16 Openbaar vervoer en spoor | Ontwerp-begroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vast-gestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 23.353 | 23.353 | 7.222 | 30.575 | 225 | 205 | 200 | 339 | |
Uitgaven | 28.508 | 28.508 | 7.022 | 35.530 | 775 | 780 | 775 | 539 | |
Waarvan juridisch verplicht | 37% | 29% | |||||||
16.01 OV en Spoor | 28.508 | 28.508 | 7.022 | 35.530 | 775 | 780 | 775 | 539 | |
16.01.01 Opdrachten | 6.399 | 6.399 | 899 | 7.298 | 140 | 165 | 432 | 414 | |
16.01.02 Subsidies | 18.719 | 18.719 | 2.061 | 20.780 | 526 | 505 | 233 | 15 | |
- Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer | 14.600 | 14.600 | 356 | 14.956 | 261 | 240 | 218 | ||
‒ 3e spoor Duitsland | 3.000 | 3.000 | 3.000 | ||||||
- Overige Subsidies | 1.119 | 1.119 | 1.705 | 2.824 | 265 | 265 | 15 | 15 | |
16.01.03 Bijdragen aan agentschappen | 940 | 940 | ‒ 19 | 921 | 28 | 29 | 29 | 29 | |
- Waarvan bijdrage aan KNMI | 45 | 45 | 1 | 46 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 895 | 895 | ‒ 20 | 875 | 27 | 28 | 28 | 28 | |
16.01.04 Bijdragen aan medeoverheden | 2.350 | 2.350 | 79 | 2.429 | 79 | 79 | 79 | 79 | |
- CLU Betuweroute en HSL | 2.350 | 2.350 | 79 | 2.429 | 79 | 79 | 79 | 79 | |
16.01.05 Bijdragen aan internationale organisaties | 100 | 100 | 2 | 102 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
16.01.10 Leningen | 4.000 | 4.000 | |||||||
Ontvangsten | 4.750 | 4.750 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 7,2 miljoen is voornamelijk het gevolg van een lening aan de waddenveren «Terschellinger Stoomboot Maatschappij (TSM)» en «Wagenborg Passagiersdiensten’’ (WPD) van respectievelijk € 3 en € 1 miljoen. Het Rijk acht de instandhouding van de veerverbinding naar de waddenveren een essentieel onderdeel van de vitale infrastructuur. Daarom wordt aanvullend op het generiek maatregelenpakket van het Kabinet tijdelijk additionele liquiditeitssteun geboden in de vorm van een plafondrelevante renteloze lening. Zo wordt voorkomen dat de waddenveren op korte termijn stoppen met varen.
Daarnaast de overboeking van middelen van het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII ter dekking van een subsidie aan de NS voor de inpassing van de intercity verbinding tussen Dordrecht en Eindhoven (€1,4 miljoen). Ook zijn er activiteiten, zoals de Audit BOV (beheer onderhoud en vervanging), het taxibeleid en de ordening van de HSL-Zuid, doorgeschoven van 2019 naar 2020 (€ 0,9 miljoen). Bovendien is er een autonome ophoging van het verplichtingenbudget i.v.m. de verstrekking van een subsidie aan de Decentrale Openbaar Vervoer Autoriteiten (€ 0,8 miljoen). Daar tegenover staat een afboeking van verplichtingen (€ 0,4 miljoen) vanwege de jaarlijkse bijdrage aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Uitgaven
16.01 OV en spoor
16.01.02 Subsidies
De verhoging van subsidies met € 1,8 miljoen is vooral het gevolg van een overboeking van het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII naar aanleiding van een subsidieaanvraag van de NS. De NS gebruikt deze subsidie voor de inpassing van de intercityverbinding tussen Dordrecht en Eindhoven (€1,4 miljoen). Daarnaast werd er budget overgeheveld van opdrachten naar subsidies in verband met de subsidie aan de Decentrale Openbaar Vervoer Autoriteiten (DOVA) voor data van reizigersinformatie (€0,3 miljoen).
16.01.10 Leningen
Dit betref een lening aan de waddenveren Terschellinger Stoomboot Maatschappij (TSM)» en «Wagenborg Passagiersdiensten’’ (WPD) van respectievelijk € 3 en € 1 miljoen. om te voorkomen dat de waddenveren op korte termijn moeten stoppen met varen. Zie ook de toelichting bij verplichtingen hierboven.
Ontvangsten
Dit betreft met name de terugbetaling van de verstrekte lening aan de waddenveren ( € 4 miljoen) zoals hierboven wordt toegelicht. Daarnaast zijn er ontvangsten de ontvangsten van regionale partijen voor Toekomstbeeld OV2040 (€ 0,750 miljoen).