Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 4.279.807 | 44.018 | 4.323.825 | 51.487 | 4.375.312 | 52.762 | 59.815 | 38.950 | 36.667 | 4.460.292 |
Uitgaven | 4.263.588 | 44.018 | 4.307.606 | 51.487 | 4.359.093 | 52.762 | 59.815 | 38.950 | 36.667 | 4.460.292 | |
Apparaatsuitgaven | 251.399 | 0 | 251.399 | 1.766 | 253.165 | 1.649 | 947 | 748 | 668 | 242.286 | |
34.1 | Apparaat Raad voor de Kinderbescherming | 251.399 | 0 | 251.399 | 1.766 | 253.165 | 1.649 | 947 | 748 | 668 | 242.286 |
Personele uitgaven | 202.704 | 0 | 202.704 | 1.766 | 204.470 | 1.649 | 947 | 748 | 668 | 194.375 | |
Eigen personeel | 196.199 | 0 | 196.199 | 1.696 | 197.895 | 1.868 | 1.276 | 1.186 | 1.150 | 188.354 | |
Externe inhuur | 4.976 | 0 | 4.976 | 70 | 5.046 | ‒ 219 | ‒ 329 | ‒ 438 | ‒ 482 | 4.493 | |
Overig personeel | 1.529 | 0 | 1.529 | 0 | 1.529 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.528 | |
Materiële uitgaven | 48.695 | 0 | 48.695 | 0 | 48.695 | 0 | 0 | 0 | 0 | 47.911 | |
ICT | 20.875 | 0 | 20.875 | 0 | 20.875 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.099 | |
SSO's | 17.999 | 0 | 17.999 | 0 | 17.999 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.994 | |
Overig materieel | 9.821 | 0 | 9.821 | 0 | 9.821 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.818 | |
Programmauitgaven | 4.012.189 | 44.018 | 4.056.207 | 49.721 | 4.105.928 | 51.113 | 58.868 | 38.202 | 35.999 | 4.218.006 | |
34.2 | Preventieve maatregelen | 84.466 | 0 | 84.466 | 5.812 | 90.278 | 7.088 | 1.914 | 277 | 133 | 98.784 |
Bijdrage aan agentschappen | 30.212 | 0 | 30.212 | 2.098 | 32.310 | 586 | 796 | 736 | 711 | 31.016 | |
Dienst Justis | 30.212 | 0 | 30.212 | 2.098 | 32.310 | 586 | 796 | 736 | 711 | 31.016 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 44.199 | 0 | 44.199 | ‒ 265 | 43.934 | ‒ 82 | ‒ 82 | ‒ 82 | ‒ 82 | 55.205 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 44.083 | 0 | 44.083 | ‒ 265 | 43.818 | ‒ 82 | ‒ 82 | ‒ 82 | ‒ 82 | 55.089 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 116 | 0 | 116 | 0 | 116 | 0 | 0 | 0 | 0 | 116 | |
Subsidies (regelingen) | 6.131 | 0 | 6.131 | 288 | 6.419 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | 0 | 4.508 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.826 | 0 | 4.826 | 288 | 5.114 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | 0 | 3.497 | |
Overige Subsidies | 1.305 | 0 | 1.305 | 0 | 1.305 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.011 | |
Opdrachten | 3.924 | 0 | 3.924 | 3.691 | 7.615 | 6.684 | 1.300 | ‒ 277 | ‒ 496 | 8.055 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 1.602 | 0 | 1.602 | 3.062 | 4.664 | 3.169 | ‒ 538 | ‒ 476 | ‒ 413 | 5.817 | |
Overige Opdrachten | 2.322 | 0 | 2.322 | 629 | 2.951 | 3.515 | 1.838 | 199 | ‒ 83 | 2.238 | |
34.3 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 3.505.383 | 33.018 | 3.538.401 | 65.991 | 3.604.392 | 36.660 | 43.337 | 22.514 | 18.817 | 3.706.605 |
Bijdrage aan agentschappen | 3.126.185 | 33.018 | 3.159.203 | 45.689 | 3.204.892 | 44.952 | 53.295 | 31.884 | 27.496 | 3.335.851 | |
DJI - gevangeniswezen | 1.599.859 | 33.018 | 1.632.877 | 2.106 | 1.634.983 | ‒ 2.437 | ‒ 3.817 | ‒ 4.877 | ‒ 5.634 | 1.715.859 | |
DJI - Forensische zorg | 1.333.354 | 0 | 1.333.354 | 39.236 | 1.372.590 | 34.910 | 34.025 | 33.482 | 33.285 | 1.432.439 | |
CJIB | 192.972 | 0 | 192.972 | 4.347 | 197.319 | 12.479 | 23.087 | 3.279 | ‒ 155 | 187.553 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 312.595 | 0 | 312.595 | 6.195 | 318.790 | ‒ 716 | ‒ 2.435 | ‒ 2.551 | ‒ 2.596 | 302.616 | |
Reclassering Nederland | 185.328 | 0 | 185.328 | 5.917 | 191.245 | ‒ 164 | ‒ 891 | ‒ 960 | ‒ 987 | 181.917 | |
Leger des Heils | 29.242 | 0 | 29.242 | 72 | 29.314 | ‒ 138 | ‒ 388 | ‒ 399 | ‒ 403 | 28.157 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 98.025 | 0 | 98.025 | 206 | 98.231 | ‒ 414 | ‒ 1.156 | ‒ 1.192 | ‒ 1.206 | 92.542 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.176 | 0 | 3.176 | 1.304 | 4.480 | 1.040 | 994 | 945 | 896 | 4.480 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 3.176 | 0 | 3.176 | 1.304 | 4.480 | 1.040 | 994 | 945 | 896 | 4.480 | |
Subsidies (regelingen) | 10.099 | 0 | 10.099 | 75 | 10.174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.972 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 8.073 | 0 | 8.073 | 0 | 8.073 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.373 | |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 2.026 | 0 | 2.026 | 75 | 2.101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.599 | |
Opdrachten | 53.328 | 0 | 53.328 | ‒ 11.272 | 42.056 | ‒ 8.616 | ‒ 8.517 | ‒ 7.764 | ‒ 6.979 | 55.686 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 53.328 | 0 | 53.328 | ‒ 11.272 | 42.056 | ‒ 8.616 | ‒ 8.517 | ‒ 7.764 | ‒ 6.979 | 55.686 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 24.000 | 24.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Forensisch Psychiatrische Centra | 0 | 0 | 0 | 24.000 | 24.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.4 | Slachtofferzorg | 117.156 | 0 | 117.156 | ‒ 18.302 | 98.854 | ‒ 11.150 | ‒ 9.599 | ‒ 8.399 | ‒ 7.234 | 113.162 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 72.868 | 0 | 72.868 | 1.300 | 74.168 | 2.222 | 3.453 | 3.346 | 3.305 | 78.815 | |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 12.171 | 0 | 12.171 | 1.187 | 13.358 | 549 | 407 | 323 | 290 | 12.553 | |
Slachtofferhulp Nederland | 60.697 | 0 | 60.697 | 113 | 60.810 | 1.673 | 3.046 | 3.023 | 3.015 | 66.262 | |
Opdrachten | 44.288 | 0 | 44.288 | ‒ 19.602 | 24.686 | ‒ 13.372 | ‒ 13.052 | ‒ 11.745 | ‒ 10.539 | 34.347 | |
Slachtofferzorg | 13.875 | 0 | 13.875 | ‒ 12.044 | 1.831 | ‒ 6.753 | ‒ 6.586 | ‒ 5.871 | ‒ 5.256 | 8.883 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 28.013 | 0 | 28.013 | ‒ 6.758 | 21.255 | ‒ 5.902 | ‒ 5.749 | ‒ 5.240 | ‒ 4.732 | 23.549 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 2.400 | 0 | 2.400 | ‒ 800 | 1.600 | ‒ 717 | ‒ 717 | ‒ 634 | ‒ 551 | 1.915 | |
34.5 | Veiligheid jeugd | 305.184 | 11.000 | 316.184 | ‒ 3.780 | 312.404 | 18.515 | 23.216 | 23.810 | 24.283 | 299.455 |
Bijdrage aan agentschappen | 227.523 | 0 | 227.523 | 9.511 | 237.034 | 27.098 | 28.341 | 28.341 | 28.341 | 258.828 | |
DJI - jeugd | 227.523 | 0 | 227.523 | 9.511 | 237.034 | 27.098 | 28.341 | 28.341 | 28.341 | 258.828 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 17.335 | 0 | 17.335 | ‒ 73 | 17.262 | 381 | 641 | 654 | 546 | 17.820 | |
LBIO | 3.827 | 0 | 3.827 | 127 | 3.954 | 124 | 123 | 121 | ‒ 6 | 3.820 | |
Halt | 13.508 | 0 | 13.508 | ‒ 200 | 13.308 | 257 | 518 | 533 | 552 | 14.000 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 5.029 | 0 | 5.029 | 590 | 5.619 | 338 | 146 | 114 | 114 | 2.020 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 3.449 | 0 | 3.449 | 0 | 3.449 | 0 | 0 | 0 | 0 | 326 | |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) | 1.580 | 0 | 1.580 | 590 | 2.170 | 338 | 146 | 114 | 114 | 1.694 | |
Subsidies (regelingen) | 28.063 | 10.000 | 38.063 | ‒ 4.102 | 33.961 | 1.338 | ‒ 729 | ‒ 697 | ‒ 697 | 12.429 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 28.063 | 10.000 | 38.063 | ‒ 4.102 | 33.961 | 1.338 | ‒ 729 | ‒ 697 | ‒ 697 | 12.429 | |
Opdrachten | 27.234 | 1.000 | 28.234 | ‒ 9.706 | 18.528 | ‒ 10.640 | ‒ 5.183 | ‒ 4.602 | ‒ 4.021 | 8.358 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 4.599 | 0 | 4.599 | ‒ 500 | 4.099 | ‒ 448 | ‒ 448 | ‒ 396 | ‒ 344 | 4.254 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 22.635 | 1.000 | 23.635 | ‒ 9.206 | 14.429 | ‒ 10.192 | ‒ 4.735 | ‒ 4.206 | ‒ 3.677 | 4.104 | |
Ontvangsten | 139.803 | 0 | 139.803 | 23.256 | 163.059 | ‒ 7.288 | ‒ 7.577 | ‒ 7.576 | ‒ 7.576 | 141.390 |
Budgetflex artikel 34: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 98%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage aan agentschappen • De PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte bij Klinische plaatsen overige Forensische zorg. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen wordt het budget meerjarig aangepast met € 20,8 mln. vanaf 2025.• Naar aanleiding van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft de NZa herziene Zorgprestatiemodel-tarieven voor de jaren 2022 t/m 2025 gepubliceerd. DJI heeft contractueel vastgelegd dat aanpassingen op de NZa tarieven worden doorgevoerd. Dit verhoogt de gemiddelde dagprijs voor de overige forensische zorg (OFZ) en tbs. Het beschikbare financieel kader wordt in 2025 verhoogd met € 16,9 mln. in 2025 oplopend naar € 18,5 mln. vanaf 2028 om de benodigde klinische OFZ en tbs tegen de verhoogde tarieven te kunnen realiseren. • Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel aan te pakken, hieronder vallen de invoering van de kosteloze betalingsherinnering, de invoering van een discretionaire bevoegdheid en één overheidsincasso. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische schulden. Hiervoor wordt € 7 mln. in 2025 en € 18 mln. in 2026 van SZW overgeboekt naar JenV.
OpdrachtenEen ramingsbijstelling op opdrachten intra- en extramurale sanctie uitvoering ter dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ. Het betreft € 7,5 mln. in 2025 met een afloop naar € 5 vanaf 2029. Het restant saldo betreft en aantal kleinere mutaties.
Storting/onttrekking begrotingsreserveTen behoeve van de garantieregeling Forensische Zorg (Forzo) wordt € 24 mln. via de eindejaarsmarge meegenomen naar 2025 teneinde te storten in de begrotingsreserve horende bij de garantieregeling Forzo.
34.4 Slachtofferzorg
Een ramingsbijstelling op het onderdeel slachtofferzorg ter dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ. Het betreft € 12,6 mln. in 2025 met een afloop naar € 8,7 mln. vanaf 2029. Het restant saldo betreft en aantal kleinere mutaties.
34.5 Veiligheid Jeugd
Bijdrage aan agentschappenDe PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte in de Justitiële Jeugd Inrichtingen van 44 plekken in 2025 naar 83 extra plekken in 2030. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen wordt het budget aangepast met € 10 mln. in 2025 oplopend naar € 28 mln. Vanaf 2027.
OpdrachtenTer dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ wordt op een aantal budgetten, waar zich de afgelopen jaren onderuitputting heeft voorgedaan, een ramingsbijstelling ingeboekt. Het betreft € 5,6 mln. in 2025 aflopend naar € 3,9 mln. Vanaf 2029.
Mutaties ontvangsten
– Het eigen vermogen van Justis komt boven de grens van 5% uit en wordt voor dat deel afgeroomd met € 6,6 mln.
– De nieuwe ramingen voor het aantal WAHV boetes laten voor de jaren 2025 t/m 2030 een minder sterk stijgende trend zien in vergelijking met de raming van vorig jaar. Naast een autonome daling, wordt er een negatief effect als gevolg van vervanging vaste flitspalen en enkele trajectcontroles geraamd en een positief effect voor extra flitspalen, focusflitsers en flexflitspalen. Als gevolg van de minder sterke stijging in aantallen boetes, is het ontvangstenbudget verhaal administratiekosten ook naar beneden bijgesteld. Het betreft € -5,8 mln. in 2025 met een oploop naar € -7 mln. vanaf 2027.
– Het eigen vermogen van DJI komt boven de grens van 5% uit en wordt voor dat deel afgeroomd met € 22,8 mln.