A. Algemene doelstelling
De tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zorgt ervoor dat leerlingen vanaf 18 jaar in het voortgezet onderwijs (vo) en studenten aan een lerarenopleiding de financiële mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland.
Financieren: De Minister financiert het stelsel waarbij de financiële toegankelijkheid is gewaarborgd. De leerling (voortgezet onderwijs) of student (lerarenopleiding) kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming bestaande uit een maandelijkse basistoelage, een eventuele inkomensafhankelijke bijdrage in de schoolkosten en een eventuele inkomensafhankelijke bijdrage in het les- of cursusgeld.
Indicatoren/kengetallen
Voor indicatoren/kengetallen over de WTOS wordt verwezen naar Onderwijs in Cijfers
Schoolkosten | Les- of cursusgeld | Basistoelage thuiswonend | Basistoelage uitwonend | ||
---|---|---|---|---|---|
Leerlingen in het vo vanaf 18 jaar: | |||||
– | vo onderbouw | 81,25 | |||
– | niet bekostigd vo onderbouw | 111,24 | 97,33 | 115,23 | 268,67 |
– | vo bovenbouw | 88,95 | 115,23 | 268,67 | |
– | niet bekostigd vo bovenbouw | 118,99 | 97,33 | 115,23 | 268,67 |
– | vso | 53,97 | 115,23 | 268,67 | |
– | vavo | 118,99 | 97,33 | 115,23 | 268,67 |
Tegemoetkoming studenten 18+ deeltijd en vavo 18+ deeltijd:1 | |||||
– | bij 540 of meer lesminuten per week | 320,23 | 369,60 | ||
– | tussen 270 en 540 minuten per week | 215,75 | 246,40 | ||
Lerarenopleidingen1 | 748,43 | 567,23 |
Peildatum schooljaar 2019/2020
Toelichting:
De normbedragen zijn gedifferentieerd naar schoolsoort en naar fase (boven- en onderbouw) op basis van kostenverschillen. Havo 4 en 5 en vwo 4, 5 en 6 worden tot de vo bovenbouw gerekend, de andere schoolsoorten in het vo tot de onderbouw.
C. Beleidswijzigingen
Er zijn voor dit artikel geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 80.481 | 80.381 | 77.439 | 75.767 | 74.654 | 73.117 | 71.699 | ||
Totale uitgaven | 80.481 | 80.381 | 77.439 | 75.767 | 74.654 | 73.117 | 71.699 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 100% | ||||||||
Inkomensoverdracht | 75.006 | 75.027 | 71.987 | 70.299 | 69.178 | 67.641 | 66.241 | ||
– | Minderjarige deelnemers bol (R) | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Tegemoetkoming lerarenopleiding (tlo) (R) | 3.611 | 3.611 | 3.611 | 3.611 | 3.611 | 3.611 | 3.611 | |
– | Deeltijd vo (R) | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | |
– | Volwassenenonderwijs (vavo) (R) | 6.423 | 6.320 | 6.181 | 6.008 | 5.850 | 5.700 | 5.548 | |
– | Meerderjarige scholieren vo (R) | 58.883 | 59.163 | 56.400 | 54.941 | 54.027 | 52.730 | 51.568 | |
– | Meerderjarige scholieren vso (R) | 3.843 | 3.695 | 3.557 | 3.501 | 3.452 | 3.362 | 3.276 | |
Leningen | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | ||
– | STOEB/ALR (NR) | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | |
Bijdrage aan agentschappen | 2.450 | 2.329 | 2.427 | 2.443 | 2.451 | 2.451 | 2.433 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs (R) | 2.450 | 2.329 | 2.427 | 2.443 | 2.451 | 2.451 | 2.433 | |
Ontvangsten | 4.227 | 4.043 | 3.872 | 3.777 | 3.714 | 3.629 | 3.552 | ||
– | Minderjarige deelnemers bol (R) | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Tegemoetkoming lerarenopleiding en deeltijd vo (R) | 215 | 215 | 215 | 215 | 215 | 215 | 215 | |
– | Meerderjarige scholieren v(s)o en vavo (R) | 3.928 | 3.828 | 3.657 | 3.562 | 3.499 | 3.414 | 3.337 |
Toelichting: R = relevant, NR = niet-relevant
In tabel 12.2 «Budgettaire gevolgen voor beleid en budgetflexibiliteit» is vanaf dit jaar gekozen om de post STOEB/ALR (NR) onder het instrument «lening» te boeken, omdat dit bedrag niet relevant is en daarmee geen inkomensoverdracht is.
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 12 is voor 2020 100 procent juridisch verplicht op basis van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Alternatieve aanwending vereist wijziging van wet- en regelgeving. De geraamde DUO-uitgaven zijn volledig benodigd voor de uitvoering van de Wet.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Inkomensoverdracht
Onderstaande aantallen geven een indicatie van het gebruik van de diverse regelingen. Er zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld. Uitgangspunt is dat de WTOS wordt benut door de groepen voor wie deze bedoeld is.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal gebruikers tegemoetkoming lerarenopleiding en deeltijd vo | 6.891 | 6.900 | 6.900 | 6.900 | 6.900 | 6.900 | 6.900 |
Aantal meerderjarige gebruikers v(s)o en vavo | 36.338 | 35.000 | 33.400 | 32.600 | 32.000 | 31.200 | 30.500 |
Bron 2018: realisatiegegevens DUO; Bron 2019–2024: ramingsmodel SF
Leningen
Sinds deze begroting wordt het onderdeel STOEB/ALR als lening verantwoord. Dit komt doordat dit bedrag niet-relevant is. Het zijn onterecht ontvangen bedragen op de WTOS die weer terug worden gevorderd. Dit kan als het ware worden gezien als lening.
Bijdrage aan agentschappen
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Ontvangsten
De geraamde ontvangsten hebben betrekking op te veel of ten onrechte uitgekeerde WTOS-uitkeringen.