12 | Hoofdwegennet | Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vast-gestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e supple-toire begroting (4) | Stand 1e supple-toire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.037.025 | 3.037.025 | 1.103.467 | 4.140.492 | 26.543 | ‒ 314.278 | 251.741 | 812.668 | ||
Uitgaven | 2.762.695 | 2.762.695 | ‒ 181.963 | 2.580.732 | ‒ 393.286 | ‒ 248.607 | ‒ 113.524 | ‒ 110.070 | ||
waarvan juridisch verplicht | 89% | |||||||||
12.01 | Verkeersmanagement | 3.811 | 3.811 | 3.811 | ||||||
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.811 | 3.811 | 3.811 | |||||||
12.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 692.080 | 692.080 | ‒ 27.123 | 664.957 | ‒ 29.214 | 27.059 | 84.303 | 196.232 | |
12.02.01 | Beheer en onderhoud | 501.379 | 501.379 | 49.202 | 550.581 | 48.629 | 23.818 | ‒ 662 | ‒ 662 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 501.379 | 501.379 | 49.202 | 550.581 | 48.629 | 23.818 | ‒ 662 | ‒ 662 | ||
12.02.04 | Vervanging | 190.701 | 190.701 | ‒ 76.325 | 114.376 | ‒ 77.843 | 3.241 | 84.965 | 196.894 | |
12.03 | Aanleg | 905.318 | 905.318 | ‒ 245.343 | 659.975 | ‒ 397.051 | ‒ 253.265 | ‒ 135.180 | ‒ 235.054 | |
12.03.01 | Realisatie | 783.303 | 783.303 | ‒ 265.533 | 517.770 | ‒ 279.945 | ‒ 145.131 | ‒ 38.597 | ‒ 120.445 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 18.603 | 18.603 | 18.603 | 5.509 | ||||||
12.03.02 | Verkenningen en planuitwerkingen | 122.015 | 122.015 | 20.190 | 142.205 | ‒ 117.106 | ‒ 108.134 | ‒ 96.583 | ‒ 114.609 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 24.077 | 24.077 | ‒ 748 | 23.329 | ||||||
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 538.082 | 538.082 | 80.235 | 618.317 | 33.086 | ‒ 22.451 | ‒ 62.697 | ‒ 71.298 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 623.404 | 623.404 | 10.268 | 633.672 | ‒ 107 | 50 | 50 | 50 | |
12.06.01 | Apparaatskosten RWS | 498.433 | 498.433 | 2.107 | 500.540 | 543 | 50 | 50 | 50 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 498.433 | 498.433 | 2.107 | 500.540 | 543 | 50 | 50 | 50 | ||
12.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 124.971 | 124.971 | 8.161 | 133.132 | ‒ 650 | ||||
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 116.371 | 116.371 | 8.161 | 124.532 | ‒ 650 | |||||
12.07 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 116.173 | 116.173 | ‒ 3.543 | 112.630 | 27.991 | ‒ 13.837 | ‒ 14.788 | ‒ 2.056 | ||
12.09 | Ontvangsten | 116.173 | 116.173 | ‒ 3.543 | 112.630 | 27.991 | ‒ 13.837 | ‒ 14.788 | ‒ 2.056 | |
12.09.01 | Ontvangsten | 116.173 | 116.173 | ‒ 3.543 | 112.630 | 27.991 | 9.463 | 29.725 | ‒ 2.056 | |
12.09.02 | Tolopgave | ‒ 23.300 | ‒ 44.513 |
Toelichting
Actualisatie programma Hoofdwegennet
Om de projectbudgetten binnen het Hoofdwegennet aan te sluiten op de actuele programmering, zijn bijbehorende budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning. Vervolgens is een kasschuif met het generale beeld doorgevoerd om de budgetten op de planuitwerking en verkenning in het juiste ritme te zetten. Bij het desbetreffende artikelonderdeel worden de actualisaties nader toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 1,1 miljard in 2020 komt met name door de ophoging van de voorziene DBFM-conversie A12 Ressen-Oudbroek (+ € 1,5 miljard) en de technische verwerking van het positieve saldo over 2019 voor planuitwerking en verkenning (+ € 1,3 miljoen). In 2019 was € 1,3 miljard minder verplichtingenbudget benodigd voor de planuitwerking en verkenning. Dit komt voornamelijk vanwege het uitstel van de uitvoeringsbesluiten A12/A27 Ring Utrecht (- € 892 miljoen) en de rijksbijdrage Noordelijk Randweg Utrecht (- € 165 miljoen) als gevolg van de Programma Aanpak Stikstof (PAS). Conform reguliere systematiek op het Infrastructuurfonds wordt het saldo uit 2019 toegevoegd aan het verplichtingenbudget in 2020. Daartegenover zijn de verplichtingen op het planuitwerking en verkenningen gelijkgesteld aan het verwachte kasritme in afwachting van realisatiebesluiten om op dat moment de verplichtingenruimte op te hogen (- € 1,9 miljard).
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2020 met € 27,1 miljoen verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door zowel ophogingen als verlagingen van het kasbudget binnen het artikelonderdeel beheer, onderhoud en vervanging.
Saldo 2019 vervanging en renovatie
Dit artikelonderdeel wordt in 2020 met € 12,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019. Dit betekent dat in 2019 € 12,5 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk is begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door het project Wantijbrug. De Constructie van de Wantijbrug vereist een andere uitvoeringsmethode. Het werk lag daardoor eind 2019 stil en wordt begin 2020 weer gestart. Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma vervanging en renovatie
De actualisatie van de programma's voor vervanging en renovatie zorgt voor een verlaging van het kasbudget met € 92,5 miljoen. Middelen in 2020 worden hoofdzakelijk door vertragingen van de volgende projecten naar latere jaren verschoven:
– Suurhoffbrug (- € 16 miljoen): In juni 2019 heeft de gunning plaatsgevonden. De termijnstaten zijn nog niet beschikbaar maar o.b.v. de inschrijving is een voorlopige (conservatieve) inschatting gemaakt.
– N3 (- € 10,6 miljoen): Definitieve gunning en start project vinden in 2020 plaats. Dit is later dan eerder gepland waardoor een deel van de betalingen naar achteren schuift.
– Brug de Noord (- € 9,2 miljoen): Het project bevindt zich nog in de planfase. De start van de uitvoering wordt in 2025 verwacht.
– 3B systemen tunnels (- € 6,5 miljoen): De voorbereidingsfase duurt langer door beperkte beschikbaarheid van kennis en ervaring. De start van de uitvoering wordt geschat in 2022 (aanbesteding moet nog plaatsvinden).
– A73 Roertunnel en Swalmentunnel (- € 4,2 miljoen): Naar verwachting start de uitvoering in 2023. Realisatiebesluit wordt naar verwachting in 2020 genomen.
Versnelling werkzaamheden beheer en onderhoud
Daarnaast wordt het kasbudget in 2020 verhoogd door het versnellen van werkzaamheden voor beheer en onderhoud in 2020, 2021 en 2022 met respectievelijk € 49 miljoen, € 49 miljoen en € 24,5 miljoen (Kamerstukken II, 2019-2020, 29 385, nr. 106). Het accent wordt gelegd op de onderhoudswerkzaamheden die ‘merkbaar en maakbaar’ zijn. Dat wil zeggen dat ze een direct effect hebben op het risico van verstoringen en tevens relatief snel zijn in te passen in de onderhoudsprogrammering van RWS. Voor een opsomming van de projecten wordt verwezen naar de bijlage bij de genoemde Kamerbrief.
12.03 Aanleg
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2020 per saldo met € 245,3 miljoen verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door zowel ophogingen als verlagingen van het kasbudget binnen het artikelonderdeel aanleg.
Saldo 2019 Aanleg
Dit artikelonderdeel wordt in 2020 verhoogd met € 39,5 miljoen als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019. Dit betekent dat in 2019 € 39,5 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk is begroot. Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma planuitwerking en verkenning
e verlaging van het kasbudget op artikelonderdeel 12.03 in 2020 komt onder andere door de actualisatie van de programma's planuitwerking en verkenningen (- € 119 miljoen) bij met name de volgende projecten:
– InnovA58 (- € 82 miljoen): De realisatie van het project zal later plaatsvinden door de PAS-uitspraak van de Raad van Staten en autonome ontwikkelingen binnen het project. In de periode 2020-2022 wordt daarom in totaal € 300 miljoen naar achteren geschoven.
– N33 Zuidbroek - Appingedam (- € 10 miljoen): In verband met een zorgvuldige afronding van het participatietraject verschuift de planning en het bijbehorende budget voor het project naar achteren.
– A15 Papendrecht – Sliedrecht (- € 8,6 miljoen): Door de start van de realisatie van het project wordt budget overgeboekt naar realisatie (12.03.01) en in het juiste kasritme gezet.
Kasschuif rijksbrede budgettaire beeld
De programma actualisaties zijn doorgevoerd via de budgetten voor planuitwerking en verkenningen (12.03.02). Om die budgetten in het juiste ritme te zetten is er een kasschuif met het rijksbrede budgettaire beeld doorgevoerd op het budget voor planuitwerking en verkenning. De kasschuif heeft twee effecten; enerzijds sluiten de budgetten aan op de actuele programmering op projectniveau, anderzijds is er overprogrammering gecreëerd op de aanlegbudgetten om tot volledige uitputting te komen.
Inpassen DBFM A9 Badhoevedorp - Holendrecht
n 2020 wordt het project A9 Badhoevedorp - Holendrecht omgezet naar een DBFM constructie. Derhalve is het kasbudget op 12.03 verlaagd met € 175 miljoen in 2020.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2020 per saldo met € 80,2 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door zowel ophogingen als verlagingen van het kasbudget binnen het artikelonderdeel geïntegreerde contractvormen/PPS.
Saldo 2019 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Dit artikelonderdeel wordt in 2020 verlaagd met € 0,7 miljoen als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2019. Dit betekent dat in 2019 € 0,7 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk is begroot. Het saldo wordt in 2020 in mindering gebracht op dit artikelonderdeel, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Inpassen DBFM A9 Badhoevedorp - Holendrecht
Conform de afspraken met het Ministerie van Financiën met betrekking tot het inpassen van het DBFM contract A9 Badhoevedorp - Holendrecht wordt het niet-DBFM deel van het aanleg-budget overgeheveld naar artikelonderdeel 12.04 (+ € 32,6 miljoen). Daarnaast is € 9,1 miljoen opgenomen voor de betaling van het DBFM-contract.
A12/A15 Ressen - Oudbroeken
Conform het DBFM-contract A12/A15 Ressen - Oudbroeken betaalt RWS een dagvergoeding aan de aannemer. Deze betaling vindt in 2020 plaats en wordt vanuit 12.03 overgeheveld naar 12.04 (+ € 35,9 miljoen).
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
et budget op dit artikelonderdeel is in 2020 per saldo met € 10,2 miljoen verhoogd. Dit komt met name door een tweetal mutaties.
Opdracht RWS voor Grond- Weg- en Waterbouw (GGW)
Dit betreft een verhoging van het kasbudget door een overboeking van Hoofdstuk XII naar het Infrastructuurfonds ten behoeve van een tweejarige opdracht aan RWS voor het nemen van CO2-reducerende maatregelen via circulaire initiatieven in de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) ad € 6,5 miljoen.
Opdracht RWS voor programma Vrachtwagenheffing
it betreft de bijdrage aan RWS voor de uitvoering van de werkzaamheden voor het programma Vrachtwagenheffing (+ € 2,2 miljoen).