Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 51 873 | 5 600 | 57 473 | 18 664 | 76 137 | 6 329 | 4 509 | 6 129 | 4 154 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 54 198 | 5 600 | 59 798 | 26 088 | 85 886 | 4 539 | 3 589 | 3 589 | 3 614 | |
waarvan juridisch verplicht | 51% | 65% | ||||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 12 462 | 6 600 | 19 062 | 7 435 | 26 497 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Subsidies | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 560 | 1 560 | 0 | 1 560 | ||||||
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 540 | 0 | 540 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Consulaire bijstand | 409 | 6 700 | 7 109 | 0 | 7 109 | |||||
Reisdocumenten en verkiezingen | 2 550 | 2 550 | 0 | 2 550 | ||||||
Consulaire opleidingen | 400 | 400 | 150 | 550 | ||||||
Consulaire informatiesystemen | 7 003 | ‒ 100 | 6 903 | 1 000 | 7 903 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Loket buitenland | 0 | 0 | 5 285 | 5 285 | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | ||||||||||
Loket buitenland | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | ||||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 13 449 | 13 449 | 8 457 | 21 906 | 4 208 | 4 208 | 4 208 | 4 208 | |
Opdrachten | ||||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 150 | 0 | 150 | ||||||
Visumverlening | 2 950 | 2 950 | 8 | 2 958 | 8 | 8 | 8 | 8 | ||
Legalisatie en verificatie | 80 | 80 | 0 | 80 | ||||||
Consulaire informatiesystemen | 9 241 | 9 241 | 8 449 | 17 690 | 4 200 | 4 200 | 4 200 | 4 200 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Asiel en migratie | 1 028 | 1 028 | 0 | 1 028 | ||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7 706 | 0 | 7 706 | 823 | 8 529 | 81 | 81 | 81 | 106 |
Subsidies | ||||||||||
Internationaal Cultuurbeleid | 5 236 | 0 | 5 236 | 623 | 5 859 | ‒ 2 144 | ‒ 2 144 | ‒ 2 144 | ‒ 2 119 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2 470 | 0 | 2 470 | 200 | 2 670 | 2 225 | 2 225 | 2 225 | 2 225 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 20 581 | ‒ 1 000 | 19 581 | 9 373 | 28 954 | ‒ 750 | ‒ 1 700 | ‒ 1 700 | ‒ 1 700 |
Subsidies | ||||||||||
Instituut Clingendael | 820 | 820 | ‒ 34 | 786 | ‒ 2 000 | ‒ 2 000 | ‒ 2 000 | |||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 4 058 | 4 058 | 1 501 | 5 559 | 750 | |||||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 99 | 99 | 0 | 99 | ||||||
Publieksdiplomatie | 3 399 | ‒ 500 | 2 899 | ‒ 1 150 | 1 749 | ‒ 1 135 | ‒ 1 135 | ‒ 1 135 | ‒ 1 135 | |
Onderzoeksprogramma | 50 | 50 | 0 | 50 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | 0 | 525 | ||||||
Instituut Clingendael | 1 600 | 1 600 | 516 | 2 116 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |||
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 | ||||||
Algemene voorlichting | 2 290 | 2 290 | ‒ 1 000 | 1 290 | ‒ 1 700 | ‒ 1 700 | ‒ 1 700 | ‒ 1 700 | ||
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 | ||||||
China-strategie | 500 | 500 | 100 | 600 | ||||||
Onderzoeksprogramma | 220 | 220 | 80 | 300 | ||||||
Bijdragen aan agentschappen | ||||||||||
Algemene voorlichting | 2 200 | 2 200 | 200 | 2 400 | 200 | |||||
Bijdragen aan ZBO's/ RWT's | ||||||||||
Verkeersnotificaties | 400 | 400 | 0 | 400 | ||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 0 | 0 | 8 010 | 8 010 | ||||||
Europese bewustwording | 250 | 250 | 0 | 250 | ||||||
Publieksdiplomatie | 1 170 | ‒ 500 | 670 | 1 150 | 1 820 | 1 135 | 1 135 | 1 135 | 1 135 | |
Ontvangsten | 50 374 | 500 | 50 874 | 7 075 | 57 949 | 20 700 | 20 700 | 20 700 | 23 200 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9 500 | 9 500 | ‒ 2 500 | 7 000 | ‒ 2 500 | ‒ 2 500 | ‒ 2 500 | ||
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 40 000 | 500 | 40 500 | 9 375 | 49 875 | 23 000 | 23 000 | 23 000 | 23 000 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 874 | 874 | 0 | 874 | |||||
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 0 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt omdat aanvullende middelen voor het Loket Buitenland zijn opgenomen. Dit betreft verplichtingen voor de website voor loket buitenland, waardoor de dienstverlening van de agentschappen (o.a. UWV, belastingdienst, SVB) opgenomen kunnen worden. Verder stijgt het verplichtingenbudget als gevolg van de autonome groei van de consulaire dienstverlening welke vraagt om investeringen in het kwaliteitsbehoud van de consulaire IT-systemen. Ten slotte een stijging voor programma’s voor ondersteuning buitenlands beleid (POBB) op het terrein van Coronamaatregelen.
Uitgaven
Artikel 4.1
Het budget voor consulaire dienstverlening neemt meerjarig toe. De belangrijkste reden hiervoor is dat de in 2019 niet bestede middelen voor het loket buitenland en uitgaven voor consulaire ICT systemen in 2020 worden opgenomen. Ook wordt budget voor het loket buitenland, wat is opgenomen op het apparaatsartikel, toegevoegd aan artikel 4.1. Dit omdat het ICT uitgaven betreft en deze staan binnen dit artikel opgenomen. Ten slotte wordt meerjarig extra budget opgenomen voor ICT. Dit ook in lijn met de digitale ambities die binnen het consulaire domein zijn uitgesproken. Deze middelen worden via de extra ontvangsten gefinancierd.
Artikel 4.2
Om ervoor te zorgen dat de lidstaten de kosten voor de behandeling van visa beter kunnen dekken heeft de Europese Unie besloten om het tarief voor een visum te verhogen vanaf 1 februari 2020. Dit betekent dat de totale consulaire opbrengsten vanaf 2020 toenemen. Dit bedrag wordt binnen de BZ-begroting ingezet om het consulaire proces meer kostendekkend te maken en ook de meerkosten die ontstaan als gevolg van autonome groei van het aantal te verstrekken visa op te vangen. Als gevolg hiervan nemen de uitgaven voor consulaire informatiesystemen structureel toe.
Artikel 4.3
Geen toelichting
Artikel 4.4
Het budget voor het uitdragen van Nederlandse waarden en belangen neemt in 2020 toe door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2019 en een intensivering op het terrein van programma’s voor ondersteuning buitenlands beleid (POBB) ten behoeve van internationale ondersteuning in het kader van de bestrijding van Corona. Hier staat tegenover dat vanaf 2021 het budget structureel afneemt doordat uitgaven voor algemene voorlichting worden opgenomen binnen het apparaatsartikel. Het betreft inzet van personeel op het terrein van communicatie en voorlichting.
Ontvangsten
Artikel 4.10
Betreft een neerwaartse bijstelling op de ontvangsten uit de afgifte van paspoorten in verband met de verlenging van de geldigheid van de paspoorten waardoor er minder reisdocumenten verstrekt zullen worden.
Artikel 4.20
Om ervoor te zorgen dat de lidstaten de kosten voor de behandeling van visa beter kunnen dekken heeft de Europese Unie besloten om het tarief voor een visum te verhogen van EUR 60,- naar EUR 80,- vanaf 1 februari 2020. Op basis van de huidige ramingen betekent dit dat de totale consulaire opbrengsten zullen stijgen. Dit bedrag wordt binnen de BZ-begroting ingezet om het consulaire proces meer kostendekkend te maken en ook de meerkosten die ontstaan als gevolg van autonome groei van het aantal te verstrekken visa, op te vangen.
Hier staat tegenover dat als gevolg van de COVID-19 pandemie en de wereldwijde reisrestricties het daarom de verwachting is dat dit jaar het aantal af te geven visa zal dalen. Vooralsnog wordt daarom de oorspronkelijke verwachte stijging verlaagd met EUR 15 miljoen waardoor per saldo voor 2020 de visuminkomsten geraamd worden op EUR 9,4 miljoen.
Artikel 4.40
Geen toelichting
Artikel 4.41
Vanaf 1 mei 2019 worden buitenlandse diplomaten en medewerkers van Internationale organisaties in Nederland aangesproken op verkeersovertredingen. Vanaf dat moment krijgen zij bij een geconstateerde verkeersovertreding een notificatiebrief van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een betaalverzoek ter hoogte van het boetebedrag dat geldt voor de betreffende overtreding. Op basis van een conservatieve inschatting is hiervoor een meerjaren raming opgenomen.