Base description which applies to whole site

3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds

Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Toekomstfonds (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Verplichtingen

270.486

0

270.486

99.742

370.228

‒ 22.424

‒ 2.061

‒ 605

‒ 2.035

161.982

           

Uitgaven

293.096

0

293.096

82.279

375.375

‒ 37.741

‒ 1.756

6.401

25.747

182.630

           

Subsidies (regelingen)

3.650

0

3.650

1.410

5.060

‒ 829

‒ 1.702

‒ 634

‒ 634

1.620

Thematisch Technology Transfer

3.650

 

3.650

1.410

5.060

‒ 829

‒ 1.702

‒ 634

‒ 634

1.620

           

Leningen

279.942

0

279.942

80.869

360.811

‒ 36.864

41

7.130

26.476

171.553

Startups / MKB financiering

          

Volledig revolverend

          

Fund to Fund

11.905

 

11.905

‒ 11.905

0

   

11.905

 

ROM's

2.457

 

2.457

 

2.457

     

Dutch Future Fund

2.000

 

2.000

 

2.000

     

Deep Tech Fund

50.000

 

50.000

 

50.000

     

Fonds Alternatieve Financiering

10.000

 

10.000

 

10.000

     

Economische Veiligheid Fonds

25.000

 

25.000

‒ 2.265

22.735

‒ 23.363

    

Secfund

0

 

0

75.000

75.000

     

European Tech Champions Initiative (ETCI)

25.000

 

25.000

10.000

35.000

     

Deels revolverend

          

Innovatiekrediet

50.000

 

50.000

19.885

69.885

‒ 8.000

‒ 2.000

‒ 1.000

‒ 2.000

61.189

Risicokapitaal SEED

53.920

 

53.920

‒ 4.184

49.736

899

5.586

11.450

14.952

46.916

Vroege fase / informal investors

35.443

 

35.443

‒ 3.581

31.862

‒ 5.063

‒ 751

‒ 1.200

‒ 135

22.150

Start ups / MKB

0

 

0

 

0

    

22.087

Met vermogensbehoud

          

Onco research

5.500

 

5.500

‒ 1.375

4.125

‒ 1.505

‒ 1.605

‒ 2.455

170

5.759

Thematische Technology Transfer

5.500

 

5.500

740

6.240

850

‒ 450

1.936

515

8.302

RegMed XB

3.217

 

3.217

‒ 1.446

1.771

‒ 682

‒ 739

‒ 1.601

1.069

5.150

           

Bijdrage aan agentschappen

9.504

0

9.504

0

9.504

‒ 48

‒ 95

‒ 95

‒ 95

9.457

Bijdrage RVO.nl

9.504

 

9.504

 

9.504

‒ 48

‒ 95

‒ 95

‒ 95

9.457

           

Ontvangsten

40.692

0

40.692

10.000

50.692

‒ 1.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

39.511

ROM's

5.504

 

5.504

 

5.504

     

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

777

 

777

 

777

    

551

Thematische Technology Transfer

    

0

    

2.960

Smart Industry

411

 

411

 

411

     

Innovatiekredieten

21.000

 

21.000

10.000

31.000

‒ 1.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

23.000

SEED

13.000

 

13.000

 

13.000

    

13.000

Tabel 16 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 ... (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)

Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Verplichtingen

270.486

 

270.486

99.742

370.228

‒ 22.424

‒ 2.061

‒ 605

‒ 2.035

161.982

waarvan garantieverplichtingen

          

waarvan overige verplichtingen

270.486

 

270.486

99.742

370.228

‒ 22.424

‒ 2.061

‒ 605

‒ 2.035

161.982

Budgetflexibiliteit

De budgetflexibiliteit naar aanleiding van de wijzigingen uit de 1e suppletoire begroting is ongeveer 37%. Dit betekent dat 63% van het beschikbare kasbudget juridisch verplicht is. Van de 37% van de flexibele budgetten is 24% bestuurlijk gebonden. De resterende 13% is beleidsmatig gereserveerd.

Vergeleken met de stand uit de Ontwerpbegroting 2024 is het percentage juridisch verplicht gedaald van 84% naar 63%. Dit komt onder andere door de ophoging van het budget voor het SecFund van € 75 mln. Hierdoor is ook het percentage van bestuurlijk gebonden budgetten gestegen van 6% bij de Ontwerpbegroting naar 24% bij de eerste suppletoire begroting. Het percentage voor de beleidsmatig gereserveerde budgetten is van 10% naar € 13% gestegen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2025.

Toelichting

Verplichtingen

Bij de eerste suppletoire begroting is het verplichtingenbudget in 2025 voor artikel 3 opgehoogd met € 99,7 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:

  • Voor het SecFund dat eind 2024 is opgericht bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) is € 75 mln aan verplichtingenbudget ovegeheveld vanaf de begroting van het Ministerie van Defensie naar het Toekomstfonds. Hiermee komt het totale fondsbedrag op € 100 mln waarmee de komende jaren startups en MKB'ers te ondersteunen en zo te kmen tot succescvolle ontwikkeling van producten die zowel door Defensie als de civiele markt afgenomen kunnen worden.

  • Voor het Innovatiekrediet is het verplichtingenbudget met € 16,8 mln opgehoogd in begrotingsjaar 2025. Dit betreft onder andere een desaldering op de ontvangsten voor de komende jaren. Per saldo tot en met 2030 betreft het een ophoging van het verplichtingenbudget van € 1 mln, waarvan een ophoging van € 10 mln in 2025 en een neerwaartse bijstelling van cumulatief € 9 mln in de jaren 2026 tot en met 2030. Hiernaast is er € 6,9 mln aan verplichtingenbudget opgeboekt via een specifieke eindejaarsmarge naar aanleiding van nieuwe afspraken rondom het vervallen van de 100% eindejaarsmarge op het Toekomstfonds. Voor het Innovatiekrediet geldt op de meerontvangsten in het voorgaande jaar een 100% eindejaarsmarge voor de huidige kabinetsperiode. In 2024 was er in totaal € 6,9 mln meer ontvangen dan geraamd. Deze budgetten zijn toegevoegd aan het budget voor het Innovatiekrediet van 2025.

  • Voor de regeling Onco research is het verplichtingenbudget met € 6,5 mln naar boven bijgesteld. Dit als gevolg van het opvragen van deze verplichtingenruimte nadat dit in 2024 niet is benut door vertraging in het openstellen van deze regeling. De regeling is inmiddels gesloten en de verplichting zal begin dit jaar aan worden gegaan.

Uitgaven

Leningen

Fund to fund

Voor de resterende kasbudgetten op de EZ-begroting voor het Dutch Venture Initiative (DVI) I en II is bij de eerste suppletoire begroting een kasschuif doorgevoerd waarbij € 11,9 mln aan kasbudget van begrotingsjaar 2025 naar begrotingsjaar 2029 is geschoven. Op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van de uitvoerder van DVI I en II, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij OostNL, zijn er voor 2025 geen kasmiddelen benodigd.

Economische Veiligheid Fonds

Voor de opgaven rondom Maatschappelijke Weerbaarheid waar het Ministerie van Economische Zaken verantwoordelijk is, onder andere Economische Veiligheid en Kritieke Grondstoffen, is er voor de jaren 2025 en 2026 dekking beschikbaar gesteld uit de middelen voor het Beschermingsfonds Economische Veiligheid. Dit betreft € 2,3 mln in begrotingsjaar 2025 en € 23,4 mln in begrotingsjaar 2026. Hiermee wordt zorg gedragen voor de bescherming van kwetsbaarheden en het toerusten van en samenwerking met het bedrijfsleven rondom deze onderwerpen. Ook wordt hiermee het minimaal benodigde voor Grondstoffen gerealiseerd, zoals kennisopbouw en monitoring van kwetsbaarheden in ketens en positionering van de Nederlandse economie en leveringszekerheid.

European Tech Champions Initiative (ETCI)

Het European Tech Champions Initiative (ETCI) is een nieuw Europees fonds dat belegd is bij het Europees Investeringsfonds (EIF). Nederland neemt sinds 2023 deel aan ETCI voor in totaal € 100 mln. Uitbetalingen aan ETCI vinden plaats op basis van capitall calls, op welk moment alle deelnemende landen middelen overhevelen naar het EIF. In 2024 stond er € 10 mln gereserveerd om over te maken naar het EIF voor ETCI. Deze overheveling is uiteindelijk niet doorgegaan. Omdat de middelen reeds volledig juridisch verplicht zijn aan het EIF zijn deze weer toegevoegd aan het budget voor 2025.

SecFund

Eind 2024 is het SecFund opgericht met een startkapitaal van € 25 mln. Om het instrument een vervolg te kunnen geven is besloten het SecFund op te hogen met € 75 mln. Het totale fondsbedrag van € 100 miljoen is benodigd om de komende jaren voldoende startups en MKB’ers te ondersteunen en zo te komen tot succesvolle ontwikkeling van producten die zowel door Defensie als de civiele markt (dual use) afgenomen kunnen worden. Omdat het Ministerie van Economische Zaken aandeelhouder is van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en de juiste juridische grondslag heeft wordt aanvullend kapitaal van € 75 mln overgeheveld van het Ministerie van Defensie teneinde het uit te keren aan de BOM.

Innovatiekrediet

Voor het Innovatiekrediet heeft een desaldering op de ontvangsten plaatsgevonden naar aanleiding van een bijstelling van de verwachte ontvangsten in de komende jaren. Als gevolg is er cumulatief € 1 mln toegevoegd aan het budget voor het Innovatiekrediet voor de komende jaren, met een ophoging van € 10 mln in 2025 en een neerwaartse bijstelling van cumulatief € 9 mln in de jaren 2026 tot en met 2030. Hiernaast is er een kasschuif doorgevoerd voor de komende jaren op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van uitvoerder RVO. Hierdoor is het kasbudget in de jaren 2025 met € 3 mln opgehoogd en in 2026 met € 7 mln naar beneden bijgesteld. Verder is er € 6,9 mln toegevoegd aan het budget voor begrotingsjaar 2025 als gevolg van afspraken rondom het Toekomstfonds waarbij hoger dan geraamde ontvangsten voor o.a. het Innovatiekrediet uit het voorgaande begrotingsjaar mee worden genomen naar het daaropvolgende begrotingsjaar via een 100% eindejaarsmarge. Per saldo wordt met bovenstaande mutaties het uitgavenbudget van het Innovatiekrediet opgehoogd met € 19,9 mln in begrotingsjaar 2025 en met € 8 mln naar beneden bijgesteld in begrotingsjaar 2026.

Risicokapitaal SEED

Voor de SEED Capital en SEED Business Angels regelingen is een kasschuif doorgevoerd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van de uitvoerder RVO. Voor begrotingsjaar 2025 is daarom het kasbudget met € 8,8 mln naar beneden bijgesteld en naar latere jaren geschoven. Hiernaast is er € 4,6 mln opgeboekt voor de SEED als gevolg van afspraken rondom het Toekomstfonds waarbij hoger dan geraamde ontvangsten voor o.a. de SEED uit het voorgaande begrotingsjaar mee worden genomen naar het daaropvolgende begrotingsjaar via een 100% eindejaarsmarge. In totaal wordt hiermee het kasbudget van de SEED met € 4,1 mln naar beneden bijgesteld in 2025.

Vroegefasefinanciering

Voor de Vroegefasefinanciering (VFF) is een kasschuif doorgevoerd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van de uitvoerder RVO. Voor begrotingsjaar 2025 is daarom het kasbudget met € 6,2 mln naar beneden bijgesteld en naar latere jaren geschoven. Hiernaast is er € 2,7 mln opgeboekt voor de VFF als gevolg van afspraken rondom het Toekomstfonds waarbij hoger dan geraamde ontvangsten voor o.a. de VFF uit het voorgaande begrotingsjaar mee worden genomen naar het daaropvolgende begrotingsjaar via een 100% eindejaarsmarge. In totaal wordt hiermee het kasbudget van de VFF met € 3,6 mln naar beneden bijgesteld in 2025.

Ontvangsten

Innovatiekredieten

Voor het Innovatiekrediet heeft een desaldering op de ontvangsten plaatsgevonden naar aanleiding van een bijstelling van de verwachte ontvangsten in de komende jaren. Als gevolg is er cumulatief € 1 mln toegevoegd aan het budget voor het Innovatiekrediet voor de komende jaren, met een ophoging van € 10 mln in 2025 en een neerwaartse bijstelling van cumulatief € 9 mln in de jaren 2026 tot en met 2030.

Licence