A: Algemene doelstelling
Het bevorderen van de Nederlandse en internationale veiligheid en stabiliteit door doelgerichte bilaterale en multilaterale samenwerking en het bevorderen van democratische transitie in prioritaire gebieden, vooral in de ring rond Europa.
Veiligheid is geen vanzelfsprekendheid. De internationale omgeving verandert snel en ingrijpend. Wat er in de wereld om ons heen gebeurt, heeft direct gevolgen voor onze eigen veiligheid en voor onze welvaart. Veel van de grensoverschrijdende dreigingen waaraan Nederland bloot staat, zijn van een dusdanige omvang en complexiteit dat een geïntegreerde aanpak en samenwerking in internationaal verband geboden is. Voorbeelden zijn de proliferatie van massavernietigingswapens, terrorisme en gewelddadig extremisme, ongewenste buitenlandse inmenging door statelijke actoren, grensoverschrijdende criminaliteit en cyberdreigingen.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De basis voor de inzet van het kabinet op internationaal veiligheidsbeleid ligt besloten in de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS) die in het voorjaar van 2018 aan de Tweede en Eerste Kamer is aangeboden. De GBVS aanpak beschrijft drie pijlers: onveiligheid voorkomen waar mogelijk, verdedigen tegen urgente dreigingen waar noodzakelijk en het versterken van ons veiligheidsfundament. Om de daarbij benoemde dertien doelen te behalen is de samenhangende inzet nodig van defensie, diplomatie, economie, ontwikkelingssamenwerking, politie, inlichtingendiensten en justitie. Dit onderwerp strekt zich dus uit naar andere begrotingen, zoals Defensie, Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking, Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken en Klimaat. Onze veiligheidsbelangen vergen een wereldwijde inzet voor de veiligheid van Nederlanders, Nederland en het Koninkrijk.
De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor:
Stimuleren
Bevorderen en bewaken van de coherentie en consistentie van de Nederlandse inzet in bilateraal en multilateraal verband gericht op grotere veiligheid en duurzame stabiliteit, onder andere door:
-
– Nederlandse bijdragen in het kader van de EU, de VN, de NAVO en de OVSE;
-
– Deelname aan ad hoc coalities zoals het Non-Proliferation and Disarmament Initiative (NPDI) en de Friends of the CTBT (Alomvattend Kernstopverdrag);
-
– Een vooraanstaande rol te spelen op het gebied van de versterking van het internationaalrechtelijk en normatief kader betreffende cyberspace door middel van activiteiten gericht op zowel capaciteitsopbouw als op internationale consultatie;
-
– De Nederlandse actieve rol binnen het Global Counter Terrorist Forum en de Global Coalition to Counter/Defeat ISIS;
-
– Preventie aan de bron, door in risicolanden samenwerking te zoeken om de dreiging van radicalisering, gewelddadig extremisme en terrorisme te verminderen.
-
– Grote inzet op fysieke veiligheid van burgers via het Nederlandse humanitair ontmijnen en cluster munitie programma;
-
– De veiligheidsbehoeftes van de bevolking centraal te stellen o.a. door conflictpreventie-benadering (Early Warning & Early Action), en het benadrukken van accountability en good governance via Security Sector Reform (SSR) programma’s; en
-
– Deelname aan crisisbeheersingsoperaties in multilateraal verband en inzet voor verbetering van de effectiviteit van deze operaties.
Regisseren
-
– Artikel 100-procedures ter voorbereiding van besluitvorming betreffende wereldwijde inzet van de krijgsmacht in crisisbeheersingsoperaties conform het Toetsingskader 2014, in nauwe afstemming met de Minister van Defensie, de Minister voor Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking en de Minister van Justitie & Veiligheid.
-
– De toepassing van terrorismesancties/Sanctieregeling 2007 als onderdeel van het sanctiebeleid, uitgevoerd in overeenstemming met de Ministers van Financiën en Justitie & Veiligheid.
-
– In het kader van een zorgvuldig en transparant wapenexportbeleid draagt de Minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijkheid voor de buitenlandpolitieke toetsing van Nederlandse vergunningaanvragen voor wapenexporten. De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is eindverantwoordelijk voor het afgeven van de wapenexportvergunningen.
Financieren
-
– Bijdragen aan goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid, waaronder aan de NAVO.
-
– Bijdragen ter bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit, waaronder aan het International Centre for Counter-Terrorism, het Global Counter Terrorism Forum, en de Regionale Veiligheidscoördinatoren binnen het BZ-postennet.
-
– Bijdragen ter bevordering van ontwapening en wapenbeheersing en bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens, waaronder aan het IAEA en de OPCW.
-
– Bijdragen ter bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband vanuit het Budget Internationale Veiligheid, in samenspraak met de Minister van Defensie, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister voor BHOS, waaronder bijdragen aan crisisbeheersingsoperaties van de VN, de EU, de NAVO en de OVSE en flankerende activiteiten gefinancierd uit het Stabiliteitsfonds.
-
– Bijdragen ter bevordering van transitie in prioritaire gebieden, met name in de ring rond Europa via het in 2016 ingestelde Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP). Het NFRP bestaat uit het programma voor Maatschappelijke Transformatie (Matra), gericht op (Zuid)Oost-Europa, en het Shiraka-programma, gericht op de Arabische regio. Ook vanuit het Stabiliteitsfonds worden programma’s in een aantal landen in deze regio’s gefinancierd.
-
– Bijdragen aan conflictpreventie via uitvoering Early Warning & Early Action beleid, mede gefinancierd vanuit het Stabiliteitsfonds.
-
– Bijdragen aan normstelling en internationaal recht, bevordering van mensenrechten en capaciteitsopbouw in cyber space.
-
– Bijdrage aan de fysieke veiligheid van mensen via meerjarig humanitair ontmijnen en cluster munitie programma.
-
– Bijdragen aan Security Sector Reform (SSR) programma’s ter bevordering van effectiviteit, legitimiteit, oversight en accountability van veiligheidsactoren vanuit het Stabiliteitsfonds.
-
– Bijdragen aan (NGO/ATT) programma’s, die regulering en transparantie van de internationale wapenhandel bevorderen.
C: Beleidswijzigingen
De Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie uit 2018 is het bepalende beleidskader voor de inzet de komende jaren. Ten opzichte van de begroting 2019 zijn in dit kader geen beleidswijzigingen voorzien in 2020.
D1: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 233.786 | 264.869 | 270.933 | 270.753 | 278.253 | 270.753 | 270.753 | ||
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 238.286 | 289.971 | 283.826 | 285.893 | 284.517 | 285.384 | 284.397 | ||
waarvan juridisch verplicht | 85% | ||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 12.038 | 13.205 | 12.545 | 12.465 | 12.465 | 12.465 | 12.465 | |
Subsidies | |||||||||
Atlantische Commissie | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 1.150 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
NAVO | 7.628 | 7.200 | 7.200 | 7.200 | 7.200 | 7.200 | 7.200 | ||
WEU | 609 | 565 | 565 | 565 | 565 | 565 | 565 | ||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 851 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | ||
Veiligheidsfonds | 1.300 | 2.240 | 1.580 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 17.150 | 14.302 | 13.751 | 13.541 | 13.751 | 13.751 | 13.751 | |
Subsidies | |||||||||
Anti-terrorisme instituut | 444 | 1.624 | 451 | 341 | 551 | 551 | 551 | ||
Contra-terrorisme | 5.406 | 7.700 | 7.920 | 7.920 | 7.920 | 7.920 | 7.920 | ||
Cyber security | 1.832 | 4.148 | 2.800 | 3.080 | 3.080 | 3.080 | 3.080 | ||
Opdrachten | |||||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 231 | 330 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Contra-terrorisme | 1.080 | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Contra-terrorisme | 7.068 | 0 | 880 | 880 | 880 | 880 | 880 | ||
Cyber security | 1.089 | 0 | 1.200 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | ||
2.3 | Wapenbeheersing | 9.749 | 13.138 | 10.873 | 10.882 | 10.794 | 10.794 | 10.794 | |
Subsidies | |||||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 106 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
IAEA | 6.551 | 7.317 | 7.317 | 7.317 | 7.317 | 7.317 | 7.317 | ||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1.392 | 3.901 | 1.636 | 1.645 | 1.557 | 1.557 | 1.557 | ||
CTBTO | 1.700 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | ||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 172.089 | 220.136 | 216.835 | 219.183 | 217.685 | 218.552 | 217.565 | |
Subsidies | |||||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | ||
Stabiliteitsfonds | 22.965 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | ||
Training buitenlandse diplomaten | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Regionale stabiliteit | 200 | ||||||||
Opdrachten | |||||||||
Stabiliteitsfonds | 2 839 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
OVSE | 5.376 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | ||
Stabiliteitsfonds | 50.257 | 63.400 | 63.400 | 63.400 | 63.400 | 63.400 | 63.400 | ||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 80.479 | 109.919 | 99.849 | 99.849 | 99.849 | 99.849 | 99.849 | ||
Regionale stabiliteit | 5.093 | 2.000 | |||||||
Overige | 6.546 | 58 | 2.406 | 908 | 1.775 | 788 | |||
Bijdragen aan ander begrotingshoofdstuk | |||||||||
Inzet hoog-risico posten | 4.743 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |||
Stabiliteitsfonds | 2.352 | ||||||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 27.260 | 29.190 | 29.822 | 29.822 | 29.822 | 29.822 | 29.822 | |
Subsidies | |||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA | 5.015 | 13.522 | 11.822 | 11.822 | 11.822 | 11.822 | 11.822 | ||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 3.176 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 11.471 | 15.668 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | ||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA | 7.598 | ||||||||
Ontvangsten | 3.226 | 1.242 | 1.242 | 1.242 | 1.242 | 1.242 | 1.242 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 212 | 242 | 242 | 242 | 242 | 242 | 242 | |
2.40 | Restituties programma’s | 3.014 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
D2: Budgetflexibiliteit
Binnen het artikelonderdeel «Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid» is ruim 90% juridisch verplicht. Het betreft de uitgaven voor de NAVO, Atlantische Commissie en verplichtingen richting de (inmiddels opgeheven) West-Europese Unie (WEU). Uitzondering hierop is het Programma Ondersteunig Buitenlands Beleid (POBB) waarvan 70% juridisch is verplicht. Binnen het artikel «Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme» is het budget voor Contra-terrorisme en Cyber security voor 90% juridisch verplicht. Het artikelonderdeel «Wapenbeheersing» is volledig juridisch verplicht. Het betreft verdragsrechtelijke contributies. Het stabiliteitsfonds is voor ruim de helft van het budget juridisch verplicht. Begin 2020 wordt voor humanitair ontmijnen nog een subsidiebeleidskader gepubliceerd. Verdragscontributies aan de VN-crisisbeheersingsoperaties (vredesmissies) en beveiliging hoog-risico posten zijn volledig juridisch verplicht. Op het artikelonderdeel «Bevordering van transitie in prioritaire gebieden» zijn de voorziene uitgaven voor het Shiraka-programma’s grotendeels verplicht. Voor het niet-juridische verplichte deel van het Matra-programma zal nog gedurende 2019 een tender worden uitgeschreven voor de toekenning van nieuwe Matra projecten gericht op de ondersteuning van overheden in de Matra-doellanden. Deze toekenningen zullen in 2020 juridisch worden verplicht.
E: Toelichting op de financiële instrumenten
2.1. Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid
-
– Jaarlijkse verplichte bijdrage aan de NAVO.
-
– Jaarlijkse bijdrage aan het EU-Satellietcentrum en het Institute for Security Studies ten behoeve van de financiële verplichtingen (uitkering pensioengelden ex-WEU personeel) van de in juli 2011 opgeheven WEU.
-
– Jaarlijkse subsidie aan de Atlantische Commissie, ter ondersteuning van het maatschappelijk debat over de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid.
-
– Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) en Veiligheidsfonds, voor kleinschalige activiteiten met een katalyserende werking die het Nederlandse veiligheidsbeleid ondersteunen.
2.2. Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme
-
– Jaarlijkse bijdrage aan het in Den Haag gevestigde onafhankelijke International Centre for Counter-Terrorism (ICCT).
-
– Nederlandse inspanningen in multilateraal verband, met name als lid van het Global Counterterrorism Forum en Global Coalition to Counter/Defeat ISIS uit het Stabiliteitsfonds (verantwoording onder 2.4) en middelen die voortkomen uit het besluit tot versterking van de inspanningen op het gebied van contraterrorisme worden activiteiten gefinancierd. De projecten en programma’s op dit artikelonderdeel zijn gericht op de versterking van capaciteit in voor Nederland prioritaire regio’s om terrorisme, gewelddadig extremisme en radicalisering te voorkomen en te bestrijden.
-
– Daarnaast wordt budget vrijgemaakt om in te zetten op cybersecurity. Deze middelen worden onder meer ingezet voor het bevorderen van een normatief internationaal kader voor cyberactiviteiten en versterking van de kennispositie van de medewerkers op het gebied van cyber.
-
– Capaciteitsopbouw op het gebied van cyber security, cyber crime, data protectie en e-governance door middel van financiering van Nederlandse initiatieven onder het Global Forum on Cyber Expertise.
-
– Jaarlijkse bijdrage aan het in Finland gevestigde European Centre of Excellence Countering Hybrid Threats.
2.3 Wapenbeheersing
-
– Jaarlijkse bijdragen aan het IAEA, de OPCW en de CTBTO.
-
– Ondersteuning van kleinschalige initiatieven gericht op uitvoering van het Biologische en Toxische Wapens Verdrag (BTWC), Non-Proliferatie Verdrag (NPV) en de Ottawa Conventie.
-
– Bijdrage aan activiteiten onder auspiciën van het G7 Global Partnership against the Spread of Weapons and materials of Mass Destruction op het gebied van het tegengaan van proliferatie van radiologische en nucleaire bronnen en bio-security, en het bevorderen van implementatie sanctieprogramma’s.
2.4 Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
-
– Verbetering van de inzet van civiele expertise door modernisering van de civiele missiepool.
-
– Verdragscontributies aan de VN-crisisbeheersingsoperaties (vredesmissies).
-
– Bijdragen uit het Stabiliteitsfonds voor de inzet op het snijvlak van vrede, veiligheid en ontwikkeling. Het fonds kan o.a. worden ingezet om activiteiten te financieren op gebied van oude en nieuwe dreigingen, zoals aanpak van wapen- en drugssmokkel en grensoverschrijdende criminaliteit, ontmijning en piraterijbestrijding. Daarnaast worden een aantal lopende activiteiten uit het fonds gefinancierd, zoals ontmijningsactiviteiten, training voor Afrikaanse peacekeepers (ACOTA), en bijdragen aan de VN op specifieke thema’s.
-
– Er is structureel EUR 20 miljoen beschikbaar voor de beveiliging van diplomaten en ambassades in gebieden met een hoog-risicoprofiel.
-
– Bijdragen ten behoeve van de trainingen van buitenlandse diplomaten in Nederland.
2.5 Bevordering van transitie in prioritaire gebieden
-
– Het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP) wordt gebruikt om organisaties en mensen te ondersteunen bij het verbeteren en versterken van democratische processen, institutionele capaciteit en de rechtsstaat. Het NFRP bestaat uit het Matra programma (Matra: maatschappelijke transformatie) gericht op het Oostelijk Partnerschap en Pre-accessie regio (de Westelijke Balkan en Turkije) en het Shiraka-programma, gericht op het Midden-Oosten en Noord-Afrika, elk met eigen beleidsaccenten. Met ingang van 2018 is het budget voor het NFRP structureel verhoogd, zowel vanwege de relevantie van de Matra- en Shiraka-programma’s als om uitvoering te geven aan de motie Servaes/Ten Broeke (Kamerstuk, 34 300-V, nr. 26).