Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (t+1) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 3.037.025 | 4.140.492 | ‒ 80.265 | ‒ 151.735 | 3.908.492 | |
Uitgaven | 2.762.695 | 2.580.732 | 14.572 | 261.239 | 2.856.543 | |
Waarvan juridisch verplicht | 88,7% | 93% | ||||
12.01 Verkeersmanagement | 3.811 | 3.811 | 298 | 0 | 4.109 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.811 | 3.811 | 298 | 0 | 4.109 | |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 692.080 | 664.957 | 48.336 | 115.864 | 829.157 | |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 501.379 | 550.581 | 46.441 | 103.000 | 700.022 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 501.379 | 550.581 | 46.441 | 103.000 | 700.022 | |
12.02.04 Vervanging | 190.701 | 114.376 | 1.895 | 12.864 | 129.135 | |
12.03 Aanleg | 905.318 | 659.975 | ‒ 80.418 | 105.592 | 685.149 | |
12.03.01 Realisatie | 783.303 | 517.770 | ‒ 116.724 | 112.357 | 513.403 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 18.603 | 18.603 | 808 | 0 | 19.411 | |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 122.015 | 142.205 | 36.306 | ‒ 6.765 | 171.746 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 24.077 | 23.329 | 1.141 | 0 | 24.470 | |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 538.082 | 618.317 | 1.879 | 26.073 | 646.269 | |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 623.404 | 633.672 | 44.477 | 13.710 | 691.859 | |
12.06.01 Apparaatkosten RWS | 498.433 | 500.540 | 25.125 | ‒ 578 | 525.087 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 498.433 | 500.540 | 25.125 | ‒ 578 | 525.087 | |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 124.971 | 133.132 | 19.352 | 14.288 | 166.772 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 116.371 | 124.532 | 19.352 | 14.288 | 158.172 | |
12.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 116.173 | 112.630 | 1.359 | ‒ 3.976 | 110.013 | |
12.09 Ontvangsten | 116.173 | 112.630 | 1.359 | ‒ 3.976 | 110.013 |
Toelichting
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij tweede suppletoire begroting in 2020 van € 151,7 miljoen worden met name veroorzaakt door:
• Saldo 2020 Realisatie (- € 283,6 miljoen): bij tweede suppletoire begroting wordt op het hoofdproduct Hoofdwegennet Realisatie € 283,6 miljoen aan verplichtingen via het saldo naar latere jaren geschoven. Dit komt voornamelijk door het vrijvallen van de verplichtingen met de oude aannemer bij het project Zuidasdok (- € 220,5 miljoen). Daarnaast wordt de raming voor A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (- € 32,4 miljoen) naar beneden bijgesteld doordat de prognose van de in 2020 af te sluiten wijzigingen op het contract lager uitvallen dan eerder voorzien. Daarnaast is de financiële afwikkeling van de projectovereenstemmingen voor kabel sen leidingen naar latere jaren geschoven. Tot slot zorgt het programma A28 Knooppunt Hoevelaken (- € 19,2 miljoen) voor lagere verplichtingen. Dit wordt veroorzaakt door vertraging in de grondverwerving.
• Saldo 2020 Vervanging en Renovatie (- € 171,2 miljoen): bij tweede suppletoire begroting wordt op het hoofdproduct Hoofdwegennet Vervanging en Renovatie € 171,2 miljoen aan verplichtingen via het saldo naar 2021 geschoven. Dit komt voornamelijk door een nog uit te voeren technische correctie om de verplichtingen gelijk te stellen aan het kasritme voor projecten in voorbereiding. Hierdoor wordt de niet-benodigde verplichtingenruimte in 2020 voor projecten in voorbereiding doorgeschoven (- € 158,9 miljoen).
Hiertegenover staan hogere verplichtingen:
• Saldo 2020 Beheer en Onderhoud (€ 103 miljoen): uit recente prognoses is gebleken dat in de huidige meerjarige onderhoudsperiode (2018-2021) spanning bestaat tussen het budgettair kader en de budget behoefte van RWS voor beheer en onderhoud. Voor het Hoofdwegennet uit dit zich in 2020 in een spanning van ca. € 103 miljoen. Deze spanning wordt verholpen door dit bedrag bij Najaarsnota 2020 middels het saldo over te hevelen naar 2020. Bij Voorjaarsnota 2021 wordt dit bedrag vanuit de Investeringsruimte op artikel 20.05.01 naar artikel 12 geboekt.
• Saldo 2020 Verkenning en Planuitwerking (€ 149,4 miljoen): bij tweede suppletoire begroting wordt op het hoofdproduct Verkenning en Planuitwerking € 149,4 miljoen aan verplichtingen via het saldo naar 2020 geschoven. Dit komt voornamelijk door de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 150 miljoen).
• Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 50 miljoen): ten behoeve van de uitvoering van de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid vindt een overheveling plaats vanuit artikel 20 naar artikel 12 van € 50 miljoen van het gereserveerde budget.
Uitgaven
12.2 Beheer, onderhoud en vervanging
De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 115,9 miljoen op dit artikelonderdeel komt met name door het saldo 2020 als gevolg van budgetspanning op Beheer en Onderhoud zoals eerder bij de verplichtingen toegelicht (€ 103 miljoen).
Saldo 2020
Op dit artikelonderdeel is er sprake van een verhoging van het budget (€ 12,9 miljoen). Dit komt name door een versnelling van de voorbereidingskosten ten behoeve van het project Van Brienenoordbrug (€ 15 miljoen).
12.3 Aanleg
De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 105,6 miljoen op dit artikelonderdeel komt met name door de overboeking vanuit artikel 20 voor de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 50 miljoen) zoals bij de verplichtingen reeds is toegelicht en het saldo 2020 (€ 112,1 miljoen). Daar staat een overboekingnaar 12.04 (€ 32 miljoen) tegenover voor de voortzetting van de dagvergoeding voor de VIA15.
Saldo 2020
Ten opzichte van de programmering is er € 19,8 miljoen minder gerealiseerd. Aangezien er sprake is van een overprogrammering van € 131,9 miljoen, leidt dit tot een verhoging van € 112,1 miljoen. Dit wordt voornamelijke veroorzaakt door de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 50 miljoen) zoals bij de verplichtingen reeds is toegelicht, de A12/A15 Ressen (€ 24,6 miljoen), en N65 Vught – Haaren (€ 16 miljoen).
• A12/A15 Ressen (€ 24,6 miljoen): conform besluit minister wordt de dagvergoeding voor de aannemer doorgetrokken omdat het DBFM- contract nog niet is ingepast. Hiervoor is aanvullend budget vanuit 2021 benodigd. Het benodigde budget wordt vervolgens overgeboekt naar 12.04.
• N65 Vught – Haaren (€ 16 miljoen): ten behoeve van de specifieke uitkering aan de provincie Noord-Brabant zijn additioneel middelen benodigd.
Hiertegenover staan lagere uitgaven:
• A27 Houten - Hooipolder (-€ 21,8 miljoen): door bezwaren tegen het tracébesluit is er vertraging opgelopen op dit project. Inmiddels heeft de Raad van State het tracébesluit onherroepelijk verklaard.
• Landzijde Eindhoven Airport (-€ 26 miljoen): met de regio is afgesproken dat de specifieke uitkering na dit jaar plaats zal vinden.
• Overig (-€ 62,7 miljoen): een reeks kleinere posten zorgen voor een verlaging van de uitgaven.
Dagvergoeding VIA 15
Conform besluit minister wordt de dagvergoeding voor de aannemer doorgetrokken omdat het DBFM-contract nog niet is ingepast. Het budget dat hiervoor benodigd is wordt overgeboekt van 12.03 naar 12.04 (€ 32 miljoen).
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 26,1 miljoen op dit artikelonderdeel komt name door de overboeking van € 32 miljoen vanuit 12.03 voor de voortzetting van de dagvergoeding voor de VIA 15. Daartegenover staat een overschot dat via het saldo naar volgend jaar wordt geschoven (€ 14 miljoen).
Saldo 2020
Op dit artikelonderdeel is er sprake van een verlaging van het kasbudget van € 14 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de A9 Badhoevedorp - Holendecht (- € 20,9 miljoen) en A15 MaVa (- € 10 miljoen). Daartegenover staan verhogingen bij de projecten A24 Blankenburgverbinding (€ 10,7 miljoen) en A16 Rotterdam (€ 6,4 miljoen).
• A9 Badhoevedorp – Holendrecht (- € 20,9 miljoen): de risicoreservering en uitgaven voor kabels en leidingen zijn naar benedenbijgesteld (€ 5,5 miljoen). Daarnaast zal de beschikbaarheidsvergoeding (€ 4 miljoen) in het nieuwe jaar vallen. Verder zijn de uitgaven aan gevelisolatie naar verwachting (€ 6,5 miljoen) lager in 2020. Na afronding van het werk blijkt dat de werkzaamheden zijn meegevallen en dat de opgenomen risicoreser vering voor gevelisolatie niet aan de orde was. Een deel is doorgeschoven naar 2021. Het restant betreft uitgaven aan communicatie en overige uitbesteding dat doorschuift naar 2021.
• A15 MaVa (- € 9,9 miljoen): de lagere realisatie in 2020 wordt voornamelijk veroorzaakt door de herfinanciering van het DBFM-contract. Dit levert een herfinancieringsvoordeel op van € 7,6 miljoen.
• A24 Blankenburgverbinding (€ 10,7 miljoen): met de DBFM-opdrachtnemer is overeenstemming bereikt over de versterking van de Delflandse Dijk noordoever (€ 5 miljoen). Daarnaast is een betaling van de reeds afgesloten overeenkomst verleggen persriool verschoven naar 2020 uit 2021 (€ 6 miljoen).
• A16 Rotterdam (€ 6,4 miljoen): er is aanvullend budget benodigd in 2020 als gevolg van genomen beheersmaatregelen om vertraging als gevolg van PAS/PFAS en het verkrijgen van watervergunningen te voorkomen.
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
De verhoging bij tweede suppletoire begroting met € 13,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door een overboeking naar HXII ten behoeve van de uitvoering van Urgenda I-pakket (€ 10 miljoen) en de overboeking vanuit 20.05 voor cyber security (€ 3,1 miljoen).
Urgenda I-pakket
In het kader van de uitvoering van het ‘Urgenda I-pakket’ is aan RWS de opdracht gegeven om werkzaamheden uit te voeren voor het onderwerp CO2-reducerende maatregelen Circulaire Economie (€ 10 miljoen).
Cyber security
Dit betreft middelen voor de versterking van de Cybersecurity van RWS. Waaronder het Security Operating Centre (SOC) voor detectie en response uit te breiden. Hiermee wordt invulling gegeven aan de toezeggingen die gedaan zijn naar aanleiding van het Algemene Rekenkamerrapport (€ 3,1 miljoen).