De overheid voorziet de uitvoeringsorganisaties van financiële middelen voor een rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering van sociale zekerheidsregelingen, binnen de kaders die de overheid stelt.
De uitvoering van de sociale zekerheidswetten vindt mede plaats door zbo’s en rwt’s. De Minister van SZW bepaalt de kaders waarbinnen de uitvoering tot stand komt en stelt uitvoeringsbudget ter beschikking aan het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Inlichtingenbureau (IB). Hij maakt daarbij prestatieafspraken en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het ministerie.
De Minister is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:
– de vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (Wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;
– de vormgeving van het stelsel van sociale zekerheidswetten die UWV en de SVB uitvoeren;
– de vaststelling van de budgetten die aan UWV, de SVB en het IB beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;
– de sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door UWV, de SVB en het IB en de verantwoording daarover;
– de vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld.
Prestatie-indicatoren UWV en SVB
In onderstaande tabellen zijn indicatoren voor UWV en de SVB weergegeven die de doelmatigheid, rechtmatigheid en klantgerichtheid van de uitvoering weergeven.
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 20191 | Begroting 20192 | Verschil 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelmatigheid: Percentage realisatie uitvoeringskosten binnen budget | <100 | 100 | 96 | 100 | 100 | ≤100 | 0 |
Rechtmatigheid: Percentage rechtmatigheid | 99,3 | 99,0 | 99,2 | 98,9 | 99,1 | 99 | 0,1 |
Klantgerichtheid: Cijfer klanttevredenheid uitkeringsgerechtigden | 6,9 | 7,1 | 7,2 | 7,1 | 7,1 | 7,0 | 0,1 |
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 20191 | Begroting 20192 | Verschil 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelmatigheid: Reële efficiency-groei | 3,5 | 0,0 | ‒ 2,5 | 0,2 | 0,1 | 1,53 | ‒ 1,4 |
Rechtmatigheid: Percentage rechtmatigheid | 99,8 | 99,9 | 99,9 | 100 | 100 | 99 | 1,0 |
Klantgerichtheid: Cijfer klanten | Niet gemeten | 7,7 | Niet gemeten | 8,0 | Niet gemeten | 8 | ‒ |
Jaarverslag 2019 SVB. Het klanttevredenheidsonderzoek vindt tweejaarlijks plaats en heeft in 2019 niet plaatsgevonden.
Voor de beleidswijzigingen per wet wordt verwezen naar de overige beleidsartikelen.
Implementatie wet- en regelgeving
In 2019 hebben de SVB en UWV voorbereidingen en aanpassingen getroffen om de implementatie van nieuw beleid, waaronder maatregelen volgend uit het regeerakkoord en maatregelen afkomstig uit Europese regelgeving, mogelijk te maken. Zo heeft UWV in 2019 de benodigde werkzaamheden verricht om de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) te implementeren per 1 januari 2020 en voorbereidingen getroffen die de implementatie van de Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG) per 1 juli 2020 bewerkstelligen. De SVB is in 2019 voor AKW Internationaal en Toepasselijke Wetgeving van start gegaan met de uitwisseling van gegevens via het EESSI-netwerk. EESSI moet zorgen voor volledige digitalisatie van de gegevensstromen betreffende sociale zekerheid tussen EU-lidstaten.
Stand van de uitvoering
In december 2019 is de ‘Stand van de Uitvoering Sociale Zekerheid’ aan de Tweede Kamer gestuurd (Tweede Kamer, 2019-2020, 26 448, nr. 630). In deze brief wordt toelichting gegeven op de ontwikkelingen, prestaties en de dilemma's van de uitvoeringsorganisaties UWV en de SVB. Kern van deze brief is dat de uitvoering voor flinke uitdagingen wordt gesteld en UWV en de SVB ondanks de complexe context in staat blijken goede dienstverlening te blijven leveren. Desondanks gaan er ook dingen niet goed. De brief gaat uitgebreid in op de verschillende verbetertrajecten die zijn ingezet naar aanleiding van incidenten die zich hebben voorgedaan in uitvoeringsprocessen. Onder meer op het vlak van handhaving en gegevensuitwisseling zijn verbeteringen en versterking in gang gezet.
Rijksbrede aandacht voor uitvoering
In 2019 is de Ministeriële Commissie Uitvoering (MCU) ingericht om de complexe uitdagingen waar de uitvoering zich voor gesteld ziet het hoofd te kunnen bieden. Met de commissie en bijbehorende werkagenda wordt beoogd de wendbaarheid, continuïteit en dienstverlening van de uitvoering te verbeteren. Naast het onderzoeken van ruimere mogelijkheden tot het toepassen van maatwerk in dienstverlening wordt er een brede analyse uitgevoerd naar de uitvoering, waaronder bij UWV en de SVB.
Dienstverlening WW, WGA en Wajong
De huidige uitvoering van de WW-dienstverlening toont duidelijke verbetering ten opzichte van een jaar eerder. UWV heeft stappen gezet in het verhogen van het aantal uren dat ook daadwerkelijk aan de werkzoekende kan worden besteed gedurende de gehele WW-periode.
Om persoonlijke dienstverlening aan WGA-gerechtigden te kunnen leveren, heeft UWV de personele capaciteit uitgebreid en worden extra arbeidsdeskundigen en adviseurs intensieve dienstverlening opgeleid. Daarnaast is er een programma gestart om de WGA-dienstverlening verder door te ontwikkelen. Binnen dit onderzoeksprogramma is op 1 oktober 2019 een effectonderzoek gestart naar de persoonlijke dienstverlening aan WGA-uitkeringsgerechtigden. Ook wordt er een effectiviteitsonderzoek gedaan naar de inzet van jobcoaches.
Sociaal-medisch beoordelen
UWV heeft veel werk verzet om de balans tussen de vraag naar sociaal medische beoordelingen en de beschikbare artsencapaciteit te verbeteren. De voorraad herbeoordelingen die UWV moet verrichten, stijgt daardoor minder snel dan voorheen, maar er is nog altijd sprake van groei. UWV en SZW hebben halverwege 2019 geconcludeerd dat er geen sprake was van een trendbreuk. UWV is daarop verzocht om zo snel en breed mogelijk taakdelegatie toe te gaan passen, niet alleen bij de Ziektewet maar ook bij de WIA, zodat de beschikbare artsencapaciteit beter kan worden benut (Tweede Kamer, 2018-2019, 26 448, nr. 625).
Handhaving
In december zijn de eerste resultaten van de maatregelen om WW-fraude tegen te gaan aan de Tweede Kamer verzonden (Tweede Kamer, 2019-2020, 26 448, nr. 630). Zo is een afwegingskader voor de WW opgesteld om de prioriteitskeuzes op het gebied van handhaving en de fraudeaanpak vast te stellen. Bij de invulling van deze keuzes is het van belang de balans tussen dienstverlening, handhaving en efficiency te bewaken.
Dienstverlening SVB
De SVB heeft een nieuwe visie op dienstverlening opgesteld waarin de waarde voor de burger centraal staat. De dienstverlening van de SVB is persoonlijk, zo eenvoudig mogelijk en in verbinding met de burger. Persoonlijke dienstverlening is de norm, ook als de dienst digitaal geleverd wordt. Dienstverlenende processen en systemen worden ingericht vanuit het perspectief van de burger, die daarbij ook wordt betrokken.
Internationale uitvoering SVB
De tijdigheid van de internationale uitvoering was in 2019 onder de norm, maar laat wel – conform de afspraak - een duidelijk stijgende lijn zien. De verbetermaatregelen van de SVB lijken effect te hebben en worden daarom doorgezet. De organisatie heeft hard gewerkt aan het verkleinen van de opgelopen achterstanden.
Uitvoeringsbudget SVB
De SVB staat voor de uitdaging om binnen de afgesproken budgettaire kaders de prestaties op peil te houden. In 2019 is hierover intensief gesproken, met name over de kosten van IT en dienstverlening. In dit kader is eind 2019 een extern onderzoek gestart naar de balans van taken en middelen bij de SVB. De resultaten hiervan worden in het voorjaar van 2020 verwacht.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Verplichtingen | 438.181 | 433.006 | 490.919 | 496.490 | 519.087 | 448.044 | 71.043 |
Uitgaven | 438.181 | 433.006 | 490.919 | 496.242 | 519.222 | 448.044 | 71.178 |
Bijdragen aan zbo's/rwt's | 437.532 | 432.328 | 490.254 | 495.507 | 518.540 | 447.362 | 71.178 |
Uitvoeringskosten UWV | 331.571 | 324.638 | 376.001 | 372.983 | 396.851 | 339.284 | 57.567 |
Uitvoeringskosten SVB | 99.590 | 100.687 | 107.544 | 116.267 | 112.726 | 101.524 | 11.202 |
Uitvoeringskosten IB | 6.371 | 7.003 | 6.709 | 6.257 | 8.963 | 6.554 | 2.409 |
Bijdrage aan nationale organisaties | 649 | 678 | 665 | 735 | 682 | 682 | 0 |
Landelijke Cliëntenraad | 649 | 678 | 665 | 735 | 682 | 682 | 0 |
Ontvangsten | 10.144 | 16.367 | 15.649 | 11.638 | 52.252 | 0 | 52.252 |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Uitgaven | 1.607.496 | 1.527.338 | 1.547.245 | 1.465.842 | 1.506.518 | 1.578.929 | ‒ 72.411 |
Bijdragen aan zbo's/rwt's1 | 1.607.496 | 1.527.338 | 1.547.245 | 1.465.842 | 1.506.518 | 1.530.226 | ‒ 23.708 |
Uitvoeringskosten UWV | 1.485.496 | 1.411.327 | 1.423.525 | 1.326.271 | 1.359.118 | 1.391.549 | ‒ 32.431 |
Uitvoeringskosten SVB | 122.000 | 116.011 | 123.720 | 139.571 | 147.400 | 138.677 | 8.723 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 48.703 | ‒ 48.703 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan zbo's/rwt's
De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor UWV (inclusief BKWI), de SVB en het IB, waarbinnen deze organisaties hun jaarplannen dienen op te stellen. Deze financiële kaders hebben alleen betrekking op de uitvoering van SZW-taken door genoemde zbo’s. In de jaarplannen nemen UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet en/of fonds op. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW.
De uitvoeringskosten van UWV en de SVB wijzigen gedurende de jaren als gevolg van beleidswijzigingen en van volumeontwikkelingen in de onderscheiden wetten. Voor een nadere toelichting op de volumeontwikkelingen wordt naar de desbetreffende artikelen verwezen
De uitvoeringskosten UWV komen circa € 25 miljoen hoger uit dan begroot. De uitvoeringskosten SVB komen € 20 miljoen hoger uit dan begroot. Belangrijkste oorzaken hiervan zijn de gedurende het lopende jaar toegekende loon- en prijsbijstelling, voor UWV de toekenning van middelen voor de uitvoering van nieuw beleid zoals de vereenvoudiging Wajong en de Wet arbeidsmarkt in balans. Bij de SVB worden de hoger dan begrote uitvoeringskosten vooral veroorzaakt door de implementatiekosten EESSI, een bijdrage voor de SVB mobiliteitsopgave en compensatie voor de uitvoeringskosten als gevolg van het pensioenakkoord.
In de tabellen 78 en 79 zijn de gerealiseerde uitvoeringskosten van UWV en de SVB toegedeeld aan de onderscheiden wetten en regelingen. Deze toedeling is extracomptabel.
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
UWV (incl. BKWI) | 1.817.067 | 1.735.965 | 1.799.526 | 1.699.254 | 1.755.969 |
Begrotingsgefinancierd | 331.571 | 324.638 | 376.001 | 372.983 | 396.851 |
IOW | 1.775 | 1.907 | 2.000 | 2.068 | 2.586 |
Wajong | 114.518 | 108.170 | 159.888 | 150.000 | 141.938 |
Re-integratie Wajong | 78.642 | 86.631 | 85.000 | 96.000 | 123.860 |
Basisdienstverlening | 85.056 | 80.053 | 84.627 | 91.640 | 93.778 |
Uitvoeringskosten WW 50+ | 15.450 | 13.600 | 240 | 0 | 0 |
Beoordeling gemeentelijke doelgroep | 16.930 | 19.340 | 18.100 | 17.900 | 20.000 |
WSW-indicatiestelling | 10.563 | 5.313 | 4.120 | 4.193 | 4.048 |
Scholingsvouchers kansberoep | 0 | 900 | 4.100 | 0 | 0 |
Tijdelijke regeling aanpassing Dagloonbesluit | 0 | 0 | 9.210 | 2.050 | 0 |
Scholingsregeling WW | 0 | 0 | 0 | 700 | 1.020 |
BKWI | 8.637 | 8.724 | 8.716 | 8.432 | 9.620 |
Premiegefinancierd | 1.485.496 | 1.411.327 | 1.423.525 | 1.326.271 | 1.359.118 |
WAO | 79.568 | 80.358 | 80.253 | 82.777 | 84.435 |
IVA | 91.822 | 98.874 | 96.107 | 101.955 | 128.844 |
WGA | 230.600 | 244.844 | 221.657 | 242.184 | 258.050 |
WAZ | 3.299 | 3.744 | 3.713 | 3.081 | 2.931 |
WW | 731.623 | 649.324 | 620.660 | 539.084 | 542.251 |
ZW | 260.412 | 270.853 | 263.765 | 294.935 | 310.854 |
WAZO | 14.052 | 10.484 | 11.950 | 9.848 | 11.103 |
Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW | 60.920 | 56.312 | 54.320 | 87.908 | 126.805 |
Toevoeging aan bestemmingsfonds/egalisatiereserve | 13.200 | ‒ 3.466 | 71.100 | ‒ 35.500 | ‒ 106.155 |
Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
SVB | 221.591 | 216.698 | 231.264 | 255.838 | 255.585 |
Begrotingsgefinancierd | 99.591 | 100.687 | 107.544 | 116.267 | 112.726 |
AKW | 71.075 | 67.722 | 74.344 | 84.088 | 71.216 |
TOG | ‒ 540 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TAS | 477 | 821 | 1.023 | 1.023 | 1.278 |
KOT/WKB | 4.551 | 4.375 | 5.527 | 4.333 | 8.333 |
AIO | 19.610 | 22.647 | 22.571 | 23.299 | 28.901 |
MKOB | 37 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijstand buitenland | 155 | 270 | 268 | 265 | 265 |
Overbruggingsregeling AOW | 1.363 | 2.652 | 1.575 | 1.066 | 600 |
Remigratiewet | 2.863 | 2.200 | 2.236 | 2.193 | 2.133 |
Premiegefinancierd | 122.000 | 116.011 | 123.720 | 139.571 | 147.400 |
AOW | 110.900 | 105.674 | 115.009 | 127.058 | 135.800 |
Anw | 11.100 | 10.337 | 8.711 | 12.513 | 11.600 |
Bijdragen aan nationale organisaties
De Landelijke Cliëntenraad (LCR) is een overlegorgaan ingesteld bij Wet SUWI waarin landelijke cliëntenorganisaties, vertegenwoordigers van gemeentelijke cliëntenraden en vertegenwoordigers van de centrale cliëntenraden van de SVB en UWV zitting hebben. De LCR heeft tot taak periodiek te overleggen met UWV, de SVB, de gemeenten en de Minister van SZW over onderwerpen op het terrein van werk en inkomen. De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor de LCR, waarbinnen de LCR een jaarplan dient op te stellen.
Ontvangsten
De ontvangsten bedragen in 2019 circa € 52 miljoen. Dit betreffen verrekeningen over rijksvergoedingen met betrekking tot de uitvoeringskosten van UWV en de SVB over 2019. Bij de SVB speelt naast de reguliere afrekening van begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten, een incidentele extra bate als gevolg van de schikking met de leverancier van het Multi Regelingensysteem.