Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 270 933 | ‒ 3 500 | 267 433 | 7 998 | 275 431 | ‒ 1 780 | ‒ 1 550 | ‒ 1 500 | ‒ 1 500 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 283 826 | ‒ 3 500 | 280 326 | ‒ 8 989 | 271 337 | ‒ 1 705 | ‒ 2 720 | ‒ 3 638 | ‒ 3 639 | |
waarvan juridisch verplicht | 85% | 87% | ||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 12 545 | 12 545 | 941 | 13 486 | ‒ 24 | 6 | 56 | 56 | |
Subsidies | ||||||||||
Atlantische Commissie | 500 | 500 | 56 | 556 | 56 | 56 | 56 | 56 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
NAVO | 7 200 | 7 200 | 840 | 8 040 | ‒ 80 | ‒ 50 | ||||
WEU | 565 | 565 | 45 | 610 | ||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 2 700 | 2 700 | 0 | 2 700 | ||||||
Veiligheidsfonds | 1 580 | 1 580 | 0 | 1 580 | ||||||
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 13 751 | ‒ 500 | 13 251 | 954 | 14 205 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 |
Subsidies | ||||||||||
Anti-terrorisme instituut | 451 | 451 | 34 | 485 | ||||||
Contra-terrorisme | 7 920 | ‒ 500 | 7 420 | 1 250 | 8 670 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | |
Cyber security | 2 800 | 2 800 | ‒ 330 | 2 470 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Contra-terrorisme | 500 | 500 | 0 | 500 | ||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
Contra-terrorisme | 880 | 880 | 0 | 880 | ||||||
Cyber security | 1 200 | 1 200 | 0 | 1 200 | ||||||
2.3 | Wapenbeheersing | 10 873 | 10 873 | 0 | 10 873 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
IAEA | 7 317 | 7 317 | 0 | 7 317 | ||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1 636 | 1 636 | 0 | 1 636 | ||||||
CTBTO | 1 920 | 1 920 | 0 | 1 920 | ||||||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 216 835 | ‒ 3 000 | 213 835 | ‒ 10 665 | 203 170 | ‒ 1 181 | ‒ 2 226 | ‒ 3 194 | ‒ 3 195 |
Subsidies | ||||||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 28 | ||||||
Stabiliteitsfonds | 25 000 | 25 000 | 0 | 25 000 | ||||||
Training buitenlandse diplomaten | 2 500 | 2 500 | 250 | 2 750 | ||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
OVSE | 6 000 | 6 000 | 0 | 6 000 | ||||||
Stabiliteitsfonds | 63 400 | ‒ 1 500 | 61 900 | ‒ 2 000 | 59 900 | ‒ 6 250 | ‒ 6 250 | ‒ 6 250 | ‒ 6 250 | |
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 99 849 | ‒ 1 500 | 98 349 | 0 | 98 349 | 1 162 | ‒ 532 | ‒ 1 500 | ‒ 1 500 | |
Overige | 58 | 58 | ‒ 58 | 0 | ‒ 1 293 | ‒ 644 | ‒ 644 | ‒ 645 | ||
Bijdragen aan ander begrotingshoofdstuk | ||||||||||
Inzet hoog-risico posten | 20 000 | 20 000 | ‒ 8 857 | 11 143 | 5 200 | 5 200 | 5 200 | 5 200 | ||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 29 822 | 29 822 | ‒ 219 | 29 603 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 11 822 | 11 822 | 804 | 12 626 | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 0 | 0 | 9 131 | 9 131 | 9 754 | 9 854 | 9 854 | 9 854 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 18 000 | 18 000 | ‒ 10 154 | 7 846 | ‒ 9 754 | ‒ 9 854 | ‒ 9 854 | ‒ 9 854 | ||
Ontvangsten | 1 242 | 1 242 | 0 | 1 242 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 242 | 242 | 0 | 242 | |||||
2.40 | Restituties programma's | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Toelichting
Verplichtingen
Het totaal van de verplichtingen voor 2020 neemt toe als gevolg van een tweetal mutaties. Ten eerste is het subsidieplafond van het MATRA-programma «Overheid tot Overheid» verhoogd. Ten tweede is de bijdrage aan de NAVO als deel van de verdragsverplichting meerjarig verhoogd waardoor het verplichtingenbudget in 2020 is bijgesteld. Vanaf 2021 daalt het verplichtingenbudget omdat een deel van de amendementen Sjoerdsma/Koopmans en Voordewind vanaf 2021 meerjarig is verwerkt op dit artikel waarbij deze budgetten overgeheveld zijn naar het apparaatsartikel (art. 7).
Uitgaven
Artikel 2.1
De uitgaven voor goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid zijn toegenomen vanwege een stijging van de bijdrage aan de NAVO. Het betreft hier een verdragsverplichting.
Artikel 2.2
De verhoging van de uitgaven binnen dit artikelonderdeel is het gevolg van het doorschuiven van de niet bestede middelen uit 2019 voor contra-terrorisme naar 2020. Het betreft budget voor de bijdrage aan de GCERF (Global Community Engagement and Resilience Fund).
Artikel 2.3
Geen toelichting
Artikel 2.4
Het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband neemt structureel af. De afname is het gevolg van een aantal mutaties.
Vanwege de structurele verwerking van twee aangenomen amendementen (Voordewind, en Sjoerdsma/Koopmans) aangaande de opening van een ambassade in Jerevan en de versterking van het postennet op terrein van mensenrechten, migratie en veiligheidsdreigingen binnen het postennet, daalt het budget voor het Stabiliteitsfonds en VN-crisisbeheersingsoperaties. Beide amendementen hebben meerjarige budgettaire gevolgen. Ook neemt het budget voor 2020 van het stabiliteitsfonds af om hiermee bij te dragen aan de extra middelen, die in het kader van de COVID-19 pandemie, worden opgenomen onder de programma's voor ondersteuning beleid binnen beleidsartikel 4.4.
Daarnaast wordt een deel van het budget voor de inzet hoog-risicoposten conform de geldende systematiek overgeheveld naar het ministerie van Defensie voor de beveiliging van personeel van een aantal hoog-risico posten.
Vanaf 2021 wordt het budget van dit subartikel verlaagd ten behoeve van een aantal veiligheidsinvesteringen in het apparaat. Om het postennet in zijn huidige vorm te kunnen behouden is het vanwege verhoogde veiligheidsrisico’s noodzakelijk om de (fysieke) beveiliging van een aantal hoog-risico posten te versterken. Hiervoor wordt extra budget vrijgemaakt door een deel van de middelen voor het Stabiliteitsfonds in te zetten voor deze investering. Daar het hier een investering in het apparaat betreft zijn de fondsen overgeheveld naar artikel 7. Het betreft incidentele uitgaven voor de periode 2020-2024 voor maatregelen die noodzakelijk zijn om de veiligheid van het personeel op deze posten te waarborgen.
Artikel 2.5
Geen toelichting
Ontvangsten
Artikel 2.10 en 2.40
Geen toelichting