Algemene Doelstelling
Op dit artikel worden de IenW-brede programma-uitgaven verantwoord.
Budgettaire gevolgen van beleid
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 105.611 | 133.739 | 43.309 | 44.047 | 44.738 | 44.923 | 45.363 |
Uitgaven | 93.648 | 93.777 | 60.451 | 53.752 | 54.055 | 54.218 | 54.508 |
97.01 Algemeen departement | 77.648 | 88.777 | 53.751 | 53.752 | 54.055 | 54.218 | 54.508 |
97.01.01 Opdrachten | 46.928 | 58.026 | 30.284 | 30.888 | 31.407 | 31.561 | 31.852 |
– van A naar Beter | 1.596 | 1.730 | 1.790 | 1.767 | 1.834 | 1.869 | 1.868 |
– Ext. juridische adv. | 1.186 | 1.311 | 1.462 | 1.454 | 1.585 | 1.648 | 1.647 |
– Onderzoeken PBL | 3.652 | 3.930 | 2.286 | 2.299 | 2.302 | 2.314 | 2.314 |
– Onderzoeken ANVS | 3.150 | 3.537 | 3.581 | 3.680 | 3.687 | 3.742 | 3.742 |
– DCC | 8.920 | 7.553 | 7.169 | 7.145 | 7.148 | 7.147 | 7.147 |
– Regeringsvliegtuig | 21.934 | 35.052 | 9.183 | 9.231 | 9.238 | 9.238 | 9.238 |
– Overige Opdrachten | 6.490 | 4.913 | 4.813 | 5.312 | 5.613 | 5.603 | 5.896 |
97.01.02 Subsidies | 1.464 | 1.032 | 1.328 | 724 | 502 | 502 | 502 |
97.01.03 Bijdragen aan agentschappen | 24.129 | 24.481 | 22.139 | 22.140 | 22.146 | 22.155 | 22.154 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap ILT | 12.471 | 12.718 | 12.737 | 12.735 | 12.739 | 12.744 | 12.744 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI | 2.583 | 2.583 | 213 | 213 | 213 | 213 | 213 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.631 | 2.706 | 2.713 | 2.716 | 2.718 | 2.720 | 2.719 |
– Overige Bijdragen aan agentschappen | 6.444 | 6.474 | 6.476 | 6.476 | 6.476 | 6.478 | 6.478 |
97.01.06 Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 5.127 | 5.238 | |||||
– StAB | 5.127 | 5.238 | |||||
97.02 Sanering Thermphos | 16.000 | 5.000 | 6.700 | ||||
97.02.02 Subsidies | 16.000 | 5.000 | 6.700 | ||||
– Sanering Thermphos | 16.000 | 5.000 | 6.700 | ||||
Ontvangsten | 3.167 | 1.901 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 | 1.101 |
97.01 Algemeen departement
Toelichting op de financiële instrumenten
97.01.01 Opdrachten
Van A naar Beter
Het betreft de uitgaven voor beleidscommunicatie voor de grote publiekscampagne van A naar Beter.
Onderzoeken Kennis, Innovatie en Strategie (KIS)
Het betreft uitgaven voor artikel overschrijdende opdrachten op het gebied van Kennis, Innovatie en Strategie.
Onderzoekskosten Kennis Instituut Mobiliteit (KIM)
Dit betreft de uitgaven voor analyses van mobiliteit en mobiliteitsbeleid die doorwerken in de beleidsafwegingen. Soms worden deelonderzoeken uitbesteed, omdat het KiM geen expertise op een bepaald deelonderwerp in huis heeft.
Externe juridische advisering
Om de kosten voor het inhuren van juridische expertise, voornamelijk voor het inschakelen van de Landsadvocaat, (en andere advocaten) beheersbaar te houden, worden opdrachten hiertoe centraal gegeven voor de Bestuurskern. Dit om de kwaliteit te bewaken en tevens wordt hiermee voorkomen dat er meerdere malen vanuit verschillende diensten dezelfde vragen worden uitgezet.
Onderzoeken PBL
Dit betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals de aanschaf van databestanden, ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL, zie de website van het PBL20.
Onderzoeken ANVS
Het betreft uitgaven voor opdrachten aan (inter)nationale technische supportorganisaties (waaronder de dienstverlening door agentschappen) inzake technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming alsmede beveiliging en waarborging (safeguards). Daarnaast worden ook de uitgaven die verband houden met samenwerking tussen ANVS en internationale organisaties (zoals bijvoorbeeld HERCA, OECD/NEA en IAEA) inzake voornoemde terreinen op dit artikel verantwoord.
Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC)
DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. Tijdens een (dreigende) crisis coördineert het DCC-IenW de informatievoorziening binnen het ministerie op het gebied van Infrastructuur en Waterstaat en is het DCC verantwoordelijk voor het crisisbeheersingsproces. Het beleid op het gebied van crisisbeheersing is het laatste decennium flink in ontwikkeling. Dit is vooral veroorzaakt door de opkomst van andere crisisvormen (terreuraanslagen, extreme weersomstandigheden en infectieziekten), door de internationale dimensies van crises en de verantwoordelijkheid voor nucleaire crisisbeheersing.
Regeringsvliegtuig
Dit betreft de uitgaven van IenW voor het onderhoud, exploitatie en aanschaf van het regeringsvliegtuig.
97.01.02 Subsidies
Deze uitgaven hangen samen met subsidies die IenW verstrekt, met name aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek voor het programma SURF (Smart Urban Regions in the Future), Urban Futures en het programma Duurzame Logistiek.
97.01.03 Bijdragen aan agentschappen
KNMI
Dit betreft de bijdrage aan het KNMI voor afname van meteorologische producten en diensten relevant voor de uitvoering van diverse taken door RWS waaronder gladheidbestrijding en afname van maatwerk dienstverlening door ANVS.
ILT
De bijdrage aan ILT is bestemd voor de kosten van vergunningverlening die niet geheel gedekt worden door de inkomsten die de ILT verkrijgt vanuit de tariefheffing. Dit wordt veroorzaakt door tarieven, waarvan het bij ministeriële regeling vastgestelde bedrag lager is dan de werkelijke kosten van de vergunningverlening en door vergunningverlenende activiteiten van ILT waarvoor geen tarief is vastgesteld, waardoor de betreffende aanvragers van vergunningen de kosten van de aanvraag niet aan ILT hoeven te vergoeden. De vastgestelde tarieven worden in de Staatscourant gepubliceerd.
RWS
Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet in het kader van beleidsondersteuning en advies en de capaciteitsinzet van het DCC.
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
Het RIVM is de vaste partner van de ANVS voor een aantal taken op het terrein van stralingsbescherming. Dit zijn taken als beleidsondersteuning bij stralingsbescherming, ondersteuning bij stralingsinspecties, het beheer van de ongeval-organisatie, het in stand houden van het Radionucliden laboratorium alsmede het beheer van het Nationaal Meetnet Radioactiviteit en de stralingsmeetwagens. De bijdrage aan het RIVM hangt hiermee samen.
97.01.06 Bijdrage aan ZBO en RWT’s
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak voor Milieu en Ruimtelijke Ordening (StAB)
Met ingang van 2020 gaat de subsidiëring en ministeriële verantwoordelijkheid van StAB over van het Ministerie van IenW naar het Ministerie van J&V. In deze begroting vindt de budgettaire verwerking hiervan plaatst.
97.02 Sanering Thermphos
97.02.02 Subsidies
Naar aanleiding van het kabinetsbesluit is besloten dat het Rijk een bijdrage levert bij de sanering van voormalig bedrijventerrein Thermphos, waarbij IenW als beleidsverantwoordelijk departement is aangesteld.
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit niet-beleidsartikel is in regel «97.02.02 Rijksbijdrage sanering Thermphos» een bedrag van maximaal € 27,7 miljoen aan subsidieverplichtingen voor de jaren 2018 (€ 16 miljoen), 2019 (€ 5 miljoen) en 2020 (€ 6,7 miljoen) opgenomen. Dit bedrag heeft betrekking op de verlening van een subsidie voor de sanering van de opstallen en het terrein van het voormalige bedrijf Thermphos aan de uitvoerende partij. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht
Ontvangsten
Hierop worden de ontvangsten geraamd die IenW ontvangt voor het gebruik van het Regeringsvliegtuig en voor onderzoeken van het PBL.