Het verlenen van goede consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het Kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.
Het versterken van de Nederlandse cultuursector door internationale uitwisseling en presentatie; verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van geïntegreerd buitenlandbeleid, zoals het mensenrechtenbeleid en veiligheidsbeleid.
De minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor de volgende zaken:
Consulaire dienstverlening
Uitvoeren
• Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden.
• Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten.
• Afname van inburgeringsexamens buitenland.
• Orange Carpet-beleid, ter bevordering van het Nederlandse bedrijfsleven.
• Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland.
• Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn.
• Uitbrengen van reisadviezen.
• Crisisrespons.
• Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten.
• Afgifte van consulaire verklaringen en legalisaties.
Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden
Doorlooptijden visumaanvragen: percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld.
2018 | 2019 | 2020 | |
Streefwaarde | 85% | 85% | 85% |
Realisatie | 81% | 86% | 92% |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Regisseren
• Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid.
• Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken (bij wie ook de coördinatie ligt), de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Het beleidskader voor het ICB wordt steeds voor een periode van vier jaar vastgesteld (beleidskader internationaal cultuurbeleid 2017–2020). De inzet op het gebied van Publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Stimuleren
• Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.
• Behoud, beheer en ontsluiting van gedeeld cultureel erfgoed.
• Buitenlandse bezoekersprogramma’s.
• Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen.
Regisseren
• Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.
• Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten.
• Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door publieksdiplomatie en cultuur in te zetten, bijvoorbeeld als instrument in de dialoog over mensenrechten.
Financieren
• Ondersteuning van culturele fondsen, instellingen en activiteiten binnen het beleidskader Internationaal Cultuurbeleid (2017–2020).
• Nederlands-Vlaamse samenwerking (via ondersteuning van Huis DeBuren in Brussel).
• Bezoekersprogramma’s.
• Gedelegeerde activiteiten Publieksdiplomatie en Cultuur door Nederlandse ambassades.
• Subsidieregeling voor programma’s gericht op jeugd en sociale innovatie in de ring van landen grenzend aan de EU.
Internationaal cultuurbeleid
De Coronacrisis had grote gevolgen voor de Nederlandse culturele sector en de mogelijkheden van uitwisseling en samenwerking. Een groot deel van de geplande activiteiten kon door de opgelegde beperkingen geen doorgang vinden, werd geannuleerd of uitgesteld. Op die plekken waar dat wel mogelijk was, zijn initiatieven uit de culturele sector en de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland - veelal online – gestimuleerd, waarmee bestaande netwerken konden worden bestendigd en ook nieuw publiek is bereikt. De solide culturele basisinfrastructuur en het internationale cultuurbeleid waar Nederland op kan bogen, alsook de verschillende steunpakketten voor de culturele sector, hebben eraan bijgedragen dat, ondanks de pandemie, Nederlandse programmering met zijn vernieuwend aanbod van kunst, cultuur en een rijk cultureel erfgoed, internationaal toch zichtbaar is gebleven. Daarmee wordt de lijn van voorgaande jaren voortgezet (zie ook de voortgangsrapportage 2019 van het internationaal cultuurbeleid (ICB) die eind 2020 aan de Tweede Kamer werd aangeboden en die terugzag op het jaar 2019.
Consulaire zaken
Ook op consulair gebied was 2020 een intensief jaar, met vele onvoorziene taken en activiteiten. Het beleid m.b.t consulaire bijstand en visumverlening is echter ongewijzigd gebleven. Er liepen in 2020 verschillende evaluaties en er zijn enkele gestart (o.a. evaluatie Bijzondere Bijstand Buitenland). Deze zullen hoofdzakelijk pas in 2021 zijn afgerond en geïmplementeerd.
Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Vastgestelde begroting 2020 | Verschil 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 56 319 | 44 923 | 55 902 | 70 038 | 78 029 | 50 873 | 27 156 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 47 190 | 45 625 | 55 790 | 63 223 | 80 244 | 53 198 | 27 046 | |
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 13 378 | 13 607 | 13 962 | 14 100 | 22 987 | 12 462 | 10 525 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 2 073 | 1 686 | 1 524 | 976 | 1 858 | 1 560 | 298 | |
Consulaire bijstand | 25 | 0 | 0 | |||||
Inkomensoverdrachten | ||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 220 | 540 | ‒ 320 | |||||
Opdrachten | ||||||||
Consulaire bijstand | 245 | 208 | 527 | 582 | 7 016 | 509 | 6 507 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 3 932 | 4 603 | 4 992 | 2 559 | 1 453 | 2 550 | ‒ 1 097 | |
Consulaire opleidingen | 147 | 246 | 146 | 135 | 80 | 400 | ‒ 320 | |
Consulaire informatiesystemen | 6 354 | 6 607 | 6 386 | 9 429 | 6 181 | 6 903 | ‒ 722 | |
Loket buitenland | 419 | 6 035 | 0 | 6 035 | ||||
Gedetineerdenbegeleiding | 232 | 387 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Loket buitenland | 144 | 0 | 144 | |||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Consulaire informatiesystemen | 628 | 0 | 0 | 0 | ||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 7 659 | 6 681 | 14 840 | 18 370 | 19 822 | 13 449 | 6 373 |
Opdrachten | ||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 20 | 13 | 18 | 116 | 82 | 150 | ‒ 68 | |
Visumverlening | 1 080 | 1 236 | 2 857 | 3 955 | 3 022 | 2 950 | 72 | |
Legalisatie en verificatie | 67 | 46 | 49 | 14 | 38 | 80 | ‒ 42 | |
Consulaire informatiesystemen | 5 653 | 4 535 | 10 886 | 12 212 | 15 925 | 9 241 | 6 684 | |
Informatie Ondersteunend Beslissen | 1 240 | 59 | 0 | 59 | ||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Asiel en migratie | 841 | 851 | 920 | 0 | 696 | 1 028 | ‒ 332 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
Asiel en migratie | 110 | 833 | ||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7 154 | 6 567 | 7 023 | 9 077 | 6 133 | 7 706 | ‒ 1 573 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 6 039 | 6 192 | 1 564 | 2 663 | 4 559 | 5 236 | ‒ 677 | |
Erfgoed | 1 116 | 375 | 0 | 0 | ||||
Opdrachten | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 4 118 | 87 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 1 341 | 1 857 | ||||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 4 470 | 1 574 | 2 470 | ‒ 896 | ||||
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 18 999 | 18 770 | 19 965 | 21 676 | 31 302 | 19 581 | 11 721 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Instituut Clingendael | 2 797 | 800 | 800 | 2 734 | 786 | 820 | ‒ 34 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3 628 | 4 590 | 4 545 | 6 020 | 5 911 | 4 058 | 1 853 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 69 | 99 | ‒ 30 | |||||
Publieksdiplomatie | 2 059 | 2 899 | ‒ 840 | |||||
Onderzoeksprogramma | 79 | 50 | 29 | |||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 211 | |||||||
overige subsidies | 281 | 40 | 0 | |||||
Opdrachten | ||||||||
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 407 | 338 | 376 | 477 | 423 | 525 | ‒ 102 | |
Instituut Clingendael | 2 310 | 1 600 | 710 | |||||
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 082 | 370 | 382 | 387 | 259 | 1 000 | ‒ 741 | |
Algemene voorlichting | 2 469 | 2 290 | 179 | |||||
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 1 779 | 1 906 | 1 500 | 1 736 | 957 | 2 000 | ‒ 1 043 | |
Chinastrategie | 233 | 500 | ‒ 267 | |||||
Onderzoeksprogramma | 2 756 | 1 636 | 247 | 221 | 220 | 1 | ||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 480 | 3 326 | 0 | 3 326 | ||||
Kennisplatform Oost-Europa | ||||||||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 131 | 159 | 879 | 68 | ||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 3 105 | 3 547 | 6 628 | 532 | ||||
Europese bewustwording | 299 | 364 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Algemene voorlichting | 2 217 | 2 200 | 17 | |||||
Publieksdiplomatie | 900 | 0 | 900 | |||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 1 052 | 0 | 2 056 | 1 409 | ||||
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's | ||||||||
Verkeersnotificaties | 215 | 255 | 400 | ‒ 145 | ||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Europese bewustwording | 312 | 85 | 0 | 95 | 546 | 250 | 296 | |
Publieksdiplomatie | 1 606 | 670 | 936 | |||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 6 676 | 0 | 6 676 | |||||
Landenrogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 4 429 | 3 880 | 108 | 7 756 | ||||
Ontvangsten | 52 619 | 55 206 | 64 894 | 53 445 | 21 241 | 50 874 | ‒ 29 633 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 19 790 | 22 337 | 20 407 | 12 559 | 7 381 | 9 500 | ‒ 2 119 |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 32 035 | 31 569 | 44 413 | 40 498 | 13 448 | 40 500 | ‒ 27 052 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 794 | 1 300 | 74 | 74 | 74 | 874 | ‒ 800 |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 314 | 338 | 0 | 338 |
NB de stand zoals gepresenteerd onder de stand vastgestelde begroting wijkt af van de stand vastgestelde begroting bij de eerste suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting, de eerste incidentele suppletoire begroting en de slotwet. De reden hiervoor is dat in deze wetten de ISB(s), die zijn ingediend tussen de vaststelling van de ontwerpbegroting en de vaststelling van de eerste suppletoire begroting, zijn opgeteld bij vastgestelde begroting en in het jaarverslag niet.
Deze incidentele suppletoire begroting betreft een convenant tussen de rijksoverheid, verzekeraars en reisbranche, getiteld «bijzondere bijstand buitenland als gevolg van de impact van het coronavirus (COVID-19)». Teneinde uitvoering te geven aan dit convenant was een aanvulling noodzakelijk op de financiële middelen voor consulaire bijstand van EUR 6,6 miljoen in 2020. Dit wordt verantwoord op artikelonderdeel 4.1 Consulaire bijstand.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget nam in 2020 uiteindelijk toe. Met name in de eerste suppletoire begroting namen de verplichtingen toe. De uiteindelijke toename is grotendeels te verklaren door een stijging voor verplichtingen voor Consulaire dienstverlening en loket buitenland. Verder voor verplichtingen inzake programma’s voor ondersteuning buitenlands beleid (POBB) op het terrein van Coronamaatregelen.
Voor de Nederlandse cultuur (artikel 4.3) is een geplande grotere commitering voor het Nederlands Vlaams Huis DeBuren met 1 jaar uitgesteld.
Uitgaven
Artikel 4.1
De stijging van het budget voor artikel 4.1 komt onder meer door het convenant «bijzondere bijstand buitenland als gevolg van de impact van het coronavirus (COVID-19)». Deze stijging is EUR 6,6 miljoen, zoals toegelicht in de incidentele suppletoire begroting.
Enerzijds stijgen de uitgaven voor consulaire dienstverlening door de digitale ambities zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting. Anderzijds is er sprake van een daling als gevolg van COVID-19, die is beschreven in de toelichting van de tweede suppletoire begroting.
De kosten voor consulaire dienstverlening namen af. Dit met name als gevolg van de coronapandemie. Consulaire voorlichtingscampagnes werden (deels) stopgezet en er vonden minder consulaire opleidingen plaats. Daarnaast vielen de kosten voor reisdocumenten lager uit dan geraamd.
Artikel 4.2
De kosten voor consulaire informatiesystemen nemen toe, dit is beschreven in de toelichting van de eerste suppletoire begroting. Via de eindejaarsmarge wordt een EUR 1 miljoen van het budget van consulaire informatiesystemen doorgeschoven naar volgend jaar.
Artikel 4.4
De uitgaven voor het uitdragen van Nederlandse waarden en belangen neemt in 2020 toe. De stijging is het gevolg van extra inzet ten behoeve van internationale samenwerking in het kader van de coronapandemie. Deze extra uitgaven zijn zowel toegelicht in de eerste suppletoire begroting als de tweede suppletoire begroting.
Naast de stijgingen van de bestedingen waren er ook onderdelen met minder uitgaven. In 2020 heeft de Koning een staatsbezoek gebracht aan Indonesië. Verder vonden er werkbezoeken plaats aan Israël, Auschwitz en woonde de Koning de begrafenisplechtigheid bij van de Sultan van Oman. Door de coronacrisis konden veel geplande bezoeken niet doorgaan.
Ontvangsten
Artikel 4.10
De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 2,1 miljoen. Dit is uitgewerkt in de tweede suppletoire begroting.
Artikel 4.20
De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 27,1 miljoen. Dit is het gevolg van COVID-19. De vraag naar visa en reisdocumenten is lager dan oorspronkelijk begroot. In de tweede suppletoire begroting is dit nader toegelicht. Uiteindelijk waren de opbrengsten nog lager dan begroot, door een verdere verlenging van de reisbeperkingen.