Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1)1 | Stand 1e suppletoire begroting (2)1 | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutatie Miljoenennota1 | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 157.393 | 303.871 | ‒ 99 | 110.951 | 414.723 |
Uitgaven | 153.789 | 208.686 | 10.353 | 29.033 | 248.072 |
waarvan juridisch verplicht | 77% | 81% | |||
1 Netwerk | 11.996 | 23.802 | 8.576 | 32.928 | 65.306 |
Opdrachten | 6.406 | 2.723 | 9.684 | ‒ 6.032 | 6.375 |
Wegverkeersbeleid | 5.217 | 1.649 | 6.422 | ‒ 4.480 | 3.591 |
Unit Smart Mobility | 0 | 126 | 2.853 | ‒ 1.421 | 1.558 |
Overige opdrachten | 1.189 | 948 | 409 | ‒ 131 | 1.226 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 5.590 | 5.825 | ‒ 454 | 4.420 | 9.791 |
Bijdrage aan agentschap RWS | 5.160 | 5.386 | ‒ 454 | 4.420 | 9.352 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 430 | 439 | 0 | 0 | 439 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 10.209 | ‒ 1.224 | 38.860 | 47.845 |
Bijdrage aan Caribisch Nederland | 0 | 2.870 | 0 | 8.166 | 11.036 |
Regionale bijdrage MIRT | 0 | 7.339 | ‒ 1.224 | 30.694 | 36.809 |
Overige bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 500 | 0 | 500 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 5.045 | 70 | ‒ 4.320 | 795 |
Overige bijdragen | 0 | 5.045 | 70 | ‒ 4.320 | 795 |
2 Veiligheid | 19.051 | 48.845 | ‒ 335 | 2.073 | 50.583 |
Opdrachten | 5.957 | 6.549 | ‒ 556 | ‒ 616 | 5.377 |
Verkeersveiligheid | 5.957 | 6.549 | ‒ 556 | ‒ 616 | 5.377 |
Subsidies | 9.438 | 9.756 | 157 | 632 | 10.545 |
Veilig Verkeer Nederland | 3.862 | 3.862 | 82 | ‒ 21 | 3.923 |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.046 | 4.046 | 85 | 46 | 4.177 |
Overige subsidies | 1.530 | 1.848 | ‒ 10 | 607 | 2.445 |
Bijdragen aan agentschappen | 618 | 972 | 0 | ‒ 93 | 879 |
Bijdrage aan agentschap RWS | 618 | 972 | 0 | ‒ 93 | 879 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 3.038 | 31.538 | 64 | 2.150 | 33.752 |
Bijdrage aan CBR | 3.038 | 31.538 | ‒ 961 | 1.150 | 31.727 |
Bijdrage aan RDW | 0 | 0 | 1.025 | 1.000 | 2.025 |
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit | 122.742 | 136.039 | 2.112 | ‒ 5.968 | 132.183 |
Opdrachten | 70.844 | 32.568 | 1.243 | ‒ 7.368 | 26.443 |
Beter Benutten | 7.719 | 10.008 | 426 | ‒ 278 | 10.156 |
Duurzame Mobiliteit | 6.982 | 6.044 | ‒ 1.700 | ‒ 2.947 | 1.397 |
Verkeersemissies | 601 | 177 | 3.237 | ‒ 1.898 | 1.516 |
Restant Klimaatakkoordmiddelen | 50.481 | 1.842 | ‒ 752 | ‒ 922 | 168 |
Overige opdrachten | 5.061 | 14.497 | 32 | ‒ 1.323 | 13.206 |
Subsidies | 40.381 | 66.952 | 2.059 | ‒ 14.950 | 54.061 |
Duurzame Mobiliteit | 11.250 | 26.636 | 2.035 | ‒ 1.550 | 27.121 |
Elektrisch Vervoer | 27.900 | 38.900 | 0 | ‒ 13.400 | 25.500 |
Overige subsidies | 1.231 | 1.416 | 24 | 0 | 1.440 |
Bijdragen aan agentschappen | 4.511 | 14.566 | 3.650 | ‒ 965 | 17.251 |
Bijdrage aan agentschap RWS | 1.686 | 2.994 | ‒ 466 | 466 | 2.994 |
Bijdrage aan agentschap Nea | 2.489 | 2.489 | 3.141 | ‒ 1.725 | 3.905 |
Bijdrage aan agentschap RVO | 336 | 9.083 | 975 | 294 | 10.352 |
Bijdragen aan medeoverheden | 6.806 | 21.329 | ‒ 4.840 | 16.467 | 32.956 |
Duurzame Mobiliteit | 6.806 | 6.806 | 160 | 0 | 6.966 |
Mobiliteit en Gebieden | 0 | 14.523 | ‒ 5.000 | 16.467 | 25.990 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 200 | 200 | 0 | 255 | 455 |
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 0 | 424 | 0 | 593 | 1.017 |
Ontvangsten | 6.782 | 6.782 | 0 | ‒ 2.042 | 4.740 |
Vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 153.789 | 303.871 | ‒ 99 | 110.951 | 414.723 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 106.600 | 0 | 0 | 106.600 |
waarvan overige verplichtingen | 153.789 | 197.271 | ‒ 99 | 110.951 | 308.123 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt bij 2e suppletoire begroting met in totaal € 110,9 miljoen verhoogd. Hiervan is ‒ € 0,1 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. De overige mutaties 2e suppletoire begroting (€ 111 miljoen) worden hieronder toegelicht.
De verhoging van het verplichtingenbudget (€ 110,9 miljoen) op dit artikel wordt met name veroorzaakt door overboekingen vanuit het Infrastructuurfonds naar dit artikel om uitkeringen en betalingen mogelijk te maken. Daarnaast zijn er enkele eenzijdige verplichtingenophogingen verwerkt om de opdrachtverlening mogelijk te maken en t.b.v. de publicatie van een subsidieregeling.
Het betreft met name de volgende mutaties:
– Overboeking van gereserveerde middelen (€ 27,3 miljoen) op het Infrastructuurfonds naar HXII ten behoeve van de specifieke uitkering Randweg Eindhoven.
– De overboeking van de gereserveerde middelen op het Infrastructuurfonds naar HXII ten behoeve van de specifieke uitkering KTA A2 Deil-Vught (€ 3,4 miljoen).
– Overboeking van gereserveerde middelen (€ 8,1 miljoen) vanuit het Infrastructuurfonds naar HXII voor de wegenprojecten (beheer en onderhoud) op Bonaire voor de periode 2020-2023. Deze zullen middels een bijzondere uitkering in één keer naar Bonaire overgemaakt worden.
– Overboeking van gereserveerde middelen (€ 5 miljoen) uit het Infrastructuurfonds naar HXII voor specifieke uitkeringen in het programma GoedOpWeg aan de provincie Utrecht.
– Het terugboeken van € 5 miljoen naar artikel 12 op het Infrastructuurfonds als gevolg van vertraging bij de uitzetting van de opdracht Business Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (RDW).
– In het kader van de regeling Veilig, Doelmatig en Duurzaam is het verplichtingenbudget verhoogd (€ 18,1 miljoen). Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van maatregelen die veiliger, doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur bevorderen. Afspraken zijn hierover gemaakt in het kader van de Bestuurlijke Overleggen MIRT. Het betreffen de volgende mutaties:
• De verhoging van het verplichtingenbudget met € 14,7 miljoen voor de meerjarige specifieke uitkering ten behoeve van digitalisering onderwijsaanpak, deelmobiliteit en logistiek. Hiervoor is € 7 miljoen van gereserveerde middelen in 2021 uit Infrastructuurfonds overgeboekt naar HXII, alsmede een verplichtingophoging gedaan in 2021 van € 7,8 miljoen om in 2021 de volledige verplichting aan te kunnen gaan. De betaling vindt plaats in 2021, 2022 en 2023 vanuit de hiervoor gereserveerde middelen op het Infrastructuurfonds.
• Aanvullend is er een verplichtingophoging gedaan van € 3,4 miljoen voor de meerjarige specifieke uitkering ten behoeve van de werkgeversaanpak om de volledige verplichting van € 6,8 miljoen aan te kunnen gaan in 2021. De betaling vindt plaats in 2021 en 2022 vanuit de hiervoor gereserveerde middelen op het artikelonderdeel 14.03.
– Verplichtingenophoging (€ 12,5 miljoen) om de meerjarige opdracht (o.a. onderzoek Emissiereductie bouwlogistiek) aan Connekt vast te leggen. Hiervoor zijn middelen gereserveerd op het Infrastructuurfonds (Kennis- en innovatieprogramma emissiearme bouw en bouwlogistiek).
– Een verplichtingenophoging voor de publicatie in de Staatscourant van de specifieke uitkering aan de ov-autoriteiten aangaande de Zero Emissie bussen (€ 40 miljoen). De kasuitgaven vinden vanaf 2022 plaats vanuit de hiervoor gereserveerde middelen.
Uitgaven
Het uitgavenbudget wordt bij 2e suppletoire begroting met in totaal € 39,4 miljoen verhoogd. Hiervan is € 10,4 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. De overige mutaties 2e suppletoire begroting (€ 29 miljoen) wordt hieronder toegelicht.
1 Netwerk
Opdrachten
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 6 miljoen verlaagd. Dit komt met name door een overboeking van dit artikelonderdeel naar bijdrage aan agentschappen van budget voor Beleidsondersteuning en –advies (BOA) om deze in lijn te brengen met het afgesloten protocol 2021 (€ 4,4 miljoen). Daarnaast zijn er enkele kleinere herschikkingen binnen dit artikel gedaan ten behoeve van o.a. opdrachten DuMo, externe inhuur Smart mobility en dekking van koersverschillen bijzondere uitkeringen.
Bijdrage aan agentschappen
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 4,4 miljoen verhoogd. Dit komt met name door een overboeking van het artikelonderdeel opdrachten naar dit instrument van budget voor Beleidsondersteuning en –advies (BOA) om deze in lijn te brengen met het afgesloten protocol 2021 (€ 4,4 miljoen).
Bijdragen aan medeoverheden
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 38,9 miljoen verhoogd.
Ten eerste door een bijdrage aan Bonaire (€ 8,1 miljoen). In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is 14.01 (bijdrage medeoverheden) een bedrag van ten hoogste € 8,13 miljoen aan uitkeringsverplichting voor het jaar 2021 opgenomen. Dit bedrag heeft betrekking op een bijzondere uitkering voor wegenprojecten (waaronder beheer en onderhoud) aan het Openbaar Lichaam Bonaire. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde bijzondere uitkering als bedoeld in artikel 92, tweede lid, onder c, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Deze middelen stonden gereserveerd op het Infrastructuurfonds en zijn overgeboekt naar dit artikel.
Daarnaast is er € 27,3 miljoen overgeboekt van het Infrastructuurfonds naar HXII ten behoeve van de specifieke uitkering Randweg Eindhoven. Ten slotte vindt er een overboeking van het Infrastructuurfonds van € 3,4 miljoen plaats naar HXII ten behoeve van de specifieke uitkering 'Korte termijn aanpak A2 Deil-Vught'.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 4,3 miljoen verlaagd en wordt met name veroorzaakt door een terugboeking van € 5 miljoen naar het Infrastructuurfonds in het kader van het Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (RDW). De middelen waren bij Voorjaarsnota van het Infrastructuurfonds overgeboekt naar HXII. Nu er vertraging is opgelopen in het verlenen van de opdracht wordt het budget weer teruggeboekt naar Infrastructuurfonds. Mocht blijken dat de bijdrage aan de RDW gedaan kan worden zullen de middelen weer worden overgeboekt naar HXII.
2 Veiligheid
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 2,1 miljoen verhoogd. Dit komt met name door een aanvullende bijdrage aan het CBR (€ 2 miljoen) voor o.a. het proefjaar betekenen en het traject rondom verbeteren van de beleidscommunicatie en een aanvullende bijdrage aan de RDW (€ 1 miljoen) voor het implementeren van een Europese richtlijnen. Daar tegenover staat een verlaging van de bijdrage aan het CBR van € 0,9 miljoen. De tekorten als gevolg van de coronacrisis konden sneller worden ingelopen dan verwacht. Omdat hiervoor generale compensatie is gegeven, vallen de middelen nu vrij.
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 7,4 miljoen verlaagd. Dit komt door met name door:
– Overboeking van € 3,4 miljoen in 2021 van instrument opdrachten naar het financieel instrument bijdrage aan medeoverheden ten behoeve van specifieke uitkering voor werkgeversaanpak in de regeling Veilig, Doelmatig en Duurzaam. Afspraken zijn hierover gemaakt in het kader van de Bestuurlijke Overleggen MIRT.
– Lagere uitgaven die samenhangen met het Klimaatakkoord (€ 2,2 miljoen). Door externe factoren (wereldwijde chiptekort als gevolg van de coronacrisis) zijn subsidieregelingen Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) en subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) vertraagd. Opdrachten die met name hiermee samenhangen zijn daardoor ook vertraagd.
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel staat op 14.03 (opdrachten) een bedrag van € 44.000 aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2021. Dit bedrag heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor de Praktijkleerstoel Gebiedsontwikkeling aan de Technische Universiteit Delft. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Subsidies
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 15 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– Lagere kasuitgaven voor de subsidie elektrische bestelauto's (€ 11,8 miljoen). De reden hiervoor is het wereldwijde chiptekort (als gevolg van de coronacrisis) dat voor leveringsproblemen van nieuwe voertuigen leidt, waardoor betaling van de subsidie later plaatsvindt (betaling na levering). Ten tweede hebben ondernemers nog een afwachtende houding om te investeren in nieuwe voertuigen als gevolg van de sluimerende coronacrisis waardoor de aanvragen op de regeling beperkt blijven.
– Lagere kasuitgaven voor de subsidie elektrische personenauto's (€ 1,6 miljoen). Vaker dan gedacht vindt de aanschaf van een elektrisch vervoersmiddel plaats door een leaseconstructie. Het huidige kasritme is gebaseerd op koop, waarbij de subsidie in een keer wordt gegeven. Bij lease is er sprake van maandelijke termijnen over een periode van vier jaar. Dit vraagt om een ander kasritme en leidt in 2021 tot een onderbesteding van € 1,6 miljoen.
Bijdragen aan medeoverheden
Het kasbudget op dit financiele instrument is in 2021 met € 16,5 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– Overboeking van gereserveerde middelen (€ 5 miljoen) van het Infrastructuurfonds naar HXII voor specifieke uitkeringen in het programma GoedOpWeg aan de provincie Utrecht.
– Overboeking van gereserveerde middelen (€ 7 miljoen) van het Infrastructuurfonds naar HXII ten behoeve van de specifieke uitkering aan diverse medeoverheden voor digitalisering, onderwijsaanpak, deelmobiliteit en logistiek in het kader van Veilig, Doelmatig en Duurzaam. Afspraken zijn hierover gemaakt in het kader van de Bestuurlijke Overleggen MIRT.
– Overboeking van € 3,4 miljoen in 2021 van instrument opdrachten naar het financieel instrument bijdrage aan medeoverheden ten behoeve van specifieke uitkering aan diverse medeoverheden voor werkgeversaanpak in de regeling Veilig, Doelmatig en Duurzaam. Afspraken zijn hierover gemaakt in het kader van de Bestuurlijke Overleggen MIRT.
Ontvangsten
Het kasbudget op dit financiële instrument wordt bij 2e suppletoire begroting met in totaal € 2 miljoen verlaagd. Hiervan is € 0 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. De overige mutaties 2e suppletoire begroting (-€ 2 miljoen) wordt hieronder toegelicht.
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2021 met € 2 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de ontvangsten vanuit de Stichting Buisleidingstraat die zijn lager zijn dan geraamd. Om deze lagere ontvangsten op te vangen, wordt de reservering die hiervoor op het Infrastructuurfonds staat aangewend.