Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en -instrumenten zoals beschreven in de beleidsbegroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | ||
Verplichtingen | 113.677 | 107.860 | 8.201 | 56.127 | 29.189 | 48.264 | ‒ 19.075 | 1 |
Uitgaven | 141.544 | 236.352 | 97.268 | 154.962 | 87.247 | 181.250 | ‒ 94.003 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 100.603 | 148.786 | 94.429 | 103.974 | 61.843 | 150.935 | ‒ 89.092 | |
14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok | 0 | 0 | 253 | 0 | 0 | 1.606 | ‒ 1.606 | |
14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok | 100.603 | 148.786 | 94.176 | 103.974 | 61.843 | 149.329 | ‒ 87.486 | 2 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 40.941 | 87.566 | 2.839 | 50.988 | 25.404 | 30.315 | ‒ 4.911 | |
14.03.01 RSP-ZZL: RB projecten | 4.891 | 5.526 | 2.839 | 1.254 | 25.404 | 25.291 | 113 | |
14.03.02 RSP-ZZL: mob. Fondsen | 36.050 | 82.040 | 0 | 49.734 | 0 | 0 | 0 | |
14.03.03 RSP-ZZL: REP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.024 | ‒ 5.024 | 3 |
14.09 Ontvangsten | 175 | 0 | 2.219 | 3.778 | 0 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt op het niveau van artikelonderdelen en de verplichtingen een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De lagere verplchtingen worden enerzijds veroorzaakt door de stortingen van het BTW-compensatiefonds voor de Rotterdamsebaan en betalingen aan de provincies Noord Nederland, waarvan de verlichtingen geraamd zijn op artikel 14, maar overgeboekt zijn naar de beleidsbegroting Hoofdstuk XII voor uitbetaling.
2. De lagere realisatie van € 88 miljoen wordt veroorzaakt door onder andere de Uithoflijn (- € 31 miljoen) en de Rotterdamsebaan (- € 49 miljoen). Deze kasbudgetten zijn niet gerealiseerd en doorgeschoven naar 2021. Voor het project Rotterdamsebaan is in 2020 tevens € 8 miljoen gestort in het BTW-compensatiefonds. De uitgaven worden om die reden niet meer verantwoord op het Infrastructuurfonds. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichtingen bij het projectoverzicht van het artikelonerdeel 14.01.03.
3. De voor 2020 geraamde uitgaven van € 5 miljoen zijn toegekend aan Noord Nederland via een Specifieke Uitkering (SPUK). Het projectbudget is verlaagd met € 5 miljoen en is overgeboekt naar de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten, waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan € 225 miljoen indien dat project geheel of gedeeltelijk wordt gerealiseerd binnen één of meer van de samenwerkingsgebieden, waarin de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam of de gemeente ‘s-Gravenhage is gelegen, of € 112,5 miljoen, indien dat project geheel in een ander gebied wordt gerealiseerd. Het project moet passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid, zoals verwoord in de beleidsbegroting Hoofdstuk XII 2017 en beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor en de Lange Termijn Spooragenda (LTSa).
Producten
Algemeen
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de decentrale overheid. IenW levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de decentrale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenW al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Budget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2020 | 2020 | |||
Overige projecten en reserveringen | 49 | 49 | nvt | nvt | |
Projecten in voorbereiding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 49 | 49 | |||
Begroting (IF 14.01.02) | 49 | 49 |
Toelichting
Er hebben zich in 2020 geen mutaties voorgedaan dit artikelonderdeel.
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal
Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2020 | 2020 | 2020 | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
Amstelveenlijn | 15 | 16 | 1 | 80 | 81 | 2020 | ||
Utrecht, tram naar De Uithof | 31 | 0 | ‒ 31 | 112 | 113 | 2019 | 1 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 1 | 0 | ‒ 1 | 211 | 213 | divers | ||
Rotterdamsebaan | 103 | 46 | ‒ 57 | 298 | 279 | regio | regio | 2 |
Afrondingen | ‒ 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | |||
Totaal | 149 | 62 | ‒ 87 | 701 | 686 | |||
begroting (IF 14.01.03) | 149 | 62 | ‒ 87 |
Toelichting
1. Uithoflijn: Omdat in 2020 nog niet was voldaan aan de gestelde voorwaarden voor uitbetaling van de laatste termijnbetaling is het hiervoor gereserveerde budget doorgeschoven naar 2021.
2. Rotterdamsebaan: In verband met een vertraging in de oplevering is de laatste mijlpaal en de daaraan gekoppelde betaling verschoven van 2020 naar 2021. Tevens is voor dit project € 8 miljoen gestort in het BTW-compensatiefonds. De wijziging in het projectbudget wordt veroorzaakt door de stortingen in 2019 en 2020 in het BTW-compensatiefonds.
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMF) gebruikt.
Producten
In 2020 zijn conform de begroting geen uitgaven gedaan op dit artikelonderdeel.
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II 2007-2008, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk Economisch Programma (REP).
Producten
Kasbudget 2020 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting | realisatie | verschil | begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2020 | 2020 | 2020 | |||||
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten | 25 | 25 | 0 | 121 | 72 | 1 | ||
14.03.02 Regionale Mobiliteitsprojecten | 0 | 0 | 0 | 537 | 588 | 2 | ||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 5 | 0 | ‒ 5 | 5 | 0 | 3 | ||
Afronding | 0 | 0 | 0 | |||||
Totaal | 30 | 25 | ‒ 5 | 663 | 660 | |||
Afrekening voorschotten | 0 | 4 | ||||||
begroting (IF 14.03) | 30 | 25 | 9 | 663 | 664 |
Toelichting
1. Concrete Bereikbaarheidsprojecten: Eind 2019 is € 42 miljoen overgeboekt vanuit dit budget naar subartikelonderdeel 14.03.02 met name bestemd voor de uitkering aan Noord Nederland via het Mobiliteitsfonds voor het project Partiële Spoorverdubbeling Groningen- Leeuwarden. Daarnaast is ten behoeve van het deelproject Leeuwarden Werpsterhoek € 1,3 miljoen overgeboekt naar Nazorg Gereedgekomen Lijnen en Halten (artikelonderdeel 13.03).
2. Regionale Mobiliteitsprojecten: Eind 2019 is € 40 miljoen toegevoegd vanuit subartikelonderdeel 14.03.01 voor het project Partiële Spoorverdubbeling Groningen-Leeuwarden en € 4,7 miljoen vanuit artikelonderdeel 13.03 ten behoeve van het project Spoorzone Groningen.
3. Ruimtelijk Economisch Programma: De voor 2020 geraamde uitgaven van € 5 miljoen zijn toegekend aan Noord Nederland via een Specifieke Uitkering (SPUK). Het projectbudget is verlaagd met € 5 miljoen. Dit bedrag is overgeboekt naar de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.