Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 56.708 | 0 | 56.708 | 10.594 | 67.302 | 3.551 | 3.141 | 3.115 | 3.100 | 59.688 |
Uitgaven | 59.400 | 0 | 59.400 | 8.812 | 68.212 | 3.551 | 3.141 | 3.115 | 3.100 | 59.688 | |
20.1 | Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder | 59.400 | 0 | 59.400 | 8.812 | 68.212 | 3.551 | 3.141 | 3.115 | 3.100 | 59.688 |
Opdrachten | 11.835 | 0 | 11.835 | 4.946 | 16.781 | 398 | 301 | 276 | 261 | 9.066 | |
Geluid- en luchtsanering | 6.603 | 0 | 6.603 | 751 | 7.354 | 202 | 148 | 123 | 108 | 3.681 | |
Waarvan RWS | 3.605 | 0 | 3.605 | ‒ 1.513 | 2.092 | ‒ 1.145 | ‒ 1.188 | ‒ 1.188 | ‒ 1.188 | 917 | |
Waarvan RIVM | 1.617 | 0 | 1.617 | 4.841 | 6.458 | 91 | 91 | 91 | 91 | 3.208 | |
Overige opdrachten | 10 | 0 | 10 | 867 | 877 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.260 | |
Bijdrage aan agentschappen | 16.528 | 0 | 16.528 | 2.722 | 19.250 | 4.947 | 7.145 | 7.161 | 7.172 | 21.795 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 3.128 | 0 | 3.128 | 567 | 3.695 | 190 | 189 | 189 | 190 | 3.317 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 11 | 0 | 11 | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschap RVO | 620 | 0 | 620 | 321 | 941 | 37 | 37 | 37 | 37 | 657 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 12.769 | 0 | 12.769 | 1.830 | 14.599 | 4.720 | 6.919 | 6.935 | 6.945 | 17.821 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 30.574 | 0 | 30.574 | 1.131 | 31.705 | ‒ 1.807 | ‒ 4.319 | ‒ 4.336 | ‒ 4.347 | 28.349 | |
Uitvoering geluidsanering | 25.574 | 0 | 25.574 | ‒ 104 | 25.470 | ‒ 1.982 | ‒ 4.319 | ‒ 4.336 | ‒ 4.347 | 28.349 | |
Programma NSL | 5.000 | 0 | 5.000 | 1.235 | 6.235 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bekostiging | 463 | 0 | 463 | 13 | 476 | 13 | 14 | 14 | 14 | 478 | |
Overige bekostiging | 463 | 0 | 463 | 13 | 476 | 13 | 14 | 14 | 14 | 478 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Per saldo is het verplichtingenbudget op artikel 20 opgehoogd met € 10,6 miljoen in 2024 en cumulatief € 16,0 miljoen in de periode 2025 t/m 2029. Dit komt onder andere door een eenzijdige ophoging van het verplichtingenbudget van € 1,8 miljoen voor de uitvoeringskosten van de subsidieregeling Sanering verkeerslawaai onder de Omgevingswet.
Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgaven.
Uitgaven
1 Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder
Opdrachten
Het opdrachtenbudget is in 2024 met € 4,9 miljoen toegenomen. Dit wordt met name veroorzaakt door:
2024:
– Een overboeking van €2,1 miljoen vanuit het Mobiliteitsfonds voor de opdracht aan RIVM voor het Schone Lucht Akkoord (SLA). Het gaat hier om een reservering in het kader van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) die nu wordt aangesproken.
– Een overboeking van € 1,5 miljoen van artikel 21 voor de opdracht aan RIVM. Als gevolg van de stijgende tarieven en borging van taken is extra financiering benodigd met betrekking tot het programma Duurzame Leefomgeving.
– Een ophoging van het uitgavenbudget met € 1,0 miljoen vanwege lagere werkelijke kosten dan de voorschotten van het Bureau Sanering Verkeerslawaai ( BSV) voor de afwikkeling van verleende subsidies inzake de regeling sanering verkeerslawaai. De ophoging voor de daaropvolgende jaren wordt onder Bijdragen aan agentschappen geboekt.
– De resterende € 0,3 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Bijdragen aan agentschappen
De Bijdragen aan agentschappen zijn toegenomen met € 2,7 miljoen in 2024 en cumulatief € 33,6 miljoen in de periode 2025 t/m 2029. Dit wordt veroorzaakt door:
2024:
– Een overboeking van € 1,1 miljoen van het Mobiliteitsfonds voor de Specifieke uitkeringen in het kader van Schone Lucht Akkoord (SPUK-SLA). De benodigde middelen worden jaarlijks naar behoefte overgeboekt voor de afwikkeling van de SPUKS die zijn toegekend in 2021, 2022 en 2023 en de opdracht aan het RIVM.
2025 t/m 2029:
– Een ophoging van het uitgavenbudget van cumulatief € 5,0 miljoen over de periode 2025 t/m 2029 vanwege lagere werkelijke kosten dan de voorschotten van het Bureau Sanering Verkeerslawaai ( BSV) voor de afwikkeling van verleende subsidies inzake de regeling sanering verkeerslawaai.
2024 en verder:
– Een herschikking van € 1,3 miljoen in 2024 en cumulatief € 24,1 miljoen in de periode 2025 t/m 2029 ter dekking van de door RIVM uit te voeren werkzaamheden voor een duurzame leefomgeving. Als gevolg van de stijgende tarieven en wettelijke basistaken is extra financiering benodigd. Dekking t/m 2029 komt vanuit het programma Geluidsanering.
– De resterende € 0,3 miljoen in 2024 en cumulatief € 4,5 miljoen in de periode 2025 t/m 2029 wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Bijdragen aan medeoverheden
De Bijdragen aan medeoverheden zijn toegenomen met € 1,1 miljoen in 2024 en cumulatief afgenomen met € 19,2 miljoen in de periode 2025 t/m 2029. Dit wordt veroorzaakt door:
2024:
– Ontvangen eindejaarsmarge en loonbijstelling van € 1,5 miljoen.
2024 en verder:
– Een herschikking binnen artikel 20 van ‒ € 1,3 miljoen in 2024 en cumulatief ‒ € 24,1 miljoen in de periode 2025 t/m 2029 ter dekking van de door RIVM uit te voeren werkzaamheden voor een duurzame leefomgeving.
– Ontvangst van de prijsbijstelling van € 0,9 miljoen in 2024 en cumulatief € 4,9 miljoen in de periode 2025 t/m 2029.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2024 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).