Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.535.128 | ‒ 5.432 | 1.529.696 | 84.323 | 1.614.019 | ‒ 105.848 | ‒ 75.308 | ‒ 99.799 | ‒ 35.825 | 1.394.317 |
Uitgaven | 1.561.128 | ‒ 5.432 | 1.555.696 | ‒ 95.677 | 1.460.019 | ‒ 45.848 | ‒ 15.308 | ‒ 39.799 | ‒ 35.825 | 1.394.317 | |
Apparaatsuitgaven | 849.109 | 2.171 | 851.280 | 23.463 | 874.743 | 18.537 | 4.821 | 3.701 | 3.340 | 818.907 | |
33.1 | Apparaat Openbaar Ministerie | 849.109 | 2.171 | 851.280 | 23.463 | 874.743 | 18.537 | 4.821 | 3.701 | 3.340 | 818.907 |
Personele uitgaven | 676.304 | 2.171 | 678.475 | 17.534 | 696.009 | 12.769 | ‒ 947 | ‒ 2.067 | ‒ 2.428 | 661.099 | |
Eigen personeel | 607.226 | 2.171 | 609.397 | 16.861 | 626.258 | 14.372 | 1.506 | 1.236 | 1.215 | 603.662 | |
Externe inhuur | 67.374 | 0 | 67.374 | 673 | 68.047 | ‒ 1.603 | ‒ 2.453 | ‒ 3.303 | ‒ 3.643 | 55.733 | |
Overig personeel | 1.704 | 0 | 1.704 | 0 | 1.704 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.704 | |
Materiële uitgaven | 172.805 | 0 | 172.805 | 5.929 | 178.734 | 5.768 | 5.768 | 5.768 | 5.768 | 157.808 | |
ICT | 36.394 | 0 | 36.394 | 100 | 36.494 | 100 | 100 | 100 | 100 | 24.770 | |
SSO's | 53.442 | 0 | 53.442 | ‒ 155 | 53.287 | 0 | 0 | 0 | 0 | 53.430 | |
Overig materieel | 82.969 | 0 | 82.969 | 5.984 | 88.953 | 5.668 | 5.668 | 5.668 | 5.668 | 79.608 | |
Programmauitgaven | 712.019 | ‒ 7.603 | 704.416 | ‒ 119.140 | 585.276 | ‒ 64.385 | ‒ 20.129 | ‒ 43.500 | ‒ 39.165 | 575.410 | |
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | 97.387 | 764 | 98.151 | ‒ 8.716 | 89.435 | 2.551 | ‒ 3.967 | ‒ 3.922 | ‒ 3.776 | 84.852 |
Bijdrage aan medeoverheden | 69.341 | 0 | 69.341 | ‒ 6.091 | 63.250 | ‒ 4.820 | ‒ 4.099 | ‒ 4.054 | ‒ 3.908 | 63.896 | |
Regionale Informatie en Expertise Centra | 60.382 | 0 | 60.382 | 0 | 60.382 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60.375 | |
Landelijk Informatie en Expertise Centrum | 3.734 | 0 | 3.734 | ‒ 3.584 | 150 | ‒ 3.665 | ‒ 2.944 | ‒ 2.944 | ‒ 2.944 | 115 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 5.225 | 0 | 5.225 | ‒ 2.507 | 2.718 | ‒ 1.155 | ‒ 1.155 | ‒ 1.110 | ‒ 964 | 3.406 | |
Subsidies (regelingen) | 17.432 | 764 | 18.196 | ‒ 5.870 | 12.326 | 7.525 | 247 | 247 | 247 | 12.749 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.758 | 155 | 3.913 | 585 | 4.498 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.966 | |
Overige Subsidies | 13.674 | 609 | 14.283 | ‒ 6.455 | 7.828 | 7.525 | 247 | 247 | 247 | 9.783 | |
Opdrachten | 10.614 | 0 | 10.614 | 3.245 | 13.859 | ‒ 154 | ‒ 115 | ‒ 115 | ‒ 115 | 8.207 | |
Overige Opdrachten | 10.614 | 0 | 10.614 | 3.245 | 13.859 | ‒ 154 | ‒ 115 | ‒ 115 | ‒ 115 | 8.207 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | 612.046 | ‒ 8.367 | 603.679 | ‒ 110.424 | 493.255 | ‒ 66.936 | ‒ 16.162 | ‒ 39.578 | ‒ 35.389 | 490.558 |
Bijdrage aan agentschappen | 157.732 | 1.110 | 158.842 | 15.555 | 174.397 | 11.125 | 8.305 | 7.726 | 7.493 | 159.964 | |
NFI | 100.941 | 1.110 | 102.051 | 13.527 | 115.578 | 13.368 | 10.927 | 10.726 | 10.645 | 111.251 | |
Justid | 27.806 | 0 | 27.806 | 1.249 | 29.055 | ‒ 878 | ‒ 1.201 | ‒ 1.517 | ‒ 1.645 | 21.282 | |
Justis | 28.985 | 0 | 28.985 | 779 | 29.764 | ‒ 1.365 | ‒ 1.421 | ‒ 1.483 | ‒ 1.507 | 27.431 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 6.789 | 0 | 6.789 | 1.148 | 7.937 | ‒ 3 | ‒ 4 | ‒ 4 | ‒ 4 | 6.784 | |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) | 6.789 | 0 | 6.789 | 1.148 | 7.937 | ‒ 3 | ‒ 4 | ‒ 4 | ‒ 4 | 6.784 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 254.275 | 20.500 | 274.775 | ‒ 122.955 | 151.820 | ‒ 78.987 | ‒ 28.166 | ‒ 51.896 | ‒ 48.365 | 174.813 | |
FIU.Nederland | 8.074 | 0 | 8.074 | ‒ 210 | 7.864 | ‒ 8.056 | ‒ 8.054 | ‒ 8.054 | ‒ 8.054 | 0 | |
Aanpak ondermijning | 226.797 | 3.700 | 230.497 | ‒ 118.129 | 112.368 | ‒ 66.613 | ‒ 15.794 | ‒ 39.524 | ‒ 35.993 | 160.184 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 19.404 | 16.800 | 36.204 | ‒ 4.616 | 31.588 | ‒ 4.318 | ‒ 4.318 | ‒ 4.318 | ‒ 4.318 | 14.629 | |
Subsidies (regelingen) | 7.702 | 23 | 7.725 | 1.084 | 8.809 | ‒ 78 | 0 | 0 | 0 | 5.132 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 562 | 23 | 585 | ‒ 585 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 444 | |
Overige Subsidies | 7.140 | 0 | 7.140 | 1.669 | 8.809 | ‒ 78 | 0 | 0 | 0 | 4.688 | |
Opdrachten | 183.294 | ‒ 30.000 | 153.294 | ‒ 5.256 | 148.038 | 1.007 | 3.703 | 4.596 | 5.487 | 141.611 | |
Schadeloosstellingen | 23.235 | ‒ 10.000 | 13.235 | 0 | 13.235 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23.230 | |
Onrechtmatige Detentie | 7.174 | 0 | 7.174 | 0 | 7.174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.173 | |
Gerechtskosten | 41.675 | 0 | 41.675 | ‒ 2.500 | 39.175 | ‒ 2.241 | ‒ 2.241 | ‒ 1.981 | ‒ 1.722 | 39.943 | |
Verkeershandhaving OM | 44.555 | 0 | 44.555 | ‒ 402 | 44.153 | ‒ 402 | ‒ 402 | ‒ 402 | ‒ 402 | 36.394 | |
Afpakken | 690 | 0 | 690 | 0 | 690 | 0 | 0 | 0 | 0 | 690 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 15.213 | 0 | 15.213 | 5.113 | 20.326 | 5.085 | 7.781 | 7.781 | 7.781 | 22.990 | |
Overige Opdrachten | 50.752 | ‒ 20.000 | 30.752 | ‒ 7.467 | 23.285 | ‒ 1.435 | ‒ 1.435 | ‒ 802 | ‒ 170 | 11.191 | |
Garanties | 2.254 | 0 | 2.254 | 0 | 2.254 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.254 | |
Faillissementscuratoren | 2.254 | 0 | 2.254 | 0 | 2.254 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.254 | |
33.4 | Vervolging en berechting MH17-verdachten | 2.586 | 0 | 2.586 | 0 | 2.586 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.586 | 0 | 2.586 | 0 | 2.586 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 2.586 | 0 | 2.586 | 0 | 2.586 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.323.742 | 0 | 1.323.742 | 65.837 | 1.389.579 | 63.567 | 60.241 | 73.247 | 79.507 | 1.616.378 |
Budgetflex artikel 33: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 78%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
De verhoging van het apparaatsbudget wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
– Vanuit artikel 32 wordt vanaf 2025 meerjarig € 5,7 mln. overgeboekt naar artikel 33 voor OM ten behoeve van Forensische Opsporing in het kader van de ondermijningsaanpak .
– Voor de uitvoering van voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt bij VJN € 5,7 mln. in 2025 beschikbaar gesteld. Dat is 60% van het toegezegde budget. Bij NJN worden op basis van een voortgangsrapportage de resterende middelen beschikbaar gesteld.
– Doordat de cao rechterlijke macht pas in 2025 is afgesloten, vallen de daarmee samenhangende uitgaven in 2025 in plaats van 2024 voor het Openbaar Ministerie. Het betreft totaal € 10 mln.
– Het PMJ-budget OM wordt in 2026 met € 11,9 mln. verhoogd. De stijging wordt met name veroorzaakt door de stijging van het aantal feitgecodeerde overtredingszaken en zaken waarbij in beroep wordt gegaan bij de OvJ tegen een verkeersboete.
33.2 Bestuur, Informatie en technologie
Door uitstel van de Wet regulering sekswerk (Wrs) zijn de beschikbare middelen in 2025 niet nodig. Een kasschuif is benodigd om de middelen in het juiste kasritme te zetten. Hiervoor wordt € 7 mln. uit 2025 doorgeschoven naar 2026.
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage agentschappenVanuit artikel 32 wordt vanaf 2025 meerjarig € 7,3 mln. overgeboekt naar artikel 33 voor NFI ten behoeve van Forensische Opsporing in het kader van ondermijningsaanpak .
Bijdrage aan medeoverheden
– Als gevolg van verwachte incidentele kosten wetswijziging Nieuwe Psychoactieve Stoffen (NPS), uitkomsten evaluatie 1 jaar na inwerkingtreding van de wet, implementatiekosten van het vertraagde wetsvoorstel NCBC (Non conviction based confiscation) en kosten bouw Beslag Informatie systeem is een kasschuif van de middelen noodzakelijk om de verschuiving van kosten van 2025 (€ 30,5 mln.) naar de jaren 2027 (€ 27,5 mln.) en 2028 (€ 3 mln.) te dekken.
– Voor de uitvoering van Mainportprogramma's en incidentele financiering Bakendetectie bij Nationale Politie worden vanuit artikel 33 middelen overgeheveld naar artikel 31. Het betreft € 6,5 mln. in 2025 en in 2026.
– Vanuit artikel 33 wordt vanaf 2025 meerjarig € 31,6 mln. overgeboekt ten behoeve van Forensische Opsporing in het kader van ondermijningsaanpak voor OM, Politie en NFI.
– Een meerjarig budgetoverheveling vanuit artikel 31 naar artikel 33 vanaf 2025 ten behoeve van het Strategisch Kenniscentrum Georganiseerde Criminaliteit (SKC) voor de (door) ontwikkeling van het strategisch dreigingsbeeld (€ 2 mln.) en voor innovatie (€ 3 mln.). Het betreft vanaf 2025 € 5 mln. structureel.
– Ter dekking van de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling (PMIV) wordt € 7,9 mln. in 2025 intern overgeheveld naar overige opdrachten.
– Een neerwaartse ramingsbijstelling op ondermijning ter dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ. Het betreft € 30 mln. in 2025 aflopend naar € 15 mln. vanaf 2029.
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpenDoor de stijging van de kosten van huisvesting, bewaking en ICT bij Domeinen, stijgt ook de doorbelasting van deze kosten aan het OM. Daarnaast zijn de kosten van vernietiging van in beslag genomen vuurwerk toegenomen. Het betreft € 6,2 mln. in 2025 met een oploop naar € 8,8 mln. vanaf 2027.
Opdrachten
– Ter dekking van de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling (PMIV) wordt € 7,9 mln. intern overgeheveld van bijdrage medeoverheden.
– Voor de uitvoering van voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt bij VJN een bedrag van € 15 mln. in 2025 beschikbaar gesteld aan diverse organisaties. Dat is 60% van het toegezegde budget voor 2025. Bij NJN wordt op basis van een voortgangsrapportage de resterende middelen beschikbaar gesteld.
– De activiteiten om de gevolgen de diverse ketenpartners van de invoering van het Wetboek van Strafvordering goed in beeld te brengen vergen meer tijd waardoor uitgaven verschuiven van 2024 (€ 5,8 mln.) naar 2025.
– Een neerwaartse ramingsbijstelling in 2025 van € 8,6 mln. naar 5,9 mln. vanaf 2029 op de onderuitputting overig opdrachten.
Mutaties verplichtingenHet verplichtingenbudget voor RIEC’s is in 2025 opgehoogd met € 240 mln. voor de komende vier jaar waarvan € 60 mln. per jaar vanaf 2025.
Mutaties ontvangsten
– Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel aan te pakken. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische schulden. Hiervoor wordt op het onderdeel boeten en transacties € 3 mln. in 2026 en € 8 mln. voor 2027 overgeboekt van SZW naar JenV.
– De nieuwe financiële raming voor de boetes en transacties laat een stijgende trend zien voor de periode 2025 tot en met 2030. Hierbij is rekening gehouden met de benodigde vervangingen van flitspalen en het gegeven dat enkele trajectcontroles aan het eind van hun levensduur komen in de komende jaren. Daarnaast zijn de ontvangsten op transacties hoger dan eerder geraamd. Hiervoor wordt het ontvangstenbudget in 2025 opgehoogd met € 62 mln. met een oploop naar € 113 mln. in 2030.