Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 142.952 | 100.000 | 242.952 | 129.804 | 372.756 | 0 | ‒ 4.900 | ‒ 10.000 | ‒ 14.000 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Waarvan overige verplichtingen | 142.952 | 100.000 | 242.952 | 129.804 | 372.756 | 0 | ‒ 4.900 | ‒ 10.000 | ‒ 14.000 |
Uitgaven | 184.452 | 100.000 | 284.452 | 152.278 | 436.730 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 |
Waarvan juridisch verplicht | 76% | 76% | 77% | ||||||
Subsidies | 999 | 0 | 999 | 17.181 | 18.180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Smart Industry | 199 | 199 | 969 | 1.168 | |||||
Haalbaaarheidsstudies STW | 800 | 800 | 12 | 812 | |||||
Thematische Technology Transfer | 16.200 | 16.200 | |||||||
Leningen | 175.147 | 100.000 | 275.147 | 129.265 | 404.412 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 |
Startups / MKB financiering | |||||||||
Volledig revolverend | |||||||||
Fund to Fund | 35.733 | 35.733 | ‒ 1.857 | 33.876 | |||||
ROM's | 0 | 100.000 | 100.000 | 28.000 | 128.000 | ||||
Co-investment venture capital instrument / EIF | 10.154 | 10.154 | 22.308 | 32.462 | |||||
Deels revolverend | |||||||||
Innovatiekrediet | 55.205 | 55.205 | 260 | 55.465 | |||||
Risicokapitaal Seed Capital | 46.823 | 46.823 | 14.807 | 61.630 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | |
Vroegefasefinanciering / informal investors | 13.702 | 13.702 | 5.461 | 19.163 | 1.400 | ||||
Startups / MKB | 5.186 | 5.186 | 7.686 | 12.872 | ‒ 1.400 | ||||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | |||||||||
Met vermogensbehoud | |||||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 5.500 | 5.500 | 6.444 | 11.944 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | |||
Onco research | 2.500 | 2.500 | 4.318 | 6.818 | |||||
Smart Industry | 344 | 344 | 38 | 382 | |||||
Thematische Technology Transfer | 31.800 | 31.800 | |||||||
Regmed | 10.000 | 10.000 | 2.500 | 2.500 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 8.306 | 0 | 8.306 | 5.832 | 14.138 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 8.306 | 8.306 | 5.832 | 14.138 | |||||
Ontvangsten | 34.600 | 0 | 34.600 | 15.000 | 49.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fund to Fund | 8.050 | 8.050 | 8.050 | ||||||
Co-investment venture capital instrument / EIF | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | |||||
Innovatiekrediet | 17.000 | 17.000 | 17.000 | ||||||
Seed Capital | 9.400 | 9.400 | 9.400 | ||||||
DVI II | 150 | 150 | 150 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 129,8 mln verhoogd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
• Conform de fondsconstructie wordt de eindejaarsmarge 2019 van € 94,3 mln toegevoegd aan de begroting 2020. Dit betreft onder meer het Innovatiekrediet (€ 14,5 mln), Seed Capital regeling (€ 14,7 mln), Vroegefasefinanciering (€ 7,2 mln), regeling Thematische Technology Transfer (€ 24 mln), Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek (€ 24 mln), Startups/MKB (€ 5,8 mln) en de bijdrage aan RVO (€ 5,6 mln).
• Als gevolg van de overdracht van het Co-investeringsvehicle/EIF aan Invest-NL conform de Machtigingswet Invest-NL is € 15 mln ontvangen. Dit bedrag is toegevoegd aan de begroting 2020.
• Ten behoeve van de kapitaalstortingen in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen is € 20 mln aan verplichtingenbudget uit latere jaren naar 2020 verschoven.
Uitgaven
Subsidies
De eindejaarsmarge 2019 van € 8,1 mln bedoeld voor de eerste tender van de regeling voor Thematische Technology Transfer (TTT-regeling) wordt toegevoegd aan de begroting 2020. Daarnaast wordt eveneens € 8,1 mln beschikbaar gesteld voor de tweede tender van de TTT-regeling.
Leningen
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
Voor de kapitaalstortingen in de nieuw op te richten Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen Flevoland en Utrecht wordt € 28 mln beschikbaar gesteld.
Co-investment venture capital instrument/EIF
De eindejaarsmarge 2019 van het Co-investment venture capital instrument met het EIF (€ 15,3 mln) is toegevoegd aan de begroting van 2020. Daarnaast is € 15 mln ontvangen van Invest-NL als gevolg van de overdracht van dit instrument aan Invest-NL conform de Machtigingswet Invest-NL. Tot slot is € 8 mln beschikbaar gesteld voor kapitaalstortingen in de nieuw op te richten ROM’s Flevoland en Utrecht.
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Voor de investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek is de eindejaarsmarge van 2019 (€ 30,5 mln) toegevoegd aan de begroting 2020. Hiervan is € 24 mln beschikbaar gesteld voor de 2e tender van de TTT-regeling (voor het subsidie- en leningdeel respectievelijk € 8,1 mln en € 15,9 mln). Het restant is beschikbaar voor de uitfinanciering van de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten.
Oncode Institute
De eindejaarsmarge 2019 van het instrument Oncode Institute (€ 4,3 mln) is toegevoegd aan de begroting 2020 voor de uitfinanciering van de openstaande verplichtingen.
Regeling Thematische Technology Transfer (TTT-regeling)
Voor het leningsdeel van de TTT-regeling is de eindejaarsmarge 2019 van € 15,9 mln – bestemd voor de eerste tender – toegevoegd aan de begroting 2020. Daarnaast wordt eveneens € 15,9 mln beschikbaar gesteld voor de tweede tender van de TTT-regeling.
REGMED
Voor een publiek privaat ondernemerschapsfonds voor regeneratieve geneeskunde REGMED XB wordt verspreid over enkele jaren in totaal € 15 mln beschikbaar gesteld.
Seed Capital regeling
Voor de Seed Capital regeling is € 36,3 mln eindejaarsmarge 2019 aan de begroting 2020 toegevoegd. Hiervan is € 20 mln beschikbaar gesteld voor de kapitaalstortingen in de nieuw op te richten ROM’s Flevoland en Utrecht en € 1,5 mln voor de subsidierelatie met beide ROM’s die op beleidsartikel 2 wordt verantwoord.
Vroegefasefinanciering
Voor vroegefasefinanciering is € 5,5 mln eindejaarsmarge 2019 conform de fondsconstructie aan de begroting 2020 toegevoegd.
Startups/mkb
De eindejaarsmarge 2019 van € 6,3 mln is toegevoegd aan de middelen voor Startups/mkb t.b.v. de uitvoering van het MKB-actieplan. Daarnaast is € 1,4 mln budget van 2021 naar 2020 verschoven ten behoeve van de MKB-deals.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
De eindejaarsmarge 2019 op de bijdrage RVO van € 5,7 mln is aan de begroting van 2020 toegevoegd. Daarnaast is voor 0,1 mln beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten van onder meer de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten.
Ontvangsten
Ontvangst Co-investment venture capital instrument/EIF
Als gevolg van de overdracht van het Co-investeringsvehicle/EIF aan Invest-NL conform de Machtigingswet Invest-NL is € 15 mln van Invest-NL ontvangen.
Toelichting ijklijn gasbaten
Het Toekomstfonds wordt mede gevoed met eventuele meevallers uit de aardgasbaten. Er is sprake van meevallers wanneer de gerealiseerde aardgasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de aardgasbaten zoals die voor dat betreffende jaar geraamd zijn in de Miljoenennota 2015. Deze raming wordt herijkt als er beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie plaatsvinden (Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 5).
De relevante ijklijn die van invloed is voor de bepaling van de voeding van het Toekomstfonds is vastgelegd en toegelicht in de EZK-begroting 2020 (p. 85-87 ).
Ht kabinet heeft in februari besloten tot de versnelde afbouw van de gaswinning. Dit volume-effect wordt in de 1e suppletoire begroting verwerkt. De ijklijn is hierop aangepast.
Naar aanleiding van de bovengenoemde wijziging bij Voorjaarsnota 2020 is er sprake van meevallers voor het Toekomstfonds wanneer de gerealiseerde gasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de gasbaten zoals in onderstaande tabel is opgenomen (stand actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2020).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 20231 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ijklijn aardgasbasten Miljoenennota 2020 | 5.540 | 4.150 | 580 | 920 | 20 | 300 |
Bijstelling n.a.v. beleidsmatige aanpassingen (volume-effect) bij Voorjaarsnota 2020 | ‒ 20 | ‒ 140 | ‒ 320 | ‒ 20 | ‒ 300 | |
Actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2020 | 5.540 | 4.130 | 440 | 600 | 0 | 0 |
Deze actuele ijklijn wijkt af van de raming van de aardgasbaten op beleidsartikel 5 omdat voor het Toekomstfonds alleen de beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie van toepassing zijn. Bij het vaststellen van de gasbatenraming op beleidsartikel 5 spelen onder andere de beursprijs van TTF-gas, de euro/dollar koers en de olieprijs een rol. Deze blijven bij de berekening van de ijklijn voor het Toekomstfonds buiten beschouwing.