Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 270.486 | 0 | 270.486 | 99.742 | 370.228 | ‒ 22.424 | ‒ 2.061 | ‒ 605 | ‒ 2.035 | 161.982 |
Uitgaven | 293.096 | 0 | 293.096 | 82.279 | 375.375 | ‒ 37.741 | ‒ 1.756 | 6.401 | 25.747 | 182.630 |
Subsidies (regelingen) | 3.650 | 0 | 3.650 | 1.410 | 5.060 | ‒ 829 | ‒ 1.702 | ‒ 634 | ‒ 634 | 1.620 |
Thematisch Technology Transfer | 3.650 | 3.650 | 1.410 | 5.060 | ‒ 829 | ‒ 1.702 | ‒ 634 | ‒ 634 | 1.620 | |
Leningen | 279.942 | 0 | 279.942 | 80.869 | 360.811 | ‒ 36.864 | 41 | 7.130 | 26.476 | 171.553 |
Startups / MKB financiering | ||||||||||
Volledig revolverend | ||||||||||
Fund to Fund | 11.905 | 11.905 | ‒ 11.905 | 0 | 11.905 | |||||
ROM's | 2.457 | 2.457 | 2.457 | |||||||
Dutch Future Fund | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |||||||
Deep Tech Fund | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |||||||
Fonds Alternatieve Financiering | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |||||||
Economische Veiligheid Fonds | 25.000 | 25.000 | ‒ 2.265 | 22.735 | ‒ 23.363 | |||||
Secfund | 0 | 0 | 75.000 | 75.000 | ||||||
European Tech Champions Initiative (ETCI) | 25.000 | 25.000 | 10.000 | 35.000 | ||||||
Deels revolverend | ||||||||||
Innovatiekrediet | 50.000 | 50.000 | 19.885 | 69.885 | ‒ 8.000 | ‒ 2.000 | ‒ 1.000 | ‒ 2.000 | 61.189 | |
Risicokapitaal SEED | 53.920 | 53.920 | ‒ 4.184 | 49.736 | 899 | 5.586 | 11.450 | 14.952 | 46.916 | |
Vroege fase / informal investors | 35.443 | 35.443 | ‒ 3.581 | 31.862 | ‒ 5.063 | ‒ 751 | ‒ 1.200 | ‒ 135 | 22.150 | |
Start ups / MKB | 0 | 0 | 0 | 22.087 | ||||||
Met vermogensbehoud | ||||||||||
Onco research | 5.500 | 5.500 | ‒ 1.375 | 4.125 | ‒ 1.505 | ‒ 1.605 | ‒ 2.455 | 170 | 5.759 | |
Thematische Technology Transfer | 5.500 | 5.500 | 740 | 6.240 | 850 | ‒ 450 | 1.936 | 515 | 8.302 | |
RegMed XB | 3.217 | 3.217 | ‒ 1.446 | 1.771 | ‒ 682 | ‒ 739 | ‒ 1.601 | 1.069 | 5.150 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.504 | 0 | 9.504 | 0 | 9.504 | ‒ 48 | ‒ 95 | ‒ 95 | ‒ 95 | 9.457 |
Bijdrage RVO.nl | 9.504 | 9.504 | 9.504 | ‒ 48 | ‒ 95 | ‒ 95 | ‒ 95 | 9.457 | ||
Ontvangsten | 40.692 | 0 | 40.692 | 10.000 | 50.692 | ‒ 1.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | 39.511 |
ROM's | 5.504 | 5.504 | 5.504 | |||||||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 777 | 777 | 777 | 551 | ||||||
Thematische Technology Transfer | 0 | 2.960 | ||||||||
Smart Industry | 411 | 411 | 411 | |||||||
Innovatiekredieten | 21.000 | 21.000 | 10.000 | 31.000 | ‒ 1.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | 23.000 | |
SEED | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 ... (bedragen x € 1.000) | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 270.486 | 270.486 | 99.742 | 370.228 | ‒ 22.424 | ‒ 2.061 | ‒ 605 | ‒ 2.035 | 161.982 | |
waarvan garantieverplichtingen | ||||||||||
waarvan overige verplichtingen | 270.486 | 270.486 | 99.742 | 370.228 | ‒ 22.424 | ‒ 2.061 | ‒ 605 | ‒ 2.035 | 161.982 |
Budgetflexibiliteit
De budgetflexibiliteit naar aanleiding van de wijzigingen uit de 1e suppletoire begroting is ongeveer 37%. Dit betekent dat 63% van het beschikbare kasbudget juridisch verplicht is. Van de 37% van de flexibele budgetten is 24% bestuurlijk gebonden. De resterende 13% is beleidsmatig gereserveerd.
Vergeleken met de stand uit de Ontwerpbegroting 2024 is het percentage juridisch verplicht gedaald van 84% naar 63%. Dit komt onder andere door de ophoging van het budget voor het SecFund van € 75 mln. Hierdoor is ook het percentage van bestuurlijk gebonden budgetten gestegen van 6% bij de Ontwerpbegroting naar 24% bij de eerste suppletoire begroting. Het percentage voor de beleidsmatig gereserveerde budgetten is van 10% naar € 13% gestegen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2025.
Toelichting
Verplichtingen
Bij de eerste suppletoire begroting is het verplichtingenbudget in 2025 voor artikel 3 opgehoogd met € 99,7 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:
– Voor het SecFund dat eind 2024 is opgericht bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) is € 75 mln aan verplichtingenbudget ovegeheveld vanaf de begroting van het Ministerie van Defensie naar het Toekomstfonds. Hiermee komt het totale fondsbedrag op € 100 mln waarmee de komende jaren startups en MKB'ers te ondersteunen en zo te kmen tot succescvolle ontwikkeling van producten die zowel door Defensie als de civiele markt afgenomen kunnen worden.
– Voor het Innovatiekrediet is het verplichtingenbudget met € 16,8 mln opgehoogd in begrotingsjaar 2025. Dit betreft onder andere een desaldering op de ontvangsten voor de komende jaren. Per saldo tot en met 2030 betreft het een ophoging van het verplichtingenbudget van € 1 mln, waarvan een ophoging van € 10 mln in 2025 en een neerwaartse bijstelling van cumulatief € 9 mln in de jaren 2026 tot en met 2030. Hiernaast is er € 6,9 mln aan verplichtingenbudget opgeboekt via een specifieke eindejaarsmarge naar aanleiding van nieuwe afspraken rondom het vervallen van de 100% eindejaarsmarge op het Toekomstfonds. Voor het Innovatiekrediet geldt op de meerontvangsten in het voorgaande jaar een 100% eindejaarsmarge voor de huidige kabinetsperiode. In 2024 was er in totaal € 6,9 mln meer ontvangen dan geraamd. Deze budgetten zijn toegevoegd aan het budget voor het Innovatiekrediet van 2025.
– Voor de regeling Onco research is het verplichtingenbudget met € 6,5 mln naar boven bijgesteld. Dit als gevolg van het opvragen van deze verplichtingenruimte nadat dit in 2024 niet is benut door vertraging in het openstellen van deze regeling. De regeling is inmiddels gesloten en de verplichting zal begin dit jaar aan worden gegaan.
Uitgaven
Leningen
Fund to fund
Voor de resterende kasbudgetten op de EZ-begroting voor het Dutch Venture Initiative (DVI) I en II is bij de eerste suppletoire begroting een kasschuif doorgevoerd waarbij € 11,9 mln aan kasbudget van begrotingsjaar 2025 naar begrotingsjaar 2029 is geschoven. Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van de uitvoerder van DVI I en II, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij OostNL, zijn er voor 2025 geen kasmiddelen benodigd.
Economische Veiligheid Fonds
Voor de opgaven rondom Maatschappelijke Weerbaarheid waar het Ministerie van Economische Zaken verantwoordelijk is, onder andere Economische Veiligheid en Kritieke Grondstoffen, is er voor de jaren 2025 en 2026 dekking beschikbaar gesteld uit de middelen voor het Beschermingsfonds Economische Veiligheid. Dit betreft € 2,3 mln in begrotingsjaar 2025 en € 23,4 mln in begrotingsjaar 2026. Hiermee wordt zorg gedragen voor de bescherming van kwetsbaarheden en het toerusten van en samenwerking met het bedrijfsleven rondom deze onderwerpen. Ook wordt hiermee het minimaal benodigde voor Grondstoffen gerealiseerd, zoals kennisopbouw en monitoring van kwetsbaarheden in ketens en positionering van de Nederlandse economie en leveringszekerheid.
European Tech Champions Initiative (ETCI)
Het European Tech Champions Initiative (ETCI) is een nieuw Europees fonds dat belegd is bij het Europees Investeringsfonds (EIF). Nederland neemt sinds 2023 deel aan ETCI voor in totaal € 100 mln. Uitbetalingen aan ETCI vinden plaats op basis van capitall calls, op welk moment alle deelnemende landen middelen overhevelen naar het EIF. In 2024 stond er € 10 mln gereserveerd om over te maken naar het EIF voor ETCI. Deze overheveling is uiteindelijk niet doorgegaan. Omdat de middelen reeds volledig juridisch verplicht zijn aan het EIF zijn deze weer toegevoegd aan het budget voor 2025.
SecFund
Eind 2024 is het SecFund opgericht met een startkapitaal van € 25 mln. Om het instrument een vervolg te kunnen geven is besloten het SecFund op te hogen met € 75 mln. Het totale fondsbedrag van € 100 miljoen is benodigd om de komende jaren voldoende startups en MKB’ers te ondersteunen en zo te komen tot succesvolle ontwikkeling van producten die zowel door Defensie als de civiele markt (dual use) afgenomen kunnen worden. Omdat het Ministerie van Economische Zaken aandeelhouder is van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en de juiste juridische grondslag heeft wordt aanvullend kapitaal van € 75 mln overgeheveld van het Ministerie van Defensie teneinde het uit te keren aan de BOM.
Innovatiekrediet
Voor het Innovatiekrediet heeft een desaldering op de ontvangsten plaatsgevonden naar aanleiding van een bijstelling van de verwachte ontvangsten in de komende jaren. Als gevolg is er cumulatief € 1 mln toegevoegd aan het budget voor het Innovatiekrediet voor de komende jaren, met een ophoging van € 10 mln in 2025 en een neerwaartse bijstelling van cumulatief € 9 mln in de jaren 2026 tot en met 2030. Hiernaast is er een kasschuif doorgevoerd voor de komende jaren op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van uitvoerder RVO. Hierdoor is het kasbudget in de jaren 2025 met € 3 mln opgehoogd en in 2026 met € 7 mln naar beneden bijgesteld. Verder is er € 6,9 mln toegevoegd aan het budget voor begrotingsjaar 2025 als gevolg van afspraken rondom het Toekomstfonds waarbij hoger dan geraamde ontvangsten voor o.a. het Innovatiekrediet uit het voorgaande begrotingsjaar mee worden genomen naar het daaropvolgende begrotingsjaar via een 100% eindejaarsmarge. Per saldo wordt met bovenstaande mutaties het uitgavenbudget van het Innovatiekrediet opgehoogd met € 19,9 mln in begrotingsjaar 2025 en met € 8 mln naar beneden bijgesteld in begrotingsjaar 2026.
Risicokapitaal SEED
Voor de SEED Capital en SEED Business Angels regelingen is een kasschuif doorgevoerd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van de uitvoerder RVO. Voor begrotingsjaar 2025 is daarom het kasbudget met € 8,8 mln naar beneden bijgesteld en naar latere jaren geschoven. Hiernaast is er € 4,6 mln opgeboekt voor de SEED als gevolg van afspraken rondom het Toekomstfonds waarbij hoger dan geraamde ontvangsten voor o.a. de SEED uit het voorgaande begrotingsjaar mee worden genomen naar het daaropvolgende begrotingsjaar via een 100% eindejaarsmarge. In totaal wordt hiermee het kasbudget van de SEED met € 4,1 mln naar beneden bijgesteld in 2025.
Vroegefasefinanciering
Voor de Vroegefasefinanciering (VFF) is een kasschuif doorgevoerd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van de uitvoerder RVO. Voor begrotingsjaar 2025 is daarom het kasbudget met € 6,2 mln naar beneden bijgesteld en naar latere jaren geschoven. Hiernaast is er € 2,7 mln opgeboekt voor de VFF als gevolg van afspraken rondom het Toekomstfonds waarbij hoger dan geraamde ontvangsten voor o.a. de VFF uit het voorgaande begrotingsjaar mee worden genomen naar het daaropvolgende begrotingsjaar via een 100% eindejaarsmarge. In totaal wordt hiermee het kasbudget van de VFF met € 3,6 mln naar beneden bijgesteld in 2025.
Ontvangsten
Innovatiekredieten
Voor het Innovatiekrediet heeft een desaldering op de ontvangsten plaatsgevonden naar aanleiding van een bijstelling van de verwachte ontvangsten in de komende jaren. Als gevolg is er cumulatief € 1 mln toegevoegd aan het budget voor het Innovatiekrediet voor de komende jaren, met een ophoging van € 10 mln in 2025 en een neerwaartse bijstelling van cumulatief € 9 mln in de jaren 2026 tot en met 2030.