A. Algemene doelstelling
De kwaliteit van het onderwijs wordt gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende personeel van voldoende kwaliteit voor alle onderwijsdeelnemers.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor een onderwijsstelsel dat zodanig functioneert dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van individuele leerlingen/studenten en bij de behoefte van de maatschappij. De leraar en de schoolleider zijn daarbij cruciaal.
Financieren: De Minister draagt bij aan het lerarenbeleid op scholen door het (mee)financieren van (mogelijkheden tot) professionalisering. Dit via aanvullende bekostiging en subsidies.
Stimuleren: De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van directe stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de ontwikkeling van de kwaliteit en professionaliteit van docenten en het bijdragen aan een aantrekkelijk beroep. Dit door middel van het in 2007 uitgebrachte actieplan «LeerKracht van Nederland», het in mei 2011 uitgebrachte actieplan «Leraar 2020, een krachtig beroep!» en de in oktober 2013 opgestelde «Lerarenagenda 2013–2020: de leraar maakt het verschil» en de op basis daarvan met belanghebbenden afgesloten convenanten en bestuursakkoorden.
Regisseren: De Minister draagt verantwoordelijkheid voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Om deze verantwoordelijkheid waar te maken levert hij een bijdrage aan het zorgen voor voldoende docenten van voldoende kwaliteit. Hij doet dat door wetten en regels uit te vaardigen voor goed bestuur, door een dialoog te voeren met en toezicht te houden op belanghebbenden, en zo nodig actief regie te voeren.
Indicatoren/kengetallen
De indicatoren voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid worden beschreven in de beleidsagenda en in OCW in Cijfers. Het Dashboard Lerarenagenda geeft een beeld van de kwantitatieve voortgang voor alle zeven agendalijnen van de Lerarenagenda.
C. Beleidswijzigingen
De belangrijkste wijzigingen op het gebied van leraren zijn de regionale aanpak lerarentekort en de zij-instroom. Deze worden toegelicht in de beleidsagenda.
D. Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 138.490 | 168.216 | 157.121 | 164.279 | 164.421 | 163.190 | 163.197 | ||
Totale uitgaven | 140.384 | 168.212 | 167.519 | 164.279 | 164.421 | 163.190 | 163.197 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 50,43% | ||||||||
Bekostiging | 26.720 | 32.692 | 35.619 | 32.283 | 32.982 | 31.750 | 31.750 | ||
• | Aanvullende bekostiging | 26.720 | 32.692 | 35.619 | 32.283 | 32.982 | 31.750 | 31.750 | |
– | Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen | 26.720 | 32.692 | 35.619 | 32.283 | 32.982 | 31.750 | 31.750 | |
Subsidies | 109.289 | 128.279 | 125.329 | 125.329 | 124.764 | 124.764 | 124.764 | ||
– | Lerarenbeurs | 103.380 | 81.918 | 78.060 | 78.060 | 78.060 | 78.060 | 78.060 | |
– | Zij-instroom | 29.588 | 29.596 | 29.596 | 29.596 | 29.596 | 29.596 | ||
– | Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo | 687 | |||||||
– | Wet Beroep leraar en Lerarenregister | 822 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | |
– | Projecten professionalisering | 1.665 | |||||||
– | Regionale aanpak lerarentekort | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | |||
– | Overige projecten | 2.735 | 13.828 | 1.728 | 1.728 | 1.163 | 1.163 | 1.163 | |
Opdrachten | 1.623 | 3.656 | 3.635 | 3.715 | 3.715 | 3.715 | 3.715 | ||
– | Onderzoek, ramingen en communicatie | 1.497 | 3.656 | 3.635 | 3.715 | 3.715 | 3.715 | 3.715 | |
– | Leraren- en schoolleidersregister | 126 | |||||||
Bijdrage aan agentschappen | 2.752 | 3.585 | 2.936 | 2.952 | 2.960 | 2.961 | 2.968 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 2.752 | 3.585 | 2.936 | 2.952 | 2.960 | 2.961 | 2.968 | |
Ontvangsten | 9.812 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 9 is voor 2020 50,4 procent juridisch verplicht.
Bekostiging
Het beschikbare budget voor 2020 is 100 procent juridisch verplicht op grond van een gepubliceerde bekostigingsregeling en bestemd voor betalingen aan samenwerkingsverbanden. De bekostigingsregeling loopt per schooljaar.
Subsidies
Van het beschikbare budget is in 2020 36 procent juridisch verplicht, waarvan het grootste deel van het juridisch verplichte budget voor de lerarenbeurs bestemd is. Verder betreft dit subsidies die worden verstrekt op grond van gepubliceerde subsidieregelingen en individuele subsidies die voorafgaand aan het jaar worden verleend.
Opdrachten
Van het beschikbare budget is in 2020 24 procent juridisch verplicht op grond van in 2019 of eerder gesloten overeenkomsten voor onderzoek en communicatie. Dit betreft divers onderzoek in het kader van de arbeidsmarkt. Het resterende deel is niet-juridisch verplicht budget bestemd om beleidsprioriteiten van het kabinet op het terrein van leraren (professionalisering onderwijspersoneel en aansluiting onderwijs op behoefte arbeidsmarkt) verder te ondersteunen.
Bijdrage aan agentschappen
Het budget voor 2020 is 100 procent juridisch verplicht op basis van managementafspraken tussen het bestuursdepartement en de uitvoeringsorganisatie DUO voor dat jaar.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Bekostiging
Aanvullende bekostiging
Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen
Om de samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen op het gebied van opleiden en professionaliseren te verbeteren zijn 88 opleidingsscholen (samenwerkingsverbanden van één of meer lerarenopleidingen met één of meer scholen voor po, vo, mbo) erkend. Zij ontvangen jaarlijks bekostiging om gezamenlijk leraren op de werkplek op te leiden.
Subsidies
Lerarenbeurs
Voor 2020 is € 78,1 miljoen beschikbaar voor de subsidieregeling lerarenbeurs. Deze subsidie – voor zowel studiekosten als studieverlof – kan worden aangevraagd door leraren in het po, vo, mbo en hbo voor het volgen van een geaccrediteerde bachelor- of masteropleiding.
Zij-instroom
Onder dit budget vallen twee verschillende subsidieregelingen:
-
1. De regeling zij-instroom: voor 2020 is € 21,2 miljoen beschikbaar voor een subsidie voor de opleiding en begeleiding van zij-instromers in het po, vo en mbo via het traject zij-instroom in het beroep
-
2. De regeling korte scholingstrajecten vo: een (toekomstig) leraar in het vo heeft de mogelijkheid om de juiste bevoegdheid te behalen om les te mogen geven in het vo
Regionale aanpak lerarentekort
Voor 2020 en verder is € 13 miljoen beschikbaar voor de subsidieregeling regionale aanpak lerarentekort. Deze subsidieregeling kan worden gebruikt om partijen in de regio te ondersteunen om het lerarentekort in het po, vo en mbo gezamenlijk aan te pakken.
Wet Beroep Leraar en lerarenregister
Voor 2020 is er € 2,9 miljoen beschikbaar voor het versterken van het beroep leraar. Dit budget wordt ingezet voor onder meer Leraar24, de ondersteuning van beroepsgroepvorming, de implementatie van het professioneel statuut van de leraar en een monitor op de Wet Beroep Leraar.
Opdrachten
Ter ondersteuning, monitoring en evaluatie van het beleid wordt expertise op het terrein van communicatie, onderzoek en het maken van ramingen ingehuurd.
Bijdrage aan agentschappen
Dienst Uitvoering Onderwijs
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW. DUO levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.