Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties Suppletoire begroting Prinsjesdag (2) | Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 26.236.083 | 308.547 | 26.544.630 |
Uitgaven | 9.342.126 | ‒ 966.910 | 8.375.216 |
Subsidies (regelingen) | 8.310.233 | ‒ 1.235.481 | 7.074.752 |
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) | 64.077 | ‒ 475 | 63.602 |
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) | 45.440 | ‒ 121 | 45.319 |
Energie-efficiency | 2.368 | 256 | 2.624 |
Green Deals | 500 | ‒ 38 | 462 |
Subsidieregeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) | 93.802 | ‒ 16.576 | 77.226 |
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) | 2.724 | 700 | 3.424 |
Projecten Klimaat en Energieakkoord | 16.236 | ‒ 10.434 | 5.802 |
SDE | 226.000 | ‒ 226.000 | 0 |
SDE+ | 1.121.731 | ‒ 636.456 | 485.275 |
SDE++ | 114.975 | 717.400 | 832.375 |
Aardwarmte | 17.500 | 12.500 | 30.000 |
ISDE-regeling | 380.320 | 211.000 | 591.320 |
Carbon Capture Storage (CCS) | 3.170 | 3.170 | |
Hoge Flux Reactor | 6.401 | 39 | 6.440 |
Caribisch Nederland | 23.944 | ‒ 2.167 | 21.777 |
Overige subsidies | 26.572 | 66.325 | 92.897 |
Opschalingsinstrument waterstof | 21.100 | ‒ 20.100 | 1.000 |
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) | 2.000 | ‒ 2.000 | 0 |
Subsidieondersteuning verduurzaming MKB | 15.800 | ‒ 10.311 | 5.489 |
IPCEI waterstof | 224.038 | ‒ 48.314 | 175.724 |
Vulmaatregelen gasopslag | 1.153.750 | ‒ 1.083.750 | 70.000 |
MIEK | 7.973 | ‒ 2.065 | 5.908 |
Schadeafhandeling mijnbouw Limburg | 3.337 | 3.337 | |
Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten (MIW) | 130.000 | 130.000 | |
NGF-project NieuweWarmteNu! | 73.415 | ‒ 55.595 | 17.820 |
Tegemoetkoming energieprijzen 2022 | 0 | 9.345 | 9.345 |
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 | 3.629.760 | 168.070 | 3.797.830 |
Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten | 0 | 20.000 | 20.000 |
Tegemoetkoming blokaansluitingen | 861.300 | ‒ 347.965 | 513.335 |
Uitbreiding ontwikkelfonds energiecoöperaties warmteprojecten | 0 | 26.551 | 26.551 |
Investeringen waterstofbackbone | 42.000 | ‒ 5.300 | 36.700 |
Leningen | 74.000 | 10.000 | 84.000 |
Lening EBN | 9.000 | 10.000 | 19.000 |
Lening InvestNL | 65.000 | 65.000 | |
Garanties | 175.600 | 0 | 175.600 |
Garantie CCS/Porthos | 175.600 | 0 | 175.600 |
Opdrachten | 85.331 | 11.464 | 96.795 |
Onderzoek mijnbouwbodembeweging | 3.160 | 350 | 3.510 |
SodM onderzoek | 1.917 | ‒ 3 | 1.914 |
Uitvoeringsagenda klimaat | 473 | ‒ 320 | 153 |
Klimaat mondiaal | 1.065 | 19 | 1.084 |
Onderzoek en opdrachten | 46.325 | 18.918 | 65.243 |
Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER) | 14.391 | 14.391 | |
Energiehulp Oekraïne | 18.000 | ‒ 7.500 | 10.500 |
Bijdrage aan agentschappen | 142.445 | 3.868 | 146.313 |
Bijdrage RVO.nl | 115.494 | 5.720 | 121.214 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 5.042 | ‒ 241 | 4.801 |
Bijdrage NEa | 17.240 | ‒ 2.026 | 15.214 |
Bijdrage KNMI | 1.545 | 289 | 1.834 |
Bijdrage NVWA | 914 | 54 | 968 |
Bijdrage RIVM | 7 | ‒ 7 | 0 |
Bijdrage RWS | 2.203 | 79 | 2.282 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 152.507 | ‒ 635 | 151.872 |
Doorsluis COVA-heffing | 111.000 | ‒ 2.361 | 108.639 |
TNO kerndepartement | 39.716 | 1.608 | 41.324 |
TNO SodM | 1.791 | 118 | 1.909 |
Bijdrage aan medeoverheden | 387.848 | 18.005 | 405.853 |
Uitkoopregeling | 500 | 2.361 | 2.861 |
Regeling toezicht energiebesparingsplicht | 12.848 | 920 | 13.768 |
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden | 374.500 | 14.724 | 389.224 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 14.162 | ‒ 131 | 14.031 |
Nuclear Research Group (NRG) | 7.770 | 612 | 8.382 |
Internationale contributies | 2.229 | ‒ 21 | 2.208 |
PBL Rekenmeesterfunctie | 2.156 | 285 | 2.441 |
ILT handhaving F-gassen | 2.007 | ‒ 1.007 | 1.000 |
Storting begrotingsreserves | 0 | 226.000 | 226.000 |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie | 0 | 226.000 | 226.000 |
Ontvangsten | 4.596.812 | ‒ 2.155.040 | 2.441.772 |
Ontvangsten COVA | 111.000 | 111.000 | |
Opbrengst heffing ODE (SDE++) | 225.000 | 225.000 | |
Ontvangsten zoutwinning | 2.511 | 2.511 | |
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie | 454.186 | 454.186 | |
ETS-ontvangsten | 1.400.000 | ‒ 50.000 | 1.350.000 |
Diverse ontvangsten | 40.615 | 194.960 | 235.575 |
Ontvangsten WOZ | 63.500 | 63.500 | |
Heffing gasleveringszekerheid | 0 | 0 | |
Ontvangsten lening EBN Bergermeer | 2.300.000 | ‒ 2.300.000 | 0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties Suppletoire begroting Prinsjesdag (2) | Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 26.236.083 | 308.547 | 26.544.630 |
waarvan garantieverplichtingen | 197.200 | 0 | 197.200 |
waarvan overige verplichtingen | 26.038.883 | 308.547 | 26.347.430 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 308,5 mln verhoogd. Dit saldo is het resultaat van verschillende verhogingen en verlagingen van verplichtingenbudgetten.
Ophogingen (groter dan € 10 mln):
– HER+ (€ 10,6 mln) omdat er meer verplichtingen worden verwacht dan aan budget beschikbaar is.
– SDE+ (178,7 mln), vooral ter financiering van de extra locatieonderzoeken door RVO voor windparken op zee (€ 128,7 mln) en een verplichtingenschuif uit 2024 en 2025 naar 2023 (€ 50 mln).
– Aardwarmte (€ 12,5 mln), dit betreft de financiering van de uitbreiding van het SCAN-programma van EBN.
– ISDE (€ 279,3 mln), vooral door toevoeging uit het Klimaatfonds van middelen voor isolatiemaatregelen en hybride warmtepompen (€ 163 mln) en door overheveling van budget van het ministerie van BZK voor isolatiemaatregelen (€ 48 mln). Daarnaast is € 68,3 mln vanuit het SDE++-budget toegevoegd (zie bij Verlagingen).
– Overige subsidies (€ 71,3 mln) door toevoeging van middelen (€ 60 mln) uit het Klimaatfonds voor de Correctieregeling duurzame warmte (motie-Grinwis) en het toevoegen van middelen uit de Aanvullende Post bij Financiën voor het versnellen van CCS-onderzoek door EBN (€ 11,3 mln).
– Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 (€ 83,3 mln), omdat er op het prijsplafond 2023 sprake is van een tekort ten opzichte van het budget dat bij 1e suppletoire begroting naar beneden is bijgesteld op basis van ramingen.
– Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten (€ 20 mln), zie ook bij Uitgaven.
– Uitbreiding ontwikkelfonds energiecoöperaties warmteprojecten (€ 26,6 mln): zie bij Uitgaven.
– Lening EBN (€ 32 mln) ter financiering van een lening aan EBN voor deelname aan de volgende fase van het CCS-project Aramis.
– Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden (€ 689,7 mln): omdat RVO de verplichtingen voor de Specifieke Uitkeringen (SPUK's) aan de medeoverheden ter financiering van de uitvoering van hun klimaatbeleid in 2023 in één keer is aangegaan voor de periode 2023-2025, is een schuif van verplichtingenbudget van 2025 naar 2023 doorgevoerd. Daarnaast is € 16,1 mln aan loon- en prijsbijstelling aan het budget toegevoegd.
– Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie (€ 226 mln): om overtollig SDE-budget in de reserve te kunnen storten (zie ook bij Uitgaven) is € 226 mln vanuit het SDE++-budget naar het budget voor de storting in de reserves geschoven.
Verlagingen (groter dan € 10 mln):
– Projecten Klimaatakkoord (€ 10,4 mln), voornamelijk door overheveling van budget naar artikel 40 voor de Wetenschappelijke Klimaatraad en het CPB en voor klimaatcommunicatie en naar het ministerie van IenW voor extra middelen voor het PBL.
– SDE++ (€ 550,2 mln) ter financiering van het tekort op de locatieonderzoeken (€ 1.328,7 mln, zie boven bij verhogingen), de compensatie van aanbestedende diensten die hun contract met SEFE Energy in 2022 hadden beëindigd (€ 74 mln), het tekort op de ISDE (€ 68,3 mln) en de uitbreiding van het SCAN-programma (€ 12,5 mln). Daarnaast is € 226 mln overgeheveld naar het instrument storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie om de storting van overtollige SDE-budget (zie bij uitgaven) mogelijk te maken.
– Opschalingsinstrument waterstof (€ 248,9 mln), dit budget was in 2022 als voorfinanciering gedekt uit het DEI+-budget en wordt nu, nadat er eerst een verplichtingenschuif naar 2024 en verder is doorgevoerd, weer teruggeheveld naar het DEI+-budget omdat voor opschaling waterstof vanaf 2024 middelen uit het Klimaatfonds beschikbaar komen.
– IPCEI Waterstof (€ 199 mln) door een verplichtingenschuif van 2023 naar 2024.
– Tegemoetkoming blokaansluitingen (€ 348 mln): zie bij Uitgaven.
Uitgaven
Subsidies
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
Op de middelen voor de DEI+ vindt een kasschuif plaats van 2023 naar 2024 tot en met 2027. Daarnaast wordt uit de resterende loon- en prijsbijstelling op artikel 40 € 1,8 mln toegevoegd aan het DEI+-budget.
Projecten Klimaat en Energieakkoord
De verlaging van het budget betreft voornamelijk overhevelingen van budget naar artikel 40 voor de apparaatskosten van de Wetenschappelijke Klimaatraad en voor de extra kosten die het ministerie maakt voor de publiekscampagne (Zet Ook De Knop OM (ZODKO) en algemene klimaatcommunicatie. Ook wordt budget naar Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) overgeheveld ter dekking van de extra kosten die door deze instellingen gemaakt worden voor aanvullend onderzoek en extra monitoring in het kader van het Klimaatakkoord.
SDE
Omdat door de hoge energieprijzen op de SDE-regeling in 2023 in het geheel geen uitgaven verwacht worden, wordt het gehele beschikbare kasbudget (€ 226 mln) in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort.
SDE+
Voornamelijk ter financiering van de nadeelcompensatie voor de productiebeperking van kolencentrales wordt € 730 mln vanuit het SDE+-budget overgeheveld naar het SDE++-budget waar deze nadeelcompensatie uit gefinancierd wordt. Bovendien wordt vanuit het SDE+-budget € 74 mln vrijgemaakt om de aanbestedende diensten die in 2022 financieel nadeel hebben ondervonden doordat zij hun energiecontracten met SEFE Energy hebben opgezegd, financieel te compenseren. Ook vinden diverse overhevelingen naar andere departementen (LNV, IenW, J&V) plaats ter financiering van de inpassingskosten die deze departementen moeten maken als gevolg van de aanleg van windparken op zee. Ook wordt € 12,5 mln vanuit het SDE+-budget overgeheveld ter financiering van de voortzetting van het SCAN-programma van EBN.
Tegenover deze verlagingen van het budget staan ook enkele verhogingen. Zo worden ontvangsten van RVO op basis van terugbetaalde SDE(+/++)-subsidievoorschotten ingezet ter dekking van de hogere uitgaven van RVO op de financiering van locatieonderzoeken voor windparken op zee en voor de hogere voorschotbetaling in 2023 aan TenneT voor de aanleg van het net op zee.
SDE++
De hogere uitgaven op het SDE++-budget hebben voor het grootste deel betrekking op de financiering van de nadeelcompensatie voor de productiebeperking van kolencentrales. Zie ook bij SDE+.
Aardwarmte
Voor het SCAN-programma worden extra middelen gereserveerd om de kennis van de ondergrond verder uit te breiden. In 2023 bedraagt dit € 12,5 mln. Dekking vindt plaats uit het SDE+-budget.
ISDE-regeling
Vanuit het Klimaatfonds is € 140 mln toegevoegd aan het ISDE-budget als onderdeel van het Nationaal Isolatie Programma (NIP). Het doel van het NIP is het isoleren van 2,5 miljoen woningen in 2030 met de nadruk op de 1,5 miljoen slechtgeïsoleerde woningen. Naast deze Klimaatfondsmiddelen stelt het ministerie van BZK € 48 mln beschikbaar voor isolatiemaatregelen. Tenslotte wordt vanuit het Klimaatfonds ook € 23 mln beschikbaar gesteld ter stimulering van de aanschaf van hybride warmtepompen.
Overige subsidies
Ter uitvoering van de motie Grinwis-Erkens wordt € 60 mln gereserveerd voor de nader uit te werken correctieregeling duurzame warmte. Daarnaast wordt vanuit het Klimaatfonds in 2023 € 11,25 mln beschikbaar gesteld voor het versnellen van CCS-onderzoek door EBN. Tenslotte vindt een kasschuif van € 4,9 mln van 2023 naar 2027 plaats op het voor het WarmtelinQ-project beschikbare budget.
Opschalingsinstrument waterstof
In 2021 is het voor het opschalingsinstrument waterstof benodigde budget voorgefinancierd uit het DEI+-budget. Nu er middelen vanuit het Klimaatfonds beschikbaar komen voor waterstofprojecten kan het bedrag van de voorfinanciering weer toegevoegd worden aan het DEI+-budget. Daartoe wordt eerst het voor 2023 beschikbare kasbudget verschoven naar de jaren 2025 en 2026 en wordt het dan beschikbare kasbudget naar het DEI+-budget geschoven. Hier staat tegenover dat vanuit het Klimaatfonds € 1 mln aan het budget 2023 wordt toegevoegd voor het kennisplatform offshore elektrolyse en ketenbrede consortia.
Subsidie verduurzaming MKB (SVM)
Omdat de nieuwe openstelling van de SVM in 2023 vertraagd is, zal een groot deel van de betalingen hierop pas in 2024 plaatsvinden. Daarom wordt een groot deel van het voor 2023 beschikbare kasbudget met een kasschuif van € 9 mln naar 2024 geschoven. Ook wordt € 1,3 mln toegevoegd aan het uitvoeringsbudget van RVO ter financiering van de uitvoeringskosten van de regeling.
IPCEI waterstof
De verlaging van het budget voor IPCEI Waterstof wordt vooral veroorzaakt doordat Klimaatfondsmiddelen van de regeling IPCEI Waterstof golf 3 met een kasschuif van 2023 naar 2026 en 2027 worden geschoven.
Vulmaatregelen gasopslag
Op het budget 2023 voor de vulmaatregelen gasopslag Bergermeer is sprake van een meevaller van bijna € 730 mln. Omdat deze middelen generaal gedekt zijn, worden deze nu weer ingeleverd naar de algemene middelen. Op de resterende midelen vindt een kasschuif plaats van € 354 mln van 2023 naar 2024 en 2025.
NGF-project NieuweWarmteNu!
Om de kasbudgetten van het instrument NGF-project NieuweWarmteNu! in lijn te brengen met de verwachte uitfinanciering op de in 2023 aan te gane verplichtingen, wordt een kasschuif van 2023, 2024 en 2025 naar latere jaren doorgevoerd.
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
De totale geraamde uitgaven aan het prijsplafond bedragen € 4,3 mld. Ondanks de gedaalde energieprijzen betekent dit een tegenvaller van € 0,3 mld ten opzichte van de raming die dit voorjaar is gemaakt door EZK. In het voorjaar is geraamd op basis van een verwacht prijs- en verbruiksverloop, waarbij foutief is gecorrigeerd voor de energiebelasting die geen deel uitmaakt van de plafondtarieven. Hierdoor is de toenmalige raming lager uitgevallen. De subsidie die RVO heeft uitgekeerd aan energieleveranciers tot en met augustus is inmiddels bekend. Op basis van deze realisatiecijfers kan een beter beeld worden geschetst van de kosten van het prijsplafond. De extrapolatie van de realisatiecijfers naar het restant van 2023 laat een tegenvaller zien ten opzichte van de raming van dit voorjaar. Aangezien de dekking van de uitgaven aan het energiepakket in het voorjaar zijn vastgezet leidt dit niet tot een additionele dekkingsopgave. Daarnaast vinden in 2024 bijstellingen en afrekeningen plaats die mogelijk leiden tot additionele uitgaven, waarvoor middelen benodigd zijn. Een deel van de middelen is derhalve geschoven naar 2024.
Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten
Voor de SEFE-regeling (compensatie van aanbestedende diensten die in 2022 financieel nadeel hebben ondervonden doordat zij in navolging van de sancties tegen Rusland hun energiecontracten met SEFE Energy hebben opgezegd) die tot maart 2025 loopt, worden ook uitgaven verwacht in 2023 (€ 20 mln). Dit betreft een gedeelte van de € 74 mln die voor de regeling vanuit de SDE+ beschikbaar is gesteld (zie ook bij SDE+).
Tegemoetkoming blokaansluitingen
Omdat de uitgaven voor de regeling tegemoetkoming blokaansluitingen naar verwachting zullen meevallen, wordt het hiervoor in 2023 beschikbare budget met € 338 mln naar beneden bijgesteld. Ook wordt € 10 mln overgeheveld naar het ministerie van Financiën voor de uitvoeringskosten van de Belastingdienst voor het jaar 2023 van de regeling.
Uitbreiding ontwikkelfonds energiecoöperaties warmteprojecten
In 2023 wordt € 26,6 mln beschikbaar gesteld voor de pilot uitbreiding van het Ontwikkelfonds Energiecoöperaties voor warmteprojecten.
Leningen
Lening EBN
In 2023 zal een lening aan EBN worden verstrekt voor deelname in de FEED-fase van het Aramis-project, specifiek voor de ontwikkeling van de opslaglocaties. Het door EBN verkregen rendement op dit CCS-project zal worden gebruikt om deze lening af te lossen.
Opdrachten
Onderzoek en opdrachten
Aan het budget voor onderzoek en opdrachten worden Klimaatfondsmiddelen toegevoegd voor het onderzoek naar de nieuwbouw van kerncentrales, uitvoeringslasten en de ondersteuning van de ontwikkeling van Small Nuclear Reactors (SMR’s). Daarnaast worden met een kasschuif middelen verschoven van 2023 naar 2024 en verder.
Energiehulp Oekraïne
Voor het herstel van de energie-infrastructuur in Oekraïne is € 18 mln gereserveerd. Hiervan wordt met een kasschuif € 7,5 mln naar 2024 geschoven, omdat de contracten van grote trajecten pas in het najaar van 2023 gesloten zullen worden en de daarmee samenhangende kasuitgaven daarom pas in 2024 zullen plaatsvinden.
Bijdrage aan medeoverheden
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden
Door alle nieuwe klimaatambities kent de overheid verhoogde uitvoeringslasten. Daarom zijn Klimaatfondsmiddelen beschikbaar gesteld voor het versterken van de capaciteit bij provincies en regiogemeenten om het voorbereidingstraject van netverzwaringen en -uitbreidingen te versnellen. Aan deze middelen wordt nu de loon- en prijsbijstelling 2023 toegevoegd. Daarnaast worden er Klimaatfondsmiddelen toegevoegd voor de verhoogde uitvoeringslasten van medeoverheden op het gebied van kernenergie.
Storting begrotingsreserves
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie
Omdat op de SDE-regeling in 2023 geen betalingen worden verwacht als gevolg van de gestegen energieprijzen (en het wegvallen van de onrendabele top), wordt het gehele in 2023 voor de SDE beschikbare kasbudget (€ 226 mln) in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort.
Ontvangsten
ETS-ontvangsten
Op basis van de jaarlijkse actualisatie van de ETS-prijzen wordt de raming van de ETS-ontvangsten met € 50 mln naar beneden bijgesteld.
Diverse ontvangsten
RVO verwacht in 2023 circa € 192 mln meer te ontvangen aan terugbetaalde subsidievoorschotten op basis van de SDE, de SDE+ en de SDE++. Deze ontvangsten worden ingezet ter dekking van de hogere uitgaven van RVO op de uitfinanciering van locatieonderzoeken voor windparken op zee en voor de (veel) hogere voorschotbetaling in 2023 aan TenneT voor de aanleg van het net op zee. Daarnaast wordt de raming met bijna € 3 mln verhoogd door hogere ontvangsten op basis van doorberekening van planschadeuitkeringen aan initiatiefnemers van energieprojecten en door terugbetaling van in 2023 te veel verstrekt voorschot door de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI).
Ontvangsten lening EBN Bergermeer
Op de begroting van artikel 4 stond nog een geraamde ontvangst in 2023 van € 2,3 mld als aflossing van de lening die in 2022 aan EBN is verstrekt voor het vullen van de gasopslag in Bergermeer. Maar omdat het in 2022 verstrekte voorschot op deze lening al eind 2022 (met rente) is terugbetaald komt de gehele ontvangstenraming voor 2023 te vervallen.