Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 526.319 | 3.535 | 529.854 |
Uitgaven | 346.544 | ‒ 1.093 | 345.451 |
1 Netwerk | 25.118 | ‒ 972 | 24.146 |
Opdrachten | 14.101 | ‒ 472 | 13.629 |
Wegverkeersbeleid | 5.107 | 43 | 5.150 |
Unit Smart Mobility | 6.444 | ‒ 1.284 | 5.160 |
Overige opdrachten | 2.550 | 769 | 3.319 |
Bijdragen aan agentschappen | 8.879 | ‒ 876 | 8.003 |
Bijdragen aan agentschap RWS | 8.073 | ‒ 879 | 7.194 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 806 | 3 | 809 |
Bijdragen aan medeoverheden | 764 | ‒ 84 | 680 |
Regionale bijdrage MIRT | 764 | ‒ 84 | 680 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.374 | 460 | 1.834 |
2 Verkeersveiligheid | 24.974 | 207 | 25.181 |
Opdrachten | 6.591 | ‒ 790 | 5.801 |
Verkeersveiligheid | 5.208 | ‒ 363 | 4.845 |
Overige opdrachten | 1.383 | ‒ 427 | 956 |
Subsidies | 10.785 | ‒ 180 | 10.605 |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.463 | ‒ 213 | 4.250 |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) | 4.244 | 0 | 4.244 |
Overige subsidies | 2.078 | 33 | 2.111 |
Bijdragen aan agentschappen | 729 | 28 | 757 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 14 | 14 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 30 | 565 | 595 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 3.122 | 287 | 3.409 |
Bijdragen aan CBR | 2.287 | ‒ 631 | 1.656 |
Overige bijdragen | 835 | 918 | 1.753 |
(Schade)vergoedingen | 3.717 | 283 | 4.000 |
Stint | 3.717 | 283 | 4.000 |
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit | 296.452 | ‒ 328 | 296.124 |
Opdrachten | 45.419 | ‒ 6.721 | 38.698 |
Reservering Klimaatakkoord | 1.672 | ‒ 1.672 | 0 |
Duurzame logistiek | 3.604 | 1.367 | 4.971 |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 9.100 | ‒ 1.689 | 7.411 |
Programma duurzame mobiliteit | 5.736 | ‒ 3.506 | 2.230 |
Innovatie, strategie voor Mobiliteit (ISM) | 997 | ‒ 72 | 925 |
Verkeersemissies | 845 | ‒ 468 | 377 |
Programma fiets | 1.962 | ‒ 116 | 1.846 |
Duurzame energiedragers in mobiliteit | 1.238 | ‒ 127 | 1.111 |
NGF-project Dutch Metropolitan Innovations | 8.769 | 0 | 8.769 |
KF: Slimme laadinfra | 4.376 | 0 | 4.376 |
Overige opdrachten | 7.120 | ‒ 438 | 6.682 |
Subsidies | 202.352 | 0 | 202.352 |
Bronmaatregelen stikstof | 57.598 | 0 | 57.598 |
Elektrisch vervoer | 127.686 | 0 | 127.686 |
Duurzame mobiliteit | 14.790 | 0 | 14.790 |
Overige subsidies | 2.278 | 0 | 2.278 |
Bijdragen aan agentschappen | 24.362 | 401 | 24.763 |
Bijdragen aan agentschap Nea | 5.359 | 0 | 5.359 |
Bijdragen aan agentschap RWS | 4.168 | 0 | 4.168 |
Bijdragen aan agentschap RVO | 14.368 | 399 | 14.767 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 467 | 2 | 469 |
Bijdragen aan medeoverheden | 24.216 | 5.452 | 29.668 |
Duurzame mobiliteit | 13.500 | 3.500 | 17.000 |
Mobiliteit en Gebieden | 2.062 | 1.952 | 4.014 |
KF: Slimme Laadinfra | 8.624 | 0 | 8.624 |
Overige bijdragen aan medeoverheden | 30 | 0 | 30 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 103 | 440 | 543 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 100 | 100 |
Ontvangsten | 5.782 | ‒ 657 | 5.125 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties in de 2e suppletoire begroting 2023 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
Uitgaven
1 Netwerk
De uitgavenverlaging met per saldo € -0,9 miljoen wordt veroorzaakt door de diverse mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
2 Verkeersveiligheid
De uitgavenverhoging met per saldo € 0,2 miljoen wordt veroorzaakt door de diverse mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
3 Slimme en Duurzame mobiliteit
De uitgavenverlaging met per saldo ‒ € 0,8 miljoen wordt veroorzaakt door diverse mutaties. Onderstaand worden de mutaties toegelicht per instrument, waar de mutatie hoger is dan de voorgeschreven norm.
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met per saldo ‒ € 7,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– Herschikking Reservering klimaatakkoord naar Duurzame logistiek (€ 1,7 miljoen): Bij het opstellen van de Ontwerpbegroting 2024 is een negatieve begrotingsstand in het jaar 2023 ontstaan. Door de budgetten uit de reservering voor het klimaatakkoord opnieuw toe te delen worden de begrotingsstanden gecorrigeerd.
– BTW Compensatiefonds afdracht VDI en IVRI (€ 1,2 miljoen): Dit betreft de BTW afdracht aan het BTW Compensatiefonds (BCF) voor de specifieke uitkering Veilig Doelmatig en Duurzaam (€ 0,3 miljoen) en Intelligente Verkeersregelinstallaties (€ 0,9 miljoen).
– SPUK Vergroenen Reisgedrag (€ 3,5 miljoen): Dit betreft een mutatie voor de SPUK Vergroenen Reisgedrag inzake regeling Veilig, Slim Duurzaam (VSD). Er zijn bij het BO MIRT 2022 afspraken gemaakt over de werkgeversaanpak. De grondslag is meegenomen in de «Tijdelijke stimuleringsregeling slim, veilig, doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023-2027» en zal onder deze noemer worden uitgekeerd.
– Het overige verschil wordt verklaard door diverse mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 5,4 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– De hierboven toegelichte SPUK Vergroenen Reisgedrag (€ 3,5 miljoen).
– HXII Specifieke uitkeringen Intelligente Verkeersregelinstallaties (iVRI) (€ 2,0 miljoen): Voor de specifieke uitkering (iVRI) is er in totaal nog € 2,0 miljoen nodig voor het betalen van uitkeringen. Dit bedrag wordt overgeboekt van het Mobiliteitsfonds naar HXII waar de regeling wordt verantwoord.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties in de 2e suppletoire begroting 2023 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).