Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 9.641.689 | 11.138.550 | ‒ 1.244.849 | ‒ 897.910 | 8.995.791 |
Uitgaven | 6.791.506 | 7.081.086 | ‒ 842.084 | ‒ 334.929 | 5.904.073 |
Subsidies (regelingen) | 5.576.644 | 5.868.821 | ‒ 886.021 | ‒ 295.105 | 4.687.695 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 25.908 | 26.608 | ‒ 12.881 | 13.727 | |
Eurostars | 19.583 | 19.583 | 1.209 | ‒ 2.355 | 18.437 |
Bevorderen ondernemerschap | 27.107 | 24.679 | 1.649 | ‒ 2.038 | 24.290 |
Cofinanciering EFRO | 38.335 | 38.303 | ‒ 9.963 | ‒ 1.569 | 26.771 |
Bijdrage aan ROM's | 8.477 | 8.477 | 1.393 | ‒ 648 | 9.222 |
Verduurzaming industrie | 23.936 | 16.860 | 34.725 | 7.076 | 58.661 |
Startup beleid | 16.900 | 13.552 | ‒ 3.104 | 461 | 10.909 |
Urgendamaatregelen Industrie | 35.300 | 36.743 | ‒ 34.650 | 2.093 | |
Invest-Nl | 10.802 | 10.356 | 288 | 10.644 | |
Tegemoetkoming vaste lasten | 4.408.500 | 4.408.500 | ‒ 800.000 | ‒ 99.500 | 3.509.000 |
Europees Defensie Fonds cofinanciering | 5.000 | 4.380 | ‒ 4.322 | 58 | |
Omscholing naar tekortsectoren | 40.000 | 40.000 | 40.000 | ||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 35.000 | 35.000 | ‒ 15.000 | 20.000 | |
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 13.500 | 10.638 | ‒ 9.304 | 1.334 | |
Herstructurering winkelgebieden | 11.200 | 9.937 | ‒ 1.200 | 8.737 | |
R&D mobiliteitssectoren | 37.500 | 37.500 | 37.500 | ||
SEG | 350.000 | 525.000 | 525.000 | ||
NGF - project AiNed | 0 | 13.600 | ‒ 13.600 | 0 | |
NGF - project Groenvermogen | 21.530 | 10.395 | ‒ 600 | ‒ 600 | 9.195 |
NGF - project Health RI | 4.400 | 10.000 | 10.000 | ||
NGF - project RegMed XB | 12.800 | 20.900 | 20.900 | ||
NGF - project QuantumDeltaNL | 41.900 | 67.800 | 67.800 | ||
Indirecte kostencompensatie ETS | 81.600 | 87.864 | ‒ 22.864 | 65.000 | |
IPCEI Cloudinfrastructuur en services | 10.000 | 10.000 | ‒ 9.951 | ‒ 49 | 0 |
IPCEI Micro elektronica | 30.000 | 30.000 | ‒ 29.951 | ‒ 49 | 0 |
NGF - project Nationaal Onderwijslab | 5.460 | 5.460 | ‒ 5.460 | 0 | |
Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 245.000 | 120.000 | 120.000 | ||
Omzetderving Limburg | 12.000 | 24.000 | ‒ 310 | 23.690 | |
NGF project Oncode-PACT | 0 | 10.000 | ‒ 713 | 9.287 | |
EuroHPC | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | |
Euro QCI | 0 | 0 | 2.319 | ‒ 2.903 | ‒ 584 |
Brexit Adjustment Reserve | 0 | 187.800 | ‒ 149.000 | 38.800 | |
Overig | 4.906 | 4.886 | 560 | ‒ 722 | 4.724 |
Leningen | 107.000 | 107.000 | 0 | 0 | 107.000 |
Bedrijfssteun | 4.000 | 4.000 | 4.000 | ||
Qredits | 103.000 | 103.000 | 103.000 | ||
Garanties | 157.541 | 107.541 | 0 | ‒ 50.000 | 57.541 |
BMKB | 37.624 | 37.624 | ‒ 950 | 36.674 | |
BMKB-Groen | 0 | 0 | 950 | 950 | |
Groeifaciliteit | 8.172 | 8.172 | 8.172 | ||
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | 11.745 | ||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 100.000 | 50.000 | ‒ 50.000 | 0 | |
Opdrachten | 11.939 | 10.760 | 567 | ‒ 75 | 11.252 |
Onderzoek en opdrachten | 4.455 | 4.338 | ‒ 13 | 44 | 4.369 |
Caribisch Nederland | 1.083 | 994 | 242 | 1.236 | |
Regeldruk | 2.336 | 2.336 | ‒ 43 | 2.293 | |
Budget Samenwerking regio | 665 | 354 | 338 | 24 | 716 |
Small Business Innovation Research | 3.400 | 2.738 | ‒ 100 | 2.638 | |
Bijdrage aan agentschappen | 151.678 | 170.008 | 5.286 | 7.612 | 182.906 |
Bijdrage RVO.nl | 151.135 | 169.465 | 5.268 | 7.612 | 182.345 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 543 | 543 | 18 | 561 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 340.286 | 352.268 | 25.168 | 5.840 | 383.276 |
Bijdrage aan TNO | 178.863 | 188.845 | 20.317 | 9.850 | 219.012 |
Kamer van Koophandel | 135.958 | 137.958 | 3.913 | 2.952 | 144.823 |
Bijdrage aan NWO-TTW | 25.465 | 25.465 | 938 | ‒ 6.962 | 19.441 |
Bijdrage aan medeoverheden | 13.998 | 13.998 | 13.688 | 0 | 27.686 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 13.998 | 13.998 | 13.688 | 27.686 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 432.420 | 450.690 | ‒ 13.472 | ‒ 5.701 | 431.517 |
Internationaal Innoveren | 52.766 | 66.808 | ‒ 20.318 | 46.490 | |
PPS toeslag | 199.068 | 201.281 | 5.968 | 361 | 207.610 |
TO2 (excl. TNO) | 55.880 | 56.620 | 3.201 | 80 | 59.901 |
Topsectoren overig | 10.749 | 14.915 | 6.120 | ‒ 7.322 | 13.713 |
Ruimtevaart (ESA) | 72.726 | 72.726 | 3.402 | 5.397 | 81.525 |
Bijdrage NBTC | 9.425 | 9.425 | 100 | 230 | 9.755 |
Overige bijdragen aan organisaties | 5.806 | 5.965 | 363 | ‒ 798 | 5.530 |
Economische ontwikkeling en technologie | 10.000 | 6.950 | 68 | ‒ 3.649 | 3.369 |
EU-cofinanciering JTF | 16.000 | 16.000 | ‒ 12.376 | 3.624 | |
Storting begrotingsreserve | 0 | 0 | 12.700 | 2.500 | 15.200 |
Storting reserve BMKB Groen | 0 | 0 | 12.700 | 2.500 | 15.200 |
Ontvangsten | 672.151 | 1.145.356 | ‒ 350.000 | 254.116 | 1.049.472 |
Luchtvaartkredietfaciliteit | 1.712 | 1.712 | ‒ 612 | 1.100 | |
Rijksoctrooiwet | 47.041 | 47.156 | 3.600 | 50.756 | |
Eurostars | 4.250 | 4.250 | ‒ 1.036 | 3.214 | |
Joint Strike Fighter | 9.000 | 9.000 | ‒ 3.600 | 5.400 | |
Diverse ontvangsten | 1.648 | 1.738 | 18.114 | 19.852 | |
Bedrijfssteun | 89.500 | 27.500 | 27.500 | ||
Tegemoetkoming vaste lasten | 465.000 | 465.000 | ‒ 350.000 | 185.000 | 300.000 |
Tegemoetkoming vaste lasten starters | 0 | 0 | 150 | ||
BMKB | 33.000 | 33.000 | ‒ 2.500 | 30.500 | |
Onttrekking reserve BMKB | 0 | 10.000 | 2.500 | 12.500 | |
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona | 0 | 5.000 | 2.500 | 7.500 | |
BMKB groen | 0 | 0 | 2.500 | ‒ 2.500 | 0 |
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||
Onttrekking reserve Garantie Ondernemingsfinanciering | 0 | 35.000 | 50.000 | 85.000 | |
Brexit Adjustment Reserve | 0 | 485.000 | 485.000 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. ISB, NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 9.641.689 | 11.138.550 | ‒ 1.244.849 | ‒ 897.910 | 8.995.791 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.650.000 | 1.650.000 | 1.650.000 | ||
waarvan overige verplichtingen | 7.991.689 | 9.488.550 | ‒ 1.244.849 | ‒ 897.910 | 7.345.791 |
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2022 was 21%, oftewel 79% van het kasbudget 2022 was al juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2022 daalde dit naar circa 76%, met name als gevolg van toegevoegd budget voor NGF-projecten en Brexit Adjustment Reserve (BAR), waarvoor nog geen juridische verplichtingen waren aangegaan. Doordat er gedurende het jaar verplichtingen zijn aangegaan voor de bovengenoemde projecten (voor NGF en BAR) is het percentage juridisch verplicht gestegen naar 78%. Voor de BAR is er € 149 mln doorgeschoven naar volgend jaar.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota word het verplichtingenbudget in 2022 met € 898 mln verlaagd. Dit heeft in het bijzonder de volgende oorzaken:
– Het verplichtingenbudget 2022 voor de regeling Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) wordt verlaagd met € 900 mln, op basis van een actuele raming van RVO.nl.
– Het verplichtingenbudget 2022 voor de regeling Tegemoetkoming vaste lasten starters wordt verlaagd met € 20 mln, op basis van een actuele raming van RVO.nl.
– Verhoging van het verplichtingenbudget voor PPS-toeslag met € 38 mln. De PPS-toeslag regeling kent een open-einde. De overschrijding van het verplichtingenbudget is ontstaan door onder andere het doorschuiven van een bedrag van € 10 mln voor TKI-Energie van 2021 naar 2022. Er zijn meer aanvragen binnengekomen na de sluitingsdatum. Daarnaast is er voor 2022 ongeveer € 17 mln meer budget uitgekeerd aan projecttoeslagen.
– Voor de IPCEI’s Micro elektronica, Cloudinfrastructuur en services zijn het subsidiebudget en de uitvoeringskosten niet benut. Dit is het gevolg van een verlengd notificatietraject bij de Europese Commissie. De IPCEI’s kunnen pas van start gaan wanneer de Europese Commissie de projecten heeft goedgekeurd. Van de onderuitputting is € 15 mln aan verplichtingenbudget ingezet om overschrijding op de PPS-toeslag en SBO te dekken.
Uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De verlaging van het budget met € 99,5 mln betreft een bijstelling van het budget op basis van actuele ramingen van RVO.nl. In verband hiermee wordt het budget voor de TVL verlaagd met € 100 mln en het budget voor de regeling Continuïteit bruine vloot verhoogd met € 0,5 mln.
Tegemoetkoming vaste lasten starters
De verlaging van het budget met € 15 mln betreft een bijstelling van het budget in verband met lager dan geraamd beroep op de regeling.
Brexit Adjustment Reserve (BAR)
De BAR bedrijfslevenregeling (gefinancierd uit EU-middelen) is 1 november 2022 opengegaan. Dit is later dan gepland, waardoor er voor 2022 € 149,8 mln minder nodig is dan verwacht.
Indirecte kostencompensatie ETC
Door de hoge energie- en gasprijzen is bij een aantal grootverbruikers in 2021 de productie gedaald, met als gevolg dat in 2022 voor € 22,9 mln minder aanspraak is gemaakt op deze regeling.
Garanties
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
Betreft afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona met € 50 mln, vanwege lager dan verwacht beroep op de regeling. Samen met een € 50 mln onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
NWO-TTW
Het budget voor NWO-TTW wordt met € 7,0 mln verlaagd in verband met lagere uitgaven door NWO-TTW dan geraamd. Dit komt met name door vertraging van projecten ten gevolge van de beperkende maatregelen in verband met COVID-19.
Ontvangsten
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De ontvangstenraming voor de TVL wordt in 2022 met € 185 mln verhoogd in verband met te verwachten terugbetalingen van subsidie, met name ten gevolge van lager dan verwachte omzetderving.
Onttrekking reserve Garantie Ondernemingsfinanciering
Betreft onttrekking uit de reserve Garantie Ondernemersfinanciering van € 50 mln. De reden hiervoor is dat er minder beroep gedaan is op de Corona variant van de Garantie Ondernemingsfinanciering, daarnaast is de regeling reeds gesloten. Samen met een € 50 mln afroming van de Garantie Ondernemersfinanciering Corona is er in totaal € 100 mln afgeboekt bij de Garantie Ondernemersfinanciering Corona. De € 100 mln vloeit terug naar de algemene middelen.
Toelichting op de begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (inclusief het Coronaluik), de Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (inclusief de Coronamodule van de GO), de groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona (KKC).
De regulaire GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2022 onttrekking voorgenomen voor de kasbuffers voor de BMKB (€ 12,5 mln), de KKC (€ 7,5 mln) en de GO (€ 85 mln). De € 85 mln onttrekking van de GO was eerder geraamd op € 35 mln en wordt met de 2e supletoire begroting verhoogd met € 50 mln. Daarnaast wordt er ultimo 2022 een storting voorgenomen voor de kasbuffer voor de BMKB groen (€ 15,2 mln).
Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2022 | 214.657 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 12.500 |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 202.157 |
Stand 1/1/2022 | |
+ Geraamde storting | 15.200 |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 15.200 |
Stand 1/1/2022 | 289.636 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 85.000 |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 204.636 |
Stand 1/1/2022 | 67.646 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 67.646 |
Stand 1/1/2022 | 20.932 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 20.932 |
Stand 1/1/2022 | 24.702 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 7.500 |
Stand (raming) per 31/12/2022 | 17.202 |