Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW, ISB2, NvW ISB2, ISB3 en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 7.423.429 | 3.963.480 | 2.875.160 | ‒ 39.818 | 6.798.822 |
Uitgaven | 7.259.805 | 7.294.454 | 2.875.160 | ‒ 68.604 | 10.101.010 |
Waarvan juridisch verplicht | 99,3% | 71,3% | 71,3% | ||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | |||||
Subsidies | 70.054 | 95.160 | 84.150 | ‒ 39.647 | 139.663 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 18.668 | 13.667 | ‒ 930 | ‒ 167 | 12.570 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 20.415 | 43.145 | 2.782 | ‒ 2.140 | 43.787 |
Inclusieve samenleving | 15.256 | 23.147 | ‒ 133 | ‒ 412 | 22.602 |
Kennis en informatiebeleid | 10.300 | 9.734 | ‒ 69 | ‒ 8 | 9.657 |
Overige | 5.415 | 5.467 | 82.500 | ‒ 36.920 | 51.047 |
Opdrachten | 101.761 | 90.348 | ‒ 4.735 | ‒ 10.138 | 75.475 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 63.734 | 60.193 | 0 | 0 | 60.193 |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 6.950 | 3.765 | ‒ 2.956 | 13 | 822 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 3.200 | 2.978 | 2.325 | 200 | 5.503 |
Inclusiviteit | 0 | 9.261 | ‒ 108 | ‒ 4.276 | 4.877 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.500 | 1.525 | 0 | 0 | 1.525 |
Aanbesteden Sociaal Domein | 0 | 57 | 3.259 | ‒ 1.540 | 1.776 |
Overige | 26.377 | 12.569 | ‒ 7.255 | ‒ 4.535 | 779 |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 4.256 | 0 | 4.256 |
Overige | 0 | 0 | 4.256 | 0 | 4.256 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 12.847 | 13.737 | 0 | 0 | 13.737 |
Overige | 12.847 | 13.737 | 0 | 0 | 13.737 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 18.000 | ‒ 18.000 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 18.000 | ‒ 18.000 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 30.000 | 28.634 | 0 | ‒ 14.300 | 14.334 |
Stimulerings regeling wonen en zorg | 30.000 | 28.634 | 0 | ‒ 14.300 | 14.334 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | |||||
Subsidies | 160.389 | 127.343 | ‒ 9.599 | ‒ 7.632 | 110.112 |
Zorg merkbaar beter maken | 74.933 | 60.072 | ‒ 6.541 | ‒ 1.130 | 52.401 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 40.924 | 23.854 | ‒ 1.839 | ‒ 6.563 | 15.452 |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 44.532 | 43.417 | ‒ 1.219 | 61 | 42.259 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 6.741.800 | 6.748.400 | 2.818.100 | 0 | 9.566.500 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.691.800 | 3.698.400 | ‒ 31.900 | 0 | 3.666.500 |
Bijdrage Wlz | 3.050.000 | 3.050.000 | 2.850.000 | 0 | 5.900.000 |
Opdrachten | 19.472 | 39.686 | 87 | 1.073 | 40.846 |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 19.472 | 39.686 | 87 | 1.073 | 40.846 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 500 | 0 | 0 | 500 |
Overige | 0 | 500 | 0 | 0 | 500 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 123.482 | 132.646 | 901 | 2.040 | 135.587 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank | 34.306 | 36.086 | 0 | 2.495 | 38.581 |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 89.176 | 96.560 | 901 | ‒ 455 | 97.006 |
Ontvangsten | 5.691 | 5.691 | 0 | 0 | 5.691 |
Overige | 5.691 | 5.691 | 0 | 0 | 5.691 |
Toelichting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Stimuleringsregeling e-Health
Op basis van het huidige aantal aanvragen is de verwachting dat een aanzienlijk deel van de beschikbare middelen voor de reguliere subsidieregeling SET en SET-COVID-19 2.0 niet meer in 2020 tot besteding zal komen. Een deel van deze middelen valt voor een bedrag van € 38 miljoen vrij.
Gemeentelijke ondersteuning mensen in quarantaine
Met de motie Asscher c.s. heeft de Tweede Kamer gevraagd hoe mensen ondersteund kunnen worden als ze in quarantaine horen te gaan. Het kabinet heeft met gemeenten afgesproken dat zij een rol nemen bij het ondersteunen van mensen die in quarantaine moeten. Het gaat daarbij vooral om praktische ondersteuning en het continueren van zorg en ondersteuning vanuit de sociaaldomeinwetten voor die burgers die in quarantaine moeten en niet in staat zijn de problemen die daardoor kunnen ontstaan zelf of met hun netwerk op te lossen. Gemeenten en Rijk hebben de gezamenlijke intentie om de extra kosten beperkt te houden. Ten behoeve van de ondersteuning van gemeenten zal eenmalig € 4 miljoen worden toegevoegd aan de Algemene Uitkering van het Gemeentefonds.
Schadelijke praktijken
De uitvoering van de actieagenda schadelijke praktijken is tijdelijk stilgelegd vanwege de coronacrisis, omdat de uitvoerende partijen (zoals GGD, artsen en Veilig Thuis) geen ruimte hadden voor nieuwe activiteiten. Het doel is om zo veel mogelijk van de actieagenda nog in 2020 tot uitvoering te brengen. Maar vanwege de relatief late opstart hiervan, is dat in 2020 beperkt mogelijk waardoor circa € 1,5 miljoen in 2020 vrijvalt.
Opdrachten
Inclusiviteit
Het betreft uitgaven aan ZonMw programma in het kader van Een tegen Eenzaamheid en social trials dementie (totaal circa € 2 miljoen) en voorlichtingcampagnes mantelzorg, beeldvorming ouderen en Een tegen Eenzaamheid (totaal circa € 2 miljoen).
Overige
Diverse voornemens zullen niet meer tot uitvoering komen, met name met betrekking tot het programma Langer Thuis (€ 2,2 miljoen) en Herwaarderen Ouderdom (campagne € 1,2 miljoen).
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Stimuleringsregeling wonen en zorg
De stimuleringsregeling wonen en zorg stimuleert de totstandkoming van geclusterde woonvormen voor ouderen. De regeling is per april 2020 aangepast. Met de wijziging is geregeld dat de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) leningen kan verstrekken voor de planontwikkelfase van de projecten, met een maximum van € 200.000 per lening. Doordat de leningen gemiddeld na drie jaar worden terugbetaald, komt er op dat moment weer geld beschikbaar voor nieuwe leningen. De beschikbare middelen voor dit doel zijn via een kasschuif doorgeschoven naar 2021 zodat de RVO hier een beroep op kan doen in de periode dat de regeling van kracht is.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Zorg merkbaar beter maken
Door corona zijn middelen niet tot besteding gekomen, een deel hiervan wordt via een kasschuif (€ 9,5 miljoen) ter beschikking gesteld in latere jaren. Daarnaast heeft een technische correctie plaatsgevonden aangezien een deel van de taakstellende onderuitputting eerder verwerkt was (€ 1,8 miljoen).
Kennis, informatie en innovatiebeleid
Het betreft hier niet tot besteding gekomen middelen van de subsidieregeling InZicht (€ 6,3 miljoen). Daarnaast is als gevolg van het opstarten en uitvoeren van meerjarige projecten en -activiteiten in 2020 een gewijzigd kasritme ontstaan waardoor onderbesteding is opgetreden en heeft een beperkte herschikking van budgetten plaatsgevonden (per saldo € 2,1 miljoen).
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van de kortingen (BIKK)
De raming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar beneden bijgesteld (€ 32,0 miljoen).
Bijdrage Wlz
De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van de uitgavenramingen uit de VWS-begroting en de raming van de Wlz-premies van het ministerie van Financiën blijkt een hogere rijksbijdrage Wlz nodig te zijn om een fondstekort te vermijden. Ten opzichte van de raming in de begroting 2020 is de raming van de uitgaven opwaarts bijgesteld (€ 0,9 miljard), terwijl de raming van de inkomsten neerwaarts is bijgesteld (over 2018 tot en met 2020 samen circa 1,8 miljard, waarvan het grootste deel in 2020 in verband met de lagere economische groei vanwege corona). Vanwege de tegenvaller bij uitgaven en inkomsten is een hogere rijksbijdrage nodig, in totaal van € 2,85 miljard.