17 Luchtvaart | Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vast-gestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 44.713 | 861 | 45.574 | 90.752 | 136.326 | ‒ 177 | ‒ 177 | ‒ 107 | ‒ 107 |
Waarvan garantieverplichtingen | 23.000 | 23.000 | 97.700 | 120.700 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | ‒ 6.948 | 15.626 | ‒ 177 | ‒ 177 | ‒ 107 | ‒ 107 | |||
Uitgaven | 24.443 | 861 | 25.304 | 1.202 | 26.506 | 443 | 393 | 29 | 12 |
Waarvan juridisch verplicht | 73% | 70% | |||||||
17.01 Luchtvaart | 24.443 | 861 | 25.304 | 1.202 | 26.506 | 443 | 393 | 29 | 12 |
17.01.01 Opdrachten | 14.641 | 861 | 15.502 | ‒ 5.920 | 9.582 | 52 | 22 | 116 | 99 |
‒ Opdrachten GIS | 2.050 | 2.050 | 35 | 2.085 | 18 | 15 | 15 | 15 | |
- Caribisch Nederland | 6.265 | 6.265 | ‒ 5.717 | 548 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
- Overige Opdrachten | 6.326 | 861 | 7.187 | ‒ 238 | 6.949 | ‒ 6 | ‒ 33 | 61 | 44 |
17.01.02 Subsidies | 3.177 | 3.177 | 225 | 3.402 | 373 | 366 | ‒ 92 | ‒ 92 | |
- Leefbaarheidsfonds | 400 | 400 | 7 | 407 | 7 | ||||
- Subsidie tarieven Bonaire | 319 | 319 | 428 | 747 | 425 | 425 | |||
- Subsidie omploegen graan | 1.786 | 1.786 | ‒ 169 | 1.617 | 32 | 32 | |||
- Overige Subsidies | 672 | 672 | ‒ 41 | 631 | ‒ 91 | ‒ 91 | ‒ 92 | ‒ 92 | |
17.01.03 Bijdragen aan agentschappen | 1.449 | 1.449 | 1.331 | 2.780 | 15 | 2 | 2 | 2 | |
- Waarvan bijdrage aan KNMI | 14 | 14 | 14 | ||||||
- Waarvan bijdrage aan RWS | 435 | 435 | 842 | 1.277 | 15 | 2 | 2 | 2 | |
- Waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland) | 1.000 | 1.000 | 489 | 1.489 | |||||
17.01.04 Bijdragen aan medeoverheden | 3.500 | 3.500 | 5.559 | 9.059 | |||||
- Bijdrage Caribisch Nederland | 3.500 | 3.500 | 5.558 | 9.058 | |||||
17.01.05 Bijdragen aan internationale organisaties | 1.476 | 1.476 | 3 | 1.479 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
17.01.06 Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 200 | 200 | 4 | 204 | |||||
Ontvangsten | 1.174 | 1.174 | 632 | 1.806 | 215 | 215 | ‒ 140 | ‒ 140 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 90,8 miljoen is met name het gevolg van het afboeken en aangaan van garantieverplichtingen.
Enerzijds is de garantieverplichting aan Winair afgeboekt (- € 23 miljoen). Eind 2019 heeft Winair gemeld dat de onderneming vanwege gewijzigde marktomstandigheden en toekomstplannen thans geen behoefte meer heeft aan een garantstelling voor de aanschaf van nieuwe vliegtuigen voor de korte afstand (waaronder tussen thuisbasis St Maarten en de Nederlandse gemeenten Saba en Sint Eustatius) zoals aanvankelijk werd beoogd.
Anderzijds zijn er drie aanvullende garantieverplichingen aangegaan:
– Door afname van het vliegverkeer in 2020 komt de financiering van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) onder druk te staan, want deze wordt grotendeels betaald uit de heffingen die de luchtvaartmaatschappijen betalen die het Nederlandse luchtruim gebruiken. Dit levert voor LVNL een liquiditeitsprobleem op. Hiervoor is een verhoging van het rekening courant krediet met € 120 miljoen nodig (van € 45 miljoen naar € 165 miljoen) om dit jaar de liquiditeit te waarborgen. Met dit rekening courant krediet worden ook de Nederlandse contributies aan EUROCONTROL en het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) voor 2020 gegarandeerd. IenW stelt zich hiervoor garant.
– Airport Coordination Netherlands (ACNL) is per 1 april 2020 een publiekrechtelijk zbo onder verantwoordelijkheid van IenW. ACNL voert een publieke taak uit; het toedelen van slots aan luchtvaartmaatschappijen voor vertrek of landing op Nederlandse luchthavens en de monitoring hierop. ACNL wil na omvorming tot ZBO gebruik maken van de mogelijkheid om te schatkistbankieren bij het ministerie van Financiën. IenW stelt zicht hiervoor garant tot een maximum van € 0,5 miljoen.
– Daarnaast wordt deze leenfaciliteit van ACNL - zoals hierboven toegelicht - verhoogd met € 0,2 miljoen naar € 0,7 miljoen om dit jaar de liquiditeit te waarborgen. IenW stelt zich hiervoor garant. Door Covid-19 en de internationale vliegrestricties is het vliegverkeer in het Europese luchtvaartnetwerk en ook in Nederland afgenomen. Hierdoor komt de financiering van ACNL onder druk te staan, omdat deze wordt betaald uit de heffingen die de gecoördineerde luchthavens en de luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van slots.
Tevens is er € 9 miljoen verplichtingenbudget voor bijdragen aan medeoverheden bij de tweede supppletoire begroting 2019 van 2020 naar 2019 geschoven, om de volledige verplichting aab te kunnen gaan. De budgettaire verwerking over het jaar 2020 vindt nu plaats.
Overige kleinere mutaties die samenhangen met mutaties op het uitgavenbudget verklaren het resterende verschil.
Uitgaven
17.01 Luchtvaart
17.01.01 Opdrachten
De verlaging van het uitgavenbudget op het instrument Opdrachten wordt voornamelijk veroorzaakt door een overboeking van € 5,5 miljoen van het opdrachtenbudget naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden ten behoeve van een bijzondere uitkering aan Sint Eustatius voor de bestrijding van erosie. Deze middelen zijn in 2018 bij Incidentele Suppletoire begroting voor Wederopbouw Caribisch Nederland (Kamerstukken II 2017–2018, 34 897 XII, nr. 2) toegevoegd aan de begroting Hoofdstuk XII van IenW voor de wederopbouw van de luchthaven naar aanleiding van de orkaanschade en voor de erosieproblematiek op Sint Eustatius.
Daarnaast wordt er € 1,4 miljoen van het opdrachtenbudget overgeboekt naar het instrument Bijdrage aan agentschappen ten behoeve van de inzet van Rijkswaterstaat op Caribisch Nederland.
17.01.02 Subsidies
Er vindt een overboeking plaats van overige subsidies naar overige opdrachten (- € 0,1 miljoen). Het betreft de overboeking vanuit de subsidie Omgevingsraad Schiphol (ORS). IenW draagt financieel bij aan de activiteiten van de ORS. Dit onafhankelijke overleg- en adviesorgaan verenigt bewoners, regionale en lokale overheden, luchtvaartpartijen en brancheorganisaties met als doel om de hinder van Schiphol zoveel mogelijk te beperken en een optimaal gebruik van de luchthaven te bevorderen. De jaarlijkse bijdrage bedraagt maximaal € 264.000. De overboeking uit het subsidiebudget vindt plaats naar uitbestedingsopdrachten voor het project Schiphol. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Daarnaast vindt er een desaldering van ontvangsten van LVNL plaats met de Subsidies tarieven Bonaire (€ 0,5 miljoen). Om een onaanvaardbare stijging in de tarieven voor het gebruik van luchtverkeersdienstverlening op en rond Bonaire International Airport te voorkomen, zal IenW een deel van de kosten voor het leveren van de dienst door Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP) dekken via subsidiering. Zonder deze bijdrage zouden de tarieven dusdanig sterk stijgen dat een mogelijke verstoring van de markt zal optreden, met bijbehorend negatief effect op de lokale gemeenschap. Voor de nieuwe subsidieperiode 2020 ‒ 2022 wordt het subsidiebudget verhoogd. De bijdrage aan DC-ANSP in 2020 bedraagt maximaal € 760.000. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Er vindt een overboeking plaats van € 50.000 van overige opdrachten naar overige subsidies ten behoeve van de subsidie aan de stichting Advisering Bewonersvertegenwoordigers Regionale Luchthavens (Stichting ABReL). De subsidie heeft tot doel om gezamenlijke opvattingen van de bewonersvertegenwoordigers in te brengen in de diverse discussies, op bijvoorbeeld landelijk niveau en de gezamenlijke belangen van bewoners bij regionale luchthavens daar te behartigen en bewonersvertegenwoordigers in de diverse commissies regionaal overleg te ondersteunen bij hun werk in deze commissies regionaal overleg en tenslotte zorg te dragen voor kennis- en informatie-uitwisseling tussen de bewonersvertegenwoordigers uit de commissies regionaal overleg bij de diverse luchthavens. De bijdrage bedraagt maximaal € 50.000. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
17.01.03 Bijdragen aan agentschappen
De verhoging van het budget wordt verklaard door de overboeking van € 1,4 miljoen van het instrument Opdrachten naar Bijdragen aan agentschappen. Dit is met name ten behoeve van de inzet van Rijkswaterstaat op Caribisch Nederland.
17.01.04 Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van het budget wordt verklaard door de overboeking van € 5,5 miljoen van het opdrachtenbudget naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden ten behoeve van een bijzondere uitkering aan Sint Eustatius voor de bestrijding van erosie.