Ontwerp-begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.548.367 | 1.618.001 | 7.166.368 | ‒ 1.738.607 | 5.427.761 | 1.563.333 | 857.598 | 910.712 | 299.217 |
Uitgaven | 5.541.718 | 0 | 5.541.718 | 288.048 | 5.829.766 | 265.468 | 318.410 | 329.834 | 361.226 |
Bekostiging | 4.910.852 | 0 | 4.910.852 | 272.663 | 5.183.515 | 215.800 | 255.142 | 263.712 | 298.774 |
Bekostiging mbo-instellingen | 3.887.524 | 0 | 3.887.524 | 281.016 | 4.168.540 | 29.321 | 233.673 | 246.040 | 275.508 |
Bekostiging Caribisch Nederland | 10.850 | 0 | 10.850 | 1.350 | 12.200 | 1.350 | 1.575 | 1.592 | 1.592 |
Bekostiging vavo | 71.161 | 0 | 71.161 | 6.843 | 78.004 | 10.618 | 10.618 | 10.618 | 10.718 |
Kwaliteitsafspraken investeringsbudget | 586.134 | 0 | 586.134 | 0 | 586.134 | 165.000 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteitsafspraken resultaatafhankelijk budget | 217.623 | 0 | 217.623 | 0 | 217.623 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionaal Investeringsfonds | 44.324 | 0 | 44.324 | ‒ 19.639 | 24.685 | 7.541 | 7.306 | 3.492 | 8.986 |
Salarismix Randstadregio's | 52.186 | 0 | 52.186 | 3.093 | 55.279 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionaal Programma | 30.550 | 0 | 30.550 | 0 | 30.550 | 1.970 | 1.970 | 1.970 | 1.970 |
Begeleidingsgesprekken jeugdwerkloosheid | 10.500 | 0 | 10.500 | 0 | 10.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | 346.698 | 0 | 346.698 | 19.372 | 366.070 | 34.295 | 46.165 | 49.724 | 46.826 |
Praktijkleren | 240.092 | 0 | 240.092 | 25.772 | 265.864 | 41.310 | 34.936 | 33.864 | 23.313 |
Leven Lang Ontwikkelen | 2.059 | 0 | 2.059 | ‒ 74 | 1.985 | ‒ 23 | ‒ 28 | ‒ 628 | ‒ 328 |
Actieplan Laaggeletterdheid/Tel mee met Taal | 15.573 | 0 | 15.573 | ‒ 1.881 | 13.692 | ‒ 618 | 0 | 0 | 0 |
Loopbaanoriëntatie | 34.455 | 0 | 34.455 | 168 | 34.623 | ‒ 291 | ‒ 555 | ‒ 966 | ‒ 1.656 |
Doorstroom beroepskolom | 25.000 | 0 | 25.000 | ‒ 8.620 | 16.380 | ‒ 16.820 | ‒ 20 | 8.620 | 16.820 |
LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (NGF) | 3.400 | 0 | 3.400 | ‒ 82 | 3.318 | ‒ 50 | 0 | 0 | 0 |
Vakwedstrijden mbo | 4.327 | 0 | 4.327 | 400 | 4.727 | 3.846 | 4.928 | 4.928 | 4.928 |
Zelftesten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatschappelijke diensttijd | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inhaal- en ondersteuningsprogramma's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra hulp voor de klas | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 21.792 | 0 | 21.792 | 3.689 | 25.481 | 6.941 | 6.904 | 3.906 | 3.749 |
Opdrachten | 32.356 | 0 | 32.356 | ‒ 11.360 | 20.996 | ‒ 903 | ‒ 668 | ‒ 480 | ‒ 960 |
Opdrachten | 22.706 | 0 | 22.706 | ‒ 2.440 | 20.266 | ‒ 903 | ‒ 668 | ‒ 480 | ‒ 960 |
Zelftesten | 9.650 | 0 | 9.650 | ‒ 8.920 | 730 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 22.479 | 0 | 22.479 | 1.553 | 24.032 | 1.427 | 1.290 | 1.349 | 1.344 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 19.233 | 0 | 19.233 | 2.234 | 21.467 | 1.427 | 1.290 | 1.349 | 1.344 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 3.246 | 0 | 3.246 | ‒ 681 | 2.565 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 89.446 | 0 | 89.446 | ‒ 2.578 | 86.868 | 6.451 | 6.582 | 5.630 | 5.343 |
College voor Toetsen en Examens | 12.156 | 0 | 12.156 | ‒ 11.427 | 729 | ‒ 987 | ‒ 987 | ‒ 987 | ‒ 987 |
Wet SLOA | 1.164 | 0 | 1.164 | ‒ 1.094 | 70 | ‒ 1.094 | ‒ 1.093 | ‒ 989 | ‒ 989 |
SBB | 73.126 | 0 | 73.126 | 9.763 | 82.889 | 7.371 | 7.440 | 6.384 | 6.097 |
NWO Comenius | 3.000 | 0 | 3.000 | 180 | 3.180 | 240 | 301 | 301 | 301 |
NCP NLQF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 921 | 921 | 921 | 921 |
Bijdrage aan medeoverheden | 139.887 | 0 | 139.887 | 8.398 | 148.285 | 8.398 | 9.899 | 9.899 | 9.899 |
RMC's | 40.065 | 0 | 40.065 | 3.558 | 43.623 | 2.305 | 3.806 | 3.806 | 3.806 |
Educatie | 80.622 | 0 | 80.622 | 4.840 | 85.462 | 4.840 | 4.840 | 4.840 | 4.840 |
Regionaal Programma | 19.200 | 0 | 19.200 | 0 | 19.200 | 1.253 | 1.253 | 1.253 | 1.253 |
Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 4.000 | 0 | 4.000 | 700 | 4.700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Ontwerp-begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.548.367 | 1.618.001 | 7.166.368 | ‒ 1.738.607 | 5.427.761 | 1.563.333 | 857.598 | 910.712 | 299.217 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 205 | 205 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 5.548.367 | 1.618.001 | 7.166.368 | ‒ 1.738.812 | 5.427.556 | 1.563.333 | 857.598 | 910.712 | 299.217 |
In de kolom "Mutaties 1e suppletoire begroting 2023" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2023» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen worden in 2023 met € 1,7 miljard verlaagd. Het verschil tussen de verplichtingen- en uitgavenmutaties (€ 2,0 miljard) wordt grotendeels veroorzaakt door een schuif van de verplichtingen van 2023 naar latere jaren van € 2,3 miljard op het budget kwaliteitsafspraken investeringsbudget. De regeling kwaliteitsafspraken 2024 tot en met 2027 was oorspronkelijk voor de hele looptijd als verplichting opgenomen. De minister neemt echter pas in 2024 een beslissing over de kwaliteitsagenda's die door de instellingen worden ingeleverd. Vanaf dat moment worden er pas verplichtingen aangegaan.
Uitgaven
Toelichting per instrument:
Bekostiging
Het budget voor de bekostiging wordt per saldo met € 272,7 miljoen verhoogd in 2023. Deze verhoging wordt grotendeels veroorzaakt door:
• de doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2023 (zie ook algemeen deel), waardoor de bekostiging voor circa € 298,2 structureel wordt opgehoogd;
• een kasschuif op het Regionaal Investeringsfonds (RIF). Om de beschikbare middelen in overeenstemming te brengen met het (verwachte) betalingsritme wordt er circa € 21,5 miljoen naar latere jaren geschoven.
Daarnaast vinden de volgende mutaties in 2024 plaats:
• de bekostiging van mbo-instellingen wordt in 2024 met € 165,0 miljoen verlaagd en kwaliteitsafspraken investeringsbudget met hetzelfde bedrag in 2024 verhoogd. De extra investering uit het coalitieakkoord in niveau 2 in het mbo wordt ook in 2024 nog via de kwaliteitsafspraken verstrekt, omdat de aparte mbo-bekostiging voor niveau 2 nog niet via wetgeving is aangepast;
• de bekostiging mbo-instellingen wordt naar beneden bijgesteld op basis van de meest actuele referentieraming. Enerzijds blijft de verwachting dat het totale aantal mbo-studenten in de komende jaren afneemt en vanaf studiejaar 2025/2026 geleidelijk zal toenemen. Anderzijds blijft de verwachting dat er meer leerwerkplekken zullen zijn vanwege het werkloosheidseffect, hierdoor worden er minder bol-studenten ten opzichte van bbl-studenten geraamd (zie ook algemeen deel);
• een structurele overboeking van Artikel 6 en 7 van € 10,0 miljoen vanaf 2024 naar de bekostiging mbo-instellingen voor het kosteloos beschikbaar stellen van boeken en licenties voor de vakken taal, rekenen en burgerschap aan mbo-studenten jonger dan 18 jaar. Hiermee wordt de toegankelijkheid van het mbo-onderwijs vergroot, omdat de kosten voor de student om een opleiding te volgen met deze maatregel zullen dalen. Met deze overboeking wordt gehoor gegeven aan de motie van het lid Hagen c.s..
Subsidies
Het budget voor subsidies wordt per saldo met ruim € 19,4 miljoen verhoogd in 2023. Deze verhoging wordt grotendeels veroorzaakt door:
• de doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2023 (zie ook algemene deel), waardoor de regeling praktijkleren met circa € 14,0 miljoen structureel wordt opgehoogd;
• een verhoging van de regeling praktijkleren, naast de bovenstaand genoemde lpo, met per saldo € 11,7 miljoen. In de jaarlijkse doorrekening van de referentieraming 2023 stijgt het aantal bbl-studenten ten opzichte van de vorige raming. Hierdoor is de regeling praktijkleren voor leerwerkbedrijven niet meer toereikend om het maximale bedrag van € 2700 per leerwerkplek uit te keren, op basis van de verwachte aanvragen. Voor de jaren 2023 tot en met 2026 worden er extra middelen beschikbaar gesteld om dit effect (gedeeltelijk) te compenseren;
• een kasschuif op het instrument doorstroom beroepskolom. De regeling Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom heeft als doel om de doorstroom in de gehele beroepskolom te verbeteren van vmbo tot en met hbo. De kasschuif van € 8,6 miljoen in 2023 en € 16,8 miljoen in 2024 naar respectievelijk de jaren 2026 en 2027 is noodzakelijk om de kasgevolgen van de nieuwe regeling in overeenstemming te brengen met het (verwachte) betalingsritme aan onderwijsinstellingen;
• een eenmalige bijdrage van € 0,4 miljoen in 2023 en structureel € 4,9 miljoen uit Artikel 4 ten behoeve van de regeling vakwedstrijden. Met deze bijdrage wordt gehoor gegeven aan de moties van de leden El Yassini en Van der Molen.
Opdrachten
Het budget voor opdrachten wordt per saldo met circa € 11,4 miljoen verlaagd in 2023. Deze verlaging wordt grotendeels veroorzaakt door de
afnemende vraag van zelftesten bij mbo-instellingen. Hierdoor wordt dit budget met € 8,9 miljoen neerwaarts bijgesteld. Deze middelen vloeien terug naar de staatskas.