Ontwerp-begroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11.603.618 | 118.076 | 11.721.694 | 1.460.842 | 13.182.536 | 336.685 | 280.314 | 270.813 | 323.430 | 11.436.391 |
Uitgaven | 11.821.379 | 66.076 | 11.887.455 | 504.545 | 12.392.000 | 530.512 | 420.980 | 318.110 | 327.395 | 11.449.004 |
Bekostiging | 10.845.474 | 0 | 10.845.474 | 560.862 | 11.406.336 | 522.786 | 422.472 | 333.268 | 313.065 | 11.017.137 |
Bekostiging vo-instellingen | 10.741.757 | 0 | 10.741.757 | 552.722 | 11.294.479 | 570.788 | 468.742 | 371.097 | 361.190 | 10.773.174 |
Bekostiging Caribisch Nederland | 24.049 | 0 | 24.049 | 4.258 | 28.307 | 4.057 | 4.467 | 4.817 | 4.447 | 28.210 |
Aanvullende regeling strategisch personeelsbeleid, begeleiding starters en thuiszitters | 75.128 | 0 | 75.128 | 3.882 | 79.010 | ‒ 52.059 | ‒ 52.059 | ‒ 52.059 | ‒ 52.059 | 22.834 |
Aanvullende regelingen leerlingendaling | 4.540 | 0 | 4.540 | 0 | 4.540 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Basisvaardigheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.322 | 9.413 | ‒ 513 | 192.919 |
Subsidies (regelingen) | 799.604 | 66.076 | 865.680 | ‒ 75.058 | 790.622 | ‒ 2.176 | ‒ 17.247 | ‒ 22.298 | ‒ 423 | 233.783 |
Stichting Kennisnet (basissubsidie) po, vo, mbo | 28.090 | 0 | 28.090 | 1.242 | 29.332 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18.968 |
Praktijkgerichte programma's | 16.605 | 0 | 16.605 | 0 | 16.605 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Basisvaardigheden | 239.286 | 0 | 239.286 | ‒ 4.175 | 235.111 | 0 | 13.650 | 0 | 0 | 13.650 |
Maatschappelijke diensttijd | 81.947 | 78.000 | 159.947 | ‒ 416 | 159.531 | ‒ 5.400 | ‒ 5.400 | ‒ 5.800 | ‒ 5.800 | ‒ 5.800 |
School en omgeving | 138.181 | 0 | 138.181 | ‒ 66.820 | 71.361 | ‒ 10.629 | ‒ 23.364 | ‒ 22.679 | 0 | 117.895 |
NGF Ontwikkelkracht | 22.381 | 0 | 22.381 | 2.591 | 24.972 | ‒ 1.005 | 1.402 | 0 | 0 | 0 |
Schoolmaaltijden | 52.650 | 0 | 52.650 | 0 | 52.650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 52.650 |
Brugfunctionaris VO | 11.520 | 0 | 11.520 | 0 | 11.520 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.163 |
NGF Techkwadraat | 44.150 | 0 | 44.150 | 4.174 | 48.324 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NGF Innovatieve onderwijs huisvesting | 11.554 | 0 | 11.554 | 2.660 | 14.214 | 9.944 | ‒ 56 | ‒ 56 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 153.240 | ‒ 11.924 | 141.316 | ‒ 14.314 | 127.002 | 4.914 | ‒ 3.479 | 6.237 | 5.377 | 24.257 |
Opdrachten | 38.967 | 0 | 38.967 | ‒ 418 | 38.549 | ‒ 1.035 | 6.677 | ‒ 1.787 | 6.304 | 54.026 |
Opdrachten | 36.476 | 0 | 36.476 | ‒ 370 | 36.106 | ‒ 1.035 | 6.677 | ‒ 1.787 | 6.304 | 51.901 |
MDT opdrachten | 2.491 | 0 | 2.491 | ‒ 48 | 2.443 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.125 |
Bijdrage aan agentschappen | 76.530 | 0 | 76.530 | 6.108 | 82.638 | 8.035 | 8.834 | 8.683 | 8.211 | 88.077 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 76.530 | 0 | 76.530 | 6.108 | 82.638 | 8.035 | 8.834 | 8.683 | 8.211 | 88.077 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 60.446 | 0 | 60.446 | 13.051 | 73.497 | 2.902 | 244 | 244 | 238 | 55.623 |
College voor Toetsen en Examens | 7.195 | 0 | 7.195 | 12.551 | 19.746 | 244 | 244 | 244 | 238 | 4.887 |
SLOA: Onderwijs ondersteunende instellingen | 53.251 | 0 | 53.251 | 500 | 53.751 | 2.658 | 0 | 0 | 0 | 50.736 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 358 | 0 | 358 | 0 | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 | 358 |
GRAZ (ECML) en PISA | 358 | 0 | 358 | 0 | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 | 358 |
Ontvangsten | 7.391 | 0 | 7.391 | 477 | 7.868 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.391 |
Ontwerp-begroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11.603.618 | 118.076 | 11.721.694 | 1.460.842 | 13.182.536 | 336.685 | 280.314 | 270.813 | 323.430 | 11.436.391 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.782 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overig | 11.603.618 | 118.076 | 11.721.694 | 1.463.624 | 13.182.536 | 336.685 | 280.314 | 270.813 | 323.430 | 11.436.391 |
In de kolom "Mutaties 1e suppletoire begroting 2025" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2025» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen worden met € 1,5 miljard verhoogd. Het verschil tussen de verplichtingen- en uitgavenmutaties wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de loon- en prijsbijstelling tranche 2025 ten behoeve van het bekostigingsjaar 2026 in het najaar van 2025 al wordt verplicht. Zie het algemene deel voor een verdere toelichting op de loon- en prijsbijstelling.
Uitgaven
De uitgaven worden met € 504,5 miljoen verhoogd. De toegekende loon- en prijsbijstelling wordt doorverdeeld naar de bekostiging in het voortgezet onderwijs, de bijdrage aan ZBO's en RWT's en DUO. Er zal geen loon- en prijsbijstelling worden doorverdeeld naar andere instrumenten binnen artikel 3.
Toelichting per instrument:
Bekostiging
Het budget voor het instrument bekostiging wordt per saldo met € 561,1 miljoen verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– de doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025 van € 544,3 miljoen;
– een tegenvaller op de nieuwkomersbekostiging van € 30,5 miljoen. De komende jaren is meer budget nodig voor de nieuwkomersbekostiging in het voortgezet onderwijs (vo) vanwege een hogere instroom van nieuwkomers in het onderwijs dan verwacht.
– een aanpassing naar aanleiding van de jaarlijkse raming van het aantal verwachte leerlingen in het voortgezet onderwijs. Op het budget van 2025 resulteert dit in een neerwaartse bijstelling van € 10,7 miljoen voor Europees Nederland een opwaartse bijstelling van € 2,1 miljoen voor Caribisch Nederland (zie ook het algemene deel).
Vanaf begrotingsjaar 2027 wordt er gekort op de onderwijskansenregeling voortgezet onderwijs. Met deze regeling krijgt een school meer budget op basis van de achterstandsscore op schoolvestigingsniveau van het CBS. Dit betreft 68% van de scholen. Dit budget wordt bijvoorbeeld ingezet voor extra onderwijspersoneel in de klas voor leerlingen uit de doelgroep door middel van onderwijsassistenten of coaches, extra onderwijstijd, huiswerkbegeleiding aan te bieden of ouderbetrokkenheid te stimuleren. De korting bedraagt € 90,0 miljoen in 2027 en vanaf 2028 structureel € 177,0 miljoen.
Amendement Bontenbal c.s.
In het kader van het amendement van het lid Bontenbal c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600-VIII, nr. 141) wordt maatregel 32 uit het hoofdlijnenakkoord teruggedraaid door vanaf 2026 structureel € 75,1 miljoen voor functiemix randstadregio’s vo vrij te maken. Eveneens wordt de vanaf 2026 ontvangen € 36,3 miljoen ter compensatie van de btw-verhoging op schoolboeken teruggedraaid.
Subsidies
Het budget voor het instrument subsidies wordt per saldo met € 75,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name verklaard door:
– een kasschuif van € 34,3 miljoen op het budget van School en Omgeving op artikel 3, waarbij de middelen vanuit 2025 worden doorgeschoven naar 2026, 2027 en 2028 om aan te sluiten bij het betaalritme van de nieuwe subsidieregeling;
– een meevaller op het budget van School en Omgeving op artikel 3 van € 32,5 miljoen. Zoals reeds bekend, waren er minder aanvragen voor de subsidieregeling School en Omgeving 2023-2025 in de eerste ronde in 2023 dan waarvoor er budget beschikbaar was. Aangezien er voor deze regeling ook betalingen in 2025 zijn, is er dit jaar een meevaller in 2025;
– een kasschuif op de middelen voor de implementatie van het vernieuwde curriculum van € 14,0 miljoen. Door het besluit van de Tweede Kamer dat de nieuwe kerndoelen in aantal moeten worden ingeperkt (motie Soepboer, Kamerstukken II 2024/25, 31293, nr. 766) loopt de implementatie van de curriculumherziening vertraging op. Door de aangepaste planning worden de middelen uit 2025 ingezet in 2026 en 2028.
Amendement Bontenbal c.s.
In het kader van het amendement van het lid Bontenbal c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600-VIII, nr. 141) wordt het budget voor overige subsidies met € 3,0 miljoen verhoogd ten behoeve van een subsidie voor scholen die de techniekhavo (willen) aanbieden. Tevens wordt maatregel 23 uit het hoofdlijnenakkoord deels teruggedraaid door € 40,0 miljoen vrij te maken voor School en Omgeving, waarvan structureel € 15,6 miljoen op artikel 3. Ook wordt maatregel 22 deels teruggedraaid door voor Maatschappelijke Diensttijd € 78,0 miljoen in 2025, oplopend tot € 130,0 miljoen structureel vrij te maken.
Amendement Eerdmans c.s.
In het kader van het amendement van het lid Eerdmans c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 26600-VIII, nr. 147) wordt het budget voor overige subsidies met € 14,9 miljoen in 2025, oplopend tot € 15,2 miljoen in 2028, verlaagd ten behoeve van de aanvullende investeringen in wetenschappelijk onderzoek.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Het budget voor het instrument bijdrage aan ZBO’s/RWT’s wordt per saldo met € 13,1 miljoen verhoogd. Dit wordt grotendeels verklaard door:
– een overboeking van € 9,6 miljoen vanuit artikel 4 (Beroepsonderwijs en volwasseneducatie) ten behoeve van het werkprogramma van het College van Toetsen en Examens (CvTE);
– een overboeking van € 1,5 miljoen aan het budget van het CvTE voor het programma digitaal examineren.
Ontvangsten
De ontvangsten worden met € 0,5 miljoen verhoogd.