Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1 en 2, NvW) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 3 t/m 7) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 440.852 | 430.765 | 27.623 | ‒ 6.535 | 451.853 |
Uitgaven (1) + (2) | 440.852 | 430.765 | 16.226 | ‒ 10.135 | 436.856 |
(1) Programma-uitgaven | 29.981 | 29.660 | 522 | ‒ 3.972 | 26.210 |
waarvan juridisch verplicht | 65,0% | 95,0% | |||
Bekostiging | 0 | 0 | 0 | 910 | 910 |
Overige bekostiging | 0 | 0 | 0 | 910 | 910 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's | 0 | 0 | 0 | 1.100 | 1.100 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 1.100 | 1.100 |
Opdrachten | 27.881 | 27.560 | 485 | ‒ 6.545 | 21.500 |
ICT opdrachten | 3.769 | 3.769 | 62 | ‒ 331 | 3.500 |
Overige opdrachten | 24.112 | 23.791 | 423 | ‒ 6.214 | 18.000 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.100 | 2.100 | 37 | 563 | 2.700 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.100 | 2.100 | 37 | 563 | 2.700 |
(2) Apparaatsuitgaven | 410.871 | 401.105 | 15.704 | ‒ 6.163 | 410.646 |
Personeel | 404.202 | 398.436 | 15.587 | ‒ 6.487 | 407.536 |
Eigen personeel | 397.079 | 391.313 | 12.374 | ‒ 3.687 | 400.000 |
Inhuur externen | 6.968 | 6.968 | 3.209 | ‒ 2.800 | 7.377 |
Overig personeel | 155 | 155 | 4 | 0 | 159 |
Materieel | 6.669 | 2.669 | 117 | 324 | 3.110 |
ICT | 5.145 | 1.145 | 90 | ‒ 235 | 1.000 |
Bijdrage aan SSO's | 1.524 | 1.524 | 0 | ‒ 1.374 | 150 |
Overig | 0 | 0 | 27 | 1.933 | 1.960 |
Ontvangsten | 605 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Apparaatontvangsten | 605 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Toelichting
Verplichtingen
Verplichtingen (+ € 21,1 mln.)
Verwacht wordt dat er voor € 21,1 mln. meer verplichtingen worden aangegaan in 2020 ten opzichte van de eerste suppletoire begroting. De voornaamste oorzaken van deze mutatie zijn:
– Een ophoging van de verplichtingen met € 6,1 mln. behorend bij hogere kasuitgaven in 2020. Zie hiervoor de toelichting onder uitgaven .
– De verplichtingenraming is € 15 mln. hoger dan de kasraming door een ophoging van € 11 mln. bij Miljoenennota vanwege de herijking van de meerjarige verplichtingen. De Belastingdienst en Douane werken aan het verbeteren van het verplichtingenbeheer en contractmanagement. Het verbeterde inzicht is meegenomen in de meerjarenraming verplichtingen en leidt er toe dat beter verantwoord kan worden in welke jaren de Belastingdienst en Douane aan te gane verplichtingen verwacht in afwijking van de kasuitgaven (betalingsritme).
Verder zijn de feitelijke uitgaven voor twee opdrachten (aanschaf accijnszegels en scanapparatuur) vertraagd naar 2021, maar de verplichting wordt wel in 2020 aangegaan (ca. € 4 mln.).
Uitgaven
Opdrachten (- € 6,1 mln.)
De feitelijke uitgaven voor twee opdrachten (aanschaf accijnszegels en scanapparatuur) zijn vertraagd (ca. € 4 mln.). Daarnaast vindt er een herschikking binnen artikel 9 plaats om de middelen op de juiste subartikelen te verantwoorden.
Personeel (+ € 9,1 mln.)
De Douane verwacht € 9,1 mln. meer personele uitgaven. Dit komt door:
– Hogere loonkosten vanwege een stijging in de cao-lonen en een stijging van de sociale premies (ca. € 14 mln.), waarvoor bij Miljoenennota loonbijstelling is toegekend.
– Incidenteel hogere uitgaven als gevolg van de invoering van het Individueel Keuzebudget (IKB) per 1 januari 2020 (ca. + € 15 mln.).
– Lagere personele uitgaven door onderbezetting (ca. ‒ € 16 mln.). Dit wordt deels veroorzaakt door de coronacrisis wat heeft geleid tot vertraging van de werving, uitstellen van opleidingen en fitheidstesten en lagere uitgaven aan woon-werkverkeer en (buitenlandse) dienstreizen.
– Een overheveling vanaf het budget voor externe inhuur naar artikel 1 ten behoeve van Douane-specifieke opdrachten die door de IV-organisatie worden uitgevoerd (ca. ‒ € 3 mln.).