Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 2.317.778 | 25.277 | 2.343.055 | 24.837 | 2.367.892 | 26.452 | 26.539 | 18.272 | 18.166 | 2.240.865 |
Uitgaven | 2.317.778 | 25.277 | 2.343.055 | 24.837 | 2.367.892 | 26.452 | 26.539 | 18.272 | 18.166 | 2.240.865 | |
Apparaatsuitgaven | 38.315 | 5 | 38.320 | 3.262 | 41.582 | 102 | 53 | 6 | ‒ 13 | 38.011 | |
32.1 | Apparaat Hoge Raad | 38.315 | 5 | 38.320 | 3.262 | 41.582 | 102 | 53 | 6 | ‒ 13 | 38.011 |
Personele uitgaven | 34.416 | 5 | 34.421 | 3.262 | 37.683 | 102 | 53 | 6 | ‒ 13 | 34.114 | |
Eigen personeel | 33.696 | 5 | 33.701 | 1.312 | 35.013 | 2 | ‒ 47 | ‒ 94 | ‒ 113 | 33.295 | |
Externe inhuur | 720 | 0 | 720 | 1.950 | 2.670 | 100 | 100 | 100 | 100 | 819 | |
Materiële uitgaven | 3.899 | 0 | 3.899 | 0 | 3.899 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.897 | |
ICT | 1.203 | 0 | 1.203 | 0 | 1.203 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.203 | |
SSO's | 616 | 0 | 616 | 0 | 616 | 0 | 0 | 0 | 0 | 616 | |
Overig materieel | 2.080 | 0 | 2.080 | 0 | 2.080 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.078 | |
Programmauitgaven | 2.279.463 | 25.272 | 2.304.735 | 21.575 | 2.326.310 | 26.350 | 26.486 | 18.266 | 18.179 | 2.202.854 | |
32.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | 719.646 | 10.716 | 730.362 | ‒ 8.324 | 722.038 | 2.764 | 8.379 | 699 | 827 | 656.348 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 43.061 | 0 | 43.061 | 500 | 43.561 | ‒ 30 | ‒ 49 | ‒ 65 | ‒ 71 | 42.979 | |
Raad voor Rechtsbijstand | 32.591 | 0 | 32.591 | 500 | 33.091 | ‒ 23 | ‒ 37 | ‒ 49 | ‒ 54 | 32.529 | |
Bureau Financieel Toezicht | 10.470 | 0 | 10.470 | 0 | 10.470 | ‒ 7 | ‒ 12 | ‒ 16 | ‒ 17 | 10.450 | |
Subsidies (regelingen) | 35.055 | 10.676 | 45.731 | 3.282 | 49.013 | 2.247 | 2.247 | 2.247 | 2.372 | 32.304 | |
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 975 | 276 | 1.251 | 0 | 1.251 | 138 | 138 | 138 | 138 | 928 | |
Juridisch Loket | 32.639 | 7.000 | 39.639 | 4.145 | 43.784 | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 30.805 | |
Overige Subsidies | 1.441 | 3.400 | 4.841 | ‒ 863 | 3.978 | ‒ 691 | ‒ 691 | ‒ 691 | ‒ 566 | 571 | |
Opdrachten | 641.530 | 40 | 641.570 | ‒ 12.106 | 629.464 | 547 | 6.181 | ‒ 1.483 | ‒ 1.474 | 581.065 | |
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 11.289 | 0 | 11.289 | ‒ 100 | 11.189 | ‒ 90 | ‒ 90 | ‒ 79 | ‒ 69 | 11.217 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 626.641 | 40 | 626.681 | ‒ 15.779 | 610.902 | ‒ 8.434 | ‒ 2.800 | ‒ 2.800 | ‒ 2.800 | 565.990 | |
Mediation in Strafrecht | 1.945 | 0 | 1.945 | 475 | 2.420 | 125 | 125 | 125 | 0 | 1.945 | |
Overige Opdrachten | 1.655 | 0 | 1.655 | 3.298 | 4.953 | 8.946 | 8.946 | 1.271 | 1.395 | 1.913 | |
32.3 | Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 1.559.817 | 14.556 | 1.574.373 | 29.899 | 1.604.272 | 23.586 | 18.107 | 17.567 | 17.352 | 1.546.506 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 69.691 | 0 | 69.691 | 6.583 | 76.274 | 143 | 100 | 59 | 42 | 67.477 | |
Autoriteit Persoonsgegevens | 49.001 | 0 | 49.001 | 5.369 | 54.370 | 167 | 148 | 130 | 123 | 47.291 | |
College voor de Rechten van de Mens | 11.171 | 0 | 11.171 | 940 | 12.111 | ‒ 216 | ‒ 233 | ‒ 250 | ‒ 257 | 10.516 | |
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen | 2.285 | 0 | 2.285 | 50 | 2.335 | ‒ 8 | ‒ 13 | ‒ 16 | ‒ 18 | 2.245 | |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.689 | 0 | 5.689 | 0 | 5.689 | ‒ 4 | ‒ 6 | ‒ 8 | ‒ 9 | 5.678 | |
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.545 | 0 | 1.545 | 224 | 1.769 | 204 | 204 | 203 | 203 | 1.747 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.476.137 | 9 | 1.476.146 | 21.830 | 1.497.976 | 23.076 | 17.654 | 17.155 | 16.957 | 1.466.972 | |
Bijdragen Rechtspleging | 49 | 0 | 49 | ‒ 49 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 49 | |
Caribisch Nederland (BES) | 6.844 | 9 | 6.853 | 7.999 | 14.852 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 | 7.043 | |
Raad voor de rechtspraak | 1.465.102 | 0 | 1.465.102 | 11.180 | 1.476.282 | 20.426 | 15.004 | 14.505 | 14.307 | 1.456.038 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 4.142 | 0 | 4.142 | 2.700 | 6.842 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 3.842 | |
Subsidies (regelingen) | 10.740 | 25 | 10.765 | 111 | 10.876 | 367 | 353 | 353 | 353 | 8.808 | |
Rechtspleging | 615 | 25 | 640 | 0 | 640 | 0 | 0 | 0 | 0 | 485 | |
Wetgeving | 1.416 | 0 | 1.416 | 0 | 1.416 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.118 | |
Perspectief herstelbemiddeling | 2.403 | 0 | 2.403 | 311 | 2.714 | 567 | 553 | 553 | 553 | 2.523 | |
Overige Subsidies | 6.306 | 0 | 6.306 | ‒ 200 | 6.106 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | 4.682 | |
Opdrachten | 3.249 | 14.522 | 17.771 | 1.375 | 19.146 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.249 | |
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 537 | 14.522 | 15.059 | ‒ 427 | 14.632 | 0 | 0 | 0 | 0 | 537 | |
Caribisch Nederland (BES) | 401 | 0 | 401 | ‒ 75 | 326 | 0 | 0 | 0 | 0 | 401 | |
Overige Opdrachten | 2.311 | 0 | 2.311 | 1.877 | 4.188 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.311 | |
Ontvangsten | 170.448 | 0 | 170.448 | 24.013 | 194.461 | 31.009 | 31.912 | 31.912 | 31.912 | 210.158 |
Budgetflex artikel 32: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 99%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
– Bij rechtsbijstand worden op basis van de meest recente prognose van het aantal toevoegingen in asielzaken de geraamde uitgaven aan gesubsidieerde rechtsbijstand bijgesteld. Het budget wordt in 2025 verlaagd met € -10 mln. en in 2026 verlaagd met € -5,6 mln.
– Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel aan te pakken. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische schulden. Hiervoor worden middelen overgemaakt van SZW naar JenV voor de jaren 2025 (€ 3,3 mln.); 2026 (€ 7,8 mln.) en 2027 (€ 7,8 mln.).
32.3 Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Caribisch Nederland (BES)Een overboeking van begroting Koninkrijksrelaties naar de begroting Justitie en Veiligheid, ten behoeve van drie organisaties binnen de ondermijningsaanpak, te weten het OM van Curaçao, Sint Maarten en de BES, het OM van Aruba en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie. Het betreft € 8 mln. voor 2025.
Raad voor de rechtspraak
– Volumeontwikkeling rechtspraak: op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens zijn de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld. Met name bij belasting- en handelszaken bij de rechtbanken en bij kantonzaken is de geraamde instroom hoger. Het budget in 2026 wordt verhoogd met € 8,1 mln.; in 2026 en vanaf 2027 € 16 mln.
– De raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt meerjarig tot een budgetverhoging bij de Raad voor de Rechtspraak. In 2025 € 9,6 mln. en in 2026 € 12,7 mln. Bijdrage medeoverheden: overigVanuit artikel 33 wordt vanaf 2025 meerjarig € 31,6 mln. overgeboekt naar artikel 32 ten behoeve van Forensische Opsporing in het kader van ondermijningsaanpak, die over OM, Politie en NFI worden verdeeld.
Mutaties ontvangstenHet Prognosemodel Justitiële Ketens raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële keten. Bij de griffierechten is de raming van de ontvangsten naar boven bijgesteld op basis van de jaarlijkse herijking van de raming (aan de hand van de gerealiseerde ontvangsten, gerealiseerde instroom en de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens). Het betreft € 24,2 mln. in 2025 met een oploop naar € 32,1 mln. vanaf 2027.