Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 41.526 | 0 | 41.526 | 26.177 | 67.703 | 5.182 | 7.153 | 4.697 | 531 | 46.208 |
Uitgaven | 86.491 | 0 | 86.491 | 3.812 | 90.303 | 5.225 | 6.529 | ‒ 2.660 | 11.590 | 60.990 | |
11.1 | Algemeen waterbeleid | 58.911 | 0 | 58.911 | 632 | 59.543 | 2.640 | 5.395 | 723 | 2.047 | 37.880 |
Opdrachten | 19.190 | 0 | 19.190 | ‒ 249 | 18.941 | 2.017 | 4.855 | 171 | ‒ 33 | 10.536 | |
Partners voor Water (HGIS) | 11.835 | 0 | 11.835 | 0 | 11.835 | 2.500 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | |
Overige HGIS opdrachten | 500 | 0 | 500 | 179 | 679 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regie Innovatie | 1.101 | 0 | 1.101 | ‒ 190 | 911 | ‒ 39 | ‒ 26 | 0 | 0 | 996 | |
Overige opdrachten | 5.754 | 0 | 5.754 | ‒ 238 | 5.516 | ‒ 444 | 381 | 171 | ‒ 33 | 9.540 | |
Subsidies (regelingen) | 18.137 | 0 | 18.137 | 178 | 18.315 | ‒ 340 | ‒ 376 | ‒ 185 | 2.831 | 10.997 | |
Incidentele subsidie WKB | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | 0 | |
Overige HGIS subsidies | 4.700 | 0 | 4.700 | 0 | 4.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Partners voor Water 5 (HGIS) | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.730 | |
NGF NL2120 | 9.812 | 0 | 9.812 | ‒ 282 | 9.530 | ‒ 410 | ‒ 430 | ‒ 290 | 2.800 | 6.135 | |
Overige subsidies | 625 | 0 | 625 | 360 | 985 | ‒ 30 | ‒ 46 | 5 | 31 | 132 | |
Bijdrage aan agentschappen | 16.483 | 0 | 16.483 | 1.372 | 17.855 | 963 | 916 | 737 | ‒ 751 | 16.128 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 15.807 | 0 | 15.807 | 1.175 | 16.982 | 777 | 743 | 714 | ‒ 774 | 15.664 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 676 | 0 | 676 | 197 | 873 | 186 | 173 | 23 | 23 | 464 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 4.351 | 0 | 4.351 | 81 | 4.432 | 0 | 0 | 0 | 0 | 219 | |
NGF NL2120 | 4.301 | 0 | 4.301 | 93 | 4.394 | 0 | 0 | 0 | 0 | 219 | |
Overige bijdragen | 50 | 0 | 50 | ‒ 12 | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 750 | 0 | 750 | ‒ 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijdragen | 750 | 0 | 750 | ‒ 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11.2 | Waterveiligheid | 3.141 | 0 | 3.141 | ‒ 1.458 | 1.683 | ‒ 124 | ‒ 124 | 0 | 0 | 3.308 |
Opdrachten | 3.141 | 0 | 3.141 | ‒ 1.458 | 1.683 | ‒ 124 | ‒ 124 | 0 | 0 | 3.308 | |
Waterveiligheid | 3.041 | 0 | 3.041 | ‒ 1.458 | 1.583 | ‒ 124 | ‒ 124 | 0 | 0 | 3.208 | |
Overige opdrachten | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | |
11.3 | Grote oppervlaktewateren | 1.734 | 0 | 1.734 | ‒ 599 | 1.135 | 81 | ‒ 64 | ‒ 47 | ‒ 45 | 1.687 |
Opdrachten | 1.734 | 0 | 1.734 | ‒ 599 | 1.135 | 81 | ‒ 64 | ‒ 47 | ‒ 45 | 1.687 | |
RWS Zuid-Westelijke Delta | 1.077 | 0 | 1.077 | ‒ 315 | 762 | 273 | 273 | 273 | 275 | 1.350 | |
Overige opdrachten | 657 | 0 | 657 | ‒ 284 | 373 | ‒ 192 | ‒ 337 | ‒ 320 | ‒ 320 | 337 | |
11.4 | Waterkwaliteit | 22.705 | 0 | 22.705 | 5.237 | 27.942 | 2.628 | 1.322 | ‒ 3.336 | 9.588 | 18.115 |
Opdrachten | 6.802 | 0 | 6.802 | ‒ 1.360 | 5.442 | 2.000 | 1.214 | 1.182 | 1.228 | 5.891 | |
Noordzee en oceanen | 2.487 | 0 | 2.487 | ‒ 838 | 1.649 | 1.401 | 651 | 501 | 470 | 1.063 | |
Overige opdrachten | 4.315 | 0 | 4.315 | ‒ 522 | 3.793 | 599 | 563 | 681 | 758 | 4.828 | |
Subsidies (regelingen) | 14.144 | 0 | 14.144 | 6.500 | 20.644 | 532 | ‒ 18 | ‒ 4.619 | 8.259 | 10.350 | |
NGF GPWT | 13.322 | 0 | 13.322 | 5.385 | 18.707 | ‒ 468 | ‒ 800 | ‒ 4.619 | 8.259 | 10.350 | |
Overige subsidies | 822 | 0 | 822 | 1.115 | 1.937 | 1.000 | 782 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.759 | 0 | 1.759 | 97 | 1.856 | 96 | 126 | 101 | 101 | 1.874 | |
Overige bijdragen | 1.759 | 0 | 1.759 | 97 | 1.856 | 96 | 126 | 101 | 101 | 1.874 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de vastgestelde begroting en de 1e suppletoire begroting. Voor de uitgavenmutaties gebeurt dit op het niveau van financieel instrument, en voor de verplichtingen en ontvangsten op artikelniveau. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting onder Algemeen in de leeswijzer.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in 2025 verhoogd met € 26,2 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 18,3 miljoen. Dit komt met name door de toegelichte mutaties onder Uitgaven.
Onder Subsidies Algemeen Waterbeleid is een toelichting opgenomen met betrekking tot het opvragen van de NGF middelen die in 2024 niet tot besteding zijn gekomen. Deze middelen waren nog niet tot besteding gekomen, omdat er vertraging heeft opgetreden rondom de subsidies die pas na goedkeuring door de Staten Generaal van de begrotingswetten verstrekt mochten worden. Dit betreft € 26,9 miljoen aan verplichtingen voor Groeiplan Watertechnologie (GPWT). Deze middelen zijn in 2025 benodigd en wordt in deze 1ste suppletoire begroting 2025 opnieuw opgevraagd.
De verplichtingenschuif van € 6,8 miljoen van 2025 naar de jaren 2026-2028 betreft het aandeel van Deltares in het NGF project NL2120. Deze betaling verloopt jaarlijks via de SITO-regeling en kan daardoor niet voor de hele looptijd in 2024 kon worden verleend, zoals bij de andere deelnemende partijen.
Tevens heeft er in 2024 een verplichtingenschuif plaatsgevonden vanuit latere jaren (€ 2,0 miljoen uit 2025, € 2,0 miljoen uit 2026 en € 2,0 miljoen uit 2027) om de meerjarige verplichting voor het programma Blue Deal vast te kunnen leggen. De Blue Deal is het uitvoeringsprogramma van Dutch Water Authorities (DWA), die in 2018 is gestart en loopt tot en met 2030. Het programma bestaat uit 17 langdurige partnerschappen in 15 landen.
Uitgaven
1 Algemeen waterbeleid
Opdrachten Algemeen waterbeleid
Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 0,2 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met per saldo € 7,4 miljoen verhoogd.
Partners for Water (HGIS): Het betreft een (gedeeltelijke) correctie van de taakstelling op de HGIS-middelen bij Partners voor Water (€ 2,5 miljoen in 2026 en € 4,5 miljoen in 2027 voor het opdrachtendeel). De HGIS taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord is verwerkt in de begroting 2025 en raakt het programma Partners voor Water. Door de taakstelling zouden de afspraken voor Partners voor Water 5 opengebroken moeten worden. Daarom wordt er in deze suppletoire begroting HGIS-middelen vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken toegevoegd aan de HXII-begroting om alsnog te kunnen voldoen aan de lopende afspraken.
Overige opdrachten:
– Uitgaven Rijkstrainees: Een overboeking van € 0,7 miljoen naar artikel 98 om de uitgaven voor Rijkstrainees te dekken. Dit wordt binnen IenW centraal gebudgetteerd op artikel 98.
– Drinkwater subsidies reparatie: De subsidietaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord van Kabinet Schoof I is zo technisch mogelijk verwerkt in de Begroting 2025. In deze suppletoire begroting is dit herschikt waar nodig. Zo was de taakstelling ingepast op de subsidie voor drinkwater- en afvalwatertarieven Caribisch Nederland op artikel 13. Door de taakstelling zouden de drinkwatertarieven fors stijgen en daarmee de toegankelijkheid van drinkwater in Caribisch Nederland onder druk komen te staan. Daarom is € 0,4 miljoen overgeheveld naar deze subsidie op artikel 13. De dekking komt vanuit het opdrachtenbudget voor afvalwaterzuiverings-installaties, wat als gevolg heeft dat de betreffende projecten worden getemporiseerd.
– Prijsbijstelling: Voor de periode 2025 ‒ 20230 wordt in totaal € 12,2 miljoen toegevoegd aan het oprdrachtenbudget op artikel 11.
Subsidies Algemeen waterbeleid
Het subsidiebudget is in 2025 verhoogd met € 0,2 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 2,0 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:
NGF Project NL2120:
– De niet bestede middelen in 2024 ( € 1,4 miljoen) zijn toegevoegd aan het budget voor 2025 via de NGF-eindejaarsmarge. Er zijn vertragingen opgetreden in de initiële planning van dit NGF project, onder andere doordat de grondslag in de ontwerpbegroting niet aansloot op de te verlenen beschikkingen en daarvoor aanpassing en goedkeuring van het parlement nodig was.
– € 2,8 miljoen van de jaren 2025-2028 wordt doorgeschoven naar 2029. Vanwege de eerder opgelopen vertragingen is er een nieuw kasritme van de uitbetalingen voor de uit te voeren activiteiten afgestemd met de betrokken partijen.
4 Waterkwaliteit
Opdrachten Waterkwaliteit
Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 1,4 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 6,6 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door diverse kleinere mutaties, waaronder de uitgaven van € 1,5 miljoen voor beleidsondersteuning en advies vanuit RWS voor het zee- en oceaanbeleid. Onderdeel van de toenemende activiteiten zijn Partiele Herziening Noordzee en ontwikkelingen in de EU zoals Kaderrichtlijn Mariene Strategie en aangekondigde Ocean Pact.
Subsidies Waterkwaliteit
Het subsidiebudget is in 2025 verhoogd met € 6,5 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 4,2 miljoen.
Nationaal Groeifonds GPWT subsidies:
– De niet bestede middelen uit 2024 ( € 7,4 miljoen) zijn toegevoegd aan het budget voor 2025 via de NGF-eindejaarsmarge. Er zijn vertragingen opgetreden in de initiële planning van dit NGF project, onder andere doordat de grondslag in de ontwerpbegroting 2024 niet aansloot op de te verlenen beschikkingen en daarvoor aanpassing en goedkeuring van het parlement nodig was.
– € 8,3 miljoen wordt doorgeschoven van de jaren 2025-2028 naar 2029 als gevolg van de aanpassing van het kasritme. Er zijn vertragingen opgetreden in de initiële planning van de kasuitbetalingen van dit NGF project, doordat er juridisch verkend moest worden hoe het ter beschikking stellen van subsidies vanuit de NGF middelen in de IenW kaderwet past. Het nieuwe kasritme van de uitbetalingen voor de uit te voeren activiteiten is afgestemd met de betrokken partijen.
Overige Subsidies: Dit betreft een herschikking vanuit het Deltafonds naar dit artikel voor de bemensing van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) (jaarlijks € 1,2 miljoen over de periode 2025-2027). De LTO regiocoördinatoren helpen boeren en waterschappen om de weg te vinden naar de DAW impulsregeling om maatregelen te stimuleren die zorgen voor schoon, voldoende en gezond water in het agrarisch waterbeheer, hetgeen bijdraagt aan het KRW doelbereik en de opgave van zoetwaterbeschikbaarheid.
Ontvangsten
Er zijn geen ontvangstenmutaties verwerkt in de Eerste suppletoire begroting op dit artikel.
Aanpassing wettelijke begrotingsgrondslagen subsidieverlening
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht geldt dat in het algemeen subsidie wordt verleend op grond van een wettelijk voorschrift. Uit de Algemene wet bestuursrecht volgt dat één van de uitzonderingen hierop subsidies vormen waarvan zowel de subsidieontvanger als het maximale bedrag in de begroting worden vermeld. Onderstaande begrotingsvermeldingen vormen de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde verlening van een specifieke uitkering als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de Financiële-Verhoudingswet jo. artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is in regel 1 een bedrag van € 3.795.000,- aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2025 opgenomen voor projecten ter uitvoering van het Nationaal Groeifonds programma UPPWATER. De projecten worden uitgevoerd in de periode 2025 t/m 2033. Dit bedrag heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor het ondersteunen van startups en MKB middels een ondernemerschapsprogramma gefocust op watertechnologie aan Stichting Water Alliance.
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is in regel 1 voor het jaar 2025 een bedrag van € 1.351.872,- aan subsidieverplichtingen opgenomen voor de gemeente Rotterdam, een bedrag van € 129.033,- aan subsidieverplichtingen voor de gemeente Dordrecht, voor projecten ter uitvoering van het Nationaal Groeifonds programma NL2120.