De overheid voorziet de uitvoeringsorganisaties van financiële middelen voor een rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering van socialezekerheidsregelingen, binnen de kaders die de overheid stelt.
De uitvoering van de socialezekerheidswetten vindt mede plaats door ZBO’s en RWT’s. De Minister van SZW bepaalt de kaders waarbinnen de uitvoering tot stand komt en stelt uitvoeringsbudget ter beschikking aan Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Inlichtingenbureau (IB). Zij maakt daarbij prestatieafspraken en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het ministerie.
De Minister is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale‐ zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:
– de vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;
– de vormgeving van het stelsel van socialezekerheidswetten die UWV en de SVB uitvoeren;
– de vaststelling van de budgetten die aan UWV, de SVB en het IB beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;
– de sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door UWV, de SVB en het IB en de verantwoording daarover;
– de vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld;
– de organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).
Prestatie-indicatoren UWV en SVB
In onderstaande tabellen zijn indicatoren voor UWV en de SVB weergegeven die de doelmatigheid, rechtmatigheid en klantgerichtheid van de uitvoering weergeven.
Persoonlijke dienstverlening
Het belang van de uitvoering kreeg de afgelopen jaren meer aandacht. De ZBO’s hebben naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag structurele middelen ontvangen waarmee zij verschillende trajecten hebben opgezet. Ook zijn er middelen beschikbaar gesteld voor Werk aan Uitvoering tot en met 2031 om verder te werken aan het persoonlijker en menselijker maken van de dienstverlening. UWV doet dit onder meer door middel van een vernieuwd dienstverleningsconcept en het implementeren van een UWV-breed klantsignaalmanagement. De SVB werkt aan het verder verbeteren van de persoonlijke dienstverlening door trajecten als Bestuursrecht op Maat en de Bedoeling 2.0 door inzet op begrijpelijke en laagdrempelige communicatie richting de burger en door inzet op de één loketfunctie.
ICT
Daarnaast hebben de ZBO’s middelen ontvangen om hun ICT te verbeteren. UWV heeft een aantal omvangrijke meerjarige programma’s om verouderde systemen te vervangen en zo veel mogelijk aan te passen aan de eisen en mogelijkheden van nu, waaronder DataFabriek, OpenVMS en WORKit. Stabiliteit, continuïteit en wendbaarheid zijn hierbij een belangrijk doel. Dit geldt ook voor de SVB. De SVB wendt middelen aan voor een aantal grote projecten die ertoe dienen om de technische schuld aan te pakken. Het grootste programma heeft als doel om het kernadministratiesysteem te moderniseren.
Informatiebeveiliging en privacy
Het verbeteren van informatiebeveiliging en privacy heeft de aandacht bij UWV en de SVB. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn belangrijke wettelijke kaders voor informatiebeveiliging en privacy (IB&P). Om (persoons)gegevens veilig te houden, werken UWV en SVB continu aan het op orde brengen en houden van de informatiebeveiliging en gegevensbescherming. UWV heeft het afgelopen jaar bijvoorbeeld maatregelen getroffen om de IB&P risico’s van Sonar op te lossen en om andere risico’s te verkleinen. Als gevolg van de omvang en complexiteit van het ICT-landschap is UWV voornemens ook de komende jaren nog een forse inspanning te leveren om volledig invulling te geven aan de BIO en AVG. De SVB is bezig met het meerjarig programma 'Digitale Veiligheid SVB'. Hierbij neemt de SVB verdere stappen in zonering en segmentering van het SVB-netwerk en in een gecontroleerde toegang hiertoe.
Herijking KPI’s en publieke waarden
Het sturen op publieke waarden en de hierbij behorende KPI’s zijn regulier onderwerp van gesprek en de KPI’s worden continu doorontwikkeld. SZW, UWV en de SVB werken samen in een traject om de sturing en verantwoording over publieke waarden expliciet zichtbaar te maken. Tot 2023 was de sturing bij UWV grotendeels gebaseerd op een set kwantitatieve indicatoren die zich overwegend op tijdigheid, rechtmatigheid en effectiviteit richtten. Naast de kwantitatieve indicatoren is er voor 2023 en verder een set van kwalitatieve afspraken ontwikkeld. Deze kwalitatieve afspraken maken inzichtelijk hoe UWV bijdraagt aan het gezien, gehoord en geholpen voelen van burgers en bedrijven, maatschappij en medewerkers. De SVB werkt voor hun Jaarplan 2024 aan de meest geschikte kwalitatieve en kwantitatieve indicatoren.
Herijking handhavingsinstrumentarium
SZW werkt samen met UWV en de SVB aan de voorbereiding voor een herziening van de handhaving in de sociale zekerheid. Uitgangspunt is passende handhaving met meer ruimte om rekening te houden met de concrete situatie. UWV en SVB werken ook in het eigen beleid met vergelijkbare uitgangspunten.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 700.110 | 753.231 | 698.537 | 673.703 | 664.915 | 665.530 | 666.240 |
Uitgaven | 699.830 | 752.239 | 697.239 | 673.503 | 664.915 | 665.530 | 666.240 |
Opdrachten | |||||||
Handhaving smal | 573 | 1.140 | 2.942 | 2.786 | 2.970 | 3.320 | 3.120 |
Bekostiging | |||||||
Uitvoeringskosten CN | 7.441 | 10.294 | 10.788 | 10.063 | 7.787 | 7.787 | 7.787 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||
Uitvoeringskosten UWV | 507.942 | 530.104 | 463.615 | 447.768 | 441.129 | 439.635 | 439.397 |
Uitvoeringskosten SVB | 167.765 | 193.149 | 203.335 | 196.540 | 196.955 | 198.714 | 199.862 |
Uitvoeringskosten IB | 15.299 | 15.992 | 14.911 | 14.911 | 14.911 | 14.911 | 14.911 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||
Landelijk Clientenraad | 810 | 1.560 | 1.648 | 1.435 | 1.163 | 1.163 | 1.163 |
Ontvangsten | 82.925 | 53.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | |||||||
Algemeen | 82.925 | 53.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2024 | |
---|---|
juridisch verplicht | 96% |
bestuurlijk gebonden | 3% |
beleidsmatig gereserveerd | 1% |
nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
De uitgaven op artikel 11 Uitvoering zijn voor 96% juridisch verplicht voor het jaar 2024. Per financieel instrument wordt dit onderstaand toegelicht.
Opdrachten
Het budget voor opdrachten is voor 13% juridisch verplicht en voor 87% beleidsmatig gereserveerd. Het betreft het budget handhaving smal SZW.
Bekostiging
Het budget voor bekostiging is voor 70% juridisch verplicht en voor 30% bestuurlijk gebonden. Het betreft het uitvoeringsbudget voor de RCN-unit SZW en gereserveerde middelen voor ICT ontwikkeling.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
De bijdragen aan ZBO's zijn voor 96% verplicht, 3% bestuurlijk gebonden en 1% beleidsmatig gereserveerd. Deze budgetten worden bij de goedkeuring van de jaarplannen vastgesteld.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
De bijdrage aan nationale organisaties is 100% juridisch verplicht. Het betreft een bijdrage aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR). Het budget wordt bij goedkeuring van het jaarplan vastgesteld.
Budgettaire gevolgen van beleid premiegefinancierd
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.972.833 | 2.190.530 | 2.265.931 | 2.386.484 | 2.519.487 | 2.645.804 | 2.779.568 |
Uitgaven | 1.972.833 | 2.190.530 | 2.265.931 | 2.386.484 | 2.519.487 | 2.645.804 | 2.779.568 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||
Uitvoeringskosten UWV | 1.818.002 | 2.027.710 | 1.987.793 | 2.006.561 | 2.030.016 | 2.056.945 | 2.086.466 |
Uitvoeringskosten SVB | 154.831 | 162.820 | 165.971 | 166.998 | 168.165 | 167.746 | 171.259 |
Uitvoeringskosten UWV nominaal | 0 | 0 | 103.590 | 196.730 | 296.998 | 389.721 | 482.710 |
Uitvoeringskosten SVB nominaal | 0 | 0 | 8.577 | 16.195 | 24.308 | 31.392 | 39.133 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten
Het handhavingsbudget smal betreft beleidsondersteunend budget dat wordt ingezet voor de ontwikkeling van beleid met betrekking tot handhaving in de sociale zekerheid. Hieronder valt onder andere het laten uitvoeren van beleidsinhoudelijk onderzoek. Handhaving van de plichten in de materiewetten wordt bekostigd via de uitvoeringskosten aan de uitvoeringsorganisaties en wordt per materiewet verantwoord. Het handhavingsbudget smal is daarmee geen indicatie van de totale inzet die wordt gepleegd op handhaving in de sociale zekerheid.
Bekostiging
De RCN-unit SZW is een bij de Rijksdienst Caribisch Nederland gepositioneerd onderdeel van het departement dat namens de minister is belast met uitkeringsverstrekking, vergunningverlening en arbeidsinspectie in Caribisch Nederland. De uitvoeringskosten voor de RCN-unit SZW zijn hoger in de jaren 2023-2025 vanwege extra kosten in verband met ICT-ontwikkeling.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor UWV, de SVB en het Inlichtingenbureau, waarbinnen deze organisaties hun jaarplannen dienen op te stellen. Deze financiële kaders hebben alleen betrekking op de uitvoering van SZW-taken door genoemde ZBO’s. In de jaarplannen nemen UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet en/of fonds op. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitvoeringskosten van UWV en de SVB wijzigen gedurende de jaren als gevolg van beleidswijzigingen en volumeontwikkelingen in de onderscheiden wetten en regelingen.
Per saldo dalen de uitvoeringskosten (begrotings- en premiegefinancierd) van UWV in 2024 met circa € 106 miljoen. Deze ontwikkeling is grotendeels het gevolg van het afschaffen van de STAP-regeling, aflopende uitvoeringskosten voor de NOW en de lager geraamde volumes voor de WGA en ZW.
Per saldo stijgen de uitvoeringskosten (begrotings- en premiegefinancierd) van de SVB in 2024 met circa € 13 miljoen. Deze stijging is voor een groot deel het gevolg van toegenomen kosten voor de uitvoering van de AOW en de nieuwe TSB regeling.
In de tabellen 110 en 111 zijn de uitvoeringskosten van UWV en de SVB toegedeeld aan de onderscheiden wetten en regelingen. Dit is een ex-ante raming op basis waarvan de bekostiging van ZBO’s plaatsvindt. De toedeling is extracomptabel. Hier is de loon- en prijsbijstelling nog niet aan toebedeeld.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWV (incl. BKWI) | 2.325.944 | 2.557.814 | 2.451.408 | 2.454.330 | 2.471.145 | 2.496.580 | 2.525.863 |
Begrotingsgefinancierd | 507.942 | 530.104 | 463.615 | 447.768 | 441.129 | 439.635 | 439.397 |
IOW | 2.576 | 2.312 | 1.698 | 1.604 | 1.606 | 1.649 | 1.816 |
Wajong | 202.567 | 241.318 | 215.553 | 209.673 | 205.091 | 203.365 | 202.689 |
Re-integratie Wajong1 | 108.423 | 109.256 | 109.755 | 110.004 | 110.220 | 110.442 | 110.746 |
Basisdienstverlening | 84.137 | 89.493 | 89.252 | 88.530 | 86.292 | 86.292 | 86.292 |
Beoordeling gemeentelijke doelgroep | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Wsw indicatiestelling | 1.664 | 1.550 | 1.560 | 1.522 | 1.486 | 1.452 | 1.419 |
Scholingsbudget WW | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NOW 1 | 7.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NOW 2 | 3.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NOW 3 | 20.347 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NOW 4 | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NOW 5 | 10.565 | 8.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NOW 6 | 2.000 | 17.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOFA | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MCKW | 291 | 209 | 132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering kassierstaak | 3.300 | 1.670 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrale uitvoering landelijke ondersteuning | 3.100 | 3.040 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Skills en mogelijkheden | 2.458 | 2.720 | 730 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inzet doelgroep banenafspraak | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
STAP | 13.100 | 13.500 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BKWI | 15.412 | 16.435 | 16.435 | 16.435 | 16.435 | 16.435 | 16.435 |
Premiegefinancierd | 1.818.002 | 2.027.710 | 1.987.793 | 2.006.561 | 2.030.016 | 2.056.945 | 2.086.466 |
WW | 587.109 | 758.840 | 756.489 | 778.160 | 794.129 | 815.910 | 836.334 |
ZW | 427.172 | 453.694 | 419.382 | 418.549 | 418.419 | 418.686 | 419.135 |
WAZO | 15.199 | 7.666 | 7.666 | 7.666 | 7.666 | 7.666 | 7.666 |
WAO | 80.165 | 50.444 | 48.218 | 45.746 | 43.627 | 41.331 | 39.616 |
Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW1 | 164.699 | 133.446 | 136.086 | 138.028 | 140.420 | 142.766 | 142.787 |
WGA | 442.583 | 543.902 | 529.122 | 528.559 | 534.804 | 538.653 | 546.485 |
IVA | 88.281 | 77.423 | 88.681 | 87.840 | 89.089 | 90.201 | 92.799 |
WAZ | 4.034 | 2.295 | 2.149 | 2.012 | 1.862 | 1.732 | 1.645 |
Toevoeging aan bestemmingsfonds/egalisatiereserve | 8.760 |
Dit zijn uitvoeringskosten. Re-integratie in de vorm van voorzieningen en/of trajecten staan weergegeven op beleidsartikel 3. De uitvoeringskosten re-integratie hebben betrekking op de werkzaamheden die UWV verricht ten behoeve van de inkoop van externe re-integratiediensten en de re-integratiedienstverlening voor werkzoekenden in de WIA, WAO en Wajong die UWV zelf aanbiedt.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SVB | 322.596 | 355.969 | 369.306 | 363.538 | 365.120 | 366.460 | 371.121 |
Begrotingsgefinancierd | 167.765 | 193.149 | 203.335 | 196.540 | 196.955 | 198.714 | 199.862 |
AKW | 115.105 | 136.540 | 145.117 | 137.309 | 136.439 | 137.111 | 137.389 |
TAS | 1.673 | 1.582 | 1.535 | 1.533 | 1.533 | 1.533 | 1.533 |
TSB1 | 3.015 | 7.680 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
KOT/WKB | 7.347 | 10.034 | 10.034 | 10.034 | 10.034 | 10.034 | 10.034 |
AIO | 38.625 | 35.079 | 35.437 | 36.469 | 37.772 | 39.215 | 40.141 |
Bijstand buitenland | 224 | 224 | 223 | 224 | 223 | 223 | 223 |
OBR | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | 0 | 0 |
Remigratiewet | 1.776 | 1.760 | 1.739 | 1.721 | 1.704 | 1.598 | 1.542 |
Premiegefinancierd | 154.831 | 162.820 | 165.971 | 166.998 | 168.165 | 167.746 | 171.259 |
AOW | 145.124 | 152.217 | 155.374 | 156.452 | 157.759 | 157.409 | 160.940 |
Anw | 9.707 | 10.603 | 10.597 | 10.546 | 10.406 | 10.337 | 10.319 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
De Landelijke Cliëntenraad (LCR) is een overlegorgaan ingesteld bij Wet SUWI, waarin landelijke cliëntenorganisaties, vertegenwoordigers van gemeentelijke cliëntenraden en vertegenwoordigers van de centrale cliëntenraden van de SVB en UWV zitting hebben. De LCR heeft tot taak periodiek te overleggen met UWV, de SVB, de gemeenten en de Minister van SZW over onderwerpen op het terrein van werk en inkomen. De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor de LCR, waarbinnen de LCR een jaarplan dient op te stellen.