Base description which applies to whole site

3.6 Artikel 17 Luchtvaart

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid art. 17 Luchtvaart (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

204.125

0

204.125

8.902

213.027

76.107

25.292

57.381

47.069

22.337

            
 

Uitgaven

118.833

0

118.833

‒ 34.961

83.872

‒ 6.484

94.479

49.597

‒ 345

72.578

            

17.1

Luchtvaart

118.833

0

118.833

‒ 34.961

83.872

‒ 6.484

94.479

49.597

‒ 345

72.578

 

Opdrachten

35.787

0

35.787

‒ 15.016

20.771

3.948

21.770

957

1.449

11.693

 

Caribisch Nederland

231

0

231

164

395

0

0

0

0

465

 

NGF Project - Luchtvaart in Transitie

180

0

180

30

210

220

220

220

106

3.449

 

GIS-4 regeling

18.953

0

18.953

‒ 16.695

2.258

‒ 510

17.205

0

0

0

 

Programma Omgeving Luchthaven Schiphol

4.193

0

4.193

411

4.604

400

0

0

0

0

 

Luchtruim Regio Luchthaven

2.076

0

2.076

‒ 173

1.903

0

0

0

0

1.489

 

Luchtruimherziening

1.333

0

1.333

0

1.333

0

0

0

0

1.118

 

KF: Luchtvaartverkeer energie

165

0

165

252

417

139

100

100

100

100

 

KF: Alcohol-to-jet en Duurzame Luchtvaartbrandstoffen

100

0

100

‒ 100

0

100

0

0

0

0

 

Overige opdrachten

8.556

0

8.556

1.095

9.651

3.599

4.245

637

1.243

5.072

 

Subsidies (regelingen)

79.345

0

79.345

‒ 21.728

57.617

‒ 11.276

71.838

47.919

‒ 2.407

57.887

 

Tarieven Bonaire

474

0

474

386

860

0

0

0

0

0

 

Omploegen graanresten

0

0

0

1.500

1.500

0

0

0

0

0

 

NGF-project Luchtvaart in transitie

75.773

0

75.773

‒ 22.773

53.000

‒ 14.836

53.588

26.600

‒ 10.200

19.142

 

Subsidie Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

1.153

0

1.153

0

1.153

0

0

0

0

199

 

KF - Alcohol-to-jet

0

0

0

0

0

2.000

8.500

12.091

3.978

23.250

 

KF - Duurzame luchtvaartbrandstoffen

0

0

0

0

0

1.500

5.750

7.225

1.812

14.988

 

KF - Aandrijftechnologieën

0

0

0

0

0

0

0

‒ 2.000

0

0

 

Overige subsidies

1.945

0

1.945

‒ 841

1.104

60

4.000

4.003

2.003

308

 

Bijdrage aan agentschappen

1.667

0

1.667

389

2.056

844

871

721

613

1.143

 

Bijdrage aan agentschap RWS

523

0

523

‒ 189

334

‒ 78

3

3

3

59

 

Bijdrage aan agentschap KNMI

29

0

29

1

30

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschap RVO

763

0

763

89

852

518

468

318

210

684

 

Bijdrage aan agentschap RIVM

152

0

152

178

330

4

0

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschap RWS (Caribisch Nederland)

200

0

200

‒ 190

10

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschap RVO (NGF)

0

0

0

500

500

400

400

400

400

400

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

0

0

1.427

1.427

0

0

0

0

0

 

Bijdrage Caribisch Nederland

0

0

0

1.427

1.427

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.627

0

1.627

0

1.627

0

0

0

0

1.625

 

ICAO (HGIS)

1.455

0

1.455

0

1.455

0

0

0

0

1.455

 

Overige bijdragen

172

0

172

0

172

0

0

0

0

170

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

407

0

407

‒ 33

374

0

0

0

0

230

 

Overige bijdragen

407

0

407

‒ 33

374

0

0

0

0

230

            
 

Ontvangsten

13.311

0

13.311

1.141

14.452

0

0

0

0

575

            
Tabel 13 Uitsplitsing verplichtingen artikel 17 (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutaties 2026

Mutaties 2027

Mutaties 2028

Mutaties 2029

Verplichtingen

204.125

0

204.125

8.902

213.027

76.107

30.292

67.381

52.069

waarvan garantieverplichtingen

62.8001

0

62.800

10.500

73.300

‒ 100

8.200

65.700

53.300

waarvan overige verplichtingen

141.325

0

141.325

‒ 1.598

139.727

76.207

22.092

1.681

‒ 1.231

1

Per abuis zijn bij de Ontwerpbegroting 2025 de verplichtingen verkeerd uitgesplitst tussen garantie- en overige verplichtingen.

Toelichting

In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is in 2025 verhoogd met € 8,9 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 228,2 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:

GIS-4 regeling: Vanwege de vertraging in de GIS-4 regeling die onder Uitgaven besproken wordt, is er € 15,7 miljoen aan verplichtingen van 2025 naar 2026 geschoven.

Luchtvaart in Transitie: Het verplichtingenbudget van de subsidie Luchtvaart in Transitie is in 2025 opgehoogd met in totaal € 28,3 miljoen. Dit komt met name door:

  • Een verhoging van het verplichtingenbudget met € 34,3 miljoen in 2025 dankzij onder Uitgaven genoemd opvragen van het voorwaardelijk deel voor de HAPSS subsidieregeling.

  • Ook is er naast kasbudget, zoals onder Uitgaven wordt toegelicht, verplichtingenbudget geschoven om de voorschotten beter te verspreiden over de looptijd van de subsidie. Er wordt budget van 2025 (€ 8,9 miljoen), 2029 (€ 2,9 miljoen) en 2030 (€ 13,5 miljoen) naar 2026 (€ 20,7 miljoen), 2027 (€ 4,2 miljoen) en 2028 (0,4 miljoen) geschoven.

  • Daarnaast is het verplichtingenbudget in 2025 met € 3,4 miljoen opgehoogd, dit zijn verplichtingen die in 2024 niet meer aangegaan zijn en nu in 2025 verplicht worden.

Alcohol-to-jet: Het opstellen van de regelingen voor het Klimaatfonds project Alcohol-to-jet duurt langer dan verwacht. Er is daarom € 10,0 miljoen aan verplichtingenbudget van 2025 naar 2026 verschoven, zodat de subsidies in 2026 vastgelegd kunnen worden.

Duurzame luchtvaartbrandstoffen: In 2025 is € 10,0 miljoen van het verplichtingenbudget van het Klimaatfonds project Duurzame luchtvaartbrandstoffen verschoven naar 2026, omdat het opstellen van de subsidieregeling gecompliceerder is dan verwacht. De subsidies zullen naar verwachting in 2026 vastgelegd worden.

Elektrisch taxiën: Vanwege de ontvangen middelen voor elektrisch taxiën vanuit de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën, is er ook verplichtingenbudget ontvangen. Dit verplichtingenbudget (€ 10,0 miljoen) is volledig naar 2025 geschoven.

Garantieverplichting LVNL: Voor de veilige afhandeling van het luchtverkeer in het Nederlandse luchtruim beheert LVNL vitale luchtvaartinfrastructuur. Dit betekent dat LVNL voortdurend moet investeren om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen door systemen die het einde van de levensduur bereiken tijdig te vervangen.

Daarnaast investeert LVNL in nieuwe en innovatieve technologie, zodat LVNL niet alleen betrouwbare luchtverkeersleiding kan blijven geven, maar ook in de toekomst kan blijven voldoen aan de eisen en wensen die nationale en internationale partijen stellen aan de dienstverlening van LVNL. Hiervoor is een jaarlijks leningenplafond ingesteld. LVNL kan bij het ministerie van Financiën leningen aangaan voor een bedrag van maximaal € 64,8 miljoen in 2025. IenW stelt zich garant voor deze leningen.

Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronoder toegelichte mutaties onder Uitgaven.

Uitgaven

  • 1 Luchtvaart

Opdrachten Luchtvaart

Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 15,0 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 33,4 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutaties:

Luchtvaart in Transitie: Het budget van Luchtvaart in Transitie is herverdeeld van apparaat naar opdrachten omdat er minder budget bij personele uitgaven nodig is. Er zal minder ingehuurd worden, in lijn met kabinetsbeleid, dan oorsprongelijk geraamd. Er zullen daardoor meer opdrachten verstrekt worden. Hierdoor is er in 2025 € 0,1 miljoen overgeboekt naar het opdrachtenbudget. Daarnaast is er verdeeld over de periode van 2026 t/m 2030 nog € 3,9 miljoen overgeboekt naar het opdrachtenbudget.

GIS-4 regeling: Het beoordelen van aanvragen en het uitvoeren van de vierde gevelisolatieregeling (GIS-4) duurt langer dan gepland. Daarom is er budget uit 2025 (€ 16,7 miljoen) naar 2027 geschoven. Vanuit 2026 is er € 0,5 miljoen extra doorgeschoven naar 2027.

Overige opdrachten: De mutaties van overige opdrachten hebben met name betrekking op de volgende 2 mutaties:

  • Prijsbijstelling: In 2025 is het opdrachtenbudget opgehoogd met € 2,9 miljoen en in de periode 2026 t/m 2030 is het opdrachtenbudget met totaal € 10,1 miljoen verhoogd voor prijsontwikkelingen via de prijsbijstelling.

  • Programmabudgetten: Het opdrachtenbudget is in zowel 2026 als 2027 met € 4,7 miljoen verhoogd om taken uit te kunnen voeren. Met de verhoging kunnen knelpunten in 2026 en 2027 worden opgelost. Dit budget wordt ingezet voor diverse luchtvaartonderwerpen. De dekking komt uit verschillende begrotingsposten op HXII.

  • HXII opgave: Voor de dekking van de HXII opgave is het opdrachtenbudget in 2025 met € 1,4 miljoen verlaagd en in de periode van 2026 t/m 2030 cumulatief met € 8,3 miljoen.

Subsidies Luchtvaart

Het subsidiebudget is in 2025 verlaagd met € 21,7 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 62,9 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutaties:

Luchtvaart in Transitie: Het subsidiebudget voor Luchtvaart in Transitie is in 2025 verlaagd met € 22,8 miljoen. In de jaren 2026 t/m 2030 is het budget met in totaal € 54,8 miljoen opgehoogd.

  • Het subsidiebudget voor Luchtvaart in Transitie is in 2025 opgehoogd met € 6,1 miljoen en in 2026 en 2027 met cumulatief € 28,2 miljoen verhoogd. Dit wordt ingezet voor project Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage Systems (HAPPS), dat bewezen technologieën uit de automobiel- en maritieme industrie vertaalt naar de luchtvaart. Het gaat onder andere om vloeibare waterstof, brandstofcellen, elektrische motoren en efficiënte, stille propellers. Vorig jaar is voor het project Luchtvaart in Transitie € 73,3 miljoen toegekend vanuit het NGF. Van het budget dat voorwaardelijk is toegekend aan het project Luchtvaart in Transitie is hierna nog een bedrag van € 11,4 miljoen dat nog niet beschikbaar is gesteld.

  • Daarnaast is er budget van 2025 (€ 32,6 miljoen), 2026 (€ 26,3 miljoen) en 2029 (€ 9,8 miljoen) naar 2027 (€ 48,7 miljoen) en 2028 (€ 20,0 miljoen) geschoven om de voorschotten beter te verspreiden over de looptijd van de subsidie.

Alcohol-to-jet: De bestaande subsidieregelingen van dit Klimaatfonds project met als doel het stimuleren van de opschaling van Alcohol-to-jet-brandstoffen moeten worden aangepast wegens complicaties bij het opstellen van de regelingen. Door deze nieuwe inzichten is er € 26,6 miljoen van 2030 naar de jaren 2026 t/m 2029 geschoven.

Duurzame luchtvaartbrandstoffen: Bestaande subsidieregelingen voor het stimuleren van de opschaling van e-fuels moeten worden aangepast omdat het opstellen van de regeling gecompliceerder is dan gedacht. Er is € 16,3 miljoen van 2030 naar de jaren 2026 t/m 2029 geschoven om het kasritme weer in lijn te brengen met de aanpassingen.

Overige subsidies: De mutaties van overige subsidies hebben met name betrekking op elektrisch taxiën. Het subsidiebudget voor elektrisch taxiën is in 2027 t/m 2029 opgehoogd met totaal € 10,0 miljoen. Deze middelen zijn opgevraagd bij de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën en zullen ingezet worden voor het stimuleren van elektrisch taxiën op Schiphol.

Ontvangsten

De ontvangstenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2025 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).

Tabel 14 Wettelijke grondslagen subsidieverleningen artikel 17 (bedragen x € 1.000)

Maximum bedrag

Ontvanger

 

Artikelonderdeel

Begrotingspost

€70.000

De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Lelystad

Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraagt €70.000

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€78.000

De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Eelde

Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraagt €78.000

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€78.000

De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Maastricht

Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraagt €78.000

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€78.000

De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Rotterdam

Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraagt €78.000

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€70.000

Stichting Leefbaarheid Luchthaven Eindhoven

Voor de instandhouding van het Luchthaven Eindhoven Overleg.

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€310.000

Dutch Carribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP)

Voor een deel van de kosten van de levering van luchtverkeersdienstverlening op en rond Bonaire International Airport. Zonder deze bijdrage zouden de tarieven dusdanig sterk stijgen dat een mogelijke verstoring van de markt zal optreden, met bijbehorend negatief effect op de lokale gemeenschap. Het bedrag is exclusief eventuele koersverschillen.

17.01 Luchtvaart

Subidies Caribisch Nederland

€200.000

Dutch Carribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP)

Voor AIS -en ARO kosten voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba, om te voldoen aan ICAO annex 15

17.01 Luchtvaart

Subidies Caribisch Nederland

€50.000

Stichting Advisering Bewonersvertegenwoordigers Regionale Luchthavens (ABReL)

Voor de inhuur van externe ondersteuning door bewonersvertegenwoordigingen. IenW vindt het van belang dat bewonersorganisaties die zitting hebben in de Commissies regionaal overleg (CRO’s) en het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) een bijdrage kunnen leveren aan de uitwerking van (beleids-)vraagstukken uit de Luchtvaartnota. De Stichting ABReL draagt bij aan de regionale verkenningen rond de regionale luchthavens, de bijdrage aan landelijke (beleids-)vraagstukken en deelname aan de nationale luchtvaarttafel (als uitwerking van de Luchtvaartnota).

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€75.000

Stichting Leefbaarheid Luchthaven Eindhoven

Voor milieugerelateerde activiteiten ter bevordering van de leefbaarheid in de omgeving van de luchthaven Eindhoven.

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€150.000

Stichting omgevingsfonds Maastricht Aachen Airport

Voor leefbaarheidsprojecten in de omgeving van de luchthaven Maastricht Aachen Airport.

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

€80.000

Stichting Faunabeheer Noord-Holland

Coördinatie ruivangsten

17.01 Luchtvaart

Overige Subsidies

Licence