97 Algemeen departement | Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vast-gestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 43.309 | 43.309 | 27.335 | 70.644 | ‒ 3.575 | ‒ 3.586 | 922 | 922 | |
Uitgaven | 60.451 | 60.451 | 19.802 | 80.253 | 984 | 918 | 922 | 922 | |
97.01 Algemeen departement | 53.751 | 53.751 | 19.684 | 73.435 | 984 | 918 | 922 | 922 | |
97.01.01 Opdrachten | 30.284 | 30.284 | 19.091 | 49.375 | 391 | 325 | 328 | 328 | |
- van A naar Beter | 1.790 | 1.790 | 183 | 1.973 | 31 | 32 | 33 | 33 | |
- Ext. Juridische adv. | 1.462 | 1.462 | 90 | 1.552 | 25 | 28 | 29 | 29 | |
- Onderzoeken PBL | 2.286 | 2.286 | 1.635 | 3.921 | 40 | 40 | 41 | 41 | |
- Onderzoeken ANVS | 3.581 | 3.581 | 263 | 3.844 | 65 | 65 | 66 | 66 | |
- Departementaal Coordinatiecentrum Crisisbeheersing | 7.169 | 7.169 | 126 | 7.295 | 125 | 125 | 125 | 125 | |
- Regeringsvliegtuig | 9.183 | 9.183 | 16.384 | 25.567 | 162 | 162 | 162 | 162 | |
- Overige Opdrachten | 4.813 | 4.813 | 410 | 5.223 | ‒ 57 | ‒ 127 | ‒ 128 | ‒ 128 | |
97.01.02 Subsidies | 1.328 | 1.328 | 1.328 | ||||||
97.01.03 Bijdragen aan agentschappen | 22.139 | 22.139 | 593 | 22.732 | 593 | 593 | 594 | 594 | |
- Waarvan bijdrage aan ILT | 12.737 | 12.737 | 381 | 13.118 | 381 | 381 | 381 | 381 | |
- Waarvan bijdrage aan KNMI | 213 | 213 | 5 | 218 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.713 | 2.713 | 93 | 2.806 | 93 | 93 | 94 | 94 | |
- Overige bijdragen aan agentschappen | 6.476 | 6.476 | 114 | 6.590 | 114 | 114 | 114 | 114 | |
97.01.06 Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 0 | 0 | 0 | ||||||
- StAB | 0 | 0 | 0 | ||||||
97.02 Sanering Thermphos | 6.700 | 6.700 | 118 | 6.818 | |||||
97.02.02 Subsidies | 6.700 | 6.700 | 118 | 6.818 | |||||
- Sanering Thermphos | 6.700 | 6.700 | 118 | 6.818 | |||||
Ontvangsten | 1.101 | 1.101 | 1.794 | 2.895 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties hangen samen met onderstaande uitgavenmutaties. Het verschil betreft voornamelijk een verplichtingenschuif van de jaren 2021 en 2022 naar 2020 voor het vastleggen van een opdracht aan het RIVM door het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) (€ 8,9 miljoen). Dit voor het in stand houden van de CBRN (chemische, biologische, radiologische en nucleaire stoffen) -responsorganisatie. Daarnaast heeft een schuif van 2020 naar 2019 plaats gevonden t.b.v. de Innovatie Estafette (-€ 1 miljoen) en is een Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uitgekeerd (€ 0,4 miljoen).
97.01 IenW-brede programmamiddelen
97.01.01 Opdrachten
De extra uitgaven betreft voornamelijk de uitgaven voor de inklaring van het Regeringsvliegtuig die in 2019 niet meer tot betaling zijn gekomen. Deze middelen worden aan de IenW begroting toegevoegd, omdat de betaling in 2020 plaatsvindt (€ 16,2 miljoen). Tevens verwacht PBL extra opbrengsten uit opdrachten voor contractonderzoek waarvan een deel wordt gerealiseerd met de inzet van tijdelijk personeel (€ 1,5 miljoen). De toename overige opdrachten betreft de bijdrage van ministeries van LNV, EZK en BZK aan de Innovatie Estafette (€ 1,0 miljoen) en de verschuiving op het gebied van communicatie van het uitzetten van onderzoek naar het in eigen beheer uitvoeren ervan (-€ 0,4 miljoen) en diverse kleine herschikkingen naar apparaat (-€ 0,2 miljoen). Daarnaast is de Eindejaarsmarge toegevoegd (€ 0,4 miljoen) en de uitgekeerde Loon- en prijsbijstelling (€ 1,1 miljoen ).
97.02 Sanering Thermphos
97.02.02 Subsidies
Dit betreft de uitgekeerde Loon- en prijsbijstelling (€ 0,1 miljoen).
Ontvangsten
De verhoging betreft voornamelijk de opbrengst van de onderzoeksopdrachten van PBL waarvan een deel wordt ingezet door eigen personeel.