A: Algemene Doelstelling
Het verlenen van goede consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het Kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.
Het versterken van de Nederlandse cultuursector door internationale uitwisseling en presentatie; verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van geïntegreerd buitenlandbeleid, zoals het mensenrechtenbeleid en veiligheidsbeleid.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor de volgende zaken:
Consulaire dienstverlening
Uitvoeren
-
– Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden;
-
– Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten;
-
– Afname van inburgeringsexamens buitenland;
-
– Orange Carpet-beleid, ter bevordering van het Nederlandse bedrijfsleven;
-
– Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland;
-
– Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn;
-
– Uitbrengen van reisadviezen;
-
– Crisisrespons;
-
– Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten;
-
– Afgifte van consulaire verklaringen en legalisaties.
Indicator als uitvoeringsverantwoordelijke:
Indicator | Streefwaarde 2019 | Streefwaarde 2020 |
---|---|---|
Percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld | 85% | 85% |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
De norm voor de doorlooptijd van visumaanvragen (Schengen) bedraagt 15 dagen conform de EU Visumcode (in werking getreden per 5.4.2010). Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 60 dagen.
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een ontvankelijke visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Regisseren
-
– Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid;
-
– Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur en publieksdiplomatie
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken (bij wie ook de coördinatie ligt), de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Het beleidskader voor het ICB wordt steeds voor een periode van vier jaar vastgesteld (beleidskader internationaal cultuurbeleid 2017–2020). De inzet op het gebied van Publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Stimuleren
-
– Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.
-
– Behoud, beheer en ontsluiting van gedeeld cultureel erfgoed.
-
– Buitenlandse bezoekersprogramma’s.
-
– Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen.
Regisseren
-
– Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.
-
– Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten.
-
– Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door publieksdiplomatie en cultuur in te zetten, bijvoorbeeld als instrument in de dialoog over mensenrechten.
Financieren
-
– Ondersteuning van culturele fondsen, instellingen en activiteiten binnen het beleidskader Internationaal Cultuurbeleid (2017–2020).
-
– Nederlands-Vlaamse samenwerking (via ondersteuning van Huis DeBuren in Brussel).
-
– Bezoekersprogramma’s.
-
– Gedelegeerde activiteiten Publieksdiplomatie en Cultuur door Nederlandse ambassades.
-
– Subsidieregeling voor programma’s gericht op jeugd en sociale innovatie in de ring van landen grenzend aan de EU.
C: Beleidswijzigingen
Consulaire Zaken en Visumbeleid
Het beleid is op hoofdlijnen hetzelfde, maar – mede naar aanleiding van de IOB-evaluatie11 – is in de beleidsbrief «de Staat van het Consulaire» geëxpliciteerd wat het Ministerie van Buitenlandse Zaken verstaat onder goede en klantgerichte dienstverlening. Ook ligt bij de consulaire dienstverlening meer nadruk op zelfredzaamheid en besteedt BZ tegelijkertijd meer aandacht aan kwetsbare groepen.
Internationaal Cultuurbeleid
De doorlichting door IOB die in 2019 werd afgerond, vormt geen aanleiding het huidige beleidskader aan te passen, maar levert wel inzichten op voor het opvolgende, vierjarig beleidskader dat met ingang van 2021 van start gaat. In 2020 worden enerzijds programma’s en activiteiten onder het huidige kader afgerond en anderzijds voorbereidingen getroffen ter uitvoering van het opvolgend kader.
Publieksdiplomatie
Er is een nieuwe visuele identiteit van Nederland ontwikkeld om de reputatie van Nederland te versterken en de beleidsmatige doelstellingen concreet te ondersteunen. Het nieuwe verhaal van Nederland en de visuele weergave in een beeldmerk – alles ontwikkeld in nauwe samenspraak met relevante departementen en het bedrijfsleven – onderscheidt Nederland als open, vindingrijk en inclusief. Er komt er een uitgebreide toolkit voor het vertellen van dit verhaal, die vanaf begin 2020 publiekelijk zal worden uitgerold. De implementatie vanaf 2020 versterkt de reputatie van Nederland en ondersteunt de huidige beleidsdoelstellingen, conform huidig beleid op publieksdiplomatie.
D1: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 55.902 | 68.575 | 51.873 | 44.871 | 50.871 | 44.571 | 46.821 | ||
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 55.790 | 70.218 | 54.198 | 49.271 | 49.171 | 49.171 | 49.671 | ||
waarvan juridisch verplicht | 51% | ||||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 13.962 | 17.312 | 12.462 | 9.657 | 9.657 | 9.657 | 12.457 | |
Subsidies | |||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1.524 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | ||
Inkomensoverdrachten | |||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | |||
Opdrachten | |||||||||
Consulaire bijstand | 527 | 409 | 409 | 409 | 409 | 409 | 409 | ||
Reisdocumenten en verkiezingen | 4.992 | 2.900 | 2.550 | 2.550 | 2.550 | 2.550 | 5.350 | ||
Consulaire opleidingen | 146 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Consulaire informatiesystemen | 6.386 | 7.003 | 7.003 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | 4.198 | ||
Loket buitenland | 3.500 | ||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 387 | ||||||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||||||
Loket buitenland | 1.000 | ||||||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 14.840 | 20.619 | 13.449 | 11.189 | 11.089 | 11.089 | 9.339 | |
Opdrachten | |||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 18 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | ||
Visumverlening | 2.857 | 2.900 | 2.950 | 3.050 | 3.050 | 3.050 | 3.050 | ||
Legalisatie en verificatie | 49 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | ||
Consulaire informatiesystemen | 10.886 | 14.586 | 9.241 | 6.881 | 6.781 | 6.781 | 5.031 | ||
Informatie ondersteunend beslissen | 1.875 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Bijdragen asiel en migratie | 920 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | ||
Bijdragen aan ander begrotingshoofdstuk | |||||||||
Bijdragen asiel en migratie | 110 | ||||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7.023 | 9.898 | 7.706 | 8.794 | 8.794 | 8.794 | 8.794 | |
Subsidies | |||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 1.564 | 7.075 | 5.236 | 8.794 | 8.794 | 8.794 | 8.794 | ||
Opdrachten | |||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 4.118 | ||||||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 1.341 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2.823 | 2.470 | |||||||
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 19.965 | 22.389 | 20.581 | 19.631 | 19.631 | 19.631 | 19.081 | |
Subsidies | |||||||||
Instituut Clingendael | 800 | 820 | 820 | 2.420 | 2.420 | 2.420 | 2.420 | ||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 4.545 | 5.958 | 4.058 | 3.058 | 3.058 | 3.058 | 3.058 | ||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 49 | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 | ||
Publieksdiplomatie | 2.833 | 2.329 | 3.399 | 3.399 | 3.399 | 3.399 | 3.399 | ||
Onderzoeksprogramma | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Opdrachten | |||||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 376 | 525 | 525 | 525 | 525 | 525 | 525 | ||
Instituut Clingendael | 1.600 | 1.600 | |||||||
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 382 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
Algemene voorlichting | 2.333 | 4.448 | 2.290 | 2.290 | 4.490 | 4.490 | 4.490 | ||
Koninklijk Huis – inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 1.500 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||
China-strategie | 250 | 500 | 550 | 550 | 550 | ||||
Onderzoeksprogramma | 2.000 | 320 | 220 | 220 | 220 | 220 | 220 | ||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 480 | ||||||||
Bijdragen aan agentschappen | |||||||||
Algemene voorlichting | 2.056 | 2.200 | 2.200 | ||||||
Bijdragen aan ZBO's/ RWT's | |||||||||
Verkeersnotificaties | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Europese bewustwording | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |||
Publieksdiplomatie | 2.943 | 2.340 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | 1.170 | ||
Ontvangsten | 64.894 | 51.749 | 50.374 | 50.374 | 50.374 | 50.374 | 50.374 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 20.407 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 44.413 | 41.375 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 74 | 874 | 874 | 874 | 874 | 874 | 874 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
D2: Budgetflexibiliteit
De uitgaven van subsidies en opdrachten voor gedetineerdenbegeleiding en overige consulaire dienstverlening, op basis van eigen verantwoordelijkheid, aan Nederlanders in het buitenland zijn volledig juridisch verplicht. Voor de consulaire informatiesystemen zijn de verplichtingen nog niet juridisch vastgelegd, maar dat wordt gedurende het jaar gedaan. De inkoop van de te verstrekken reisdocumenten alsmede de geplande uitgaven voor het samen met (keten-)partners reguleren van het personenverkeer zijn nog niet juridisch verplicht en worden aan de hand van de afgifte van paspoorten van visa bepaald. Hiervoor worden wel aan het begin van het begrotingsjaar verplichtingen aangegaan. Binnen het artikelonderdeel grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur zijn de uitgaven voor de specifieke landenprogramma’s nog niet juridisch verplicht, de verplichtingen worden in het begrotingsjaar zelf aangegaan. Voor het inzetten van publieksdiplomatie om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen door het postennetwerk en het ministerie zelf zijn ramingen opgenomen die nog niet juridisch vastliggen. Het gaat dan om activiteiten op het gebied van voorlichting, landenprogramma’s, bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven voor het Corps Diplomatique en internationale organisaties. Het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) is voor 39% juridisch verplicht en wordt gedurende het jaar verder ingevuld. De subsidie voor Clingendael is geheel juridisch vastgelegd. De uitgaven ten behoeve van het Koninklijk Huis worden in de loop van 2020 ingevuld. Dit geldt ook voor de Chinastrategie.
E: Artikelonderdelen
4.1: Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland
-
– Verlenen van financiële- en niet financiële consulaire bijstand aan Nederlanders in nood en/of schrijnende gevallen;
-
– (Stille) diplomatie met oog op eerlijke rechtsgang voor Nederlandse gedetineerden;
-
– Verstrekken van reisadviezen;
-
– Bijstaan van Nederlanders in geval van crises; als dat noodzakelijk en mogelijk is, organiseren, waar mogelijk met partnerlanden, van evacuaties;
-
– Verstrekken van reisdocumenten en opmaken van consulaire akten en verklaringen;
-
– Adviseren en ondersteunen van Nederlandse gedetineerden door gedifferentieerde bezoekfrequentie, in bepaalde landen maandelijkse giften aan gedetineerden, en subsidies ten behoeve van resocialisatie, extra zorg en juridisch advies;
-
– Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen;
-
– Organiseren van opleidingen gericht op optimalisatie van consulaire werkprocessen.
4.2 Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren
-
– Behandelen van aanvragen voor visa kort verblijf en het beleid op dit terrein;
-
– Inname van aanvragen voor MVV’s;
-
– Afnemen van inburgeringsexamens;
-
– Verrichten van legalisaties en uitvoeren van verificatieonderzoeken;
-
– Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen;
-
– Op verzoek van het Ministerie van Justitie en Veiligheid worden algemene en individuele ambtsberichten opgesteld, waarop door J&V mede het toelatings- en terugkeerbeleid wordt gebaseerd;
-
– Diplomatie voor het bemiddelen bij terugkeer van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf;
-
– Samenwerking met instanties in en buiten Nederland, de EU en internationale organisaties;
-
– In het kader van versterkte Europese samenwerking maken van afspraken over wederzijdse visumvertegenwoordiging.
4.3 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur
-
– Subsidieverlening via de posten en aan DutchCulture voor internationale culturele activiteiten.
-
– Ondersteuning van initiatieven in vier landen in de ring rondom Europa die de lokale cultuursector versterken, cultuurparticipatie vergroten, de leefomgeving in steden verbeteren en behoud van lokaal cultureel erfgoed verduurzamen.
4.4 Uitdragen Nederlandse waarden en belangen
-
– Via strategische beleidscommunicatie richt Buitenlandse Zaken zich op doelgroepen die van belang zijn bij het ontwikkelen, bereiken en uitdragen van beleidsdoelstellingen op het terrein van buitenlandbeleid. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de media en via persoonlijke contacten zoals bijeenkomsten. Daarnaast worden online kanalen ingezet, zoals Facebook en twitter.
-
– Bijdrage aan publieksdiplomatie, waarmee Nederlandse ambassades activiteiten kunnen ondersteunen of opstarten op het gebied strategische beleidscommunicatie, beeldvorming over Nederland en internationaal cultuurbeleid;
-
– Subsidie ten behoeve van Instituut Clingendael;
-
– Vanuit het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) worden eenmalige katalyserende activiteiten gefinancierd ter ondersteuning van de doelstellingen van het Nederlandse buitenlandbeleid;
-
– Ondersteuning van de diplomatieke missies, in Nederland: het faciliteren van ambassades en hun medewerkers, maar ook het toepassen, interpreteren, handhaven en implementeren van de Weense verdragen en zetelovereenkomsten en de toepasselijke Nederlandse wet- en regelgeving.
-
– Voor bezoeken, ontvangsten en overige uitgaven hoogwaardigheidsbekleders, Corps Diplomatique en internationale organisaties wordt EUR 1 miljoen geraamd.
-
– Voor uitgevan ten behoeve van staatsbezoeken, officiële bezoeken en werkbezoeken van het Koninklijk Huis wordt EUR 2 miljoen geraamd.
Ontvangsten
-
– De ontvangsten onder dit artikel bestaan hoofdzakelijk uit leges voor de afgifte van reisdocumenten, visa en de legalisatie van documenten. Een deel van de consulaire ontvangsten wordt ingezet om een bijdrage te leveren aan de kosten van het consulaire werkproces.