Base description which applies to whole site

2.3 Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW's en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

497.485

28.834

526.319

    

Uitgaven

328.773

17.771

346.544

    

1 Netwerk

27.770

‒ 2.652

25.118

Opdrachten

16.181

‒ 2.080

14.101

Wegverkeersbeleid

6.987

‒ 1.880

5.107

Unit Smart Mobility

6.144

300

6.444

Overige opdrachten

3.050

‒ 500

2.550

Bijdragen aan agentschappen

8.801

78

8.879

Bijdragen aan RWS

8.073

0

8.073

Overige bijdragen aan agentschappen

728

78

806

Bijdragen aan medeoverheden

1.414

‒ 650

764

Regionale bijdrage MIRT

1.414

‒ 650

764

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

1.374

0

1.374

    

2 Verkeersveiligheid

39.538

‒ 14.564

24.974

Opdrachten

5.355

1.236

6.591

Verkeersveiligheid

5.072

736

5.808

Overige opdrachten

283

500

783

Subsidies

10.770

15

10.785

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)

4.463

0

4.463

Veilig Verkeer Nederland (VVN)

4.244

0

4.244

Overige subsidies

2.063

15

2.078

Bijdragen aan agentschappen

729

0

729

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

30

0

30

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

2.937

185

3.122

Bijdragen aan CBR

2.102

185

2.287

Overige bijdragen

835

0

835

(Schade)vergoedingen

19.717

‒ 16.000

3.717

Stint

19.717

‒ 16.000

3.717

    

3 Slimme en Duurzame Mobiliteit

261.465

34.987

296.452

Opdrachten

59.315

‒ 13.896

45.419

Reservering Klimaatakkoord

760

912

1.672

Duurzame logistiek

11.576

‒ 7.972

3.604

Innovatie en Intelligente Transportsystemen

8.952

148

9.100

Programma duurzame mobiliteit

4.686

1.050

5.736

Innovatie, strategie voor Mobiliteit (ISM)

2.527

‒ 1.530

997

Verkeersemissies

746

99

845

Programma fiets

1.212

750

1.962

Duurzame energiedragers in mobiliteit

458

780

1.238

NGF-project Dutch Metropolitan Innovations

9.226

‒ 457

8.769

Overige opdrachten

19.172

‒ 7.676

11.496

Subsidies

165.324

37.028

202.352

Bronmaatregelen stikstof

24.541

33.057

57.598

Elektrisch vervoer

123.915

3.771

127.686

Duurzame mobiliteit

14.590

200

14.790

Overige subsidies

2.278

0

2.278

Bijdragen aan agentschappen

24.461

‒ 99

24.362

Bijdragen aan NEa

5.359

0

5.359

Bijdragen aan RWS

4.168

0

4.168

Bijdragen aan agentschap RVO

14.368

0

14.368

Overige bijdragen aan agentschappen

566

‒ 99

467

Bijdragen aan medeoverheden

12.262

11.954

24.216

Duurzame mobiliteit

10.200

3.300

13.500

Mobiliteit en Gebieden

2.062

0

2.062

Overige bijdragen aan medeoverheden

0

8.654

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

103

0

103

    

Ontvangsten

5.782

0

5.782

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt met € 28,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Daarnaast zijn er diverse verplichtingenschuiven verwerkt:

Subsidie AanZET (totaal € 11,3 miljoen)

Het verplichtingenbudget in 2023 voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is opgehoogd, waarbij een deel vanuit 2024 en 2025 naar voren is geschoven. Hiermee kan de hieronder bij subsidies toegelichte ophoging worden vastgelegd.

Verplichtingenschuif SSEB (€ 5,6 miljoen)

Het betreft een verplichtingenschuif om de Subsidie Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) te kunnen versnellen.

Verplichtingenschuif terugboeking NGF-middelen naar EZK (€ - 6,3 miljoen)

Het betreft een verplichtingenschuif naar 2024 en 2025 om het ritme van het verplichtingenbudget te actualiseren. Deze actualisatie is nodig vanwege een terugboeking naar het ministerie van EZK van NGF-middelen ten behoeve van het project Digital Twins binnen het NGF-voorstel Dutch Metropolitan Innovations.

Verplichtingencorrectie ADR (€ 3,9 miljoen)

Het betreft een ophoging van het verplichtingenbudget naar aanleiding van correcties door de Auditdienst Rijk (ADR) op artikel 14.03, om het verplichtingenbudget weer te laten aansluiten op het meerjarige kasbudget.

Verplichtingenschuif opdracht wettelijke geluidtaken BSV (€ 3,4 miljoen)

Het betreft een verplichtingenschuif naar voren om de meerjarige verplichting aan te kunnen gaan voor de opdracht wettelijke geluidtaken Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV).

Uitgaven

Artikel 14.02 Verkeersveiligheid

(Schade)vergoedingen (€ - 16,0 miljoen)

Bij de internetconsultatie van de schadevergoeding Stint is vertraging opgelopen waardoor de openstelling later dan verwacht zal plaatsvinden. De verwachte uitgaven dit jaar zijn daardoor vertraagd naar 2024. Hierdoor zal een deel van het budget (€ 16,0 miljoen) pas na de jaarwisseling tot uitkering komen.

Artikel 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit

Opdrachten

De verlaging van het opdrachtenbudget met circa € - 13,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

Herschikking laadinfrastructuur (€ - 8,5 miljoen)

Bij de 1e suppletoire begroting 2023 is in het kader van het Klimaatfonds € 13,0 miljoen overgeboekt voor slimme laadinfra. Hiervan wordt nu € 8,5 miljoen overgeheveld naar het instrument voor bijdragen aan medeoverheden voor de bijhorende Witte Vlekken Regeling.

Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € - 10,1 miljoen)

Dit betreft een herschikking binnen artikel 14 ten behoeve van de benodigde middelen voor de SSEB in 2023, waar fors meer animo voor is dan bij de Voorjaarsnota 2023 was voorzien. De middelen voor de SSEB worden in 2023 tijdelijk betaald uit opdrachten van wegverkeersbeleid (14.01) en duurzame mobiliteit en de subsidieregeling SEPP voor particuliere auto’s (14.03). In 2024 vloeien deze middelen weer terug naar artikel 14.01 en 14.03.

Toedeling loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,7 miljoen)

Dit betreft de toedeling van de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2023.

Subsidies

De verhoging van het subsidiebudget met € 37,0 miljoen wordt met name voorzaakt door:

Kasschuif subsidie AanZET (€ 24,7 miljoen)

Voor de subsidie AanZet voor zero-emissievrachtauto's wordt het budget in 2023 met € 24,7 miljoen verhoogd om aan de hogere aanvraag te kunnen voldoen. Dit budget wordt vanuit de jaren 2024-2027 naar voren geschoven. Ditzelfde bedrag wordt bij onder andere de subsidie Walstroom, VTH, Recycling en Havens Caribisch Nederland naar achteren geschoven, waardoor het binnen de kaders van de Hoofdstuk XII-begroting sluit.

Herschikking artikel 14 voor SSEB (per saldo € - 12,1 miljoen)

De hierboven toegelichte herschikking voor de SSEB.

Bijdragen aan medeoverheden

De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 12,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

Herschikking laadinfrastructuur (€ 8,5 miljoen)

De hierboven toegelichte herschikking voor slimme laadinfra.

Overboeking ministerie van EZK (€ 3,3 miljoen)

Vanuit het ministerie van EZK wordt € 3,3 miljoen overgeboekt ten behoeve van een specifieke uitkering aan de Nationale Agenda Infrastructuur (NAL) regio's voor het stimuleren van emissieloze mobiliteit.

Ontvangsten

De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.

Licence