Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.023.527 | 6.618.162 | 9.641.689 | 1.496.861 | 11.138.550 | 179.532 | 93.215 | 140.292 | 91.372 |
Uitgaven | 2.209.546 | 4.581.960 | 6.791.506 | 289.580 | 7.081.086 | 558.537 | 228.361 | 230.177 | 140.898 |
Subsidies (regelingen) | 1.080.684 | 4.495.960 | 5.576.644 | 292.177 | 5.868.821 | 464.550 | 159.659 | 113.598 | 49.379 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 25.908 | 25.908 | 700 | 26.608 | 1.400 | 800 | |||
Eurostars | 19.583 | 19.583 | 19.583 | ||||||
Bevorderen ondernemerschap | 27.107 | 27.107 | ‒ 2.428 | 24.679 | ‒ 127 | ‒ 127 | ‒ 127 | ‒ 127 | |
Cofinanciering EFRO | 38.335 | 38.335 | ‒ 32 | 38.303 | |||||
Bijdrage aan ROM's | 8.477 | 8.477 | 8.477 | ||||||
Verduurzaming industrie | 23.936 | 23.936 | ‒ 7.076 | 16.860 | ‒ 12.760 | ‒ 6.515 | ‒ 6.675 | ‒ 2.225 | |
Startup beleid | 16.900 | 16.900 | ‒ 3.348 | 13.552 | |||||
Urgendamaatregelen Industrie | 35.300 | 35.300 | 1.443 | 36.743 | 2.175 | ‒ 1.135 | 6.525 | 6.525 | |
Invest-Nl | 10.802 | 10.802 | ‒ 446 | 10.356 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 600.000 | 3.808.500 | 4.408.500 | 4.408.500 | |||||
Europees Defensie Fonds cofinanciering | 5.000 | 5.000 | ‒ 620 | 4.380 | 620 | ||||
Omscholing naar tekortsectoren | 40.000 | 40.000 | 40.000 | ||||||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 0 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | |||||
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 13.500 | 13.500 | ‒ 2.862 | 10.638 | ‒ 1.360 | ‒ 1.230 | ‒ 1.140 | ||
Herstructurering winkelgebieden | 11.200 | 11.200 | ‒ 1.263 | 9.937 | 8.000 | ||||
R&D mobiliteitssectoren | 37.500 | 37.500 | 37.500 | ||||||
TRSEC | 0 | 350.000 | 350.000 | 175.000 | 525.000 | ||||
NGF - project AiNed | 8.800 | 8.800 | 4.800 | 13.600 | 16.600 | 38.800 | 34.300 | 21.400 | |
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie | 21.530 | 21.530 | ‒ 11.135 | 10.395 | 234.839 | 5.552 | 7.402 | 14.142 | |
NGF - project Health-RI | 4.400 | 4.400 | 5.600 | 10.000 | 5.400 | ‒ 6.600 | ‒ 2.200 | ||
NGF - project RegMed XB | 12.800 | 12.800 | 8.100 | 20.900 | 9.783 | 6.634 | 5.533 | 1.584 | |
NGF - project QuantumDeltaNL | 33.100 | 33.100 | 34.700 | 67.800 | 77.800 | 73.500 | 29.000 | 8.100 | |
Indirecte Kosten Compensatie ETS | 81.600 | 81.600 | 6.264 | 87.864 | |||||
IPCEI Cloudinfrastuctuur en services | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |||||
IPCEI Micro electronica | 0 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||||
NGF - project Nationaal Onderwijslab | 0 | 5.460 | 5.460 | 5.460 | |||||
Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 0 | 245.000 | 245.000 | ‒ 125.000 | 120.000 | ||||
Omzetderving Limburg | 0 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 24.000 | ||||
NGF - project Oncode-PACT | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 60.000 | 50.000 | 41.000 | ||
Brexit Adjustment Reserve | 0 | 0 | 187.800 | 187.800 | 62.200 | ||||
Overig | 4.906 | 4.906 | ‒ 20 | 4.886 | ‒ 20 | ‒ 20 | ‒ 20 | ‒ 20 | |
Leningen | 80.000 | 27.000 | 107.000 | 0 | 107.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrijfssteun | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |||||
Qredits | 80.000 | 23.000 | 103.000 | 103.000 | |||||
Garanties | 157.541 | 0 | 157.541 | ‒ 50.000 | 107.541 | ‒ 50.000 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | 0 |
BMKB | 37.624 | 37.624 | 37.624 | ||||||
Groeifaciliteit | 8.172 | 8.172 | 8.172 | ||||||
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | 11.745 | ||||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 100.000 | 100.000 | ‒ 50.000 | 50.000 | ‒ 50.000 | ‒ 25.000 | ‒ 25.000 | ||
Opdrachten | 11.939 | 0 | 11.939 | ‒ 1.179 | 10.760 | 1.822 | 1.824 | 1.826 | 1.828 |
Onderzoek en opdrachten | 4.455 | 4.455 | ‒ 117 | 4.338 | 22 | 24 | 26 | 28 | |
Caribisch Nederland | 1.083 | 1.083 | ‒ 89 | 994 | |||||
Regeldruk | 2.336 | 2.336 | 2.336 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | ||
Budget Samenwerking Regio | 665 | 665 | ‒ 311 | 354 | |||||
Small Business Innovation Research | 3.400 | 3.400 | ‒ 662 | 2.738 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 92.678 | 59.000 | 151.678 | 18.330 | 170.008 | 1.265 | 1.200 | 775 | 775 |
Bijdrage RVO.nl | 92.135 | 59.000 | 151.135 | 18.330 | 169.465 | 1.265 | 1.200 | 775 | 775 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 543 | 543 | 543 | ||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 340.286 | 0 | 340.286 | 11.982 | 352.268 | 6.454 | 4.572 | 4.572 | 450 |
Bijdrage aan TNO | 178.863 | 178.863 | 9.982 | 188.845 | 6.454 | 4.572 | 4.572 | 450 | |
Kamer van Koophandel | 135.958 | 135.958 | 2.000 | 137.958 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.465 | 25.465 | 25.465 | ||||||
Bijdrage aan medeoverheden | 13.998 | 0 | 13.998 | 0 | 13.998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 13.998 | 13.998 | 13.998 | ||||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 432.420 | 0 | 432.420 | 18.270 | 450.690 | 134.446 | 86.106 | 134.406 | 88.466 |
Internationaal Innoveren | 52.766 | 52.766 | 14.042 | 66.808 | 50.000 | 57.500 | 50.000 | 50.000 | |
PPS toeslag | 199.068 | 199.068 | 2.213 | 201.281 | 440 | ||||
TO2 (excl. TNO) | 55.880 | 55.880 | 740 | 56.620 | 200 | 200 | |||
Topsectoren overig | 10.749 | 10.749 | 4.166 | 14.915 | 86.294 | 30.294 | 85.494 | 39.554 | |
Ruimtevaart (ESA) | 72.726 | 72.726 | 72.726 | ||||||
Bijdrage NBTC | 9.425 | 9.425 | 9.425 | ||||||
Overige bijdragen aan organisaties | 5.806 | 5.806 | 159 | 5.965 | ‒ 1.088 | ‒ 1.088 | ‒ 1.088 | ‒ 1.088 | |
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 10.000 | ‒ 3.050 | 6.950 | ‒ 1.400 | ‒ 800 | |||
EU-cofinanciering JTF | 16.000 | 16.000 | 16.000 | ||||||
Ontvangsten | 267.151 | 405.000 | 672.151 | 473.205 | 1.145.356 | 153.092 | ‒ 61.906 | 124.096 | ‒ 61.902 |
Luchtvaartkredietfaciliteit | 1.712 | 1.712 | 1.712 | ||||||
Rijksoctrooiwet | 47.041 | 47.041 | 115 | 47.156 | |||||
Eurostars | 4.250 | 4.250 | 4.250 | ||||||
F-35 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | ||||||
Diverse ontvangsten | 1.648 | 1.648 | 90 | 1.738 | 92 | 94 | 96 | 98 | |
Bedrijfssteun | 89.500 | 89.500 | ‒ 62.000 | 27.500 | ‒ 62.000 | ‒ 62.000 | ‒ 62.000 | ‒ 62.000 | |
Tegemoetkoming vast lasten | 60.000 | 405.000 | 465.000 | 465.000 | |||||
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||||||
Onttrekking reserve BMKB | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | |||||
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 | |||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||||||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||||||
Onttrekking reserve GO | 0 | 0 | 35.000 | 35.000 | |||||
Brexit Adjustment Reserve | 0 | 0 | 485.000 | 485.000 | 215.000 | 186.000 |
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.023.527 | 6.618.162 | 9.641.689 | 1.496.861 | 11.138.550 | 179.532 | 93.215 | 140.292 | 91.372 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.250.000 | 400.000 | 1.650.000 | 1.650.000 | |||||
waarvan overige verplichtingen | 1.773.527 | 6.218.162 | 7.991.689 | 1.496.861 | 9.488.550 | 179.532 | 93.215 | 140.292 | 91.372 |
Budgetflexibiliteit
Het percentage juridische verplichte deel is 76%. Dit is iets lager dan bij de ontwerpbegroting 2021 en heeft te maken met aanvullende budgetten die zijn toekend voor o.a. NGF-projecten en Brexit Adjustment Reserve waarvoor nog geen juridische verplichtingen zijn aangegaan.
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2022 is verhoogd met € 1,5 mld. Dit betreft onder meer de volgende mutaties:
– € 250 mln onvoorwaardelijke toekenning voor het project Groenvermogen II in het kader van de tweede ronde Nationaal Groeifonds.
– € 243,6 mln voor de bedrijfslevenregeling van de Brexit Adjustment Reserve.
– € 228 mln onvoorwaardelijke toekenning voor het project QuantumDeltaNL in het kader van de eerste ronde Nationaal Groeifonds.
– € 161 mln onvoorwaardelijke toekenning voor het project Oncode-PACT in het kader van de tweede ronde Nationaal Groeifonds.
– € 150 mln overheveling verplichtingenbudget van 2021 naar 2022 voor cofinanciering EFRO inclusief het INTERREG-programma.
– € 116,5 mln onvoorwaardelijke toekenning voor het project AINed in het kader van de eerste ronde Nationaal Groeifonds.
– € 73 mln overheveling van verplichtingenbudget van 2021 naar 2022 voor het NGF-project Groenvermogen I.
– € 60 mln verplichtingenbudget voor het programma Just Transition Fund (JTF) is doorgeschoven van 2021 naar 2022.
– € 49 mln ophoging verplichtingenbudget voor de regeling VEKI voor aanvragen die eind 2021 zijn ingediend en in 2022 zullen worden beschikt.
– € 44 mln overheveling van verplichtingenbudget van 2021 naar 2022 voor het NGF-project AiNed.
– € 33,3 mln onvoorwaardelijke toekenning voor het project Regmed XB fase 2 in het kader van de eerste ronde Nationaal Groeifonds.
– € 30 mln overheveling van verplichtingenbudget van 2021 naar 2022 voor de Tijdelijke Regeling Subsidie Evenementen COVID-19 (TRSEC).
– € 22 mln overheveling van verplichtingenbudget van 2021 naar 2022 voor het NGF-project HealthRI.
– € 14,5 mln overboeking voor Fonds Onderzoek en Wetenschap via OCW naar EZK.
– € 12 mln budgetverhoging voor de tegemoetkoming voor de omzetderving Limburg i.v.m. waterschade.
Uitgaven
Subsidies
Verduurzaming Industrie
De verlaging van kasbudget is voornamelijk het gevolg van overheveling van beleidsbudget voor de DEI+ regeling voor de industrie naar artikel 4 van de EZK-begroting (- € 9,5 mln), overheveling van de uitvoeringskosten voor de DEI+ naar uitvoeringsbudget RVO op artikel 4 (- € 1 mln), overheveling van uitvoeringsbudget voor beleids- en bedrijvenondersteuning en monitoring programma Verduurzaming Industrie en uitvoering van de TSE-regeling voor de industrie naar uitvoeringsbudget RVO op artikel 2 (- € 5,1 mln).
Urgendamaatregelen industrie
De verlaging van kasbudget is voornamelijk het gevolg van een aanvulling van het budget voor de openstelling van de VEKI-regeling in 2022 met middelen van de aanvullende post voor stikstofmaatregelen voor de industrie.
Tijdelijke Regeling Subsidie Evenementen COVID-19 (TRSEC)
Het budget van € 525 mln bevat € 50 mln voor betalingen voor de openstelling van de TRSEC in 2021 en € 475 mln voor de Subsidieregeling Evenementengarantie 2022 (SEG22). De SEG22 is de garantieregeling voor de evenementensector in 2022 en loopt van 1 januari tot en met 30 september 2022. Het budget van € 475 mln is een samenvoeging van de budgetten voor de TRSEC en de Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen (ATE) voor evenementen in genoemde periode in 2022, van respectievelijk € 350 mln en € 125 mln. De SEG22 is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de Europese Commissie.
NGF-project AiNed
In april 2022 heeft de adviescommissie van het NGF ingestemd met het omzetten van een reservering naar een definitieve toekenning van € 116,5 mln voor het NGF-project AiNed.
NGF project Groenvermogen van de Nederlandse economie
Dit betreft grotendeels de toekenning van een subsidie van € 250 mln door het Nationaal Groeifonds aan het project Groenvermogen II, zoals vermeld in de Kamerbrief Bekostiging investeringsvoorstellen tweede ronde Nationaal Groeifonds van 14 april 2022 (Kamerstuk 35 925-XIX, nr. 12).
NGF-project RegMed XB
In april 2022 heeft de adviescommissie van het NGF ingestemd met de omzetting van € 33 mln voor de tweede fase van het NGF-project Regmed XB van voorwaardelijk in onvoorwaardelijk. Daarnaast bevat deze mutatie een kasschuif voor de eerste fase van dit project.
NGF-project QuantumDeltaNL
In april 2022 heeft de adviescommissie van het NGF ingestemd met de omzetting van € 228 mln voor de tweede fase van het NGF-project QuantumDeltaNL van voorwaardelijk in onvoorwaardelijk. Daarnaast wordt het budget in 2022 verhoogd met € 14,2 mln aan in 2021 niet bestede middelen en verlaagd met € 7,0 mln in verband met actualisatie van het geraamde kasritme.
Aanvullende tegemoetkoming evenementen
Het budget voor de Aanvullende tegemoetkoming evenementen (ATE) wordt verlaagd met € 125 mln in verband met samenvoeging van deze regeling met de Tijdelijke Regeling Subsidie Evenementen COVID-19 (TRSEC) in de Subsidieregeling Evenementengarantie 2022 (SEG22). Deze samenvoeging heeft betrekking op evenementen in de periode 1 januari tot 1 oktober 2022.
Omzetderving Limburg
Het budget voor de tegemoetkoming in de omzetderving ten gevolge van de wateroverlast in Limburg in juli 2021 wordt verhoogd van € 12 mln naar € 24 mln.
NGF-project Oncode-PACT
Dit betreft de toekenning van subsidie door het Nationaal Groeifonds aan het project Oncode-PACT, zoals vermeld in de Kamerbrief Bekostiging investeringsvoorstellen tweede ronde Nationaal Groeifonds van 14 april 2022 (Kamerstuk 35 925-XIX, nr. 12).
Brexit Adjustment Reserve
De EU heeft geld beschikbaar gesteld om organisaties die op een negatieve manier zijn geraakt door de Brexit te ondersteunen door middel van de Brexit Adjustment Reserve (BAR). De mutatie betreft het budget voor de bedrijfslevenregeling in het kader van de BAR. Hiervoor is in 2022 € 188 mln en in 2023 € 62 mln beschikbaar.
Garanties
Garantie Ondernemingsfinanciering - Corona (GO-C)
De kasbuffer van de GO-C is herijkt op basis van de benutting in 2020 en 2021 en het garantieplafond voor 2022. Als gevolg hiervan is de meerjarenraming van de kasreeks van de GO-C neerwaarts bijgesteld.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO.nl
Betreft de overheveling van onder meer uitvoeringskosten voor de eerste aanvulling op de bestaande opdracht.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
Het budget voor TNO wordt verhoogd met € 10,0 mln in verband met diverse overboekingen van andere departementen voor door TNO uit te voeren projecten.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Internationaal Innoveren
De mutatie betreft een overboeking voor het Fonds onderzoek en wetenschap van OCW naar EZK voor Europese Partnerschappen.
Topsectoren overig
De mutatie betreft een overboeking voor het Fonds onderzoek en wetenschap van OCW naar EZK voor Roadmap infrastructuur toegepast onderzoek. Daarnaast worden de middelen voor het werkbudget topsectoren beschikbaar gesteld.
Ontvangsten
Bedrijfssteun
In 2021 is € 372 mln minder uitgegeven dan geraamd. Uitgaande van een gemiddelde terugbetalingstermijn van 6 jaar, worden in de periode 2022 tot en met 2027 de geraamde ontvangsten met € 62 mln per jaar verlaagd.
Onttrekking reserve BMKB
De begrotingsreserve van de BMKB bestaat uit een begrotingsreserve voor de reguliere BMKB en de BMKB-Corona (BMKB-C). De begrotingsreserve van de BMKB-C is herijkt op basis van de benutting van de regeling in 2020 en 2021 en het garantieplafond voor 2022. Op basis hiervan is er € 10 mln aan de reserve van de BMKB-C onttrokken.
Onttrekking reserve GO
De begrotingsreserve van de GO bestaat uit een begrotingsreserve voor de reguliere GO en de GO-Corona (GO-C). De begrotingsreserve van de GO-C is herijkt op basis van de benutting van de regeling in 2020 en 2021 en het garantieplafond voor 2022. Op basis hiervan is er € 35 mln aan de reserve van de GO-C onttrokken.
Brexit Adjustment Reserve
De EU heeft geld beschikbaar gesteld om organisaties die op een negatieve manier geraakt zijn door Brexit te ondersteunen. Het betreft in totaal € 886 mln waarvan € 485 mln in 2022. EZK is als Management Autoriteit verantwoordelijk voor het beheer en financiële verantwoording van de regeling aan de EU. De ontvangsten van de BAR worden daarom volledig op de EZK-begroting geraamd. Voor de bedrijfslevenregeling van de BAR die EZK uitvoert is in 2022 (€ 188 mln) en 2023 (€ 62 mln) budget beschikbaar. De overige onderdelen van de BAR vallen onder de ministeries LNV en FIN.
Toelichting op de Begrotingsreserves
De begrotingsreserves zijn bedoeld om inkomsten uit premies en uitgaven voor schades, die over de jaren kunnen fluctueren, te verevenen. De reserve dient als buffer voor uitgaven door EZK in geval bedrijven niet aan hun terugbetalingsverplichtingen kunnen voldoen inzake leningen bij financieringsinstellingen waarop EZK een borgstelling heeft afgegeven.
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB (inclusief BMKB-C), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO, inclusief de GO-C), de Groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en Klein Krediet Corona. De GO, GF en de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Ultimo begrotingsjaar wordt op basis van de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven vastgesteld of een onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2022 | 214.657 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 10.000 |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 204.657 |
De begrotingsreserve van de BMKB bestaat uit een begrotingsreserve voor de reguliere BMKB en de BMKB-C. De begrotingsreserve van de BMKB-C is herijkt op basis van de benutting van de regeling in 2020 en 2021 en het garantieplafond voor 2022. Op basis hiervan is € 10 mln aan de reserve van de BMKB-C onttrokken. Naar verwachting blijft de begrotingsreserve toereikend om eventuele schades te kunnen opvangen.
Stand 1/1/2022 | 289.636 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 35.000 |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 254.636 |
De begrotingsreserve van de GO bestaat uit een begrotingsreserve voor de reguliere GO en de GO-C. De begrotingsreserve van de GO-C is herijkt op basis van de benutting van de regeling in 2020 en 2021 en het garantieplafond voor 2022. Op basis hiervan is € 35 mln aan de reserve van de GO-C onttrokken. Naar verwachting blijft de begrotingsreserve toereikend om eventuele schades te kunnen opvangen.
Stand 1/1/2022 | 67.646 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 67.646 |
Vooralsnog is geen storting in de reserve Groeifaciliteit geraamd. Aan het eind van 2022 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve Groeifaciliteit worden vastgesteld.
Stand 1/1/2022 | 20.932 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 20.932 |
Vooralsnog is geen storting in de reserve Garantie MKB-financiering geraamd. Aan het eind van 2022 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve Garantie MKB-financiering worden vastgesteld.
Stand 1/1/2022 | 24.702 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 5.000 |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 19.702 |
De kasbuffer van de garantieregeling Klein Krediet Corona (KKC) is herijkt op basis van de benutting van de regeling in 2020 en 2021 en het garantieplafond voor 2022. Als gevolg daarvan wordt € 5 mln onttrokken aan de reserve van de KKC. Naar verwachting blijft de kasbuffer toereikend om eventuele schades te kunnen opvangen.