Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1) | Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) | Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 497.485 | 28.834 | 526.319 |
Uitgaven | 328.773 | 17.771 | 346.544 |
1 Netwerk | 27.770 | ‒ 2.652 | 25.118 |
Opdrachten | 16.181 | ‒ 2.080 | 14.101 |
Wegverkeersbeleid | 6.987 | ‒ 1.880 | 5.107 |
Unit Smart Mobility | 6.144 | 300 | 6.444 |
Overige opdrachten | 3.050 | ‒ 500 | 2.550 |
Bijdragen aan agentschappen | 8.801 | 78 | 8.879 |
Bijdragen aan RWS | 8.073 | 0 | 8.073 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 728 | 78 | 806 |
Bijdragen aan medeoverheden | 1.414 | ‒ 650 | 764 |
Regionale bijdrage MIRT | 1.414 | ‒ 650 | 764 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.374 | 0 | 1.374 |
2 Verkeersveiligheid | 39.538 | ‒ 14.564 | 24.974 |
Opdrachten | 5.355 | 1.236 | 6.591 |
Verkeersveiligheid | 5.072 | 736 | 5.808 |
Overige opdrachten | 283 | 500 | 783 |
Subsidies | 10.770 | 15 | 10.785 |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.463 | 0 | 4.463 |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) | 4.244 | 0 | 4.244 |
Overige subsidies | 2.063 | 15 | 2.078 |
Bijdragen aan agentschappen | 729 | 0 | 729 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 30 | 0 | 30 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 2.937 | 185 | 3.122 |
Bijdragen aan CBR | 2.102 | 185 | 2.287 |
Overige bijdragen | 835 | 0 | 835 |
(Schade)vergoedingen | 19.717 | ‒ 16.000 | 3.717 |
Stint | 19.717 | ‒ 16.000 | 3.717 |
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit | 261.465 | 34.987 | 296.452 |
Opdrachten | 59.315 | ‒ 13.896 | 45.419 |
Reservering Klimaatakkoord | 760 | 912 | 1.672 |
Duurzame logistiek | 11.576 | ‒ 7.972 | 3.604 |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 8.952 | 148 | 9.100 |
Programma duurzame mobiliteit | 4.686 | 1.050 | 5.736 |
Innovatie, strategie voor Mobiliteit (ISM) | 2.527 | ‒ 1.530 | 997 |
Verkeersemissies | 746 | 99 | 845 |
Programma fiets | 1.212 | 750 | 1.962 |
Duurzame energiedragers in mobiliteit | 458 | 780 | 1.238 |
NGF-project Dutch Metropolitan Innovations | 9.226 | ‒ 457 | 8.769 |
Overige opdrachten | 19.172 | ‒ 7.676 | 11.496 |
Subsidies | 165.324 | 37.028 | 202.352 |
Bronmaatregelen stikstof | 24.541 | 33.057 | 57.598 |
Elektrisch vervoer | 123.915 | 3.771 | 127.686 |
Duurzame mobiliteit | 14.590 | 200 | 14.790 |
Overige subsidies | 2.278 | 0 | 2.278 |
Bijdragen aan agentschappen | 24.461 | ‒ 99 | 24.362 |
Bijdragen aan NEa | 5.359 | 0 | 5.359 |
Bijdragen aan RWS | 4.168 | 0 | 4.168 |
Bijdragen aan agentschap RVO | 14.368 | 0 | 14.368 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 566 | ‒ 99 | 467 |
Bijdragen aan medeoverheden | 12.262 | 11.954 | 24.216 |
Duurzame mobiliteit | 10.200 | 3.300 | 13.500 |
Mobiliteit en Gebieden | 2.062 | 0 | 2.062 |
Overige bijdragen aan medeoverheden | 0 | 8.654 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 103 | 0 | 103 |
Ontvangsten | 5.782 | 0 | 5.782 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 28,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Daarnaast zijn er diverse verplichtingenschuiven verwerkt:
Subsidie AanZET (totaal € 11,3 miljoen)
Het verplichtingenbudget in 2023 voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is opgehoogd, waarbij een deel vanuit 2024 en 2025 naar voren is geschoven. Hiermee kan de hieronder bij subsidies toegelichte ophoging worden vastgelegd.
Verplichtingenschuif SSEB (€ 5,6 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif om de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) te kunnen versnellen.
Verplichtingenschuif terugboeking NGF-middelen naar EZK (€ - 6,3 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif naar 2024 en 2025 om het ritme van het verplichtingenbudget te actualiseren. Deze actualisatie is nodig vanwege een terugboeking naar het ministerie van EZK van NGF-middelen ten behoeve van het project Digital Twins binnen het NGF-voorstel Dutch Metropolitan Innovations.
Verplichtingencorrectie ADR (€ 3,9 miljoen)
Het betreft een ophoging van het verplichtingenbudget naar aanleiding van correcties door de Auditdienst Rijk (ADR) op artikel 14.03, om het verplichtingenbudget weer te laten aansluiten op het meerjarige kasbudget.
Verplichtingenschuif opdracht wettelijke geluidtaken BSV (€ 3,4 miljoen)
Het betreft een verplichtingenschuif naar voren om de meerjarige verplichting aan te kunnen gaan voor de opdracht wettelijke geluidtaken Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV).
Uitgaven
Artikel 14.02 Verkeersveiligheid
(Schade)vergoedingen (€ - 16,0 miljoen)
Bij de internetconsultatie van de schadevergoeding Stint is vertraging opgelopen waardoor de openstelling later dan verwacht zal plaatsvinden. De verwachte uitgaven dit jaar zijn daardoor vertraagd naar 2024. Hierdoor zal een deel van het budget (€ 16,0 miljoen) pas na de jaarwisseling tot uitkering komen.
Artikel 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met circa € - 13,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Herschikking laadinfrastructuur (€ - 8,5 miljoen)
Bij de 1e suppletoire begroting 2023 is in het kader van het Klimaatfonds € 13,0 miljoen overgeboekt voor slimme laadinfra. Hiervan wordt nu € 8,5 miljoen overgeheveld naar het instrument voor bijdragen aan medeoverheden voor de bijhorende Witte Vlekken Regeling.
Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € - 10,1 miljoen)
Dit betreft een herschikking binnen artikel 14 ten behoeve van de benodigde middelen voor de SSEB in 2023, waar fors meer animo voor is dan bij de Voorjaarsnota 2023 was voorzien. De middelen voor de SSEB worden in 2023 tijdelijk betaald uit opdrachten van wegverkeersbeleid (14.01) en duurzame mobiliteit en de subsidieregeling SEPP voor particuliere auto’s (14.03). In 2024 vloeien deze middelen weer terug naar artikel 14.01 en 14.03.
Toedeling loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,7 miljoen)
Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 37,0 miljoen wordt met name voorzaakt door:
Kasschuif subsidie AanZET (€ 24,7 miljoen)
Voor de subsidie AanZet voor zero-emissievrachtauto's wordt het budget in 2023 met € 24,7 miljoen verhoogd om aan de hogere aanvraag te kunnen voldoen. Dit budget wordt vanuit de jaren 2024-2027 naar voren geschoven. Ditzelfde bedrag wordt bij onder andere de subsidie Walstroom, VTH, Recycling en Havens Caribisch Nederland naar achteren geschoven, waardoor het binnen de kaders van de Hoofdstuk XII-begroting sluit.
Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € - 12,1 miljoen)
De hierboven toegelichte herschikking voor de SSEB.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 12,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Herschikking laadinfrastructuur (€ 8,5 miljoen)
De hierboven toegelichte herschikking voor slimme laadinfra.
Overboeking ministerie van EZK (€ 3,3 miljoen)
Vanuit het ministerie van EZK wordt € 3,3 miljoen overgeboekt ten behoeve van een specifieke uitkering aan de Nationale Agenda Infrastructuur (NAL) regio's voor het stimuleren van emissieloze mobiliteit.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.