Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII over 2020 bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.436.876 | 1.986.295 | 1.880.706 | 1.704.940 | 1.543.314 | 1.558.075 | 1.482.977 |
Uitgaven | 2.123.334 | 2.052.531 | 2.078.808 | 2.034.070 | 2.002.059 | 1.847.380 | 1.746.091 |
13.02 Beheer onderhoud en vervanging | 1.514.397 | 1.461.729 | 1.472.225 | 1.405.086 | 1.311.026 | 1.267.232 | 1.263.417 |
13.03 Aanleg | 457.267 | 418.452 | 431.554 | 451.417 | 511.367 | 398.896 | 299.208 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 382.065 | 361.625 | 332.102 | 262.864 | 323.526 | 303.664 | 222.948 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 57.867 | 22.257 | 22.227 | 54.297 | 52.841 | 31.306 | 15.917 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 16.652 | 31.216 | 57.408 | 102.507 | 99.849 | 54.851 | 51.268 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer | 683 | 3.354 | 19.817 | 31.749 | 35.151 | 9.075 | 9.075 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 141.680 | 162.360 | 165.039 | 167.577 | 169.676 | 171.262 | 173.476 |
13.07 Rente en aflossing | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 |
13.08 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 222.780 | 211.574 | 181.758 | 195.878 | 208.458 | 213.339 | 217.430 |
13.09 Ontvangsten | 222.780 | 211.574 | 181.758 | 195.878 | 208.458 | 213.339 | 217.430 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, zijn de budgetten in 2020 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2020.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2033 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2033.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | Uitgaven | 2.052.531 | 2.078.808 | 2.034.070 | 2.002.059 | 1.847.380 | 1.746.091 | 1.699.585 | 1.677.780 |
13.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 1.461.729 | 1.472.225 | 1.405.086 | 1.311.026 | 1.267.232 | 1.263.417 | 1.269.121 | 1.280.169 | |
13.03 | Aanleg | 418.452 | 431.554 | 451.417 | 511.367 | 398.896 | 299.208 | 245.648 | 211.700 | |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 162.360 | 165.039 | 167.577 | 169.676 | 171.262 | 173.476 | 174.826 | 175.921 | |
13.07 | Rente en aflossing | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | |
13.08 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13 | Spoorwegen | Ontvangsten | 211.574 | 181.758 | 195.878 | 208.458 | 213.339 | 217.430 | 327.223 | 200.399 |
13.09 | Ontvangsten | 211.574 | 181.758 | 195.878 | 208.458 | 213.339 | 217.430 | 327.223 | 200.399 |
2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2019–2033 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | Uitgaven | 1.669.910 | 1.620.545 | 1.517.929 | 1.470.271 | 1.561.477 | 1.559.082 | 1.745.947 | 26.278.145 |
13.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 1.299.920 | 1.296.218 | 1.339.479 | 1.343.394 | 1.501.972 | 1.542.963 | 1.735.957 | 20.789.908 | |
13.03 | Aanleg | 184.509 | 160.200 | 83.139 | 31.177 | 7.130 | 6.129 | 0 | 3.435.206 | |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 175.491 | 154.137 | 85.321 | 85.710 | 42.385 | 0 | 0 | 1.903.181 | |
13.07 | Rente en aflossing | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 9.990 | 149.850 | |
13.08 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13 | Spoorwegen | Ontvangsten | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 3.158.852 |
13.09 | Ontvangsten | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 200.399 | 3.158.852 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet en het Besluit Infrastructuurfonds.
De beheerconcessie geeft invulling aan de beleidsambities uit de Lange Termijn Spooragenda deel 2 (LTSA 2), namelijk scherpere sturing door de concessieverlener. Hiertoe bevat de concessie instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten voor te leggen en verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.
Nadat de Minister van IenW heeft ingestemd met het beheerplan, wordt deze toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de Concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van het Besluit Infrastructuurfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.
Producten
De beheer-, onderhoud- en vervangingsactiviteiten zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een bijdrage van het Rijk. Bij de vaststelling van de rijksbijdrage voor beheer, onderhoud en vervanging wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten.
Het Beheerplan 2020 wordt uiterlijk 15 november 2019 door ProRail ingediend en wordt in december 2019, nadat de Minister van IenW daar mee heeft ingestemd, aan de Tweede Kamer toegezonden.
ProRail ontvangt van IenW gemiddeld € 1,4 miljard subsidie per jaar (inclusief btw) ter dekking van de instandhoudingskosten van de hoofdspoorweginfrastructuur. Daarnaast ontvangt ProRail van vervoerders (gebruiksvergoeding) en andere derden (doorbelaste onderhoudskosten) gemiddeld € 0,4 miljard per jaar, waarmee het totale budget voor de jaarlijkse instandhoudingskosten voor ProRail uitkomt op € 1,8 miljard inclusief btw. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar Bijlage 4 Instandhouding.
In de begroting 2020 is ten laste van de investeringsruimte € 151 miljoen toegevoegd aan de beschikbare middelen ten behoeve van beheer, onderhoud en vervanging. Deze toevoeging dekt de opgetreden meerkosten in de periode 2019–2021. Naast deze toevoeging is er € 195 miljoen aan budget uit latere jaren (na 2022) naar de periode 2019–2021 geschoven. Hiermee zijn de budgetbehoefte en de beschikbare kasmiddelen in de huidige periode 2018–2021 in evenwicht gebracht. Voor aanvang van de volgende periode 2022–2025 zal een audit worden uitgevoerd op de subsidieaanvraag van ProRail.
13.03 Aanleg Spoor
IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
-
• door ProRail uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen;
-
• door IenW uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen;
-
• voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
-
• uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer spoor
Afgesloten projecten
Onderstaande projecten zijn afgesloten en indien noodzakelijk zijn de resterende werkzaamheden toegevoegd aan het projectbudget Nazorg gereedgekomen lijnen en halten:
-
• Aanlanding Eurostar op Rotterdam Centraal
-
• Eindhoven nieuwe Stationspassage (onderdeel punctualiteits- en capaciteitsknelpunten)
-
• Utrecht-Harderwijk: Kort volgen (Beter Benutten)
-
• Robuustheid verhogende maatregelen Valleilijn
-
• OV SAAL KT (Cluster A en C en transferknelpunten Bussum Zuid en Hilversum mediapark)
-
• Geluid: Pre-NoMo
-
• Diverse deelprojecten Sporendriehoek Noord Nederland
Overige wijzigingen
Overboekingen naar beheer, onderhoud en vervanging (artikelonderdeel 13.02)
Vanwege areaalgroei zijn diverse middelen overgeboekt vanuit aanleg naar beheer en onderhoud. Dit gaat om onderstaande mutaties:
-
• Geluidsanering Spoorwegen: € 1,9 miljoen;
-
• Booggeluid: € 1 miljoen;
-
• Beter en Meer – Verbeteraanpak Stations: € 0,9 miljoen;
-
• Behandelen en Opstellen: € 0,1 miljoen;
-
• Programma aanpak suïcidepreventie: € 4,7 miljoen;
-
• Programma Kleine functiewijzigingen;
-
• Cameratoezicht op Stations: € 3,8 miljoen;
-
• ATB-Vv: € 0,6 miljoen.
ERTMS pilot Amsterdam-Utrecht en expertisecentrum
De ERTMS-pilot is afgerond. Het resterende, niet benodigde budget (€ 1,6 miljoen) is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen (artikelonderdeel 20.05).
Programma Behandelen en Opstellen
De binnen dit programma geraamde scope Opstelterrein Heerhugowaard wordt uitgevoerd binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Het hiervoor geraamde budget ad € 3 miljoen is overgeboekt naar PHS. Tevens is € 0,1 miljoen overgeboekt naar het programma beheer, onderhoud en vervanging (artikelonderdeel 13.02) ter dekking van de beheer- en onderhoudskosten van de in beheer te nemen programmaonderdelen. Daarnaast is het projectbudget verhoogd met € 1 miljoen vanuit het programma Beter Benutten ten behoeve van de uit te voeren scope Opstellen station Leeuwarden.
Aanleg ATB-Vv (incl. project ATB-Vv op A2 corridor en brabantroute)
Het Programma Automatische Treinbeïnvloeding – Verbeterde versie (ATB-Vv) verhoogt de veiligheid en verbetert de betrouwbaarheid van het spoor door terugdringen van het aantal roodseinpassages. Op basis van een inventarisatie van de resterende werkzaamheden en rekening houdend met de mogelijke risico’s is het projectbudget voor A2 corridor en Brabantroute verlaagd. Naast overboekingen voor beheer en onderhoud, is de vrijval binnen het project ATB-Vv A2 corridor + Brabantroute (€ 1 miljoen) toegevoegd aan het programmabudget.
Programma overwegen
Het projectbudget is verhoogd met € 40,2 miljoen voor het aanpassen van de overweg Guisweg. De dekking komt vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (€ 28,5 miljoen) en vanuit de investeringsruimte spoorwegen (€ 11,7 miljoen) (artikelonderdeel 20.05).
Punctualiteits- en capaciteitsknelpunten
Het programma punctualiteits- en capaciteitsknelpunten is bijna afgerond. Vanuit het deelproject Zwolle Spoort is € 1,1 miljoen overgeboekt naar het project Zwolle-Herfte ten behoeve van de uit te voeren werkzaamheden rond de energievoorziening. Het deelproject stationspassage Eindhoven is in dienst gesteld waarbij € 1,4 miljoen is overgeboekt naar het MIRT project nazorg gereedgekomen lijnen en halten. Het resterende budget (€ 2,4 miljoen) is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen (artikelonderdeel 20.05).
Vleuten-Geldermalsen/Randstadspoor
Binnen het projectbudget was een bedrag gereserveerd van € 12,7 miljoen voor de regio Utrecht. Naar aanleiding van de afspraken in BO MIRT 2018 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2018–2019, 35 000A, nr. 78) is dit bedrag ondergebracht op artikelonderdeel 20.03: Gebiedsprogramma Utrecht.
Emplacement Den Haag
In totaal is het projectbudget verhoogd van € 39 miljoen naar € 65 miljoen. In het project worden vele kleinere werkzaamheden meegenomen die vanuit andere doelstellingen (toegankelijkheid, leefbaarheid en lifecyclemanagement) gewenst zijn. Daarom zijn middelen vanuit diverse landelijke programma’s toegevoegd aan het projectbudget:
-
• Programma Toegankelijkheid € 1,5 miljoen;
-
• Uitvoeringsprogramma Geluid € 3,4 miljoen;
-
• Beheer en onderhoud € 4,9 miljoen;
-
• Kleine functiewijzigingen € 12,1 miljoen.
Hierna resteerde nog een verschil met de geactualiseerde raming van het project. Vanuit de investeringsruimte spoorwegen (artikelonderdeel 20.05) is € 3,2 miljoen aangevuld. (Zie hiervoor ook de brief van 22 november 2018 over de uitkomsten van het bestuurlijk overleg en de voortgang van het MIRT (Tweede Kamer, vergaderjaar 2018–2019, 35 000A, nr. 78).
Zwolle-Herfte
Er is € 1,1 miljoen toegevoegd vanuit het projectbudget Punctualiteits- en capaciteitsknelpunten (Zwolle Spoort) ten behoeve van resterende werkzaamheden rond de energievoorziening die binnen Zwolle-Herfte.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Be- en bijsturing toekomst | 15 | 15 | 6 | 3 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2019 | 2019 |
ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht en expertisecentrum | 7 | 9 | 6 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2015 | 2015 |
Geluidsanering Spoorwegen | 609 | 601 | 61 | 15 | 30 | 35 | 53 | 60 | 72 | 284 | divers | divers |
Programma Behandelen en Opstellen | 157 | 196 | 5 | 14 | 17 | 27 | 30 | 23 | 7 | 34 | divers | divers |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 27 | 30 | 13 | 0 | 1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 0 | divers | divers |
Verbeteraanpak stations | 12 | 12 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2020 | 2020 |
Verbeteraanpak trein | 51 | 50 | 31 | 7 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 2018/2019 | 2018/2019 |
Vervolgfase Beter en Meer / Opstelcapaciteit | 45 | 44 | 0 | 5 | 15 | 6 | 9 | 10 | 0 | 0 | divers | divers |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Cameratoezicht op stations | 14 | 13 | 12 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Kleine stations | 18 | 17 | 6 | 0 | 3 | 5 | 5 | 0 | divers | divers | ||
Toegankelijkheid stations | 496 | 493 | 228 | 38 | 40 | 30 | 26 | 15 | 17 | 101 | divers | divers |
Overige projecten/lijndelen etc. | 0 | |||||||||||
Aanleg ATBvv | 69 | 67 | 1 | 5 | 3 | 13 | 16 | 15 | 17 | 0 | divers | divers |
Aanleg ATBvv op A2 corridor en Brabantroute | 17 | 18 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Booggeluid | 3 | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | divers | divers |
Fietsparkeren bij stations | 348 | 344 | 107 | 56 | 61 | 42 | 37 | 24 | 15 | 7 | divers | divers |
Kleine projecten personenvervoer | 30 | 32 | 6 | 5 | 9 | 5 | 2 | 1 | 1 | 0 | divers | divers |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 27 | 14 | 2 | 6 | 9 | 9 | 0 | 0 | 0 | divers | divers | |
Overwegenaanpak | 728 | 683 | 401 | 39 | 52 | 48 | 62 | 36 | 35 | 55 | divers | divers |
Ontsnippering | 80 | 80 | 50 | 13 | 7 | 8 | 3 | 0 | 0 | 0 | divers | divers |
Programma aanpak suïcidepreventie | 10 | 15 | 1 | 4 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2021 | 2021 |
Programma kleine functiewijzigingen | 450 | 460 | 201 | 25 | 28 | 17 | 19 | 19 | 22 | 119 | divers | divers |
Punctualiteits-/capaciteitsknelpunten | 176 | 180 | 172 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 26 | 26 | 17 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2020 | 2020 |
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 413 | 413 | 400 | 6 | 3 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2016 | 2016 |
Vleuten – Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS) | 898 | 911 | 882 | 6 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | divers | divers |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Emplacement Den Haag Centraal | 65 | 39 | 10 | 2 | 1 | 3 | 3 | 21 | 21 | 5 | 2023 – 2025 | 2023 – 2025 |
Rijswijk – Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 607 | 607 | 590 | 11 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2017 | 2017 |
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Traject Oost | 239 | 237 | 140 | 25 | 22 | 10 | 13 | 18 | 6 | 6 | divers | divers |
Projecten Noord Nederland | ||||||||||||
Zwolle – Herfte | 213 | 208 | 51 | 55 | 46 | 36 | 12 | 12 | 2021 | 2021 | ||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 136 | 134 | 63 | 10 | 25 | 19 | 12 | 7 | 0 | 0 | divers | divers |
Afrondingen | 0 | 0 | 0 | 3 | – 3 | – 3 | 0 | 0 | – 2 | 0 | ||
Totaal ProRail projecten | 5.986 | 5.934 | 3.477 | 367 | 391 | 328 | 315 | 277 | 216 | 613 | ||
Overige (niet ProRail) projecten | ||||||||||||
Totaal overige (niet ProRail) projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 5.986 | 5.954 | 3.477 | 367 | 391 | 328 | 315 | 277 | 216 | 613 | ||
Realisatieuitgaven op IF 13.03.01 mbt planuitwerking | – 7 | – 9 | – 15 | – 41 | – 23 | – 18 | – 17 | |||||
Afrekening voorschotten | 27 | 0 | 0 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma Realisatie | 6.013 | 5.954 | 3.477 | 387 | 382 | 313 | 274 | 254 | 198 | 596 | ||
Budget Realisatie (IF 13.03.01) | 6.013 | 5.954 | 3.477 | 362 | 332 | 263 | 324 | 304 | 223 | 596 | ||
Overprogrammering (–) | – 25 | – 50 | – 50 | 50 | 50 | 25 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer spoor
Afgesloten projecten
Onderstaande projecten zijn afgesloten en indien noodzakelijk zijn de resterende werkzaamheden toegevoegd aan het projectbudget Nazorg gereedgekomen projecten:
-
• Emplacementen op orde: Born brandbeveiligingsmaatregelen
-
• Externe veiligheid Drechtsteden: Ontsporingsgeleiding Zwijndrecht-Dordrecht
Overige wijzigingen
Uitvoeringsprogramma Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNOV)
In afstemming met de regio is het deelproject onderdoorgang Kerkweg in de gemeente Rheden vervallen. Op basis van een inventarisatie van de resterende werkzaamheden en mogelijke risico’s is besloten het budget voor dit programma bij te stellen. Er is € 4,5 miljoen toegevoegd aan de investeringsruimte spoorwegen (artikelonderdeel 20.05).
Nazorg gereedgekomen projecten
Op basis van een inventarisatie van de resterende werkzaamheden en rekening houdend met de mogelijke risico’s is het budget verlaagd met € 0,8 miljoen. Dit bedrag is toegevoegd aan de investeringsruimte spoorwegen (artikelonderdeel 20.05). Verder heeft het project Betuweroute niet langer de status van Groot Project waardoor de uitgaven op het reguliere goederenartikel verantwoord kunnen worden. De eerder op IF 17 geraamde nazorguitgaven voor het project Betuweroute ad € 8,5 miljoen zijn daarom toegevoegd aan deze post Nazorg gereedgekomen projecten.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | later | huidig | vorig |
ProRail Projecten | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Kleine projecten goederenvervoer | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||||||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 169 | 169 | 153 | 2 | 1 | 1 | 4 | 1 | 2 | 5 | divers | divers |
PAGE risico reductie | 19 | 19 | 9 | 1 | 0 | 2 | 4 | 1 | 3 | divers | divers | |
Programma Emplacementen op orde | 60 | 59 | 5 | 7 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 20 | divers | divers |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Calandbrug | 161 | 160 | 118 | 0 | 0 | 20 | 23 | 2020/2021 | 2020/2021 | |||
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 27 | 27 | 18 | 2 | 2 | 1 | 3 | divers | divers | |||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 225 | 222 | 72 | 1 | 5 | 45 | 40 | 18 | 9 | 35 | divers | divers |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 136 | 140 | 93 | 4 | 11 | 9 | 3 | 10 | 4 | 2 | divers | divers |
Overige projecten | ||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 8 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 1 | 1 | divers | divers |
Afrondingen | 0 | 0 | – 1 | 0 | 1 | – 1 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal uitvoeringsprgramma | 810 | 803 | 468 | 19 | 26 | 83 | 85 | 40 | 25 | 63 | ||
Planuitwerkingskosten realisatieprogramma t.l.v. IF 13.03.05 | – 4 | – 4 | – 1 | – 4 | – 29 | – 32 | – 9 | – 9 | – 35 | |||
Afrekening voorschotten | 4 | 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma Realisatie | 810 | 800 | 468 | 22 | 22 | 54 | 53 | 31 | 16 | 28 | ||
Budget Realisatie (IF 13.03.02) | 810 | 800 | 468 | 22 | 22 | 54 | 53 | 31 | 16 | 28 | ||
Overprogrammering (–) |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen. Na openstelling vinden er in de regel nog (na)betalingen plaats, waardoor het project wel opgenomen blijft in bovenstaande tabel.
13.03.04 Planuitwerking personenvervoer spoor
Nieuw opgenomen projecten
Maaslijn
In 2008 zijn eerste afspraken gemaakt om versnellingsmaatregelen te realiseren op de Maaslijn. Later hebben Rijk en regio besloten om de Maaslijn ook te elektrificeren. Het project Maaslijn heeft te maken gehad met diverse wijzigingen die hebben geleid tot vertraging en meerkosten. In 2019 is met de regio afgesproken dat het Rijk het opdrachtgeverschap overneemt van de provincie en een extra bijdrage levert (Tweede Kamer 35 000 A, vergaderjaar 2018–2019, nr. 90). Hiervoor wordt € 10 miljoen overgeboekt vanuit de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05). De beschikbare middelen bij de regio voor verbetering van de Maaslijn worden op een later moment toegevoegd aan artikelonderdeel 13.03.
Overige wijzigingen
Beter Benutten
Vanuit dit programma is € 1 miljoen overgeboekt naar het programma Behandelen en Opstellen als aanvullende bijdrage aan de scope Opstellen station Leeuwarden (o.a. nodig voor de instelling van de kwartierdienst op Sneek-Leeuwarden, één van de maatregelen in het programma Beter Benutten).
Sporen Schiedam-Rotterdam
Op basis van de begin 2019 afgesloten bestuursovereenkomst is de rijksbijdrage voor dit project vastgesteld en is besloten de scope uit te voeren onder het PHS project Rijswijk Schiedam. Om die reden is de € 14,5 miljoen overgeboekt naar het projectbudget PHS Rijswijk Schiedam (artikelonderdeel 17.10). De kosten voor beheer, onderhoud en vervanging (deel IenW) voor de periode 2024–2033 bedragen € 1,6 miljoen. Dit bedrag is vooralsnog overgeboekt naar het planuitwerkingsbudget PHS (artikelonderdeel 17.10) en wordt te zijner tijd overgeboekt naar het programma beheer, onderhoud en vervanging. Het resterende niet benodigde budget ad € 8 miljoen is toegevoegd aan de investeringsruimte spoorwegen (artikelonderdeel 20.05).
Studie- en innovatie budget
Voor de transparantie zijn de binnen het programma spoorgoederenvervoer gereserveerde middelen voor onderzoek en verkenning (€ 2,6 miljoen) toegevoegd aan dit budget. Daarnaast is een bedrag van € 0,2 miljoen overgeboekt naar de apparaatsbijdrage RWS als bijdrage aan de studie Veerverbinding Holwerd – Ameland.
Regionale knelpunten
In het BO MIRT van najaar 2018 zijn afspraken gemaakt met de regio over verbetering van het spoor in regio’s met een decentrale spoorconcesssie. In totaal zijn daarbij afspraken gemaakt voor € 11,4 miljoen (Tweede Kamer, vergaderjaar 2018–2019, 35 000 A, nr. 78). Voor de perronfasering Arnhem is reeds € 1,8 miljoen overgeboekt naar het Provinciefonds. De middelen zijn gereserveerd vanuit de door het huidige kabinet beschikbaar gestelde middelen voor een inhaalslag infrastructuur.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Realisatieuitgaven op IF 13.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 14 | 21 | divers | |
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 61 | 59 | divers | |
Kleine projecten Personenvervoer | 2 | 2 | divers | |
Reizigersfonds | 3 | 3 | nvt | |
Geluidsmaatregelen HSL-Zuid | 73 | 72 | divers | |
Prestatieverbetering HSL-Zuid | 62 | |||
Regionale Knelpunten | 10 | 61 | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Maaslijn | 10 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
Sporen Schiedam-Rotterdam | 1 | 25 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 21 | 20 | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Multimodale knoop Schiphol | 261 | 256 | divers | |
Overige projecten en reserveringen | ||||
Studie en innovatiebudget | 31 | 28 | ||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 549 | 547 | ||
Begroting (IF 13.03.04) | 549 | 547 |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen.
Legenda:
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
13.03.05 Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer
Overige wijzigingen
Kleine projecten: Verbetering spooraansluiting Moerdijk
Naar aanleiding van een overbelastverklaring is door ProRail een capaciteitsvergrotingsplan opgesteld. Op basis hiervan is besloten om de zuidzijde van het emplacement Moerdijk uit te breiden met een werkspoor en een opstelspoor. Het hiervoor benodigde budget (€ 7 miljoen) is vrijgemaakt vanuit de investeringsruimte spoorwegen deel Regeerakkoordmiddelen Rutte III (artikelonderdeel 20.05).
Kleine Projecten: Railterminal Valburg
De provincie Gelderland wil een Railterminal Gelderland (RTG) in Valburg realiseren bij het huidige Container Uitwisselpunt (CUP) aan de Betuweroute. Initiatiefnemers willen een opstappunt maken voor het overslaan van containers tussen weg en spoor. De investering past binnen de ambities van het regeerakkoord en draagt bij aan de in het BO MIRT van 2017 onderschreven doelstellingen. De rijksbijdrage bedraagt maximaal € 12 miljoen en is vrijgemaakt vanuit de investeringsruimte spoorwegen deel Regeerakkoordmiddelen Rutte III (artikelonderdeel 20.05).
Kleine Projecten: Spooraansluiting Born
De provincie Limburg is niet langer van plan een spooraansluiting bij VDL NedCar te Born te realiseren (Tweede Kamer, 29 984, 2018–2019, nr. 858). De hiervoor bij het Rijk gereserveerde € 5 miljoen is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoor (artikelonderdeel 20.05).
Kleine projecten: Studies
De binnen het programma spoorgoederenvervoer gereserveerde middelen voor onderzoek en verkenning (€ 2,6 miljoen) zijn toegevoegd aan het Studie- en innovatie budgetbinnen het planuitwerkingsprogramma personenvervoer (artikelonderdeel 13.03.04).
Budget | ||||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma IF 13.03.02 | 4 | 4 | ||
Projecten Nationaal | ||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 26 | 14 | nvt | divers |
Overige projecten en reserveringen | ||||
Projecten in voorbereiding | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde Risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | ||||
Begroting (IF 13.03.05) | 26 | 14 |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen.
Legenda:
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer wordt uitgevoerd door ProRail, onder regie van IenW.
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | later | Start | Eind |
Beschikbaarheidsvergoeding1 | 3.636 | 3.632 | 1.790 | 155 | 162 | 163 | 164 | 165 | 168 | 869 | 2006 | 2031 |
Rente- en belastingaanpassingen2 | – 126 | – 139 | – 136 | – 16 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 11 | ||
Diverse afrekeningen etc.3 | 83 | 91 | 36 | 23 | 0 | 2 | 3 | 3 | 2 | 14 | ||
Totaal | 3.593 | 3.584 | 1.690 | 162 | 165 | 168 | 170 | 171 | 173 | 894 | ||
Begroting (IF 13.04) | 3.593 | 3.584 | 1.690 | 162 | 165 | 168 | 170 | 171 | 173 | 894 |
13.07 Rente en Aflossing
Motivering
Onder deze categorie uitgaven vallen de rente en aflossing van de bij ProRail uitstaande leningen, waarmee in het verleden spoorinfrastructuur gefinancierd is.
Producten
Het uitstaand saldo van de leningen per eind 2018 bedraagt nog € 148 miljoen. Hiervan moet ProRail in 2020 € 75 miljoen aflossen en in 2027 € 73 miljoen. In 2020 wordt besloten of tot herfinanciering of schuldreductie wordt overgegaan.
13.08 Investeringsruimte
Bij de begroting 2019 is de investeringsruimte Spoor overgeheveld naar begrotingsartikel 20 naar het onderdeel investeringsruimte Spoorwegen (artikelonderdeel 20.05.02).
13.09 Ontvangsten
Motivering
Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail int de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02. Terugbetalingen van subsidievoorschotten door ProRail die betrekking hebben op afgesloten jaren zijn niet gesaldeerd met de uitgaven voor het lopende jaar, maar zijn gedesaldeerd opgenomen in de ontvangsten en uitgaven.
Concessievergoedingen
Producten
Dit betreft de concessieprijs die NS betaalt voor de vervoerconcessie hoofdrailnet (artikel 66 van de Concessie HRN 2015–2025) en de HSL-heffing die NS betaalt ter dekking van de uitgaven voor de aanleg van de HSL-Zuid infrastructuur (Besluit HSL-heffing 2015), alsmede de betaling van de uitgestelde concessievergoeding HSL-Zuid 2009–2014 (Onderhandelakkoord tussen IenW en de NS in 2011).
Prestatieboetes NS en ProRail
Dit betreft de boetes die NS en ProRail moeten betalen wanneer de afgesproken prestaties niet zijn behaald. Deze ontvangsten worden toegevoegd aan het «reizigersfonds» op artikelonderdeel 13.03.
Terugbetaling voorschotten ProRail
Dit betreffen de terugbetalingen van subsidievoorschotten voor aanlegprojecten en beheer, onderhoud en vervanging over afgesloten begrotingsjaren.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten en onderhoud.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Concessievergoedingen | 155.712 | 181.258 | 195.378 | 207.958 | 212.339 | 216.430 |
Prestatieboetes | – | – | – | – | – | – |
Terugbetaling voorschotten | 32.216 | – | – | – | – | – |
Bijdragen van derden | 23.646 | 500 | 500 | 500 | 1.000 | 1.000 |
Ontvangsten spoor | 211.574 | 181.758 | 195.878 | 208.458 | 213.339 | 217.430 |