de Grevelingen uit de ontwerp-rijksstructuurvisie Gevelingen Volkerak Zoommeer, stelt het Rijk € 107,8 miljoen beschikbaar. Dit budget is opgebouwd uit € 75 miljoen uit het budget dat het Regeerakkoord vrijmaakt voor natuur en waterkwaliteit, plus de bestaande beleidsmatige reservering van € 30 miljoen en een aanvullende financiering voor de RWS-capaciteit van € 2,8 miljoen uit het Deltafonds. Samen met de bijdragen van regionale partijen is er daarmee voldoende budget beschikbaar voor de aanleg van een afsluitbaar doorlaatmiddel in de Brouwersdam. In 2019 start de planuitwerking. Van het budget is per saldo circa € 9 miljoen overgeheveld naar artikel 05.01 voor de capaciteit van RWS.
7.03 studiekosten waterkwaliteit
Motivering
Dit betreft enerzijds studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) en daarnaast de overige studiekosten op het gebied van waterkwaliteit.
Producten
In de Delta-aanpak waterkwaliteit en zoetwater zal op basis van de prioriteiten en kennisleemten bepaald worden waar nader onderzoek gedaan wordt. Speerpunten in de aanpak zijn het terugdringen van de problematiek van nutriënten in het grond- en oppervlaktewater, de belasting van het water door de lozing van gewasbeschermingsmiddelen en tenslotte het verminderen van waterverontreiniging als gevolg van medicijnresten en nieuwe stoffen. De onderzoeken richten zich deels op de analyse van deze vraagstukken maar ook in belangrijke mate op het identificeren van effectieve maatregelen. Daarnaast is budget voorzien voor de stimulering van vergaande zuivering van rioolwater, om zo medicijnresten en andere nieuwe stoffen uit het stedelijk afvalwater te verwijderen. De intensivering op dit budget is afkomstig uit de RA gelden voor Natuur en Waterkwaliteit. Ten behoeve van lange termijn onderzoek en monitoring in het kader van de Delta-aanpak waterkwaliteit en zoetwater (inclusief programmasturing) wordt een bedrag van € 5 miljoen overgeboekt van de investeringsruimte naar studiekosten waterkwaliteit.