Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 2.594.264 | 3.441.987 | 33.003 | ‒ 249.211 | 3.225.779 |
Programma-uitgaven | 1.437.364 | 2.285.087 | 33.003 | 807.689 | 3.125.779 |
Waarvan juridisch verplicht | 99,50% | ||||
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 470.769 | 511.992 | ‒ 261 | 26.825 | 538.556 |
DJI - Vreemdelingenbewaring | 72.395 | 72.556 | 0 | 0 | 72.556 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
COA | 538.486 | 1.200.104 | 0 | 370.216 | 1.570.320 |
NIDOS - opvang | 65.463 | 81.755 | 0 | 27.000 | 108.755 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen | 221.100 | 221.100 | 30.500 | 344.000 | 595.600 |
Subsidies | |||||
Vluchtelingenwerk Nederland | 10.371 | 11.672 | 0 | 4.000 | 15.672 |
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen | 8.100 | 34.012 | 0 | 0 | 34.012 |
Overige Subsidies | 1.726 | 1.794 | ‒ 273 | ‒ 52 | 1.469 |
Opdrachten | |||||
Programma Keteninformatisering | 8.834 | 9.139 | 0 | 0 | 9.139 |
Versterking vreemdelingenketen | 8.379 | 9.256 | 3.037 | 29.700 | 41.993 |
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen | 4.800 | 103.800 | 0 | 6.000 | 109.800 |
37.3 Terugkeer | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning | 9.896 | 10.212 | 0 | 0 | 10.212 |
Subsidies | |||||
REAN-regeling | 5.657 | 4.863 | 0 | 0 | 4.863 |
Overige Subsidies | 3.059 | 3.171 | 0 | 0 | 3.171 |
Opdrachten | |||||
Vreemdelingen vertrek | 8.329 | 9.661 | 0 | 0 | 9.661 |
Ontvangsten | 3.000 | 119.808 | 2.122 | 7.800 | 129.730 |
Budgetflexibiliteit
Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2022 is 99,5% van de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI. De middelen gerelateerd aan de opvang van ontheemden uit Oekraïne zijn volledig juridisch verplicht.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Algemeen artikel 37 Nationaal Programma Oekraïense VluchtelingenBij de 3e incidentele suppletoire begroting inzake de Opvang van ontheemden uit Oekraïne zijn middelen toegevoegd voor subsidies aan ngo’s (non gouvernementele organisaties) ten behoeve van inzet Oekraïne. Dit betrof in totaal een bedrag van 8,1 mln. Bij de 3e incidentele suppletoire begroting is echter nagelaten om de verdeling van het bedrag naar de doelstellingen aan te geven.
Dit bedrag is verdeeld over 0,87 mln ten behoeve van RefugeeHomeNL (een samenwerking van Rode Kruis (penvoerder en ontvanger middelen), Leger des Heils en Takecare BNB) en 7,23 mln voor Vluchtelingen Werk Nederland.
Inmiddels is de subsidie aan RefugeeHomeLNL verlaagd. Daarmee wordt de subsidie aan Vluchtelingewerk Nederland met 7,5 mln. opgehoogd voor de hogere kosten van de werkzaamheden van Vluchtelingenwerk Nederland.
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 26,6 mln.
• De kosten in de uitvoering bij de IND zijn hoger dan de dekking vanuit de kostprijzen. De oorzaak hiervan is te vinden in de hogere tarieven van tolken en de verhoogde kosten van vervoer vanwege het feit dat de asielzoekers verspreid zitten in de (crisis) noodopvang. Daarbij zijn er hogere kosten voor externe inhuur vanwege personeelstekort en krapte op de arbeidsmarkt. Dit alles leidt tot een tegenvaller van 19,8 mln. bij de IND.
• Het budget IND wordt in 2022 verhoogd met 7 mln. Het betreft een generale compensatie voor de IND-werkzaamheden in het kader van de Oekraïense ontheemden. De IND is begonnen met deze werkzaamheden in juni. De voornaamste activiteit daarvan is het geldig maken van de verblijfsdocumenten van de Oekraïners door middel van stickers met verblijfsaantekening op plaklocaties. Dit hangt samen met de beschermde status die ontheemden uit Oekraïne genieten op basis van de Richtlijn Tijdelijke bescherming Oekraïne.
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) 370,2 mln.
• Overdracht van middelen (9,9 mln.) in het kader van het faciliteitenbesluit. Deze middelen worden door BZK toegevoegd middels de circulaires aan het gemeentefonds.
• De hogere bezetting van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), het hoge percentage alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's) en de vele (crisis)noodopvang, die duurder zijn dan reguliere opvang, leidt tot een tegenvaller van 380 mln. Deze tegenvaller wordt deels gecompenseerd door de hogere toerekening van eerstejaarsasielopvang aan ODA (Official Development Assistance) van 160 mln. Het restant wordt gedekt uit de niet-asiel gerelateerde onderuitputting van JenV (70 mln.) en de rijksbrede onderuitputting.
NIDOS – opvang 27 mln.Nidos voert de voogdijtaak uit voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s). De hogere instroom van alleenstaande minderjarige vreemdelingen leidt tot meer werk en kosten bij Nidos.
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen 374,5 mln.
• Gemeentelijke en particuliere opvang. Een kasschuif op de middelen gemeentelijke en particuliere opvang voor gemeenten voor de realisatie van noodopvangplekken en verstrekkingen aan ontheemden waarbij € 30,5 mln. euro van het jaar 2023 naar het jaar 2022 wordt verschoven waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.
• Een technische herschikking binnen dit artikelonderdeel van 6 mln. De kosten van het KCIO (Knooppunt Coördinatie Informatie Oekraïne), voor de werkzaamheden in kader opvang van ontheemden uit Oekraïne, zal uit budget opdrachten worden betaald. De middelen daarvoor komen uit de bijdrage medeoverheden.
• Gemeentelijke Opvang Oekraïners. Een veel groter deel van de gemeenten dan eerder gedacht vraagt een voorschot aan voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne (GOO, gemeentelijke Opvang Oekraïne en POO, Particuliere Opvang Oekraïners). Dit betekent extra uitgaven in 2022 van 350 mln.
Versterking vreemdelingenketen 32,7 mln.
• Vrijval EU-middelen 7,8 mln. Deze middelen worden gebruikt voor dekking van de kosten van de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) via een desaldering.
• Voor de implementatie van de Europese Entry Exit System (EES) verordening op Schiphol zijn aanvullende middelen (14,5 mln) noodzakelijk teneinde de implementatie tijdig af te ronden.
• Ten behoeve van de crisisnoodopvang door gemeenten van asielzoekers is door BZK een aanbesteding gedaan voor personele inzet. Het JenV-deel in deze kosten betreft 7,5 mln.
• Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen 6 mln. Een technische herschikking binnen dit artikelonderdeel van 6 mln. De kosten van het KCIO, voor de werkzaamheden in kader opvang van ontheemden uit Oekraïne, zal uit budget opdrachten worden betaald. De middelen daarvoor komen uit de bijdrage medeoverheden.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 9,9 mln. De verhoging word verklaard door de desaldering vrijval EU-middelen 7,8 mln. Deze middelen worden gebruikt voor dekking van de kosten van de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV). Het restant van het saldo betreft de desaldering van de ontvangsten 2,1 mln. van Eurostar.
Mutaties Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2022 is 1.156,9 miljoen te hoog ten opzichte van de verwachte uitputing en wordt daarom verlaagd.