Het verzekeren van betalingsrisico’s die zijn verbonden aan Nederlandse export en buitenlandse investeringen die zonder deze verzekering niet tot stand zouden zijn gekomen, en het creëren en handhaven van een internationaal gelijkwaardig speelveld voor bedrijven op het terrein van de exportkredietverzekeringsfaciliteit (ekv-faciliteit).
De minister van Financiën heeft de rol van regisseur bij de uitvoering van de exportkredietverzekeringsfaciliteit (ekv-faciliteit). De Nederlandse staat treedt op als verzekeraar en Atradius Dutch State Business N.V. (ADSB) voert de ekv-faciliteit uit, in naam van en voor rekening en risico van de Staat. De minister stelt de randvoorwaarden vast waaronder ADSB verzekeringen mag afgeven. De minister van Financiën is budgetverantwoordelijk, maar is samen met de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking beleidsverantwoordelijk voor het verstrekken van de verzekeringen. Beide ministers stimuleren een gelijkwaardig speelveld op het gebied van de exportondersteunende maatregelen.
Op basis van de «Kaderwet financiële verstrekkingen Financiën» biedt de Nederlandse staat, in aanvulling op de private markt, faciliteiten aan waarmee Nederlandse ondernemers en hun financiers betalingsrisico’s kunnen afdekken bij de Staat. Met de verschillende producten binnen de exportkrediet- en investeringsverzekeringen kunnen Nederlandse bedrijven meer exportorders binnenhalen die in het bijzonder op (middel)lange termijn gefinancierd worden.78 De ekv-faciliteit van de Nederlandse staat is aanvullend aan de markt. Dit betekent dat exporteurs aanspraak kunnen maken op de ekv-faciliteit als exportorders niet commercieel verzekerd kunnen worden. Zo kan de export, ook naar politiek en economisch ingewikkelde landen, toch doorgaan. Er is duidelijk vastgelegd welke risico’s (looptijd, omvang en landen) verzekerd kunnen worden op de private markt en dus voor welke risico’s de Nederlandse Staat aanvullende zekerheid kan bieden. Daarnaast stelt de minister van Financiën voor alle verzekeringsproducten een risicokader vast. Hierin staan de randvoorwaarden voor het afgeven van een verzekering, waarmee de Staat vaststelt welke risico’s als verantwoord worden beschouwd.
Net als Nederland hebben veel landen in de wereld een eigen ekv-faciliteit. Nederland zet zich internationaal in om afspraken te maken over exportondersteuning en om Nederlandse exporteurs en hun financiers onder gelijke voorwaarden te kunnen laten concurreren. Deze afspraken zijn vastgelegd in de «Arrangement» en waarborgen een internationaal gelijk speelveld.79Zo worden er afspraken gemaakt over de voorwaarden waaronder exportkredietverzekeringen mogen worden verstrekt, zoals kostendekkendheid, minimumpremies, maximale looptijden, het gebruik van ontwikkelingshulpgelden en verantwoord leenbeleid.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) heeft internationaal, maar ook nationaal de aandacht. De Nederlandse staat vervult bij het uitvoeren van de ekv een voorbeeldfunctie voor niet ekv-gedekte exporttransacties, er is continu aandacht voor een gedegen uitvoering van het beleid voor mvo binnen de ekv-aanvragen. Het Nederlandse beleid voor de toetsing van ekv-aanvragen op de milieu- en sociale-effecten, dat in een aantal opzichten strenger is dan de internationale richtlijnen op dit gebied, is vastgelegd in het zogeheten Beleidsdocument mvo.80In het jaarverslag van ADSB worden de inspanningen en resultaten beschreven.
Eind 2020 staat er in totaal voor €18,8 mld. uit aan verplichtingen. Dit is een combinatie van definitieve verplichtingen (afgegeven verzekeringspolissen) en voorlopige verplichtingen (dekkingstoezeggingen; een wederzijdse juridische verplichting tussen de Staat enerzijds en exporteur of bank anderzijds).
Figuur 7 Totaal uitstaande garantieverplichtingen (bedragen x € 1 mld.)
Bovenstaande figuur geeft de ontwikkeling van de totale uitstaande verplichtingen weer. In 2020 is de portefeuille qua omvang iets toegenomen.
Daarbuiten is in 2020 €12 mld. aan verplichtingen aangegaan voor de coronamaatregel schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten. Dit bedrag is niet opgenomen in bovenstaande grafiek, omdat het geen betrekking heeft op de reguliere garantieverplichtingenstand van de schade-uitkering exportkredietverzekering. Zie bijlage Overzicht Coronamaatregelen.
2018 | 2019 | 2020 | |
Nieuwe klanten | 29 | 39 | 45 |
Sinds 2016 is het streven om meer nieuwe klanten en met name nieuwe klanten uit de mkb-sector te bereiken. Atradius DSB (ADSB) heeft zich hier in opdracht van de Staat de afgelopen jaren specifiek voor ingezet. In het bovenstaande overzicht is te zien dat er jaarlijks een significant aantal nieuwe klanten bij ADSB zijn bijgekomen. Zo'n 60% van de nieuwe klanten in 2020 behoort tot het midden- en kleinbedrijf.
Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Streefwaarde 2020 | Realisatie 2020 | |
Bijdrage bbp in % (berekening CBS) | 0,17% | 0,12% | 0,11% | 0,11% | > 0,13%1 | |
BERB | € 365 mln. | €478 mln. | € 518 mln. | € 555 mln. | > € 0 mln. | € 582 mln. |
Nieuw aangegane donkergroene transacties o.b.v. commitment in % | 19,7%2 | 41,9% | ||||
Absoluut aantal nieuw aangegane donkergroene transacties | 15 | 12 |
Toelichting
Bijdrage bbp
De ekv-faciliteit is belangrijk voor Nederland om de export te kunnen bevorderen. Voor vrijwel alle ekv-gedekte export geldt dat het aannemelijk is dat die niet tot stand was gekomen zonder ekv-dekking. Wat Nederland had kunnen exporteren verschuift dan naar buitenlandse concurrenten die wel gebruik kunnen maken van ekv-dekking. Elk jaar stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vast wat de positieve bijdrage van de ekv-faciliteit is aan de Nederlandse economie. Zij berekenen aan de hand van het volume van de ekv-gedekte export wat de bruto bijdrage is aan het bbp en aan de totale werkgelegenheid. In de periode 2016-2019 bedroeg de bijdrage aan het bbp gemiddeld 0,13% en werden gemiddeld 10,9 duizend arbeidsjaren per jaar gecreëerd met de verzekerde export. In 2019 was de bijdrage aan het bbp (circa 0,11%) en aan de werkgelegenheid (circa 9,6 duizend arbeidsjaren) net als in 2018 wat lager uit dan in eerdere jaren, volgens het CBS komt dit met name doordat de waarde van de verzekerde export lager was.
Realisatie bedrijfseconomisch resultaat (berb)
Met de berb wordt jaarlijks berekend of de ekv-faciliteit kostendekkend is. Het bedrijfseconomisch resultaat is een cumulatief resultaat over alle polissen die vanaf 1 januari 1999 zijn afgesloten, rekening houdend met de verwachte schades over de lopende verplichtingen. Nederland gebruikt dit model om te toetsen of we voldoen aan de internationale afspraken. Het cumulatieve resultaat sinds 1999 is voor 2020 € 582 mln. en was in 2019 € 555 mln. Daarmee is de ekv ruimschoots kostendekkend en wordt de doelstelling bereikt.
Vergroening ekv en SDGs
De beleidsmatige inzet bij de exportkredietverzekering is erop gericht het aandeel van transacties in de portefeuille die volgens de in 2020 gevalideerde groenmethodiek als ‘groen’ geclassificeerd kunnen worden te vergroten (zie alinea 'Vergroening van de ekv-portefeuille en SDG's' van Thema 4 onder 3.1 Verantwoording beleidsprioriteiten).
OOM
Met de Omzetpolis Opkomende Markten (OOM) wordt sinds 2019 in de vorm van een pilot aan exporteurs de mogelijkheid geboden om dekking te verkrijgen voor kortlopende betalingsrisico’s bij de uitvoer van bijvoorbeeld consumentengoederen naar opkomende landen. Anders dan bij de reguliere ekv, waarbij een verzekering telkens op basis van één specifieke transactie met één specifieke debiteur wordt gesloten, wordt onder de OOM alle omzet van een exporteur in een opkomend land verzekerd. Zoals in de begroting 2020 benoemd is, richt de pilot zich voornamelijk, maar niet alleen, op MKB’ers die vaak andere behoeften hebben dan het grootbedrijf waar de OOM aan tegemoet komt. Tot op heden zijn enkel een tweetal polissen gesloten onder de faciliteit. Dit beperkte aantal komt mede door de relatief beperkte bekendheid bij de doelgroep. Dit valt te verklaren door de coronacrisis, die een groot beroep gedaan heeft op de bestaande capaciteit bij uitvoerder Atradius, waardoor de capaciteit voor de marketing van de OOM beperkt was.
Aangezien exporteurs en betrokken banken potentie zien in de OOM is besloten de pilot met één jaar te verlengen tot 31 december 2021. Onder de verlenging zal de OOM actiever in de markt gepositioneerd worden via brokers. De verlenging van de pilot zal 2021 geëvalueerd worden.
Realisatie | Realisatie | Vastgestelde begroting1 | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | |
Verplichtingen | 206.840 | 979.817 | ‒ 432.177 | 4.761.921 | 19.985.791 | 10.015.244 | 9.970.547 |
waarvan betalingsverplichtingen: | 172.817 | 41.622 | 16.210 | 13.780 | 155.015 | 15.244 | 139.771 |
waarvan kostenvergoeding Atradius DSB | 14.579 | 14.971 | 15.999 | 12.134 | 13.565 | 15.187 | ‒ 1.622 |
waarvan uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 72.681 | 0 | 72.681 |
waarvan dotatie begrotingsreserve EKV | 0 | 0 | 0 | 0 | 67.818 | 0 | 67.818 |
overige betalingsverplichtingen | 158.238 | 26.652 | 211 | 1.646 | 951 | 57 | 894 |
waarvan garantieverplichtingen: | 34.023 | 938.194 | ‒ 448.386 | 4.748.141 | 19.830.777 | 10.000.000 | 9.830.777 |
Herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.000.000 | 0 | 12.000.000 |
Exportkredietverzekeringen | 44.149 | 998.604 | ‒ 448.386 | 4.748.141 | 7.830.777 | 10.000.000 | ‒ 2.169.223 |
waarvan: aangegane garantieverplichtingen | 6.850.122 | 5.160.562 | 2.589.366 | 4.748.141 | 7.830.777 | 10.000.000 | ‒ 2.169.223 |
waarvan: vervallen verplichtingen | ‒ 6.805.972 | ‒ 4.161.956 | ‒ 3.037.752 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringsverzekeringen | ‒ 10.126 | ‒ 60.410 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: nieuwe verplichtingen | 62.060 | 385 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: vervallen verplichtingen | ‒ 72.186 | ‒ 60.794 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 186.714 | 79.488 | 42.733 | 198.506 | 204.344 | 77.244 | 127.100 |
Garanties | 172.081 | 64.452 | 26.542 | 186.328 | 117.337 | 62.000 | 55.337 |
Schade-uitkering EKV | 13.897 | 37.865 | 26.530 | 184.726 | 21.640 | 62.000 | ‒ 40.360 |
Dotatie begrotingsreserve EKV | 157.360 | 24.512 | 0 | 0 | 67.818 | 0 | 67.818 |
Schade-uitkering Seno-Gom | 824 | 2.075 | 12 | 1.602 | 0 | 0 | 0 |
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 27.880 | 0 | 27.880 |
Opdrachten | 14.579 | 14.971 | 15.999 | 12.134 | 86.246 | 15.187 | 71.059 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 14.579 | 14.971 | 15.999 | 12.134 | 13.565 | 15.187 | ‒ 1.622 |
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 72.681 | 0 | 72.681 |
Overig | 54 | 65 | 192 | 44 | 761 | 57 | 704 |
Overige uitgaven | 54 | 65 | 192 | 44 | 761 | 57 | 704 |
Ontvangsten | 345.093 | 255.472 | 244.897 | 166.594 | 305.065 | 235.954 | 69.111 |
Garanties | 345.093 | 255.472 | 244.897 | 166.594 | 305.065 | 235.954 | 69.111 |
Premies EKV | 101.760 | 104.877 | 91.151 | 63.159 | 82.074 | 70.244 | 11.830 |
Premies herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 191.805 | 0 | 191.805 |
Premies investeringsverzekeringen | 700 | 554 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties EKV | 230.133 | 137.541 | 153.745 | 154.416 | 28.756 | 165.710 | ‒ 136.954 |
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.430 | 0 | 2.430 |
Ontrekking begrotingsreserve Seno-Gom | 12.500 | 12.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve EKV | 0 | 0 | 0 | ‒ 50.981 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Garantieverplichtingen (+ € 9,8 mld.)
Herverzekering leverancierskredieten(+ € 12,0 mld.)
De garantie «herverzekering leverancierskredieten» betreft een nieuwe, tijdelijke garantie van de Staat als maatregel in de coronacrisis om te voorkomen dat de kortlopende kredietverlening in de private verzekeringssector stilvalt. Deze garantie is in 2020 ter hoogte van € 12,0 mld. opgericht en staat los van het reguliere plafond van € 10 mld. voor exportkredietverzekeringen (zie het kopje Verplichtingen in bovenstaande tabel).
Exportkredietverzekeringen ( ‒ €2,2 mld.)
Voor 2020 is er een benutting van € 7,8 mld. onder het plafond van € 10 mld. aan nieuw aangegane verplichtingen voor de exportkredietgarantie en de regeling investeringsverzekering. Artikel 5 van begroting IX heeft een plafond waarin is aangegeven voor welk bedrag de minister jaarlijks nieuwe garantieverplichtingen kan aangaan. Dit plafond is vastgesteld op € 10 mld. voor de gehele ekv-faciliteit. Per 2019 zijn alleen de nieuw aangegane verplichtingen in de realisatie opgenomen zonder rekening te houden met vervallen verplichtingen. In de toelichting op de saldibalans zijn deze verplichtingen wel opgenomen.
Uitgaven
Garanties (+ € 55,3 mln.)
Schade-uitkering ekv (- € 40,4 mln.)
De schade-uitkeringen zijn in 2020 € 40,4 mln. lager uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Dit komt door een meevaller van de reguliere schades.
Dotatie begrotingsreserve ekv (+ € 67,8 mln.)
In 2020 wordt er € 67,8 mln. gedoteerd aan de begrotingsreserve. In overeenstemming met het garantiekader voor risicoregelingen is er een risicovoorziening voor de Exportkredietverzekering opgericht. Deze risicovoorziening werkt als een buffer om meerjarig grote budgettaire schommelingen in de uitgaven binnen het uitgavenplafond van de begroting van het ministerie van Financiën op te kunnen vangen. De budgettaire verwerking van de financiële stromen van artikel 5 is in 2019 aangepast. Naar aanleiding van een gewijzigde manier van boeken door het CBS van schades en recuperaties, zijn schades niet EMU-saldorelevant zolang het een openstaand dossier betreft. Pas wanneer een dossier is afgesloten wordt de nettoschade-uitkering relevant voor het EMU-saldo. Ontvangen premies worden gestort in de begrotingsreserve, terwijl uitgaven aan definitieve schades op afgesloten polissen en de uitvoeringskosten van Atradius gedekt worden met een onttrekking uit de begrotingsreserve. Het totaal aan schadeuitkeringen in 2020 bedroeg € 21,6 mln., waarvan € 0,7 mln. definitieve schades bedragen. Op basis van de realisatiestanden is er per saldo € 67,8 mln. aan de begrotingsreserve toegevoegd. Dit is opgebouwd uit een storting van € 82,1 mln. aan premies en een onttrekking van €14,3 mln., bestaande uit € 13,6 mln. aan uitvoeringskosten en € 0,7 mln. aan definitieve schades. Daarmee bedraagt de nieuwe stand € 508,5 mln., zie ook onderdeel 8.2.5. (Saldibalans IXB, begrotingsreserves).
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten (+ € 27,9 mln.)
De schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten bedragen € 27,9 mln. in 2020. Tot op heden zijn de schade-uitkeringen lager gebleken dan begroot en worden deze voor een groot deel pas in 2021 verwacht. De herverzekering leverancierskredieten betreft een coronamaatregel waarbij de Staat voorkomt dat de kortlopende kredietverlening in de private verzekeringssector stilvalt.81 De regeling is verlengd tot en met 30 juni 2021, zoals aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer82. De herverzekering leverancierskredieten betreft een coronacrisismaatregel en was met Ontwerpbegroting 2020 nog niet begroot.
Opdrachten (+ 71,1 mln.)
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten (+ € 72,7 mln.)
De uitvoeringskosten voor de herverzekering leverancierskredieten bedragen in 2020 € 72,7 mln. De staat neemt de uitvoeringskosten van de particuliere kredietverzekeraars voor zijn rekening voor de uitvoering van de crisismaatregel herverzekering leverancierskredieten. De herverzekering leverancierskredieten betreft een coronacrisismaatregel en was met Ontwerpbegroting 2020 nog niet begroot.
Ontvangsten
Garanties (+ € 69,1 mln.)
Premies ekv (+ € 11,8 mln.)
In 2020 zijn de premieontvangsten van de exportkredietverzekeringen € 11,8 mln. hoger uitgevallen dan begroot. De ekv is een vraaggestuurd instrument, waardoor de realisaties kunnen afwijken van de ramingen. Door de coronacrisis is er in 2020 een grotere behoefte aan het afdekken van betalingsrisico's en vinden er meer ekv transacties plaats met hogere premie opbrengsten.
Premies herverzekering leverancierskredieten (+ € 191,8 mln)
De gerealiseerde premie-inkomsten voor de herverzekering leverancierskredieten bedragen € 191,8 mln. De herverzekering leverancierskredieten betreft een coronamaatregel waarbij de Staat voorkomt dat de kortlopende kredietverlening in de private verzekeringssector stilvalt en was daarom met Ontwerpbegroting 2020 nog niet begroot.
Schaderestituties ekv (- € 137,0 mln.)
De schaderestituties ekv zijn € 137 mln. lager uitgekomen dan begroot. De recuperatie van € 140 mln. van Argentinië die werd begroot in 2020 is niet in 2020 ontvangen. Argentinië verkeert in betalingsproblemen en is in onderhandelingen over de uitstaande schuld. De uiterste betaaldatum om de recuperatie te voldoen ligt in 2021.
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten (+ € 2,4 mln.)
De gerealiseerde schaderestituties voor de herverzekering leverancierskredieten voor 2020 zijn € 2,4 mln. De herverzekering leverancierskredieten betreft een coronacrisismaatregel en was met Ontwerpbegroting 2020 nog niet begroot.