18 Scheepvaart en Havens | Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 20.187 | 0 | 20.187 | 15.526 | 35.713 | 3.795 | 955 | ‒ 885 | 17 |
Uitgaven | 21.087 | 0 | 21.087 | 22.303 | 43.390 | 10.515 | 7.515 | ‒ 885 | 17 |
Waarvan juridisch verplicht | 92% | 40% | |||||||
1 Scheepvaart en havens | 21.087 | 0 | 21.087 | 22.303 | 43.390 | 10.515 | 7.515 | ‒ 885 | 17 |
Opdrachten | 6.070 | 0 | 6.070 | 12.335 | 18.405 | 4.418 | 6.418 | ‒ 982 | ‒ 80 |
Caribisch Nederland | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Topsector logistiek | 425 | 0 | 425 | 7.112 | 7.537 | 6.400 | 6.400 | 0 | 0 |
Overige Opdrachten | 5.545 | 0 | 5.545 | 5.223 | 10.768 | ‒ 1.982 | 18 | ‒ 982 | ‒ 80 |
Subsidies | 12.000 | 0 | 12.000 | 9.580 | 21.580 | 6.080 | 1.080 | 80 | 80 |
Verduurzaming binnenvaart | 12.000 | 0 | 12.000 | 5.500 | 17.500 | 6.000 | 1.000 | 0 | 0 |
Stimulering elektrisch varen | 0 | 0 | 0 | 4.000 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Bijdrage aan agentschappen | 1.454 | 1.454 | 371 | 1.825 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.454 | 0 | 1.454 | ‒ 96 | 1.358 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 467 | 467 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan bijdrage Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.563 | 0 | 1.563 | 17 | 1.580 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Waarvan bijdrage aan CCR/IMO (HGIS) | 1.064 | 0 | 1.064 | 17 | 1.081 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Waarvan overige bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 499 | 0 | 499 | 0 | 499 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 967 | 967 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 15,5 miljoen is met name het gevolg van vier overboekingen vanuit het Infrastructuurfonds voor stimulering modal shift van weg naar water (€ 4,0 miljoen), voor opdrachten Topsector Logistiek (€ 0,7 miljoen), voor uitvoering van de Digitale Transport strategie (€ 0,9 miljoen) en voor de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (€ 4,9 miljoen). Daarnaast is door vertraging van de subsidieregeling duurzame binnenvaartmotoren (€ 1,0 miljoen) en door vertraging van de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (€ 4,0 miljoen) budget meegenomen van 2020 naar 2021.
Uitgaven
1 Scheepvaart en havens
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 12,3 miljoen is met name het gevolg van drie overboekingen vanuit het Infrastructuurfonds voor stimulering modal shift van weg naar water (€ 4,0 miljoen), voor opdrachten Topsector Logistiek (€ 7,1 miljoen) en voor uitvoering van de Digitale Transport strategie (€ 0,9 miljoen). Overige kleinere mutaties verklaren het resterende verschil (€ 0,3 miljoen).
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 9,6 miljoen is het gevolg van een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds voor de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (€ 4,9 miljoen), een overboeking van het instrument opdrachten voor de subsidieregeling duurzame binnenvaartmotoren (€ 1,0 miljoen) en een overboeking van het instrument opdrachten voor een bedrag van € 0,4 miljoen aan incidentele subsidieverplichtingen voor de periode 2021 t/m 2025. Dit bedrag heeft betrekking op de verlening van een subsidie voor de voortzetting van de Basisvisierecreatietoervaartnet (BRTN) aan Stichting Waterrecreatie Nederland. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht. Daarnaast is door vertraging van de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (€ 4,0 miljoen) buiten de eindejaarsmarge om meegenomen naar 2021. Overige kleinere mutaties verklaren het resterende verschil (-€ 0,7 miljoen).