Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 2.755.868 | 2.949.544 | 31.152 | 79.586 | 3.060.282 |
Apparaatsuitgaven | 170.744 | 184.318 | 131 | 18.715 | 203.164 |
34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||
Personele uitgaven | 133.332 | 146.336 | ‒ 55 | 13.739 | 160.020 |
waarvan eigen personeel | 127.503 | 140.381 | ‒ 55 | 13.582 | 153.908 |
waarvan externe inhuur | 4.545 | 4.635 | 0 | 567 | 5.202 |
waarvan overig personeel | 1.284 | 1.320 | 0 | ‒ 410 | 910 |
Materiele uitgaven | 37.412 | 37.982 | 186 | 4.976 | 43.144 |
waarvan ict | 13.999 | 13.974 | 240 | 4.611 | 18.825 |
waarvan sso's | 14.864 | 15.274 | 0 | ‒ 879 | 14.395 |
waarvan overig materieel | 8.549 | 8.734 | ‒ 54 | 1.244 | 9.924 |
Programma-uitgaven | 2.585.124 | 2.765.226 | 31.021 | 60.871 | 2.857.118 |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | 100% | |||
34.2 Preventieve maatregelen | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Dienst Justis | 3.481 | 3.440 | ‒ 35 | 492 | 3.897 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Integriteit en kansspelen | 491 | 14 | ‒ 14 | 3.130 | 3.130 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Integriteit en Kansspelen | 398 | 23 | 0 | ‒ 23 | 0 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.939 | 1.879 | ‒ 100 | ‒ 300 | 1.479 |
Subsidies | |||||
Integriteit en kansspelen | 1.462 | 1.036 | 14 | ‒ 50 | 1.000 |
Overige Subsidies | 4.044 | 4.144 | 0 | ‒ 50 | 4.094 |
Opdrachten | |||||
Integriteit en kansspelen | 996 | 1.949 | ‒ 274 | ‒ 927 | 748 |
Overige Opdrachten | 2.577 | 2.577 | ‒ 274 | 0 | 2.303 |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI-gevangeniswezen | 1.044.031 | 1.137.806 | ‒ 17.835 | 38.665 | 1.158.636 |
DJI-Forensische zorg | 864.027 | 934.573 | 36.482 | 0 | 971.055 |
CJIB | 120.437 | 124.376 | 1.004 | 5.575 | 130.955 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Reclassering Nederland | 148.276 | 153.266 | ‒ 641 | 5.219 | 157.844 |
Leger des Heils | 23.573 | 23.218 | 0 | ‒ 418 | 22.800 |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 73.183 | 76.144 | 145 | 590 | 76.879 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 1.125 | 556 | 0 | 0 | 556 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Terugdringen recidive | 0 | 3.500 | ‒ 1.244 | ‒ 300 | 1.956 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 2.478 | 2.478 | 844 | 0 | 3.322 |
Subsidies | |||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 4.279 | 4.391 | 0 | 0 | 4.391 |
Terugdringen recidive | 0 | 1.000 | ‒ 788 | 0 | 212 |
Toezicht en behandeling | 591 | 462 | 0 | 0 | 462 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 1.400 | 1.762 | 0 | 0 | 1.762 |
Overige Subsidies | 2.023 | 2.063 | 288 | 0 | 2.351 |
Opdrachten | |||||
Forensische zorg | 3.138 | 3.138 | ‒ 100 | 2.442 | 5.480 |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 10.304 | 3.005 | ‒ 1.638 | 8 | 1.375 |
Terugdringen recidive | 12.952 | 5.166 | ‒ 3.979 | ‒ 159 | 1.028 |
Overige Opdrachten | 3.124 | 3.510 | 625 | ‒ 1.978 | 2.157 |
34.4 Slachtofferzorg | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 6.877 | 9.302 | ‒ 8 | 77 | 9.371 |
Slachtofferhulp Nederland | 34.009 | 34.901 | 0 | 4.377 | 39.278 |
Subsidies | |||||
Perspectief Herstelbemiddeling | 1.696 | 1.743 | 0 | 0 | 1.743 |
Opdrachten | |||||
Slachtofferzorg | 11.014 | 8.772 | 0 | ‒ 5.458 | 3.314 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 22.380 | 23.291 | ‒ 5 | 4.400 | 27.686 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 3.876 | 3.876 | 0 | 0 | 3.876 |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI - jeugd | 141.641 | 154.609 | 18.890 | 7.632 | 181.131 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
LBIO | 1.821 | 2.229 | 0 | 800 | 3.029 |
Halt | 11.975 | 12.314 | 337 | 58 | 12.709 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
BES Voogdijraad | 1.092 | 1.121 | 0 | ‒ 32 | 1.089 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.212 | 2.115 | 0 | 1.581 | 3.696 |
Subsidies | |||||
Subsidies jeugdbescherming | 2.044 | 2.098 | ‒ 788 | 0 | 1.310 |
Subsidies jeugdaangelegenheden | 0 | 0 | 788 | 0 | 788 |
Overige Subsidies | 3.403 | 3.317 | ‒ 116 | 470 | 3.671 |
Opdrachten | |||||
Risicojeugd en jeugdgroepen | 1.901 | 372 | 0 | ‒ 235 | 137 |
taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.892 | 3.892 | 0 | ‒ 972 | 2.920 |
Toezicht en behandeling - jeugd | 2.104 | 1.822 | 0 | ‒ 1.822 | 0 |
Overige Opdrachten | 3.858 | 3.976 | ‒ 557 | ‒ 1.921 | 1.498 |
Ontvangsten | 87.635 | 83.774 | 23.000 | ‒ 3.275 | 103.499 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) € 18,8 mln.
Dit bedrag omvat onder andere:
een tegenvaller van 13,8 mln. door o.a. hogere personele en ict kosten dan geraamd. Er is extra personeelsinzet nodig in verband met het verwerken van de instroom raadsonderzoeken. De hogere ICT-uitgaven hangen samen met de hogere personeelsinzet, contractprijsstijgingen en hogere beheerskosten. Het restant saldo betreft kleine mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI- gevangeniswezen € 20,8 mln.
• In verband met extra uitgaven door Covid-19 is aan DJI 32,4 mln. beschikbaar gesteld. Het betreft vooral persoonlijke beschermingsmiddelen, gebouwelijke aanpassingen en ict-kosten. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Een technische herschikking binnen DJI van ‒ 24,1 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen;
• Het restantbedrag betreft een aantal kleine mutaties waaronder 4,6 mln. voor de implementatiekosten/uitvoeringskosten wet Straffen en Beschermen en 4,4 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
DJI- Forensische zorg € 36,5 mln.Betreft voornamelijk een technische herschikking binnen DJI van 36 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen. Zie ook DJI- gevangeniswezen.
CJIB € 6,6 mln.Dit bedrag is samengesteld uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 3,3 mln. voor digitalisering strafrechtketen en 2 mln. voor extra uitgaven door Covid-19.
34.4 Slachtofferzorg
Opdrachten slachtofferzorg € -5,5 mln. Dit bedrag bestaat uit een aantal kleine mutaties. Er is onder andere 2,7 mln. afgeboekt en overgemaakt naar Slachtofferhulp Nederland ten behoeve van een aantal projecten zoals Mens als Maat.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
DJI-jeugd € 26,5 mln.
• Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (Prognosemodel Justitiële Ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering ad 23 mln.
• Een verrekening van 7,6 mln. met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs JJI’s 2020.
• Het restsaldo bestaat uit een technische herschikking binnen DJI van ‒ 4 mln.
Mutaties ontvangsten
• Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 19,7 mln.
• Door de corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij de administratiekosten CJIB. De ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt bij Najaarsnota met 10,1 verlaagd.
• Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (prognosemodel justitiële ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering van 23 mln.
• Diverse kleine meevallers binnen het onderdeel Straffen en Beschermen die optellen tot 6,8 mln. waaronder een geïncasseerde incidentele boete door KSA van 2 mln.