Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgt voor:
– een veilige, gebruiksvriendelijke en inclusieve (digitale) overheidsdienstverlening;
– een veilig en betrouwbaar identiteitsstelsel waarbij veilig en efficiënt gebruik wordt gemaakt van (persoons)gegevens;
– bijdragen aan het vertrouwen in de overheid door het verbeteren van de informatiepositie van burgers en bedrijven;
– zorgdragen voor toegankelijke en transparante overheidsinformatie;
– het bewaken van rechten en publieke waarden, zoals privacybescherming en zelfbeschikking, in de informatiesamenleving en daarmee bijdragen aan de bewaking van de kernwaarden van de democratie.
De Minister van BZK is verantwoordelijk voor het bevorderen van een adequate digitale overheidsdienstverlening, waarbij het belangrijkste doel is dat de dienstverlening toegankelijk is voor iedereen.
In de portefeuilleverdeling zijn onderstaande rollen en verantwoordelijkheden belegd bij de Staatssecretaris van BZK.
Stimuleren
De Minister van BZK stimuleert het gebruik van nieuwe digitale technologieën voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, waarbij de markt ook nadrukkelijk uitgedaagd wordt om mee te denken over antwoorden op maatschappelijke vragen.
Regisseren
De Minister van BZK zorgt voor maatregelen die burgers rechten geven en beschermen tegen ongewenste aspecten van digitalisering. De Minister van BZK pakt de rol om voortdurend de beleidsagenda op het terrein van de informatiesamenleving en overheid te herijken aan de eisen van de tijd.
De Minister van BZK is stelselverantwoordelijk voor de inrichting en governance van de digitale overheid, waaronder de digitale basisinfrastructuur die deze mogelijk maakt.
De Minister van BZK heeft een kaderstellende rol op het gebied van de digitale overheid. Kaderstellen gebeurt in de vorm van wetgeving, standaarden, architectuurkaders en richtlijnen rekening houdend met Europese ontwikkelingen en verplichtingen.
De Minister van BZK heeft een coördinerende rol met betrekking tot alle officiële publicaties van de overheid.
Uitvoeren
De Minister van BZK is verantwoordelijk voor de inrichting, beschikbaarstelling, instandhouding, werking, beveiliging en betrouwbaarheid van generieke voorzieningen voor elektronisch berichtenverkeer en informatieverschaffing, alsmede voor de voorzieningen voor het inloggen bij overheidsdienstverleners(authenticatie) en registratie van machtigingen in het burgerservicenummer (BSN)-domein.
De Minister van BZK is verantwoordelijk voor het beleid rondom het vaststellen van de identiteit alsmede de verstrekking van reisdocumenten op basis daarvan. Ook is de Minister van BZK verantwoordelijk voor de vastlegging van persoons- en adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). In dat kader houdt de Minister van BZK toezicht op de uitvoering van de Paspoortwet, monitort de uitvoering van de wet BRP en ondersteunt de gemeenten die primair verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van deze wetten. De Minister van BZK faciliteert hiermee het juiste gebruik van persoons- en adresgegevens door andere overheidsinstanties. Het tegengaan van fraude met, en het corrigeren van fouten van, persoons- en adresgegevens en reisdocumenten vormt hiervan een integraal onderdeel.
Regie op Gegevens
Naar aanleiding van de beleidsbrief over Regie op Gegevens wordt de beleidsinzet op een aantal terreinen vergroot. Het programma Regie op gegevens wordt voortgezet en de mogelijkheden voor inzage, correctie en delen van gegevens door burgers worden uitgebreid. Ook zal het hergebruik van gegevens uit basisregistraties binnen de overheid worden bevorderd.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen | 188.839 | 178.863 | 169.975 | 165.449 | 109.742 | 109.858 | 106.407 |
Uitgaven | 188.841 | 178.863 | 169.975 | 165.449 | 109.742 | 109.858 | 106.407 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 74% | |||||||
6.2 | Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving | 67.266 | 81.250 | 74.280 | 73.926 | 75.128 | 75.127 | 75.207 |
Subsidies | 1.457 | 1.697 | 205 | 205 | 205 | 205 | 205 | |
(Door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 413 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 1.024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Digitale dienstverlening | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overheidsdienstverlening | 0 | 1.697 | 205 | 205 | 205 | 205 | 205 | |
Opdrachten | 15.195 | 9.941 | 18.915 | 20.717 | 21.917 | 21.917 | 21.997 | |
(Door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 1.205 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aanpak fraudebestrijding | 11.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Digitale dienstverlening | 1.423 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Informatiebeleid | 1.467 | 2.627 | 6.687 | 8.187 | 8.187 | 8.187 | 8.187 | |
Informatiesamenleving | 0 | 906 | 4.920 | 4.920 | 4.920 | 4.920 | 5.000 | |
Overheidsdienstverlening | 0 | 6.108 | 7.308 | 7.610 | 8.810 | 8.810 | 8.810 | |
Bijdragen aan agentschappen | 39.305 | 52.077 | 40.652 | 38.496 | 38.498 | 38.497 | 38.497 | |
Agentschap Telecom | 0 | 1.809 | 1.639 | 1.639 | 1.640 | 1.639 | 1.639 | |
Logius | 30.991 | 28.887 | 20.514 | 20.642 | 20.642 | 20.642 | 20.642 | |
RvIG | 2.150 | 4.735 | 2.000 | 2.000 | 1.816 | 1.816 | 1.816 | |
RvIG (aanpak fraudebestrijding) | 1.490 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RVO.nl | 2.613 | 7.422 | 8.311 | 6.027 | 6.212 | 6.212 | 6.212 | |
UBR | 1.617 | 9.189 | 8.188 | 8.188 | 8.188 | 8.188 | 8.188 | |
Diverse bijdragen | 444 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 9.260 | 16.662 | 13.738 | 13.738 | 13.738 | 13.738 | 13.738 | |
CBS | 154 | 949 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ICTU | 4.477 | 7.364 | 5.659 | 5.659 | 5.659 | 5.659 | 5.659 | |
Kadaster | 130 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
KvK | 2.651 | 7.049 | 8.079 | 8.079 | 8.079 | 8.079 | 8.079 | |
RDW | 1.458 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 390 | 1.180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 1.597 | 653 | 720 | 720 | 720 | 720 | 720 | |
Gemeenten | 1.481 | 653 | 720 | 720 | 720 | 720 | 720 | |
Provincies | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waterschappen | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 261 | 220 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Ministerie van Buitenlandse Zaken (H5) | 20 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Diverse bijdragen | 241 | 170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 191 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(Door)ontwikkeling e-overheidvoorziening | 191 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 74.146 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.188 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beheer e-overheidvoorzieningen | 423 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Officiële publicaties en wettenbank | 1.765 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan agentschappen | 65.872 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Logius | 45.946 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RvIG | 3.767 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RVO.nl | 6.959 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Telecom | 1.683 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
UBR | 7.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 6.086 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CBS | 1.141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ICTU | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
KvK | 4.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
6.4 | Burgerschap | 10.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 7.704 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Comité 4/5 mei | 216 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Democratie | 1.108 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ProDemos | 4.403 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma burgerschap | 1.977 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 2.368 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Democratie | 1.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma burgerschap | 618 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.5 | Identiteitsstelsel | 37.357 | 40.470 | 38.735 | 34.563 | 34.614 | 34.731 | 31.200 |
Opdrachten | 1.230 | 1.913 | 4.251 | 14.672 | 14.672 | 14.707 | 11.176 | |
Beleid BRP en reisdocumenten | 1.230 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Identiteitsstelsel | 0 | 1.913 | 4.251 | 14.672 | 14.672 | 14.707 | 11.176 | |
Bijdragen aan agentschappen | 35.360 | 27.382 | 34.409 | 19.891 | 19.891 | 19.891 | 19.891 | |
RvIG | 35.360 | 27.382 | 34.409 | 19.891 | 19.891 | 19.891 | 19.891 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 11.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ICTU | 0 | 11.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 767 | 75 | 75 | 0 | 51 | 133 | 133 | |
Gemeenten | 767 | 75 | 75 | 0 | 51 | 133 | 133 | |
6.6 | Investeringspost digitale overheid | 0 | 57.143 | 56.960 | 56.960 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 0 | 4.872 | 3.228 | 1.300 | 0 | 0 | 0 | |
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid | 0 | 4.872 | 3.228 | 1.300 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 0 | 10.144 | 28.743 | 46.160 | 0 | 0 | 0 | |
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid | 0 | 10.144 | 28.743 | 46.160 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 500 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 0 | 500 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 3.575 | 2.800 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | |
ICTU | 0 | 500 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 0 | 3.075 | 2.550 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 38.052 | 21.389 | 6.400 | 0 | 0 | 0 | |
RVO.nl | 0 | 2.362 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RvIG | 0 | 5.900 | 2.900 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | |
Logius | 0 | 26.650 | 15.250 | 4.200 | 0 | 0 | 0 | |
UBR | 0 | 1.478 | 1.589 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 0 | 1.662 | 1.650 | 500 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 18.911 | 1.322 | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Van het totale uitgavenbudget op artikel 6 is 74% juridisch verplicht en dit kent de volgende onderverdeling:
Subsidies
Het subsidiebudget is voor 98% juridisch verplicht. Het betreft subsidie aan de Verenging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voor onder andere de ontwikkeling van een nieuwe basisinfrastructuur voor de digitale overheid en voor het project «Haal Centraal».
Opdrachten
Het opdrachtenbudget is voor 32% juridisch verplicht. Het betreft onder meer opdrachten met betrekking tot de investeringsagenda, het programma Nationale Data Agenda en de productie van officiële publicaties.
Bijdragen aan agentschappen
Het budget voor bijdragen aan agentschappen is voor 94% juridisch verplicht. Het betreft bijdragen aan onder andere Logius en RvIG voor het beheren en doorontwikkelen van diverse e-overheidsvoorzieningen, zoals het eID-stelsel, MijnOverheid (voor Ondernemers) en het BRP-stelsel.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Het budget voor bijdragen aan ZBO’s/RWT’s is voor 83% juridisch verplicht. Het betreft onder andere een bijdrage aan de Kamer van Koophandel (KvK) voor het beheren en doorontwikkelen van het Digitaal Ondernemersplein. Daarnaast ontvangt ICTU een bijdrage voor onder meer het programma Regie op Gegevens, het programma Gebruiker Centraal en ENSIA.
Bijdragen aan medeoverheden
Het budget voor bijdragen aan medeoverheden is voor 53% juridisch verplicht. Het betreft bijdragen aan gemeenten voor het verstrekken van DigiD’s aan niet-ingezetenen.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Het budget voor bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken is voor 100% juridisch verplicht. Het betreft een bijdrage aan de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het koppelen van de Machtigingsvoorziening aan het Bewindvoeringsregister van de Raad voor de Rechtspraak. Daarnaast betreft het een bijdrage aan de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor het verstrekken van DigiD’s in het buitenland.
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
Subsidies
Overheidsdienstverlening
Er wordt subsidie verstrekt aan het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP) ter versterking van het maatschappelijk debat over de impact van nieuwe technologieën en om innovatie te stimuleren rond blockchain en Artificial Intelligence.
Ten behoeve van verbetering van de overheidsdienstverlening in de informatiesamenleving wordt onder andere subsidie verleend aan proeftuinen en lokale initiatieven. Dit is een voortzetting van het beleid dat in 2019 is gestart.
Daarnaast worden middelen verstrekt aan de alliantie Digitaal Samenleven om meer inzicht te krijgen in de digitale interactie met mensen. Bovendien worden incidentele (project)subsidies beschikbaar gesteld aan aangesloten publieke en private partners voor de uitvoering van gemeenschappelijke uitdagingen.
Opdrachten
Informatiebeleid
Toegankelijke overheidsinformatie versterkt de informatiepositie van burgers en bedrijven en draagt bij aan de publieke verantwoording van de overheid. Het Ministerie van BZK is verantwoordelijk voor verschillende elektronische publicaties waaronder Wetten.nl en de Staatscourant. Dit betreft een wettelijke taak. De productie van deze publicaties vindt plaats bij Sdu.
Daarnaast werkt het Ministerie van BZK aan een adequaat informatiebeveiligingsbeleid. Hiervoor wordt onder andere de overheidsbrede i-bewustzijnaanpak en het interbestuurlijk ondersteuningsprogramma voor de implementatie van de overheidsbrede Baseline Informatiebeveiliging Overheid gecontinueerd en wordt er een verdere impuls gegeven aan het overheidsbreed oefenen met incident.
Informatiesamenleving
Het kabinet heeft met NL DIGITAAL: Data Agenda Overheid (Kamerstukken II, 2018/19, 26643, nr. 597) haar ambitie op het gebied van datagebruik door de overheid met concrete acties uiteengezet. Dit gaat om het bevorderen van (de kwaliteit van) open data, verantwoord datagebruik en meer datagedreven werken.
In het kader van NL DIGITAAL organiseert het Ministerie van BZK de maatschappelijke dialoog over de impact van nieuwe technologie op publieke waarden en grondrechten. Doel is om onder alle groepen in de samenleving bewustwording hierover te creëren en het gesprek aan te gaan wat digitalisering voor hen betekent. Hiervoor organiseert het ministerie onder andere bijeenkomsten en congressen en worden communicatiematerialen zoals lespakketten ontwikkeld.
Randvoorwaardelijk voor goed beleid op het gebied van technologische ontwikkeling is gedegen onderzoek. Het ministerie laat daarom onder meer onderzoek doen naar kunstmatige intelligentie, gedragsbeïnvloedende technologie en algoritmen.
De VNG ontvangt een bijdrage van het Ministerie van BZK om met gemeenten en CBS te werken aan het verder ontwikkelen, bestendigen en opschalen van dataoplossingen op het gebied van armoede, schulden en ondermijning.
Overheidsdienstverlening
Tot de digitale vaardigheden behoort ook het digitaal bewustzijn, wat in 2020 een van de speerpunten is. Mensen moeten weten hoe ze verantwoord met hun digitale identiteit omgaan. Op basis van de uitkomsten van onderzoeken op dit terrein zal de strategie bepaald worden welke activiteiten in 2020 worden ingezet om dit doel verder te bereiken.
Daarnaast verstrekt het Ministerie van BZK een opdracht aan stichting Routerings Instituut (inter)Nationale Informatiestromen (RINIS) voor het beheer en de doorontwikkeling van het nationale knooppunt in het eDelivery-netwerk voor internationale gegevensuitwisseling tussen overheidspartijen.
Bijdragen aan agentschappen
Agentschap Telecom
Agentschap Telecom ontvangt een bijdrage voor het uitvoeren van toezicht op het stelsel van elektronische toegangsdiensten (eTD) in het bedrijvendomein.
Logius
Logius ontvangt een bijdrage voor de ontwikkeling van het portaal voor ondernemers. Ook ontvangt Logius bijdragen voor het beheer van het stelsel van electronische toegangsdiensten (eTD) en de uitvoering van het Standard Business Reporting programma. Daarnaast ontvangt Logius een bijdrage voor de niet-transactiegerichte voorzieningen zoals Diginetwerk en Samenwerkende Catalogi.
Verder ontvangt Logius een bijdrage voor de doorontwikkeling en voor beheer en exploitatie van het eID-stelsel. Logius ontvangt tevens een bijdrage voor activiteiten op het gebied van digitale toegankelijkheid, in het kader van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Samen met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK financiert het Ministerie van BZK het bureau Forum Standaardisatie. Het bureau ondersteunt overheidsorganisaties bij het toepassen van open ICT-standaarden.
RvIG
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) ontvangt een bijdrage voor de beheervoorziening Burgerservicenummer (BV-BSN). De BV-BSN zorgt voor het toekennen van een uniek Burgerservicenummer bij inschrijving in de Basisregistratie Personen en het beheer van deze nummers om een efficiënte koppeling tussen burgers en instanties te maken. In 2018 is besloten dat de kosten voor de BV-BSN als onderdeel van de digitale basisinfrastructuur vanaf 2020 worden doorbelast aan de gebruikers. Naar verwachting wordt dit in 2020 gerealiseerd.
RVO.nl
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) ontvangt een bijdrage voor het beheren en doorontwikkelen van enkele digitale overheidsvoorzieningen voor bedrijven, zoals Antwoord voor bedrijven en de berichtenbox voor bedrijven. Antwoord voor bedrijven maakt informatie over wet- en regelgeving van de overheid voor ondernemers beter toegankelijk en ontsluit deze vanuit het perspectief van de ondernemer via het digitaal ondernemersplein. De berichtenbox voor bedrijven is het beveiligd mailkanaal tussen bedrijven en overheden.
Om innovatieve aanbestedingen te bevorderen ontvangt PIANOo, het Expertisecentrum Aanbesteden van RVO.nl, een bijdrage voor het updaten van de innovatiekoffer en het mee ontwikkelen van een innovatieplatform. Ook wordt een opdracht aan RVO.nl gegeven voor de tweede fase SBIR Artificial Intelligence en eerste fase SBIR nieuwe technologieën.
UBR
Het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP), onderdeel van UBR, ontvangt een bijdrage voor het beheer en de doorontwikkeling van de Wettenbank, de Staatscourant, het open data portal en het webportaal overheid.nl. Via overheid.nl worden publicaties van alle Nederlandse overheden ontsloten.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ICTU
ICTU ontvangt een bijdrage voor de uitvoering van het programma Regie op Gegevens, dat mogelijk maakt dat burgers hun gegevens digitaal kunnen delen met private organisaties. Het programma richt zich daarbij onder andere op het ontwikkelen van overheidbrede kaders, het voorbereiden van generieke wetgeving, het wegnemen van belemmeringen, en de uitwisseling van kennis en ervaring. Daarnaast ondersteunt ICTU het Ministerie van BZK in het voeren van regie op de samenhang en kwaliteit van het stelsel van basisregistraties. ICTU voert daarvoor onderzoek uit en ondersteunt de basisregistraties bij het realiseren van verbeteringen.
Ook ontvangt ICTU een bijdrage voor activiteiten voor i-Bewustzijn. Er is voorzien in een overheidsbrede i-bewustzijnaanpak om bestuurders, managers en medewerkers blijvend te doen beseffen hoe belangrijk informatieveiligheid is en hun alertheid, kennis en vaardigheden op dit vlak te vergroten.
ICTU ontvangt verder een bijdrage voor het Leer- en Expertisepunt Datagedreven werken (LED). Dit ondersteunt overheidsorganisaties bij actiepunten uit NL DIGITAAL: Data Agenda Overheid (Kamerstukken II, 2018/19, 26643, nr. 597). Daarnaast ontvangt ICTU bijdragen voor het opzetten van een transparantielab waar tests worden uitgevoerd om te onderzoeken hoe technische transparantie kan worden vormgegeven. Ook ondersteunt ICTU het Ministerie van BZK bij het voeren van de maatschappelijke dialoog met burgers en bedrijven.
Tevens ontvangt ICTU een bijdrage voor Gebruiker Centraal, een overheidsbrede kenniscommunity die bijdraagt aan een meer servicegerichte en gebruiksvriendelijke (digitale) overheid. Dat gebeurt door van elkaar te leren door ervaring en kennis uit te wisselen en de opgedane kennis te delen via instrumenten, waaronder ontwerpprincipes, een manifest voor bestuurders, een kennisbank over beeldtaal in brieven, de ‘serious game’ Optimaal Digitaal en het NL Design System.
Tot slot ontvangt ICTU een bijdrage voor stimuleren van gebruik, afstemming, actueel houden en het beheer van de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA). De communicatie over de Digitale Overheid wordt verzorgd door ICTU via de website Digitale Overheid. Daarop worden mededelingen en onderzoeken over overheidsbrede digitalisering op een overzichtelijke wijze aangeboden en worden de gebruikers via nieuwsbrieven geattendeerd op nieuwe informatie.
KvK
De Kamer van Koophandel (KvK) ontvangt een bijdrage voor het beheer en de exploitatie van het Digitaal Ondernemersplein. Op Ondernemersplein staat alle informatie van de (semi-)overheid die nodig is om te ondernemen.
Bijdragen aan medeoverheden
Gemeenten
Het Ministerie van BZK geeft een bijdrage aan gemeenten die DigiD’s aan niet-ingezetenen verstrekken.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ministerie van Buitenlandse Zaken (HV)
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken ontvangt een bijdrage voor de uitgifte van DigiD’s in het buitenland.
6.5 Identiteitsstelsel
Opdrachten
Identiteitsstelsel
Burgers moeten kunnen vertrouwen op een betrouwbare vaststelling van hun identiteit en moeten er zeker van kunnen zijn dat deze persoons-gegevens juist zijn en veilig gebruikt worden. Een veilig en betrouwbaar identiteitsstelsel is noodzakelijk omdat dit het fundament is voor de vaststelling van wie welke rechten en plichten heeft. Een veilig en betrouwbaar identiteitsstelsel gaat mee met de ontwikkelingen in de samenleving en de wensen en behoeften van gebruikers staan daarin centraal. De belangrijkste elementen van het huidige identiteitsstelsel zijn de Basisregistratie Personen (BRP) en het stelsel van paspoorten en identiteitskaarten. Het Ministerie van BZK werkt aan de ontwikkeling van een digitaal stelsel en een digitale identiteit.
De BRP bevat persoonsgegevens van ingezetenen van Nederland en niet-ingezetenen met een band met de Nederlandse overheid. Deze gegevens worden door circa 800 overheidsorganisaties en derden gebruikt ten behoeve van de uitvoering van hun wettelijke taken. De modernisering van de BRP is een belangrijk element in het toekomstbeeld voor het stelsel van basisregistraties, dat in 2020 wordt opgesteld. Ook wordt gewerkt aan maatregelen die voortvloeien uit de health check BRP.
De Staatssecretaris van BZK, als verantwoordelijke voor de wet BRP, ondersteunt gemeenten bij het correct uitvoeren van hun wettelijke taken met betrekking tot het bijhouden van de gegevens van hun inwoners in de Basisregistratie Personen. Bijzonder punt van aandacht is de problemen die burgers ondervinden indien zij niet of niet op de juiste wijze worden geregistreerd in de BRP. Bijvoorbeeld als zij ingeschreven moeten worden op een adres zonder woonbestemming of op een briefadres. Doel is het verbeteren van de dienstverlening aan burgers.
Binnen het stelsel van paspoorten en identiteitskaarten staan de aanvraag, uitgifte, registratie van paspoorten en identiteitskaarten centraal. De minister van BZK is verantwoordelijk voor het beheer van de stelselvoorzieningen (zoals het basisregister reisdocumenten en de aanvraagstations bij uitgevende instanties) en houdt toezicht op de uitvoering van de Paspoortwet door de uitgevende instanties. Het Ministerie van BZK werkt aan verbetering van dit stelsel (Kamerstukken II 2018/19, 25764, nr. 120).
Het Ministerie van BZK voert daarnaast de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) uit. Doel daarvan is het verhogen van de kwaliteit van het adresgegeven in de BRP. Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan het juist gebruik van persoonsgegevens en wordt een bijdrage geleverd aan het correct toekennen van rechten en plichten. Om de kwaliteit van de BRP te verhogen en adresfraude op te sporen, leggen gemeenten adresbezoeken af en wisselen ketenpartners gegevens beter uit.
Bijdragen aan agentschappen
RvIG
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) ontvangt een bijdrage voor het beheer en onderhoud van de centrale voorzieningen van de BRP (waaronder de GBA-V, het Register Niet-Ingezetenen (RNI) en de Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba Verstrekkingen (PIVA-V)) en voor activiteiten voor het uitgestelde onderhoud als gevolg van het stopzetten van de operatie BRP, zoals gemeld in de Kamerbrief over het rapport commissie BRP en de uitkomsten van de health check (Kamerstukken II 2017/18, 27859, nr. 124).
Om het identiteitsstelsel veilig en betrouwbaar te houden is het belangrijk dat burgers melding kunnen doen als hun identiteitsgegevens onjuist zijn of onjuist gebruikt worden. Om dit mogelijk te maken ontvangt RvIG een bijdrage voor activiteiten rondom ondersteuning van burgers bij identiteitsfraude en -fouten.
Bijdragen aan medeoverheden
Gemeenten
Saba ontvangt in 2020 een ondersteuningsbijdrage voor het burgerzakenloket.
6.6 Investeringspost digitale overheid
De Investeringspost digitale overheid is bestemd voor gezamenlijke doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid, waaronder de generieke digitale (basis)infrastructuur (GDI). De bestemming van de Investeringspost wordt afgestemd in de governance van de digitale overheid (Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid: OBDO) en wordt opgenomen in de Investeringsagenda Digitale Overheid. Hierbij zijn NL DIGIbeter en het Programmaplan Basisinfrastructuur leidend.
Subsidies
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid
Dit betreft een bijdrage aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voor de ontwikkeling van onder andere een nieuwe basisinfrastructuur voor de digitale overheid, waarmee uitwisseling van gegevens binnen en tussen gemeenten en het gebruik van brondata in dienstverleningsprocessen vereenvoudigd wordt.
De VNG ontvangt ook een subsidie voor het project «Haal Centraal». Dit is een gezamenlijk initiatief van gemeenten en uitvoeringsorganisaties om door middel van gestandaardiseerde API’s ("Application Programming Interfases"; interactieafspraken voor softwareprogramma's) gegevens uit de basisregistraties te halen. Dit maakt aansluiting op de basisregistraties eenvoudiger.
Opdrachten
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid
Om innovatie te stimuleren, is een meerjarig budget gereserveerd voor het interbestuurlijk aanpakken van maatschapelijke uitdagingen. Hiermee worden partijen in de gelegenheid gesteld om gezamenlijk tot oplossingen te komen.
Het doel hierbij is om door middel van het initiëren van een creatief denkproces nieuwe digitale technologieën te ontwikkelen. Dit in relatie tot de drie onderliggende pijlers: ontwikkelen kennisnetwerk, begeleiden use cases en het uitdagen van de markt. Hierbij worden opdrachten gegund voor het inrichten van een omgeving en begeleiden van creatieve voorstellen en het ontwikkelen van een virtueel innovatieplatform.
Door de Dienst Publiek en Communicatie van het Ministerie van Algemene Zaken (AZ), in samenwerking met andere overheidspartijen, worden stappen gezet om de dienstverlening vanuit de overheid rondom levensgebeurtenissen te verbeteren. Daarom werken we door middel van experimenten aan gemeenschappelijke uitgangspunten en afspraken voor een interactiestrategie.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Diverse bijdragen
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) ontvangt een bijdrage voor het koppelen van de Machtigingsvoorziening aan het Bewindvoeringsregister van de Raad voor de Rechtspraak.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ICTU
ICTU ontvangt een bijdrage voor de ontwikkeling van een overheidsstrategie rondom interactie-afspraken voor softwareprogramma’s. Een aantal overheidsorganisaties ontsluit hun gegevens al met behulp van deze interactieafspraken, zodat deze gegevens eenvoudig uitgewisseld kunnen worden tussen dienstverleningsprocessen.
Diverse bijdragen
De Minister van BZK streeft ernaar dat iedereen mee moet kunnen doen in het digitale tijdperk. Daarom worden er onder andere bijdragen verleend aan het Informatiepunt Digitale Overheid ter ondersteuning van minder digivaardige burgers.
Bijdragen aan agentschappen
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
RvIG verkent samen met grote afnemers van BRP-informatie (Basisregistratie personen) nieuwe mogelijkheden om deze informatie te distribueren. Daarnaast is RvIG initiatiefnemer voor het ontwikkelen en testen van prototypes waarmee de mobiele telefoon kan worden ingezet voor identificatie.
Logius
Voor de innovatieve doorontwikkeling van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) voorzieningen ontvangt Logius, als de grootste uitvoeringsorganisatie voor deze voorzieningen, een bijdrage voor diverse opdrachten die voortvloeien uit de investeringsagenda. Het gaat daarbij om het Programma Machtigen, hergebruik van gegevens voor MijnOverheid, het doorontwikkelen van de generieke voorzieningen in het stelsel van basisregistraties en het programma eID, waaronder ook het bereiken van een grotere doelgroep voor DigiD Substantieel valt.
Logius ontvangt tevens een bijdrage voor een onderzoek naar de herinrichting van de eigen GDI infrastructuur teneinde deze om te zetten naar generieke services. Ook krijgt Logius een bijdrage voor een onderzoek naar de obstakels in het gebruik van Standard Business Reporting. Tot slot ontvangt Logius een bijdrage voor Digicampus, een samenwerking tussen wetenschap, overheid en bedrijfsleven die gericht is op agenderen, innoveren en delen van gebleken successen.
UBR
UBR ontvangt een bijdrage voor de innovatieve ontwikkeling van een Platform voor Overheidsinformatie. Hiermee wordt gezorgd dat de documenten eenvoudig vindbaar zijn, onderling worden gerelateerd, van standaard metadata worden voorzien, als open data beschikbaar worden gesteld en duurzaam worden beheerd.
Diverse Bijdragen
DUO ontvangt een bijdrage voor het project Blauwe knop. Dit is een gezamenlijke pilot van DUO, VNG en CAK/UWV voor een hulpmiddel om burgers regie te geven over hun persoonlijke gegevens. Het gaat in eerste instantie om een pilot waarmee burgers gewaarmerkte bestanden kunnen downloaden.
Ontvangsten
Dit betreft de bijdrage van de Unie van Waterschappen ten behoeve van de Investeringspost digitale overheid.