Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 10.775.855 | 12.434.990 | ‒ 1.488.810 | 3.667 | 10.949.847 |
Uitgaven | 10.802.798 | 12.457.787 | ‒ 1.503.257 | 3.146 | 10.957.676 |
Waarvan juridisch verplicht | 99,70% | 99,80% | 99,90% | ||
Inkomensoverdrachten | |||||
Macrobudget participatiewetuitk en intertemprorele tegemoetk | 6.147.353 | 5.931.596 | 446.737 | 0 | 6.378.333 |
Bijstand zelfstandigen | 3.806.800 | 5.673.373 | ‒ 1.992.457 | 0 | 3.680.916 |
AIO | 334.133 | 328.418 | 6.723 | ‒ 3.134 | 332.007 |
TW | 440.875 | 435.630 | 34.533 | 7.836 | 477.999 |
Bijstand overig | 1.100 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 |
Onderstand (Caribisch Nederland) | 7.016 | 5.816 | 70 | 0 | 5.886 |
Subsidies(regelingen) | |||||
Europees fonds meestbehoeftigen | 100 | 100 | 0 | 0 | 100 |
Regionale kansen kinderen | 455 | 669 | ‒ 255 | ‒ 243 | 171 |
SBCM | 2.800 | 2.800 | 0 | 0 | 2.800 |
Sectorplannen | 0 | 1.042 | 0 | 0 | 1.042 |
NIBUD | 314 | 375 | ‒ 63 | 63 | 375 |
Overige subsidies algemeen | 9.552 | 16.794 | 5.997 | 8.123 | 30.914 |
Cofinanciering dienstverlening | 8.000 | 8.000 | 0 | ‒ 1.788 | 6.212 |
Armoedeschulden | 985 | 3.040 | 0 | ‒ 260 | 2.780 |
Alle kinderen doen mee | 11.576 | 12.836 | ‒ 2.757 | ‒ 230 | 9.849 |
Opdrachten | |||||
Opdrachten algemeen | 19.824 | 24.383 | ‒ 1.788 | ‒ 7.221 | 15.374 |
Bekostiging | |||||
ZonMW | 1.739 | 1.739 | 0 | 0 | 1.739 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||
ZonMW | 167 | 167 | 3 | 0 | 170 |
Bijdrage aan sociale fondsen | |||||
Pensioenfonds Wsw | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 10.000 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||
Contributie CASS | 9 | 9 | 0 | 0 | 9 |
Ontvangsten | 26.020 | 26.020 | ‒ 5.562 | 0 | 20.458 |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt -/- € 1.500,1 miljoen. Hiervan is -/- € 1.503,3 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. Een bedrag van € 3,1 miljoen heeft betrekking op de Najaarsnota.
Bij de ontvangsten is de mutatie Miljoenennota -/- € 5,6 miljoen.
Mutaties Miljoenennota
De mutaties Miljoenennota zijn toegelicht in de verdiepingsbijlage van de begroting 2021 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2020
Hieronder worden de overige mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht.
Inkomensoverdrachten: AIO
1. Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB is de raming voor 2020 iets naar beneden bijgesteld (-/- € 3,1 miljoen). Dit wordt vooral veroorzaakt doordat het verwachte aantal uitkeringen naar beneden is bijgesteld.
Inkomensoverdrachten: TW
1. Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV is de raming voor 2020 met € 7,8 miljoen opwaarts bijgesteld. Deze opwaartse bijstelling komt omdat vooral de uitgaven aan TW-aanvullingen op WIA-uitkeringen opwaarts zijn bijgesteld (€ 6,1 miljoen euro). Dit komt door een hoger aantal TW-aanvullingen op WIA-uitkeringen dan eerder verwacht.
Subsidies/ opdrachten
1. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 2,0 miljoen).
2. Op basis van de realisatiegegevens over 2020 wordt er een onderuitputting van -/- € 3,0 miljoen verwacht. Deze onderuitputting wordt mede veroorzaakt doordat er door de corona-crisis vertraging is ontstaan bij subsidies en opdrachten (-/- € 1,2 miljoen). Verder zijn de laatste subsidies van de subsidieregeling DWSRA afgewikkeld. Het restant van de middelen voor DWSRA (-/- € 1,8 miljoen) wordt aangemerkt als per saldo onderuitputting.
3. Er zijn in totaal 6 overboekingen met andere begrotingshoofdstukken (-/- € 1,0 miljoen). De grootste overboeking is naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor de subisieaanvraag van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) voor het actieplan stages (-/- € 0,6 miljoen).
4. Er zijn budgettair neutrale herschikkingen tussen premie- en begrotingsgefinancierde budgetten (€ 4,4 miljoen).
5. Voor het onderdeel van werk naar werk crisisdienstverlening is voor de opdracht leeragenda, communicatie en effectiviteitsonderzoek € 0,1 miljoen budget beschikbaar gesteld (dit is een budgettair neutrale overboeking van artikel 99 nog onverdeeld).
Verplichtingen
1. Het verschil tussen de verplichtingen en de uitgaven van € 0,5 miljoen wordt veroorzaakt doordat subsidies en opdrachten dit jaar worden verleend, terwijl de verplichtingen nu vastgelegd worden en de betalingen in een later jaar plaatsvinden.